project Garfield

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Och ik zat van de week te kwijlen bij het 2 wegje van Tony Gee, de 'Calpamos', daar zit ook wel een lief filtertje in hoor O:)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: project Garfield

Bericht door anonamemouse »

pappaleo schreef:
AatV schreef:
Behoorlijk uitgebreid filter! Je weet zeker dat Bernd Timmermanns geen familie van je is? :wink:

groet,
Aat
Valt toch wel mee voor een drieweg?
Ik vind het ook wel meevallen... Net iets meer dan de helft van mijn filters...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

anonamemouse schreef:
pappaleo schreef:
AatV schreef:
Behoorlijk uitgebreid filter! Je weet zeker dat Bernd Timmermanns geen familie van je is? :wink:
Valt toch wel mee voor een drieweg?
Ik vind het ook wel meevallen... Net iets meer dan de helft van mijn filters...
ja, alleen als je de vrijheid hebt (o.a. genoeg budget) om drivers te gebruiken die ver buiten hun inzetbereik braaf blijven en een kastvorm hebt die geen roet in t eten gooit, dan kan je een filter met weinig componenten toepassen. maar als je zoals hier met budget drivers werkt en een makkelijk na te bouwen 6 planken kast gebruikt dan zal je steiler moeten filteren en correcties moeten toepassen.

ik blijf overigens nog ruim onder de BT norm, die gaat uit van evenveel geld aan drivers als aan filter uitgeven. ik zit met dit filter (incl de nette PX-en voor t hoog filter en folie caps voor t mid filter) op iets van 40% van t totaal budget aan filtercomponenten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Rustig verder met t netjes maken. Kastjes voor de filters gemaakt.
IMG_20200216_221858_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

9 spoelen nodig? :shock: Had je het schema al gepost?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
9 spoelen nodig? :shock: Had je het schema al gepost?
met 8 lukt t ook wel :lol: schema met toelichting en betere tekening (sketchup model) zal ik nog wel toe gaan voegen aan de startpost.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

een puntje in de categorie "wist je wel" kwam naar boven: berken multiplex is mooi stijf, wat dan ook een niet trillende baskast opleverde omdat de eigen frequentie van de constructie hoger ligt dan waar de woofers werken. maar omdat de midkast ook van dit materiaal is, voel je die dus wel wat trillen als er bv op een snare drum gemept wordt. die gaan we dus maar wat verzwaren om dat te verminderen (wat isomat op plakken).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

2020_0219_22384700.jpg
2020_0219_22380400.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Gaaf, DT3W stijl :goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: project Garfield

Bericht door VintageHarry »

Mooi gemaakt zo! :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: project Garfield

Bericht door satefan »

Zeer smaakvol!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

zenks
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

ik had nog t filterschema beloofd...

om met t eind te beginnen: dit is de response en de bijbehorende fase:
gefilderde response.png
fase filter.png

Dan de filters, beginnen we met t hoog:
hoogfilter.png
een vrij standaard 3e orde filter, met een serie weerstand. (R1031 is de Rdc van de spoel)
ondertussen heb ik een 2.5µF over die serieweerstand geplaatst, doet in de sim weinig maar klinkt toch net wat beter

ook het laag is niet complex:
laagfilter.png
2e orde, met een impedantie correctie op de bovenste impedantie piek
(R3011 is de Rdc van de spoel, R3211 is de som van spoel Rdc en de R van de weerstand)

Het mid is uiteraard wat drukker, logisch want is zo-i-zo 2 filters.
Plus dat deze mid niet de makkelijkst te filteren was, met een vervelende piek minder dan een octaaf boven de overname
midfilter.png
aan de laagkant een 2e order HP (C2011, L2021), met de helaas nodige impedantie correctie (RCL2211)
aan de hoog kant een 3e order LP (L2031, C2041, L2051), en een zuigkring op de piek van 5kHz (RCL2101). Niet in t schema, een extra zuigkring op een piek bij 6kHz van een 2.7µF C en 0.27mH spoeltje (Rdc 1Ω), is optioneel.
R2031 past t nivo aan aan de woofers, voor wat meer laag kan deze wat hoger gekozen worden.
(R2021, R2051 : de Rdc van de spoel, R2031, R2101, R2211 : de som van spoel Rdc en de R van de weerstand)

alle waarden zijn van de werkelijk gekochte componenten, dus ja die 5.5mH is correct. en die C2101 moet echt 2µF zijn, geen 1.8 of 2.2µF
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

wedstrijd 2020 .skp
(302.61 KiB) 25 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

de afstemming van t laag is gedaan met de Mathcad sheets van MJKing.
Hiermee wordt de kast, poort en voet in detail gesimuleerd
sim - poort en woof.jpg
afstemming op 35Hz

en gecombineerd:
sim - far field.png
door plaatsing van de onderste woofer op iets onder de helft van de kast, en goede plaatsing van de demping is er geen staande golf te zien (de metingen laten zien dat dit in t eggie ook zo is)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Demping:

in het mid compartiment zit tegen de zijwanden een plak Merford Flamex en in de punt een half zakje (10 gram) Twaron Angel Hair.

In de bas deel zit onderin (naast de poort) een laag stevige steenwol (Merford Soundstone).
demping onderin bas kast.jpg
Bovenin zit opgerold een plak BAF en tegen de achterwand (en ter 'ondersteuning' van de BAF) een plak Merford Akotherm D40 (ook achter de 2e woofer zit een plak, dit n.a.v. de meting die liet zien dat de ~800Hz staande golf (tussen baffle en achterwand) bij de bovenste wel goed gedempt werd en bij de onderste (waar toen nog geen Akotherm zat) wel aanwezig was)
demping bovenin bas kast.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
een puntje in de categorie "wist je wel" kwam naar boven: berken multiplex is mooi stijf, wat dan ook een niet trillende baskast opleverde omdat de eigen frequentie van de constructie hoger ligt dan waar de woofers werken. maar omdat de midkast ook van dit materiaal is, voel je die dus wel wat trillen als er bv op een snare drum gemept wordt. die gaan we dus maar wat verzwaren om dat te verminderen (wat isomat op plakken).
en dat werkt zoals verwacht/gehoopt :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”