Beginners vraag - is er ergens al een tutorial / stappenplan voor een Class D amp met "hapklare brokken"? :-)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Led

Beginners vraag - is er ergens al een tutorial / stappenplan voor een Class D amp met "hapklare brokken"? :-)

Bericht door Led »

Ik ben een electronica nitwit, maar ik vind het leuk om te hobbyen.
Ik heb 2 jaar geleden een Yuan Jing TPA3116D2 bordje gekocht en gecombineerd met een Yuan Jing 6N3 buizen buffer als volume control.
Tevens beide bordjes flink gemodified door caps en coils te vervangen door beter spul, voornamelijk na doen van wat mensen in het Diyaudio TPA3116 forum thread deden.
Goed resultaat, en het viel in elkaar te zetten als Lego - weinig verstand van electronica benodigd ;-)

Ik begin nu aan een nieuw projectje - ik wil 2 class D monoblokken maken met ingebouwde DSP, weer gebruik makend van "hapklare brokken".
Die moeten speakers gaan aansturen waar dus niks in zit - enkel 3 drivers die direct aangesloten zijn op hun eigen driver terminals; de crossover en filtering gebeurt dus in de 2 amps.

Ik heb 2 amp boards gekocht : Sure Electronics AA-AB35281 (3x200W).
Tevens 2 voedingen: https://connexelectronic.com/product/smps300rs/
En 2 setjes Dayton DSP kernel boards (relabeled Sure/Wondom dingen) : https://www.parts-express.com/dayton-au ... --325-1300

...en 2 amp cases, power switches, en meer relevant klein spul.

Ik denk dat ik alles zo wel heb, maar ik vraag me af of ik nog dingen mis - "ik weet niet wat ik niet weet" :-)

Als ik deze zaken aan elkaar ga knopen, zijn er nog tips / dingen waar ik aan moet denken?
Ik lees over "soft start" - geen idee of ik dat nodig heb, of wat ik daarvoor zou moeten doen.
"Speaker protection circuit"? Geen idee!
Neem nou iets simpels als de power button - ik heb deze besteld : https://www.audiophonics.fr/en/switch-b ... -5467.html
..maar ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe ik die moet aansluiten, en of "5A" wel genoeg is voor wat ik ermee wil gaan doen?
(Ja, ik bestel soms dingen iets te snel ;-))

Bestaat er al ergens een "Lego" stappenplan met tips voor enthousiaste beginnelingen?
SSassen
Contacteer:

Re: Beginners vraag - is er ergens al een tutorial / stappenplan voor een Class D amp met "hapklare brokken"? :-)

Bericht door SSassen »

Gewoon een stel Hypex modules kopen en die Chinese rommel links laten liggen.
jvenema

Re: Beginners vraag - is er ergens al een tutorial / stappenplan voor een Class D amp met "hapklare brokken"? :-)

Bericht door jvenema »

Die 5A aan de 230 kant lijkt me wel oké. Dat is 1100 watt. Als het een drie weg is, dan ga je nooit 600 watt verstoken. Totaal zal wel beperkt blijven tot 250-300 Max als je voluit gaat. En de vraag is wanneer je dat doet, gaat meer om de dynamische pieken. Je zou wel wat extra buffering met elko’s kunnen toevoegen. De totale waarde daarvan kun je zo gek maken als je zelf wil. Daar zullen ook wel richt lijnen voor zijn en daar zullen ook vast meerdere uiteenlopende van zijn :sure:
jvenema

Bericht door jvenema »

SSassen schreef:
Gewoon een stel Hypex modules kopen en die Chinese rommel links laten liggen.
Daar zit wel een enorm prijs verschil tussen. Hypex is natuurlijk gewoon erg goed, maar je moet je ook afvragen wat de stap van b.v. 0.01% vervorming naar 0.001% je brengt als de luidsprekers zelf al snel richting 0.5% zit en dan vergeten we even de vervorming onder de 100Hz van de speaker. Pin me niet vast op het exacte vervorming percentage gaat om het globale plaatje. Als iemand op een wat voordelige manier ervaring op wil doen en een uiteindelijk heel bevredigend systeem wil neerzetten, dan is dat ook volkomen legitiem.
Net zo legitiem als met wat duurdere State of de art componenten. Sommige mensen rijden een Skoda en andere een Porsche, beide groepen kunnen heel tevreden zijn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Daar gaat het niet om, steeds vaker is het gewoon rotzooi uit China. Merkloze componenten, elco's die de naam elco niet mogen dragen, voedingen die ronduit gevaarlijk zijn, en dan boeit inderdaad zoals je zegt die zoveelste procent vervorming achter de komma niet. En Hypex modules als voorbeeld, als je graag hapklare brokken wilt, kosten toch ook de wereld niet.
Chinese elektronica, componenten, gewoon niet doen, ook al is het verleidelijk omdat het niks kost.
jvenema

Bericht door jvenema »

In
viewtopic.php?f=59&t=27859
staat een tweeweg systeem besproken met een 2x50 watt bordje met DSP. De DSP is dezelfde ADAU1701 chip, dus wellicht staat er her en der wat nuttige info die bruikbaar is voor jouw project.
jvenema

Bericht door jvenema »

Barry2001 schreef:
Daar gaat het niet om, steeds vaker is het gewoon rotzooi uit China. Merkloze componenten, elco's die de naam elco niet mogen dragen, voedingen die ronduit gevaarlijk zijn, en dan boeit inderdaad zoals je zegt die zoveelste procent vervorming achter de komma niet. En Hypex modules als voorbeeld, als je graag hapklare brokken wilt, kosten toch ook de wereld niet.
Chinese elektronica, componenten, gewoon niet doen, ook al is het verleidelijk omdat het niks kost.
Elko’s kunnen inderdaad een probleem zijn. Aan de andere kant op een DSP only bordje zit feitelijk alleen een adau1701 en wat connecties, daar kunnen zelfs de Chinezen weinig aan verzieken. Een ingangs of uitgangs elko kun je vaak gewoon zonder problemen overbruggen, afhankelijk wat er omheen zit. Er zijn vaak genoeg mods bekend op Chinees spul om toch op een “goed” niveau te komen. Dit gaat dan inderdaad vaak om de elko’s te overbruggen of vervangen. De brokken zijn dan echter niet meer hapklaar. Bij de class D versterkers kijk ook even naar de spoelen die ze gebruiken. De ene Chinees is daar de andere ook niet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je hebt geen idee wat je koopt als je bij een chinees elektronica koopt, hoe weet jij wat een betrouwbare leverancier is? Als het veel goedkoper is dan bij een distributeur kan dat alleen maar als het imitatie is. De ADAU1701 chip die je koopt op de DSP, is 'ie echt? imitatie? welke specs haalt 'ie? doet 'ie het over een jaar ook nog?
Het kan voor hobby inderdaad niet zoveel kwaad als je een imitatie DSP koopt en daarmee aan de slag gaat, maar je hebt geen idee of het ding wel helemaal doet wat 'ie zou moeten doen. Een klega heeft eens zo'n 2 euro Apple lader kloon bij de Primera gekocht, uit nieuwsgierigheid. Dit valt gewoon onder de wet verboden wapens.
jvenema

Bericht door jvenema »

Chips namaken die wat complexer zijn is echt wel lastig. Zal best wel gebeuren met wat “eenvoudige” analoge chips voor b.v. voedings stabilisatie IC’s. chineese voedingen zou ik ook liever overslaan, als daar wat fout gaat is het ook gelijk gevaarlijk en niet jammer het is kapot.
Maar om een wat complexer ic als de adua1701 na te maken, is echt wel wat meer nodig. Het is ten eerste een mix signal circuit, dus zowel analoog als digitaal dit is qua process al weer een stap lastiger als alleen analoog of alleen digitaal. Verder zou je dan een chip moeten afschaven en onder een elektronen microscoop moeten hangen en dit per laagje doen. Dit kost tonnen en word zelden gedaan. De Russen hebben dit gedaan om hun chip industrie op te bouwen. Ze deden dit met general purpose processoren.
Verder dit ook gezien met cryptografische chips om sleutel materiaal eruit te halen om zodoende achter een master sleutel te komen om een cryptographic systeem te kraken. Hier zijn grootte sommen geld mee gemoeid dus loont het de moeite om een half miljoen of meer te investeren.
Voor een Adau1701 loont dit totaal niet. Kunnen ze nooit voldoende van verkopen. Prijsverschil inkoop en namaak is gewoon te klein tov oplage aantal. Ze zullen wel proberen B stock in te kopen chips die net hun spec niet halen met b.v signaal ruis verhouding, of temperatuur spec niet halen. Echte rotte chips zal analog devices niet verkopen vanwege hun reputatie. Voor dit soort dingen zal ik me echt niet zo druk maken wel voor de elko’s en voedings dingen. De winst zit hem daar natuurlijk ook in de werkomstandigheden en goedkope fabricage methode die hier vanwege milieu regels niet meer mogen.
Maar een niet strategisch complex IC na te maken in een beperkte niche markt, nee dat is economisch niet rendabel.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat je niet weet wat je koopt. Ik heb hier FET's liggen, general purpose IRF740, kosten EUR 1,50 bij Verre Nel. Komen van een chinees, imitatie, kan het zien aan de overgang tov die van een distributeur. Doen het misschien wel, maar halen hun specs niet, overlijden snel, je weet het niet. Ze maken alles na, of gebruiken afkeur/ B-keus. ADAU1701 kost bij een distributeur een tientje zie ik, misschien loont dat niet om na te maken, maar de rest op het bordje? Afkeur? Je weet het niet.
Maar made my point :D
Arno

Bericht door Arno »

Ik heb als mede nitwit ook eens een versterker gemaakt. In eerste instantie met een ogenschijnlijk keurige Chinese print. Inschakelplop, uitschakelplop, brom en rook. Toen Hypex.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zelfs kogellagers van een goedkoop merk worden voorzien van de SKF codering en idem het doosje en vetvrijpapier de orginele codering werd verwijderd.
Maar ze konden dat toch weer zichtbaar maken en miljoenen kogellagers waren zo verkocht en vielen in de industrie door de mand door veel uitval en door inkoop facturen kon SKF bewijzen dat ze nooit door hun geleverd waren en geen garantie
Maar de reputatie kreeg een dreun en werd een onderzoek gedaan en deze multimiljoenen oplichting ontdekt.
En uiteindelijk kwamen ze in China uit
Dus de gespeelde woede Trump is niet helemaal onterecht Ondanks dat mag ik hem niet :evil:
jvenema

Bericht door jvenema »

Wat ik zeg eenvoudige analoge circuit. Eenvoudige digitale ic’s zoals de 74xx serie van vroeger. Kortom alles wat je na kan maken na lezen spec sheets word nagemaakt. Dingen die je moet afschaven om na te maken nee, tenzij strategisch van belang of hele grote aantallen.
Ik ga niet zeggen dat het allemaal goed is of geweldig, maar het is ook iets wat veranderd. De Chinese auto’s van 10 jaar terug waren ook een stuk minder als de huidige. Ook de elektronische dingen zullen beter worden qua kwaliteit en niet alles is bras. Een hoop kwaliteit spul word ook al in China gemaakt voor diverse fabrikanten. Wat ik begreep heeft Hypex een fabriek in Maleisië, dat zal ook wel niet zo zijn omdat ze daar geweldige vakbonden hebben. Een groot deel van de besparingen zit toch in factor arbeid en milieu regels die je wel of niet moet/wil volgen.
jvenema

Bericht door jvenema »

Bert61 schreef:
Zelfs kogellagers van een goedkoop merk worden voorzien van de SKF codering en idem het doosje en vetvrijpapier de orginele codering werd verwijderd.
Maar ze konden dat toch weer zichtbaar maken en miljoenen kogellagers waren zo verkocht en vielen in de industrie door de mand door veel uitval en door inkoop facturen kon SKF bewijzen dat ze nooit door hun geleverd waren en geen garantie
Maar de reputatie kreeg een dreun en werd een onderzoek gedaan en deze multimiljoenen oplichting ontdekt.
En uiteindelijk kwamen ze in China uit
Dus de gespeelde woede Trump is niet helemaal onterecht Ondanks dat mag ik hem niet :evil:
Het "rebranden" is natuurlijk een kwalijk iets. Maak je kogellagers maar van een mindere legering en je bent een stuk goedkoper uit. Niet alleen de legering zelf, maar ook het bewerken van een zachtere legering is natuurlijk makkelijker en een stuk goedkoper. De kwaliteit is dan geheid een stuk lager.
Zal ook ongetwijfeld met b.v. op amps gebeuren. Niets is gemakkelijker als goedkope op amps van een ander duurdere "high quality" type aanduiding te voorzien en als zodanig te verkopen. Functioneel zal alles werken, die dingen zijn vaak pin compatible met feitelijk identieke behuizingen.
De handelsbalans met china is erg scheef en de eigen markt wordt behoorlijk afgeschermd. Dus wat dat betreft heeft Trump zeker een punt en dat is zeker niet mijn vriend.
Heb in verleden wel mee gemaakt, als je zaken wil doen in china, dan moet je een joint venture aangaan, je mag geen meerderheidsbelang hebben in de joint venture en als je uiteindelijk geld verdien in china, dan krijg je het geld het land niet uit. En als het even kan, dan word je opgelicht door je "zakenpartners" in de joint venture.
Dus nee, ik ben verre een fan van de chinese manier van zakendoen en hun idee van marktwerking. Maar om alles wat daar vandaan komt bij voorbaat als klerezooi af te schrijven gaat ook wat ver. Het is alleen niet altijd makkelijk om onderscheid te maken tussen de "goede" spullen, de redelijke en de ronduit kwalijke producten. Op DIYaudio is vaak wel info te vinden over spullen, die zo gek niet zijn. En ook mods om ze te verbeteren, en die mods bestaan vaak uit veranderingen m.b.t. elko's en voedingen om minder storing uit die hoek te krijgen. De voedings mods lopen nogal uiteen, van wat extra buffer met een "goede" elko met eventueel een high quality condensator parallel als high frequency bypass, tot andere stabilisatie IC's. Of de ingebouwde voeding wordt overgeslagen met een andere gestabiliseerde voeding, tot zelfs speciale voedingen die met oplaadbare batterijen werken.
Dus ja er is een hoop klerezooi maar daar is niet alleen china verantwoordelijk voor en er komen ook best wel redelijke spullen vandaan. Dus wat nuance is wel op zijn plaats, naar mijn mening. Aan de andere kant wil een deel van de audio wereld ook graag "bedonderd" worden met "snake oil" achtige dingen. Dus emoties en sentimenten spelen zeker een grote rol.
Led

Bericht door Led »

Barry2001 schreef:
Laten we even kijken naar waar ik het daadwerkelijk over heb.
Een paar Dayton DSP boards, 2 Sure amps, en 2 voedingen van Connex, alles gekocht via Parts Express en Audiophonics.

En laten we kijken naar hoe het gebruikt gaat worden - op de slaapkamer, op minimaal volume.

Ik snap de weerzin tegen Chinese meuk - dat is precies waarom ik bij mijn vorige build zo'n beetje alle caps en coils heb vervangen.

Maar de onderdelen die ik nu heb gekocht zijn imho geen 3 dollar Ebay dingen - Dayton verbindt z'n naam er aan, het Komt van legitieme westerse bedrijven.
Tuurlijk is Hypex beter - dat mag ook wel als je 5 keer zo veel betaalt.
Maar ik ben aan het hobbyen, ik ben geen reference system aan het bouwen.

Dus voor mij zijn "that'll do" onderdelen die betaalbaar zijn het ding.

Maar als je mij me een Hypex module kunt adviseren met 3 Amps voor 3 drivers met een bijpassende voeding die samen max 150 euro kosten hou ik me uiteraard aanbevolen ;-)
Laatst gewijzigd door Led op zo 16 feb 2020, 1:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Let imho vooral op met zaken die 230v moeten weerstaan, China heeft nog wel eens de neiging te vergeten wat kruipafstanden zijn...
Led

Bericht door Led »

Shadow schreef:
Let imho vooral op met zaken die 230v moeten weerstaan, China heeft nog wel eens de neiging te vergeten wat kruipafstanden zijn...
Dat zijn in mijn geval enkel de Connex ( https://connexelectronic.com/ ) SMPS, toch?
Voor zover ik weet is Connex okee en geen goedkope Chinese troep?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goedkoop is in de regel duurkoop, zeker bij dit soort Chinees spul. Het voldoet nimmer aan de geldende CE, TUV en NEN normen en is daarmee potentieel brandgevaarlijk of zelfs elektrisch gezien levensgevaarlijk (lekspanning, kruipafstanden, werkspanning onderdelen, etc.). De reden dat Hypex duurder is is niet alleen omdat het factoren beter presteert, maar ook omdat Hypex voldoet aan alle strenge EU en US normen en er gewoon twee jaar garantie gegeven wordt. Dan is de keuze snel gemaakt toch?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Heb je het nu over Connex, Sander?
Shadow

Bericht door Shadow »

Led schreef:
Shadow schreef:
Dat zijn in mijn geval enkel de Connex ( https://connexelectronic.com/ ) SMPS, toch?
Voor zover ik weet is Connex okee en geen goedkope Chinese troep?
Ziet er ok uit, maar gebruik vooral je gezond verstand en houd spanningvoerende delen gewoon overal minimaal 5mm vanaf en isoleer eventueel met extra kunstof zoals de dunne HDPE snijplanken die je bij Lidl en Action kunt kopen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Niet persé, maar ook daar zie ik dat er onderdelen worden gebruikt van twijfelachtige herkomst.
Shadow

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Niet persé, maar ook daar zie ik dat er onderdelen worden gebruikt van twijfelachtige herkomst.
Al dat spul zit vol met twijfelachtige onderdelen, daar hebben ze bij Hypex zich in het verleden ook aan schuldig gemaakt. (Samwha elco's iemand?)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het ligt wat genuanceerder Joram:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Shadow

Bericht door Shadow »

Ok, maar de uitkomst was hetzelfde helaas - kapotte apparatuur. Wat volgens mij door Hypex iig goed opgelost is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Al dat spul zit vol met twijfelachtige onderdelen, daar hebben ze bij Hypex zich in het verleden ook aan schuldig gemaakt. (Samwha elco's iemand?)
Ja, ik wilde net deze opmerking maken toen ik dit bericht zag.
Plaats reactie