Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Ja, kom op zeg, deze webshop profileert zich als aanbieder van kwaliteits meetapparatuur en dan levert men iets waar de Aliexpress/Banggood Chinees z'n neus voor optrekt ... kansloos! :rofl: ...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Ik heb dus de bijbehorende 4 .sen (?) bestanden erbij :think:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Waar zijn de bewijs foto's?
SSassen schreef:
Ja, kom op zeg, deze webshop profileert zich als aanbieder van kwaliteits meetapparatuur en dan levert men iets waar de Aliexpress/Banggood Chinees z'n neus voor optrekt ... kansloos! :rofl: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

U vraagt, wij draaien ...
E949DF13-334F-4891-BF40-9B519CFAD140.jpeg
0D68A3F7-0864-4E65-A04B-BBAF46433471.jpeg
9AD5B328-15AA-4D98-80AC-392D2F643403.jpeg
E039912C-5A77-4F7A-BDF5-B62C0891C1D1.jpeg
70BE7B99-342D-489F-97C3-B4D5DD61F19A.jpeg
73EB0DE6-3BC7-4C96-B03E-9530D31D8DDA.jpeg
C6BF6DCA-54AF-46F1-9C58-559DBD937BA3.jpeg
5DBBC873-13A1-48E5-A369-24206267AF30.jpeg
74FE2310-CD58-42E6-9114-68496C8D34A4.jpeg
883A7994-218A-4FBE-9730-2367F31B026D.jpeg
6F232183-9D53-485B-AA0A-EA49D0DD1F23.jpeg
51103D56-25C4-4C8C-95F6-691F5C7FCDB5.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Wel een echte Greatcel 9V blok batterij, dat dan weer wel, daar zit denk ik 60% van de kostprijs!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Henkjan »

holco schreef:
En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden .....
ik had vandaag ook een mail van ze. zal straks thuis wel ff een vergelijk grafiek maken met de Dayton calibratie
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Zo schokkend vindt ik het niet, werkt het verder wel naar verwachting?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

holco schreef:
Zo schokkend vindt ik het niet, werkt het verder wel naar verwachting?
Kan ik moeilijk beoordelen, ik heb geen kalibrator kalibrator tenslotte! ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

Het ziet er niet uit als een klassieke mechanische met een rotor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

holco schreef:
En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden voor de Umik-1 die ik overigens nog niet binnen heb.

Geen idee nog wat en hoe, wel een plaatje,

UMIK1QS_Xd.gif
Mmm, bijna twee db afwijking in het hoog.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
holco schreef:
Zo schokkend vindt ik het niet, werkt het verder wel naar verwachting?
Kan ik moeilijk beoordelen, ik heb geen kalibrator kalibrator tenslotte! ...
Tsja, voor 169 euri krijg je natuurlijk geen B&K, Gras, MG of Nti natuurlijk. Maar om binnen 0.5db je referentielevel af te stellen voldoet het prima...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Niet meer als het goed is :D

En we hebben nog geen vergelijk met het standaard calibratie file.
ds23man schreef:
holco schreef:
En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden voor de Umik-1 die ik overigens nog niet binnen heb.

Geen idee nog wat en hoe, wel een plaatje,

UMIK1QS_Xd.gif
Mmm, bijna twee db afwijking in het hoog.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

SSassen schreef:
holco schreef:
Zo schokkend vindt ik het niet, werkt het verder wel naar verwachting?
Kan ik moeilijk beoordelen, ik heb geen kalibrator kalibrator tenslotte! ...
Dan moet je die dan ook maar aanschaffen :rofl:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Maar wat ik niet begrijp is dat ik bij de standaard calibratie files .txt bestanden heb en bij die Duitse gekalibreerde .sen bestanden heb :think:

Iemand die hier een verklaring voor heeft?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Text uit de mail,

anbei Ihr Kalibrierfile. Ihr Mikrofon ist auf dem Weg zu Ihnen, bitte melden Sie sich bei uns wenn es nicht in den nächsten Tagen ankommt.

Das Kalibrierfile kann direkt mit JustOct benutzt werden (dieses Programm erhalten unsere Abonnenten gratis, s. Einfach messen mit JustOct).
ACHTUNG: der Dateiname muss ggf. auf 14 Zeichen + ".sen" gekürzt werden!

Für ARTA (s. ARTA und seine Spießgesellen STEPS und LIMP (Fortgeschrittene)) muss es dann nur noch umbenannt werden (Endung statt *.sen in *.mic umwandeln).

Auch bei Hobbybox ist die neue Endung *.mic.

Beim RoomEqWizzard (REW) und bei HOLMImpulse ist die neue Endung *.cal.
Bei REW kann man am Dateianfang die Zeile "Sens Factor =x.xxxdB, SERNO: yyyyyyy" hinzufügen (mit Anführungszeichen).
Dabei ist yyyyyyy die Seriennummer (ohne Bindestrich).
x.xxx berechnet sich aus 20*Log10(Sensitivity at 1000 Hz in mV/dimension/1000); der Wert "Sensitivity at 1000 Hz in mV/dimension" steht in der *.sen-Datei (z.B. mit Editor/Notepad öffnen) -> bei einem Wert von 1050 ergäbe sich also 0.424, bei einem Wert von 920 ergäbe sich -0.724

Bei CARMA V3.0 gibt es nur ein undokumentiertes Binärformat. Die Werte können dort (mit "komischen", vorgegebenen Stützstellen) in eine Maske eingetragen werden. In V4.0 können unsere Kalibrierdateien direkt eingelesen werden.

Bei ATB kann man den Frequenzgang nur per Maus malen.

Die Datei zeigt den Frequenzgang des Mikrofons bei Beschallung von vorne im Freifeld (*_00d_??k.sen) . Diese Kalibrierung ist z.B. für Messungen an Lautsprechern bei Messabständen <= 50 cm zu verwenden. Dabei muss das Mikrofon auf die Schallquelle gerichtet sein.
Zusätzlich wurde eine Kalibrierung unter 90° durchgeführt (*_90d-??k.sen). Dieses Korrekturspektrum sollte bei Messungen am Hörplatz verwendet werden. Dabei muss das Mikrofon aufrecht stehend oder hängend positioniert werden, so dass der Direktschall - wie bei der Kalibrierung - unter 90° auf das Mikrofon trifft.

Hinweis: Beim UMIK1 ist das Korrekturspektrum > 15 kHz stark abhängig von der Abtastfrequenz, daher gibt es für jede "Beschallungsrichtung" (*_??d_*.sen) und für jede Abtastfrequenz (*_??k.sen) eine eigene Korrekturdatei.

Bei Messungen am Hörplatz (= Diffusfeld) ergibt sich bereits durch die Richtwirkung des Mikros oberhalb von 10 kHz ein abfallender Frequenzgang, selbst wenn die Box perfekt rundumstrahlen würde. Da sie das aber nicht tut und auch das Absorptionsvermögen der Raumbegrenzungsflächen zu hohen Frequenzen hin ansteigt ergibt sich am Hörplatz je nach Kombination ein ab 3-5 kHz leicht und ab 10-12 kHz steiler abfallender Frequenzgang - das ist ganz normal.

Hier wurde mal ein Frequenzgang unter 0° (Freifeld, Beschallung von vorne) und unter 90° (Näherung für ein Diffusfeld) an einem IMG STAGELINE ECM40 gemacht: http://www.hifi-selbstbau.de/images/sto ... CalDeg.png
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Iemand die die text om kan zetten in het Nederlands?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

holco schreef:
Niet meer als het goed is :D

En we hebben nog geen vergelijk met het standaard calibratie file.
ds23man schreef:
holco schreef:
En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden voor de Umik-1 die ik overigens nog niet binnen heb.

Geen idee nog wat en hoe, wel een plaatje,

UMIK1QS_Xd.gif
Mmm, bijna twee db afwijking in het hoog.
De kalibratie van Minidsp staat er ook in:
kal.PNG
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Ohw op die fiets :oops:
ds23man schreef:
holco schreef:
Niet meer als het goed is :D

En we hebben nog geen vergelijk met het standaard calibratie file.
ds23man schreef:

Mmm, bijna twee db afwijking in het hoog.
De kalibratie van Minidsp staat er ook in:

kal.PNG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

holco schreef:
Ohw op die fiets :oops:
https://www.youtube.com/watch?v=yfl6Lu3xQW0

:lol:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door jvenema »

Die met miniDSP tussenhaakjes erachter de originele calibratie van miniDSP voor de Umik-1? Kun je eenvoudig even checken door die calibratie file even te laden in een programma en te kijken of de grafiek overeenkomt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
holco schreef:
En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden .....
ik had vandaag ook een mail van ze. zal straks thuis wel ff een vergelijk grafiek maken met de Dayton calibratie
vergelijk dayton calibraties.png
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 10 feb 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: update van plaatje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Henkjan »

holco schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat ik bij de standaard calibratie files .txt bestanden heb en bij die Duitse gekalibreerde .sen bestanden heb :think:

Iemand die hier een verklaring voor heeft?
heeft te maken met voor welk meet prog je de file wil gebruiken.
Arta : .mic
REW : .cal
JustOct : .sen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Als je de naam van het bestand wijzigt naar .txt zul je zien dat het gewoon een tekstbestand is.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door John P »

Is het slim om de Dayton calibratiefiles te "smoothen"?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Ok, duidelijk :D
Henkjan schreef:
holco schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat ik bij de standaard calibratie files .txt bestanden heb en bij die Duitse gekalibreerde .sen bestanden heb :think:

Iemand die hier een verklaring voor heeft?
heeft te maken met voor welk meet prog je de file wil gebruiken.
Arta : .mic
REW : .cal
JustOct : .sen
Plaats reactie