Zoals overal denk ik alt - prtscr en dan in je favo gfx proggie plakken.asterduk schreef:yep, goed idee, maar hoe doe je dat in W95?
Btw, tijd voor een upgrade, je OS is al 10 jaar oud
Moderator: Beheerdersteam
joepiedeepspace schreef:Zoals overal denk ik alt - prtscr en dan in je favo gfx proggie plakken.asterduk schreef:yep, goed idee, maar hoe doe je dat in W95?
So what, mijn versterker, fiets, motorfiets, surfplank, zijn ook allemaal 10 jaar oud en doen het nog goed. Mijn vrouw is zelfs al ouder dan 10 jaar en hoeft nog geen upgrade.Btw, tijd voor een upgrade, je OS is al 10 jaar oud![]()
Tja, voor dat soort werk is dat nog wel te doen ja. Maar je hebt nog steeds geen punt. Een fiets en amp doen het naar 10 jaar nog steeds goed, maar win95 deed het toen als niet goed, en dat is er in de loop van de tijd niet beter op gewordenasterduk schreef:So what, mijn versterker, fiets, motorfiets, surfplank, zijn ook allemaal 10 jaar oud en doen het nog goed. Mijn vrouw is zelfs al ouder dan 10 jaar en hoeft nog geen upgrade.
Dus die W95, dat zit nog wel goed. Ik gebruik die Laptop met docking station uitsluitend voor het Clio meetsysteem. Dankzij de ingebouwde meetversterkers is dit een handig meetstation.
En nu zeker dat ik de grafieken er ook uit kan halen. Alt-PrtSc en paste in Wordpad. Zo voor de hand liggend. Tja, 't is weer een belg!
Volgens mij zijn niet alleen de afmetingen van de baffle van belang, maar misschien meer nog wel de afmetingen van de woofer en de afstand tussen woofers.Rudy schreef:@Jeroen,
Als dat het probleem was ( wat het wel degelijk niet is ) dan zou deze op een hogere frequentie liggen dan dat het nu het geval is, namelijk op de freq van je baffle step frequentie ( -3dB punt ).
[...]
Groetjes
Rudy
Dit geeft volledig hetzelfde scenario als bij de rechtopstaande box. Hier het resultaat. Rood is 1 speaker aangestuurd, Groen 2 speakers aangestuurd. Kast plat op de grond, microfoon op 1 cm van speaker.jeroen_d schreef:Je kunt verschillende dingen doen om na te gaan of dit klopt. Doe bijvoorbeeld een nearfield meting met de box vlak op de zijkant zoals je bij de groundplane meting doet.
Meet ook eens de box staand, zoals bij de eerste meting, maar dan alleen de bovenste woofer aangestuurd en de microfoon juist bij de onderste woofer. Als je dat signaal optelt bij het gemeten signaal bij aansturing van alleen de onderste woofer, dan zou je wel eens precies de respons kunnen krijgen die je meet met beide woofers aangesloten
Rood is de aangestuurde unit, groen de niet aangestuurde.jeroen_d schreef:De verzwakking beneden ongeveer 35 Hz en rond 80 Hz kan alleen verklaard worden indien je ook de faserespons geeft, dan weet je beter hoe de rode en groene curve van je laatste meting gaan optellen.
Zo dacht ik ook, maar dan zit ik dus met een raadsel.jeroen_d schreef:2.83Vrms (root mean square).
goed idee, ga ik uitproberen.daniel schreef:Misschien de 'werkelijke' efficiency bij slechts een frequentie meten (bijvoorbeeld 1kHz), en die waarde als referentie gebruiken om je MLS meting te schalen?
Ja en Nee Rudy.daniel schreef:Op zich maakt dat allemaal niet zo veel uit omdat je gewoon metingen kan doen tov elkaar, geen absolute metingen, je moet gewoon zien dat je al de metingen met dezelfde instellingen doen.
Een microfooncalibratie is natuurlijk onontbeerlijk om een juiste waarde te kunnen meten.Rudy schreef:Ja en nee![]()
je mag je spanning dan wel kunnen eiken op een constante spanning, wat ivm je microfoon ? Door wie of wat kan je die callibreren om de meetversterker zen excacte waarde te laten weergeven.
Groetjes
Rudy
Zowel microfoon als meetkaart zijn van Audiomatica en werden samen als paket verkocht. Vandaag, 10 jaar later bieden zij deze set nog steeds (voor veel geld) aan. Ik ga uit van de veronderstelling dat het dus wel goed zit met de compatibiliteit tussen microfoon en kaart.jeroen_d schreef:Het zou kunnen zitten in de voorversterker van je meetsysteem, dat daarvan de impedantie hoger is dan 5.6 kOhm en dan krijg je veel meer signaal op de ingang dan dat je op basis van de kalibratiegegevens verwacht. Als je echter de microfoon speciaal meegeleverd hebt gekregen dan lijkt dit erg onwaarschijnlijk. Ik weet het niet.