Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ik heb mijn set-up maar eens op de ROON site/forum gedeeld.

https://community.roonlabs.com/t/showin ... ns_pijper1
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ook wel weer eens wat geleerd/ervaren, de instellingen van Roon kunnen aardig variëren, en de keuzes zijn uiteraard legio, maar wat is dan zinvol.

Ik liet altijd de instelling voor DSD/ SACD dan zo staan dat het direct werd geconverteerd naar PCM, en dat gaat gewoon goed.

Wie schets mijn verbazing als dan toch eens gaat spelen met de instellingen, er nog wat meer kan, en kennelijk of mogelijk ook beter.
Ik laat hem nu in de DoP keuze optie staan, en dan vindt ROON dat blijkbaar een betere oplossing, gezien de kleur van de sterretjes. Grappig.
Eerst maar eens een poosje luisteren. :mrgreen:
dsd.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Actie bij HIFI.nl
https://hifi.nl/artikel/29492/HIFI-Powe ... -euro.html
€ 8.34 p.m., maar dan vooraf betalen van € 200 over 2 jaar. de Master versie, best interessant, en maar op mijn lijstje gezet, en besteld.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Roon

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Actie bij HIFI.nl
https://hifi.nl/artikel/29492/HIFI-Powe ... -euro.html
€ 8.34 p.m., maar dan vooraf betalen van € 200 over 2 jaar. de Master versie, best interessant, en maar op mijn lijstje gezet, en besteld.
viewtopic.php?f=66&t=29251 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

Roon zwarte vrijdag aanbieding: voor $1 drie maanden lang
https://land.roonlabs.com/black-friday-one-dollar-offer
TERMS & CONDITIONS
This offer entitles you to a Roon subscription for three months after you have signed up.
To qualify for the offer you must be a new Roon customer.
When the offer ends, your Roon subscription will renew.
If you decide you no longer want to continue your Roon subscription during the promotional period, you can cancel your subscription by visiting your Account page.
You may register for this offer only once.
The Black Friday offer will begin at 13.00pm (EST) on the 26th November 2020 and closes at 11:59pm (EST) on the 30th November 2020. The offer will only be valid during this time
The Black Friday offer cannot be used in conjunction with any other discount or promotion or be applied retrospectively.
The Black Friday Promotion is only valid on roonlabs.com
The Black Friday Promotion is available worldwide at the promotional price of $1.
No refunds offered on the $1 promotional offer.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Roon

Bericht door johan283 »

pff wat een deceptie weer.
Lees de hele thread door met lovende verhalen over Roon,
Denk dat ga ik proberen en installeer Roon op mijn linux bak.
Tot zo ver gaat het goed, ontbrekende codecs toegevoegd, installation succes :yeah:

Nog ff de gui front end installeren en gaan :goedzo:

Blijkt dat er geen linux GUI (fron end) beschikbaar is :boos: :roll:

Dan maar geen Roon
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Hoe wil je het dan bedienen, met een PC, of gebruik je geen telefoon of tablet.


Ik gebruik tablet/telefoon met Android, en dan wel een windhoos bak in de kamer waar ik dan via/via wel een applicatie kan starten om het een en ander te bekijken of bedienen.
Maar het meeste met de telefoon.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Roon

Bericht door johan283 »

hannesie schreef:
Hoe wil je het dan bedienen, met een PC, of gebruik je geen telefoon of tablet.


Ik gebruik tablet/telefoon met Android, en dan wel een windhoos bak in de kamer waar ik dan via/via wel een applicatie kan starten om het een en ander te bekijken of bedienen.
Maar het meeste met de telefoon.
Via mijn desktop geen zin om een omweg via mijn telefoon of iets dergelijks te maken, helaas heeft roon geen "native support" voor linux van het front end.
E.e.a. zou wel kunnen via WINE of een virtual machine maar die opties vind ik niks (roon kost nogal wat centjes :-$ ) dus dan wil ook graag gebruiksgemak

Het grafische front end heeft voor mij de meeste toegevoegde waarde. (mooie gebruikers interface etc)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Screenshot_20201201-214733.png
Android is in principe ook Linux met de kernel naar ik weet. Een groot voordeel is dan dat ik het aan verschillende plaatsen of "machine" kan bedienen, heb ook een tablet met de informatie naast de VV.
En met een groter tablet dan meer info.
10.1inch.jpg
Dit is dan even een screendump ook van de 10.1 inch Samsung tablet 5se
album.jpg
Mijn server is Ubuntu en de speler/bridge is dat ook 18.04 LTS
Dus het tablet fungeert alleen maar als een soort luxe afstandsbediening/selectiemiddel, en heeft verder geen taak in het weergeven van de muziek zelf.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Nu dan de Tidal streaming service geïnstalleerd, en de Soekris geeft geen MQA ondersteuning, maar ik ben wel verbaast hoever dan ROON dan gaat met die ondersteuning.
Screenshot_20201224-174715.png
Screenshot_20201224-175757.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

¤.PNG
Mijn betaling is ook weer gedaan,
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

roon a.jpg
roonnew.jpg
roonti.jpg
Eerst de tablets en telefoons de update gedaan, en dan nu de server. lijkt goed te gaan, weer eerst even wennen.
alles.jpg
dark.jpg
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Roon draait hier op een Win10 pc en updaten ging gelijk goed ondanks dat het ogenschijnlijk lang duurt.
Alle apps onder Android ook.. al had ik op mijn telefoon wat problemen om bij settings te komen.
Ook bij iOS apparaten schijnt het niet lekker te lopen.
Inmiddels is een eerste update alweer doorgevoerd.

Ziet er mooi uit en voelt vlot aan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Roon

Bericht door Shadow »

Ze hebben goed naar Spotify gekeken iig :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Hier even gewacht met de 1.8 update tot na de eerste bug fix, was goede keuze, werkt in 1 keer goed. Het navigeren naar albums vind ik echter geen verbetering, vond de oude methode fijner.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Heb de indruk dat er wat meer ballast in zit, het kan soms wat langer duren voor hij het te pakken heeft.
Maar het is in ieder geval dat er veel meer linkjes en info aanwezig is. Het is dan de vraag of mensen daar op zitten te wachten, maar in combinatie met een externe bron als Tidal of Qobuz is er wat meer uit daging om eens wat nieuws te proberen.
dc.jpg
Ik heb ook wel meerdere instellingen en opzetten, koptelefoon en via PC luisteren en dan weet je soms niet wat er gebeurt.
Met als ik dan wat uit probeer kan het soms wat langer duren voor dat hij dat dan weer heeft gevonden.
rel.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

tidal.jpg
Wel weer even met de tidal opzet laten uit/inloggen en dan synchroniseert het weer.
mqatidal.jpg
En ook wel grappig hij kiest ook een correct plaatje bij deze zelf gedigitaliseerde vinylopname.
glenn.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Ik heb trouwens het idee dat Roon 1.8 iets minder diep laag geeft tov 1.7, merken jullie dat ook? Iets van 0.5dB ofzo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Nee, geen indruk in die zin, wel dat ik en Roon en Tidal opnieuw moest opstarten om dan weer toegang te krijgen tot de Tidal bestanden.

De eerste update geen probleem, maar na de 2e dus nog wel dat het opnieuw ingelogd moest worden.
Verder gisterenavond op de bank met volle kracht dan maar even met de koptelefoon geluisterd, bluetooth en dan eens gekeken en naar de opzet verschillen, op basis van ervaring vergeleken, best wel eens leuk. Met de koptelefoon meer de brushes en het hoog meer aanwezig.
Met het laag dat duidelijk een ander karakter, terwijl het ruimtelijke beeld met de luidsprekers veel groter en mooier tekenend is.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Roon

Bericht door rikpost »

Hallo Hans
Bedoel je dan dat het Nieuwe Roon anders klinkt dan het oude !
Het is toch niet de bedoeling dat de server iets toevoegt of weglaat aan het geluid ,het is slechts een doorgeefluik toch ?
Tenzij bewust anders ingesteld natuurlijk
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Nee, ik heb het verschil tussen de luidsprekers en een koptelefoon met AptX Bluetooth Sony 1000XM3 als een vergelijking proberen te duiden, ik ben nog een beetje voorzichtig met de nieuwe buren.
En nu eens even op dezelfde plaats waar ik altijd zit, het gevoel/beleving dan weergeven.

Naar mijn idee is het geluid niet veranderd met de luidsprekers.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Roon

Bericht door rikpost »

Ah ja nu ik het teruglees zie ik wat je eigenlijk schrijft :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

sony.jpg
Koptelefoon Sony WH-100XM3
soekris.jpg
Soekris via de luidsprekers.
Het zelfde stukje muziek, maar dan op een andere manier weergeven. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”