CSS SDX10 servodrive

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Eindelijk de tijd gevonden om verder te gaan met de SDX10 longstroke 10 inch driver met een Xmax van bijna 4 cm en door toepassing van XBL een reeds prettig lineaire Xmax/BL curve, al met al een fijne kandidaat om het mfb trucje op uit te proberen.
SDX10.0.jpg
De foto toont het kale ClingOn printje nog zonder murata sensors, fet buffer en afscherming maar zo op het eerste oog is al meteen duidelijk dat deze wijze van montage een veel hoger DIY gehalte heeft dan dat van de StarBass VI die voor plaatsing nog behoorlijk wat knip, snij en plakwerk behoefde.
SDX10.1.jpg
Door directe plaatsing tegen de voicecoil wordt een hoge kwaliteit feedback signaal verkregen wat door de nieuwe EVE module aan een minidsp plate aangeboden wordt, ik had de nieuwe EVE printjes al binnen moeten hebben maar volgens mij hebben ze ergens een snotneus opgelopen :boos: nog even geduld dus.
EVE.2020.0.pcb.png
Verbeterde accelerometer ingangsbuffer, 4de orde high pass, symmetrisch uit, rudimentaire led loop limiter, 5532 buffers en draadversies voor de filter componenten.
EVE.2020.0.CIRCUIT.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Shadow »

Gaaf, ik heb nog steeds een SDX12 liggen die op die behandeling wacht, maar dit is wel beter als de stofkap snoeien dus O:)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door hsmeets »

Ik heb een SDX10 in een te kleine kastje die ik middels een LT/DSP compenseer, dit is dan wel heel interessant. En door de symmetrisch uitgang knoop je er zonder verdere poespas een UcD aan.

Ik zie de ingang is niet-symmetrisch, is er nog iets dat speciaal in de gaten gehouden moet worden als het aangeboden signaal symmetrisch is en dan de cold aan massa legt om aan te sluiten op de EVE?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Shadow schreef:
beter als de stofkap snoeien dus O:)
Beter verkoopbaar ook aan mensen met een meer optische instelling, die lijmrand gaf toch altijd opmerkingen ...
hsmeets schreef:
Ik zie de ingang is niet-symmetrisch, is er nog iets dat speciaal in de gaten gehouden moet worden als het aangeboden signaal symmetrisch is en dan de cold aan massa legt om aan te sluiten op de EVE?
Ik heb er bewust geen symmetrische input op gezet daar het printje als addon op plateamps bedoeld is die zelf al over de benodigde input logic beschikken. Cold aan massa kan als de bron daar geen problemen mee heeft, met een trafootje ertussen geen probleem maar wat je wilt voorkomen is dat een opamp uitgang een kortsluiting ziet, dan beter een 680 ohm weerstandje gebruiken.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ClingOn met componenten, begrijp dat deze maatvoering niet iedereen zal bekoren maar heb er zelf vooralsnog geen moeite mee ...
SDX10.2.jpg
Kapton en koper afscherming er omheen om hf/lf instraling buiten de deur te houden, het jfetje wordt met 39M nogal hoogohmig afgesloten ...
SDX10.3.jpg
Met dubbelzijdig kleeftape tegen de voicecoil aangeplakt, als alles goed meet komt er nog een klodder twee componenten overheen om de boel te zekeren.
SDX10.4.jpg
Litze afgemonteerd op het aansluitbordje met voldoende luslengte voor 4cm heen en weer, fijn dat er een ongebruikte lip op het frame zat, bij de SDX12 werd die gebruikt voor de DVC.
SDX10.5.jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Thomox »

Ziet er mooi en gelikt uit!
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door anonamemouse »

Strak! Dit is een stuk zelfbouwvriendelijker dan de chirurgische ingreep op de stofkap en zo!
Ik heb in mijn woofersectie al rekening gehouden met een eventuele toekomstige MFB, hierdoor is dat een flinke stap dichterbij gekomen
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Heb onder mijn artiestennaam Sonny Soerabaja een en ander ook maar even op Leon Huijgen zijn 15K+ leden tellende Extreme DIY loudspeaker building groep geplaatst, omdat jullie allemaal geen facebook hebben hierbij wat schermschoten 8)
sdx.0.png
Ah, meneer Risbo :goeie: zou toch leuk zijn te onderzoeken hoeveel er van die 15L afkan en wat de invloed op het geluidsbeeld zou zijn. Oja, HenkJan, volgens mij behoeft jouw datasheet aandacht :D
sdx.1.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Henkjan »

motoindo schreef:
.... Oja, HenkJan, volgens mij behoeft jouw datasheet aandacht :D
ik zal eens gaan vergelijken. punt is dat de drivers die jij nu hebt nog komen uit de laatste batch van het "oude" CSS, ik weet niet zeker of die nu in Canada verkocht zijn ook identiek zijn?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door AatV »

Kan zijn dat 'ie' op de print wel aanwezig is, maar mis een weerstand na C5.
De 5532 (evenals de betere LM4562) kan een redelijke belasting hebben (>600 Ohm), ik neem aan de weerstanden tussen de 1 en 2 kOhm liggen i.v.m. ruis?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

AatV schreef:
Kan zijn dat 'ie' op de print wel aanwezig is, maar mis een weerstand na C5.
Olala, goed gespot ! ga hem erbij plakken, dank !!!!
AatV schreef:
ik neem aan de weerstanden tussen de 1 en 2 kOhm liggen i.v.m. ruis?
Yup, zowiezo ga ik qua weerstanden altijd zo laag mogelijk zitten om de boel zo stil mogelijk te houden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door SSassen »

motoindo schreef:
Heb onder mijn artiestennaam Sonny Soerabaja
Krijg gelijk trek in Ajam ketjap pedis en Pepesan met kleefrijst :mrgreen: ...

Maar, on topic, lekker bezig Chris!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
trek in Ajam ketjap pedis en Pepesan met kleefrijst
Eten mag altijd tussendoor zoals vanavond deze indonesiche gehaktballetjes met nasi putih & andijvie met pindasaus :kwijl:
indobal.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
Kan zijn dat 'ie' op de print wel aanwezig is, maar mis een weerstand na C5.
De 5532 (evenals de betere LM4562) kan een redelijke belasting hebben (>600 Ohm), ik neem aan de weerstanden tussen de 1 en 2 kOhm liggen i.v.m. ruis?

groet,
Aat
En er rammelt wel meer in het schema. De ground is niet gerefereerd aan de voedingsnul.......
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
En er rammelt wel meer in het schema. De ground is niet gerefereerd aan de voedingsnul.......
Zit goed op de print, is een onhebbelijkheidje van eagle die busverbindingen niet laat zien - zal vast een setting zijn maar heb hem nog niet kunnen ontdekken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door ds23man »

Dat komt omdat je geen ground en powersymbols gebruikt....
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Dat komt omdat je geen ground en powersymbols gebruikt....
Ah, ga ik proberen - dank voor de tip !
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door AatV »

Hi Chris,
Zit zelf met de gedachte spelen om ooit :mrgreen: een actief analoog systeem samen te stellen.
Hiervoor zou het 12dB hoog af filter vervangen moeten worden door een 24dB variant met een andere afsnijfrequentie, die ook de scheidingsfrequentie voor het systeem is.
Weet niet wat of er van de starbase nog "rommel" boven de afsnijfrequentie terugkomt, maar neem aan dat C7 dan ook gewijzigd moet worden.
Zie dat er al wel een voorziening voor de gewijzigde fase is.
Is zoiets mogelijk?

groet,
Aat

N.B. Die balletjes zien er goed uit. :goedzo:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Chocomel »

Wat is de versnellingsopnemer mooi klein geworden! Heb je al een meting kunnen doen van de overdrachtsfunctie van de woofer + versnellingsopnemer?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

AatV schreef:
12dB hoog af filter vervangen moeten worden door een 24dB variant met een andere afsnijfrequentie
Het EVE ontwerp was ooit bedoeld als barebone oplossing om met minimale middelen tot een lus te komen, wat er nu aan extras inzit is eigenlijk al een beetje scope creep. Dus ja het kan maar dan is het handiger om daarvoor tzt iets nieuws te ontwikkelen omdat het een beetje buiten het zwitserse mes karakter van EVE valt.
AatV schreef:
Weet niet wat of er van de starbase nog "rommel" boven de afsnijfrequentie terugkomt, maar neem aan dat C7 dan ook gewijzigd moet worden.
Zie dat er al wel een voorziening voor de gewijzigde fase is.
Klopt, C7 stelt de bovenkant van het sensor signaal in en dient vooral om breakup meuk buiten de lus te houden. Zie ook de oude EVE manual waar een en ander nader beschreven wordt.
Chocomel schreef:
Wat is de versnellingsopnemer mooi klein geworden! Heb je al een meting kunnen doen van de overdrachtsfunctie van de woofer + versnellingsopnemer?
Dank :goedzo: Nog niet, ding is pas vanmiddag vastgelijmd, hoop er morgen aan te kunnen gaan meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Met dank aan de airbags :D Mooi geworden Chris!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
Met dank aan de airbags :D Mooi geworden Chris!
Dank 8) maar ze zaten voornamelijk in harddisks :
murata.hd.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Pjotr »

Ja klopt, maar ook voor airbags. Alhoewel dat steeds meer naar mems sensors gaat. Ben wel bang dan dat als SSD flink doorzet die kleine piezo's gaan opdrogen.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef:
kleine piezo's gaan opdrogen.
Dat is al gebeurt, de sensors die in de ClingOn gebruikt worden zijn bij mouser al NRND :shock: er zijn nog wel andere versies beschikbaar maar ook die zullen op den duur verdwijnen. Speelt denk ik ook een rol in de oorverdovende stilte rondom de fusion addon, ook die gebruikt de Murata opnemers. Ik heb iets in ontwikkeling wat net zo klein is maar tot nog toe bijzonder arbeidsintensief is, lees duah, en dus slechts geschikt voor de purifyen van deze wereld. Maar we geven niet op, nooit 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 servodrive

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
motoindo schreef:
.... Oja, HenkJan, volgens mij behoeft jouw datasheet aandacht :D
ik zal eens gaan vergelijken. punt is dat de drivers die jij nu hebt nog komen uit de laatste batch van het "oude" CSS, ik weet niet zeker of die nu in Canada verkocht zijn ook identiek zijn?
de motor (spoel, magneet) lijkt gelijk, mms ook, maar fs en q's zijn verschillend als ik het oude datasheet met de gegevens die nu op de css-audio.com website vergelijk
Bijlagen
CSS SDX10 - 10" XBL^2 Subwoofer _ css-audio.pdf
huidige css
(649.76 KiB) 150 keer gedownload
sdx10.pdf
oude css
(239.1 KiB) 32 keer gedownload
Plaats reactie