CSS SDX10 servodrive

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Powerspec lijkt ook bewerkt, van 250 naar 750 :shock: ga van het weekend iets in elkaar lijmen zodat mijn fp2200 lab eraan kan 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

motoindo schreef:
Pjotr schreef:
kleine piezo's gaan opdrogen.
Dat is al gebeurt, de sensors die in de ClingOn gebruikt worden zijn bij mouser al NRND :shock: er zijn nog wel andere versies beschikbaar maar ook die zullen op den duur verdwijnen. Speelt denk ik ook een rol in de oorverdovende stilte rondom de fusion addon, ook die gebruikt de Murata opnemers. Ik heb iets in ontwikkeling wat net zo klein is maar tot nog toe bijzonder arbeidsintensief is, lees duah, en dus slechts geschikt voor de purifyen van deze wereld. Maar we geven niet op, nooit 8)
Niet gaan lopen gissen Chris, er is een strategische voorraad opgekocht. Momenteel wordt het sensor klaargestoomd voor massaproductie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Tja, mijn eerste MFB pogingen waren met van die staaf piëzo's uit kristal PU elementen van Philips :D Er zullen altijd wel van die dingen blijven bestaan. Ze zitten tenslotte ook in aanstekers van een kwartje van de Action :lol: Maar die Murata SMD'tjes zijn wel erg elegant.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Momenteel wordt het sensor klaargestoomd voor massaproductie.
Mooi ! Plaatjes ? Specs ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

motoindo schreef:
ds23man schreef:
Momenteel wordt het sensor klaargestoomd voor massaproductie.
Mooi ! Plaatjes ? Specs ?
Denk je nou echt dat ik bedrijfsgevoelige informatie hier op het net ga pleuren? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
motoindo schreef:
ds23man schreef:
Momenteel wordt het sensor klaargestoomd voor massaproductie.
Mooi ! Plaatjes ? Specs ?
Denk je nou echt dat ik bedrijfsgevoelige informatie hier op het net ga pleuren? :lol:
Ach met wat jij hier allemaal neer pleurt kan dat er ook nog wel bij :lagge:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ach met wat jij hier allemaal neer pleurt kan dat er ook nog wel bij :lagge:
Exact mijn gedachte! :rofl: ...
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
bedrijfsgevoelige informatie
Geweldig om te lezen dat mfb zich bij Hypex opgewerkt heeft tot bedrijfsgevoelige informatie, daarmee komt het doel MFB terug in de spotlights te krijgen weer een stukje dichterbij. Ben erg benieuwd naar wat er aan zit te komen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Ach, het is al een tijdje een publiek geheim. Het Project van mij en Rob is al een jaar een officieel Hypex project. Nu is de uitdaging om de zaak productierijp te maken en daar komt een hoop bij kijken....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Als het net zo gaat als met de DSP is het verjaard voordat het überhaupt in productie komt... :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Daarom hebben Rob en ik een deadline ingesteld Peter... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Henkjan »

Een planning heb je meer aan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

De planning is gerelateerd aan de deadline HJ.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Een planning heb je meer aan
Kom jij es met m’n vrouw praten :rofl:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Het Project van mij en Rob
... is afkomstig van mfblabs met in basis het versnellingsopnemer onderzoek van Rene. Na een indrukwekkende AES demo van zijn vakkennis op dit gebied heb ik Rob gevraagd zich bij het mfblabs forum aan te sluiten waar hij de drijvende kracht werd achter onder andere het Murata sensor onderzoek wat uiteindelijk geleid heeft tot de superieure mfb sensors zoals wij die nu kennen.

Na de komst van Rob is David met zijn hulp gestart met een DSP project wat uiteindelijk geleid heeft tot de ontwikkeling van een dsp module op basis van een noise cancelling chip uit dezelfde familie als diegene gebruikt in de Grimm DMF sub.

Na mijn bezoek aan jullie zba luisterdag breda 2017 heeft Gerhard zich na de opmerking dat de SuperZoom subs echt wel kleiner konden ook aangemeld bij het labs forum waar hij zich in eerste instantie op het activeren van zijn JBL woofers stortte, na het succes van de Murata sensor en de ontwikkelingen op DSP gebied heeft Gerhard met hulp van David en Rob een module ontwikkeld welke ten grondslag ligt aan de fusion add-on.

Zo, tot zover het publieke geheim :mrgreen:

Als fervent liefhebber van bewegings terugkoppeling ben ik deze geweldige techniek reeds van jongs af aan van de daken aan het roepen en ik was/ben dan ook erg in mijn nopjes met de komst van Gerhard die met zijn inspanningen en Hypex connecties de mogelijkheid bood de bij mfblabs vergaarde kennis naar een commerciële toepassing te tillen. Vooral ook omdat Rob aangegeven had geen problemen te hebben met kennisdeling maar niet meer zat te wachten op het starten van nog een bedrijf en Hans zijn site header MfbLabs is een discussie omgeving voor een groep, nauwelijks georganiseerde en niet commercieel werkende, ontwikkelaars die werken aan mfb luidspreker boxen en aanverwante onderwerpen. vermeld.

De grootste uitdaging nu is om een vervanging te vinden voor de inmiddels uit productie zijnde PKGS-00LDP1-R sensor die zoals Pjotr al terecht opmerkte door de komst van SSD snel aan bestaansrecht verliest. Opkoop van resterende voorraden door commerciële partijen heeft er inmiddels toe geleid dat de sensors niet meer vrij verkrijgbaar zijn, er zijn nog wel andere modellen beschikbaar maar deze zijn door een kleinere eigen capaciteit en primary axis minder bruikbaar en zullen net als de LDP1 uiteindelijk uit productie gaan.

Gelukkig melden er zich door mijn Facebook piraterij een groeiend aantal commerciële partijen waarvan een aantal door hun marktpositie zeer tot de verbeelding spreken en ik goede hoop heb dat er daardoor ergens bij Murata een commercieel ingestelde techneut alsnog het licht ziet.

Fijn weekend allemaal !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Denk dat je nu qua geschiedenis wat behoorlijke planken aan het misslaan bent Chris. Het project van Rob en mij is puur gebaseerd op de Grimm sub ( en een verbeterde versie daarvan). Het principe van het gebruik van een dsp in de terugkoppellus en stroomsturing is door Rob bedacht en door niemand anders. David had ooit het idee om wat te gaan experimenteren met de 1772 evalbordje omdat deze chip ook in de Grimm werd gebruikt, maar daar is nooit wat van terecht gekomen nadat ik met de snellere 1777 op de proppen kwam. Probleem was de kostprijs van de 1777 evalbord en de onmogelijke 0,5 pitch BGA verpakking. Daar heb ik uiteindelijk toch de 1777 piggyback van weten te fabrieken en heb daar toen 4 stuks van gemaakt voor Rob. Tegelijkertijd hadden Rob en ik het idee om de Fusion te gebruiken als platform. Op dat moment zijn wij de samenwerking aangegaan. Wat betreft het Murataverhaal: jij bent ooit eens met die dingen op de proppen gekomen ( ere wie ere toekomt) en is er een experimenteerslag op MFBlabs ontstaan. Vooral Rene is lekker aan het klooien gegaan toen nog met een Fet als buffer. Rob heeft toen al gezegd dat je die dingen moest gebruiken met een charge coupled amp i.v.m. de ruis. Rob is toen ook vol gas gaan geven omdat de gebruikte ACH-01 sensor in de Grimm sub slecht leverbaar was en de prijzen de pan uitrezen. Daarna kwam het volgende Grimm drama voorbij: de gebruikte woofer werd vervangen door een nieuw type waarbij de centrale plaatsing van de sensor niet meer mogelijk was. Rob is toen gaan experimenten met het plaatsen van de sensor op de conus vlakbij de spreekspoel. Dit n.a.v. mijn experimenten met de plaatsing op de rand van de spreekspoel door mij.

Wat betreft de leverbaarheid van de Murata sensors. De grote is inderdaad uit productie, daarom gebruiken wij 4 kleine in de sensor. Voorlopig is die nog jaren leverbaar volgens onze contacten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit hoe wat Gerhard, je bent sowieso geweldig!!! Sjit, Valentijnsdag was vorige week ](*,) De technologie is geen bedrijfsgeheim. Deze welles nietus is op zich nogal amateuristisch. MFB wordt pas weer populair in goed werkende complete speakersystemen. Niet als los kitje. Dat blijft hobbyisme.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Het gaat er niet om dat ik geweldig ben, maar om het verdraaien van feiten door Chris. De geestelijke vader van de optimalisatie van deze techniek is Rob.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
MFB wordt pas weer populair in goed werkende complete speakersystemen. Niet als los kitje. Dat blijft hobbyisme.
Exact.
Gebruikersavatar
MFBass
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 26 mei 2014, 14:02

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door MFBass »

ds23man schreef:
Denk dat je nu qua geschiedenis wat behoorlijke planken aan het misslaan bent Chris.
Ja denk ook dat Chris zich vergist, ik heb nooit iets met die 1777 kunnen doen.... euhm.... heb je ze nog, Gerhard?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

motoindo schreef:
Pjotr schreef:
Niet als los kitje. Dat blijft hobbyisme.
Exact.
Dan zou ik daar maar eens mee stoppen Chris......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

MFBass schreef:
ds23man schreef:
Denk dat je nu qua geschiedenis wat behoorlijke planken aan het misslaan bent Chris.
heb je ze nog, Gerhard?
Ja, liggen in de kluis.... :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

Ik wil niet vervelend doen terwijl mensen hier zichzelf veren in hun reet aan het steken zijn, maar het theoretische en praktische aspect is uiteraard bij Philips begin jaren ‘70 ontwikkeld. Men was toen inderdaad beperkt door technische mogelijkheden, maar de theorie en wiskunde/natuurkunde erachter is natuurlijk niets veranderd in die 40+ jaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Ik wil niet vervelend doen terwijl mensen hier zichzelf veren in hun reet aan het steken zijn, maar het theoretische en praktische aspect is uiteraard bij Philips begin jaren ‘70 ontwikkeld. Men was toen inderdaad beperkt door technische mogelijkheden, maar de theorie en wiskunde/natuurkunde erachter is natuurlijk niets veranderd in die 40+ jaar.
Yep, en daar blijft Chris in hangen. Sterker nog, het schema in dit draadje is gewoon een flagrante kopie van Philips/Hans Mons...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door toetertje »

Bah, de eerste pagina begon zo veelbelovend. :roll:
Plaats reactie