9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door WrineX »

ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
ja volgens mij moet dat werken net als servo woofers. nu ben ik absoluuuuuuuuut geen expert op dat gebied, maar lijkt mij heerlijk goede bass met de voordelen van MFB (en helaas giga veel power en super veel membraan oppervlakte of grote uitslag :)) wat zorgt vooe een beter klinkende ruimte dan dat het daadwerkelijk is en prima aansluit bij open baffle mid hoog in welke vorm dan ook. om eerlijk te zijn in non mfb 2 12 inch per kant in open baffle gaan tot 40 Hz en harder dan dat ik ooit op een luisterdag gedraaid heb. dus 15 inch is nice... maar maakt het meteen ook erg ... breed :) en elke keer verabaas ik me hoe zacht iedereen luisterd :)


klein puntje nog, ik kwam er achter waarom ik mijn speakers zo zacht vond staan. ten eerste omdat ik er precies tussen in zat... open baffle dus precies op een 0. maar daarnaast heb ik de MiniDsp die maar 0.9 RMS Volt output heeft..... extreem laag zelf onder consumenten voltage. de versterkers van Henkjan hebben een vrij lage gain.... die 2 matchen niet. vandaar dat ik dacht er is iets mis was, op mijn lelijke versterker heb ik veel meer headroom. di9e heeft dus een veel grotere gain en waarschijnlijk zelfs veeeeeel lager vermogen dan de versterkers van Henkjan.

nogmaals bedankt voor het lenen ! mooie kleine units !
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
En dan die grote jongens liefst impuls gecompenseerd in een ripoolachtig iets. Zou heel aardig passen bij grote (open baffle) line array's met conus luidsprekers ….

groet,
Aat
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef:
VintageHarry schreef:
Maar MFB is bedoeld voor een gesloten kast.... :wink:
Klopt niet helemaal, in theorie zou het ook moeten werken met open baffle. Alleen moet iemand dat eens proberen...
Heeft Gerard Janssen allang gedaan met zeer goed resultaat. Hij heeft er alleen geen topic over gemaakt.

Het werkt natuurlijk prima, alleen je moet bij afregelen rekening houden dat er een 6dB/octaaf afval naar het laag toe blijft. De dipoolcorrectie moet je dus nog steeds toepassen. De dimensionering van de regellus is ook anders, omdat de impedantie piek bij een open baffle vaak lager zal liggen dan bij een woofer in een relatief kleine gesloten kast.
We zullen er bij Daudio zeker eens gebruik van maken, maar we beginnen teveel modellen te krijgen dus dat is dan vooral leuk voor speciale versies van bestaande producten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Barry2001 schreef:
Mensen, er is een boek blijven liggen na de luisterdag, wie mist dit?
Henkjan schreef:
Paulus probeerde die weg te geven. Het is van jou nu denk ik :lol:
Okay, dan is dit boek dus voor de heb. Iemand interesse :?:
Eenmaal andermaal iemand? Anders gaat íe donderdag met oud papier mee.
Bijlagen
IMG_84531.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door SSassen »

@Barry,

Ik wil 'm graag hebben! Als je 'm opstuurt betaal ik de verzendkosten!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Komt goed :goedzo: boek is bij deze vergeven.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
Niet uitschieten nu Chris, want anders kan je een nieuwe woof bestellen! :? :mrgreen: ...
Vandaar ook mijn advies om te starten met een goedkope chinees of iets wat voor weinig van de lokale kringloop betrokken is, om nu meteen in een Seas of ScanSpeak van honderden euro's te gaan snijden is zeker niet noodzakelijk. Het valt prima te leren op een oude fiets, zie hier mijn allereerste experimenten met een drummertje in oude Philips meuk :
8087.drummer.jpg

WrineX schreef:
Dat is waar paar fotos is geen werk, in detail uitleggen daar in tegen wel, ik kan sneller kletsen dan typen + je ziet de helft en dat hoef ik dus ook niet uit te leggen :) meeste videos zijn half half. niet een tutorial. sommige wel. waaronder how to make a planar magnetic loudspeaker tutorial :)
Misschien is dat iets wat hier als een soort groeps ding kan worden opgepakt - het maken van een tutorial ? Geld overigens ook voor het verbouwen van oude woofs tot mfb.....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door SSassen »

Bekende Philips woof, die heb ik toen ik nog een kleine manneke was ook gebruikt in een zelfbouw tweeweg systeem voor m'n jongere broer, we praten dan over pakweg 30 jaar geleden ...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Wat ik hier nog niet gedaan heb en alsnog wil doen is uitlichten dat sevenup (Michiel) en rjmulder (RobertJan) ook vroeg hun nest zijn uitgekomen om te helpen opbouwen en opruimen bij de luisterdag op hun vrije zaterdag. Had ik alleen allemaal niet gered, top! :goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door VintageHarry »

Waar ik nog nieuwsgierig naar was, Barry, hoeveel bezoekers zijn er dit weekend (ongeveer) geweest?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

180 Harry. Kan er enkele naast zitten :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door hardbats »

180?! 8-[
Ik heb wel een hoop mensen gezien maar dacht niet dat het er 180 zouden zijn :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.

Wel de kanttekening dat lang niet allemaal ZBA-ers zijn hoor, Audio Creative heeft een vaste schare fans, en er waren ook best veel mensen uit mijn vrienden / kennissen / collega kring, van wie lang niet iedereen zelfbouwer is natuurlijk. Oja, mijn ouders kwamen ook nog even kijken :D

De mensen van wat verderaf zullen de hele dag zijn gebleven, velen hebben het ook na een uurtje wel gezien. Ik denk ook dat als er 180 man continue over de dag aanwezig is het wel erg vol wordt.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door motoindo »

Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:
zbamfb.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben op verschillende plekken op FB een aankondiging tegen gekomen. Verbaasd me dus niets dat het druk was... Ik schat in dat er een flink aantal niet -diy-ers is geweest om eens te kijken wat de knutselaars onder ons uitspoken en vooral ook om af te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
... te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:
Oh, kwa prestaties en afwerking was ik daar al ver voorbij :rofl: ...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

motoindo schreef:
Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:

zbamfb.jpg
Misschien wel een idee, zouden een formulier bij de kassa kunnen leggen, zowiezo idd om een idee te krijgen. Jou reclame zal vast hebben bijgedragen. Heb zelf geen FB trouwens, dus heb die reclame niet meegekregen. Ach weet je, als er maar enkelen blijven hangen in DIY is dat toch weer winst. Wat ik ook al vaker heb gehoord is dat door zo'n dag mensen die vroeger wel eens wat hebben gebouwd getriggered worden om zelf weer eens wat te bouwen. En ook dat is winst.

PS heb je verder niet gesproken na de dag, veel positieve reacties gehad? Herbert nog wel even via e-mail, die moest ook wat eerder weg, heeft een mooie dag gehad. Hij heeft ooit op de allereerste Oost luisterdag 9 jaar geleden ook al eens een demo gegeven trouwens, we waren toen nog collega's.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Leeuwarden schreef:
Ik ben op verschillende plekken op FB een aankondiging tegen gekomen. Verbaasd me dus niets dat het druk was... Ik schat in dat er een flink aantal niet -diy-ers is geweest om eens te kijken wat de knutselaars onder ons uitspoken en vooral ook om af te checken dat hun fabriek spul beter klinkt. Er zullen daarvan een aantal totaal gedesillusioneerd thuis zijn gekomen :twisted:
Ook dat hoor je vaker :D een kwalitatief goede versterker koop je tegenwoordig voor een bedrag dat je 'm niet zelf kunt bouwen, dat moet je voor de hobby doen. Luidsprekers, tsja, daar is zelfbouw echt pure winst. En dat is wel leuk als mensen daar achter komen.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door motoindo »

Barry2001 schreef:
PS heb je verder niet gesproken na de dag, veel positieve reacties gehad?
Minder dan voorgaande jaren, denk dat het servo trucje binnen de zba gelederen inmiddels genoeg aan bekendheid gewonnen heeft, het was mij dit jaar er vooral om te doen te zien & horen wie er nog meer mee bezig is. Zowel Herbert als Gerhard hun werk sprak dan ook zeer tot mijn verbeelding, vond het wel jammer dat de geestelijke vader achter de fusion MFB extensie Rob Munnig Schmidt andere verplichtingen had. Die man verdiend echt een medaille voor zijn inspanningen om MFB terug in de spotlights te krijgen. Maar dat is iets waar Gerhard veel meer over kan vertellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Oja, mijn ouders kwamen ook nog even kijken :D
Was jouw vader de man die Rapsody in Blue door Lang Lang wilde horen op mijn speakers?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door satefan »

motoindo schreef:
Barry2001 schreef:
Het waren er ook een stuk meer dan andere jaren, vaak zit het tussen de 100 - 150. Misschien door de ontwerpwedstrijd, of het mooie weer, of specifiek aanbod waar iemand voor komt, wie zal het zeggen.
Volgende keer bij het voldoen van de entree even vragen hoe men op de luisterdag gewezen is ? Zou het zelf erg leuk vinden als mijn FB reclame daaraan een steentje bijgedragen heeft :goeie:

zbamfb.jpg
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door motoindo »

satefan schreef:
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?
Klopt, 1994, had toen al een hekel aan pakken 8)
microsoft.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Shadow »

Heerlijk :rock:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door John P »

Ik heb de neiging om te kijken of er een voet tussen de deur zit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door ds23man »

motoindo schreef:
satefan schreef:
Sonny Soerabaja.....waar heb ik die naam eerder gehoord??? Ff diep in de grijze cellen graven....iets met Microsoft?
Klopt, 1994, had toen al een hekel aan pakken 8)

microsoft.jpg
Maar wel de enige met een jasje aan... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”