ZBA op Dutch Audio Event?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Het idee kwam naar boven om als zelfbouwers aanwezig te zijn op het Dutch Audio Event (voorheen XFi).
Ik zeg doen, maar wat en hoe gaan we dat dan daar doen? Laten we daar eens over verder bomen..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door AatV »

Even aftrappen :

1. Inventariseren van de animo voor een dergelijk event en hiermee samenhangend ;
2. Inventariseren van de voor deze show beschikbare projecten
3. N.a.v. de beschikbare projecten zinvolle sets samenstellen.
4. Over het algemeen zullen de sets volgtijdelijk gepresenteerd worden, zodat het aantal m2 beperkt kan blijven, maar in ieder geval een redelijke aantal m2 inplannen.
5. Van de sets/projecten behoort documentatie te zijn. (specs, werktekeningen, foto’s etc.) die op een redelijke professionele wijze wordt samengesteld.
6. Bij de demonstructie van de sets/projecten zou een presentatie door de bouwers de zaak behoorlijk verlevendigen en inzichtelijk maken.

Het belangrijkste is natuurlijk het financiële plaatje :
1. Zaalhuur
2. Transport- en vervoerskosten
3. Verblijfskosten van de deelnemers
4. Kosten van inrichting
5. (indien mogelijk) verzekeringskosten
6. Documentatievervaardiging.

Ook van belang : organisatie van het geheel en duidelijke afspraken van v.w.b. risico’s zowel financieel als organisatie en logistiek.
Een niet te vergeten een tijdlijn voor het geheel…

groet,
Aat

N.B. jammer dat er verdienmodel aan vast te knopen is. :(
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door John P »

Ik zou zeggen, we zijn anders als die high end jongens, laat dat ook zien. Doe eens wat anders als telkens diezelfde luisterruimte. Denk aan voorlichting over verschillende aspecten van de hobby, een korte workshop solderen, een luidspreker met verschillende filters en demping, een FAQ met antwoorden . Iets meer dynamisch als de de standaard verchroomde koekblik verkoper.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door satefan »

Ik verwacht dat dit een 100% commercieel event is dat mede betaald wordt door de standhouders/fabrikanten. Die zullen zeker wel gaan steigeren als een groep komt vertellen dat je veel betere resultaten kunt verkrijgen als je zelf leert de soldeerbout ter hand te nemen en speakers gaat bouwen.

Maar.....ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk!

Satefan
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door beijert »

Alleen daarom al :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Pjotr »

Ik denk dat je op de Firato anno jaren '60 - '70 wel een goede kans kon maken. J.v.d. Sluis van A&T heeft er ook eens ergens jaren '80 een stand gehad met zijn A15 meen ik. Maar dat is een heel ander tijdsgewricht, toen de meesten sowieso veel meer in en om het huis zelf klusten. En het was ook een veel bredere AV beurs denk ik dan de XFi.

Aan de andere kant denk ik niet dat je de commerciële partijen in de weg zou gaan zitten. Zakelijk gezien zitten die tenslotte elkaar ook in de weg. En het is een fabel dat je voor een fractie van het geld dure high-end voorbij zou gaan. Je staat toch om ZBA te verkopen, toch niet als DQ-idoot die tegen goede audio gaat fulmineren met een gebroken speer in zijn hand? Iets wat je soms op fora wel tegen komt. Je moet er, en lol in hebben, en handig voor zijn en veel vrije tijd in stoppen. Dat zal heus maar een handje vol bezoekers zijn.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door satefan »

Pjotr schreef:
Ik denk dat je op de Firato anno jaren '60 - '70 wel een goede kans kon maken. J.v.d. Sluis van A&T heeft er ook eens ergens jaren '80 een stand gehad met zijn A15 meen ik. Maar dat is een heel ander tijdsgewricht, toen de meesten sowieso veel meer in en om het huis zelf klusten. En het was ook een veel bredere AV beurs denk ik dan de XFi.

Aan de andere kant denk ik niet dat je de commerciële partijen in de weg zou gaan zitten. Zakelijk gezien zitten die tenslotte elkaar ook in de weg. En het is een fabel dat je voor een fractie van het geld dure high-end voorbij zou gaan. Je staat toch om ZBA te verkopen, toch niet als DQ-idoot die tegen goede audio gaat fulmineren met een gebroken speer in zijn hand? Iets wat je soms op fora wel tegen komt. Je moet er, en lol in hebben, en handig voor zijn en veel vrije tijd in stoppen. Dat zal heus maar een handje vol bezoekers zijn.
Dat snap ik, maar of de organisatie van het event het snapt betwijfel ik een beetje....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Pjotr »

Dat kun je alleen maar vragen, uitleggen en proberen. Dat weet je nu gewoon niet. Die willen in de basis simpel ruimte verhuren denk ik. En als daar plenty van is..... Vraag is meer hoe ga je het financieren en van waaruit? Je moet daar tenslotte iets concreets in de vorm van "Inpakken en weg wezen" te verkopen hebben. Alleen een idee lijkt mij wat magertjes en welke filantroop schokt de pegels dan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Barry2001 »

+1, de organisatie huurt kamers van de Koningshof, en verhuurt die aan exposanten, en pakt daar winst op. Doelgroep is audio, en als dat nou zelfbouw is, kan me niet voorstellen dat daar een punt van wordt gemaakt. Gewoon vragen en je weet het. Leuk informatief programma komt zeker voor elkaar van forumleden, punt is de centjes. Sponsoren?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door jeroen_d »

De organisatie hecht aan een professionele presentatie, dat niveau is de afgelopen jaren behoorlijk vooruit gegaan.
Doelgroep bestaat vooral uit particulieren en dealers. Er staan dus in principe geen dealers, wel fabrikanten en importeurs. Maar daar wordt ook wel een oogje toegeknepen, het is maar net hoe je het brengt. Chattelin staat daar altijd maar met enkele producten, elk jaar weer anders, die ze dan zeer expliciet in het zonnetje zetten. Daarmee komen ze op dat moment meer over als importeur dan als dealer.

Ik kan me niet voorstellen dat ZBA de exposanten in de weg zit. De zelfbouwmarkt is in principe al lang dood na het initiele succes aan het einde van het vorige millennium. De eis van de organisatie zal dus vooral zijn: kom met een professionele opzet die goed overkomt bij het publiek. Het belang van de organisatie is vooral veel goede exposanten en veel bezoekers hoe meer hoe beter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door SSassen »

Inmiddels emailcontact met de organisatie, en we gaan bekijken hoe en of er mogelijkheden zijn voor een beperkt budget, dit uiteraard met de insteek dat dit alles op vrijwillige basis is (vanuit het forum) en er geen commerciële belangen spelen. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Pjotr »

Dat is heel mooi en bemoedigend Sander :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Top :goedzo:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door SSassen »

Even vooruitlopend op een mogelijke demo ruimte, wilde ik graag inventariseren hoe wij zo’n demo ruimte zouden invullen? Ik heb daar wel een aantal ideeën voor, maar laten we gezamelijk eens kijken of we tot een uitgewerkt concept kunnen komen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Hangt er van af of we daadwerkelijk een ruimte krijgen.of een paar tafels op de gang. Dat laatste is.kwa aanloop mss zo gek nog niet, maar wat laten horen wordt lastig
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door ray5150 »

Ik kan me zo voorstellen dat je dan op de proppen komt met het beste van wat ZBA heeft voortgebracht. Een mooi gebouwd exemplaar van de CA versterker, Pjotr's prototype is qua geliktheid wel een beetje de benchmark. ik noem de AFDAC van Knuisje, enkele paren bekende/prijswinnende luidsprekers zoals de Inimini, of die van de recente wedstrijd. misschien een netjes gebouwde buizenversterker erbij, en wie weet heeft iemand nog wel een Extrema rondslingeren ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Dat ook, maar vooral ook de bijzondere unieke dingen die je alleen maar bij zelfbouw ziet.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
...misschien een netjes gebouwde buizenversterker erbij,
Dat ding van FreesKees?
Afbeelding

Dan zal bij menigeen het lood helemaal in de schoenen zakken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
Dat ook, maar vooral ook de bijzondere unieke dingen die je alleen maar bij zelfbouw ziet.
Open baffle luidsprekers en breedbanders, dat is meestal voorbehouden aan de zelfbouwers.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door SSassen »

Goed, er zit weer beweging in. De organisatie wil graag weten hoe wij onze aanwezigheid gaan vormgeven, ik proef een beetje angst dat we, nuchter als zelfbouwers doorgaans zijn, gaan ageren tegen de fabrikanten van dure accessoires en apparatuur. Dat was ik niet van plan, maar laten we eens kijken of we een opzet kunnen verzinnen met daarin in grote lijnen hoe we zo’n dag gaan invullen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door Henkjan »

Heeft men een hint gegeven over de soort ruimte die voor ons beschikbaar is?

En voor 9ns zelf de vraag: willen we ook sets laten horen, of alleen laten zien en uitleggen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door audiomanics »

richard schreef:
Dat ding van FreesKees?
Als het plaatje niet laadt (rechten ofzo)
Clip0002.jpg
Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
Heeft men een hint gegeven over de soort ruimte die voor ons beschikbaar is?

En voor 9ns zelf de vraag: willen we ook sets laten horen, of alleen laten zien en uitleggen?
Nee. Ik denk dat we iets alternatiefs moeten overwegen, alleen sets luisteren brengt volgens mij niet direct de boodschap over dat zelfbouw loont. Een stuk educatie en wat handvaten voor wat betreft deze hobby interessant maakt lijkt mij wel nuttig.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: ZBA op Dutch Audio Event?

Bericht door John P »

Voor 10 euro een interlink maken onder begeleiding? Beetje draadstrippen, solderen, krimpen en een mooi sokje eromheen zodat het geluid niet koud wordt in de winter.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”