Straight - een hybride magnetostaat

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WrineX
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

ik chip dan ook maar beetje in vermoed ik :)hihi

soortgelijke constructies heb ik eerder gemaakt de panelen zoals die in breda waren in de kleine speakers, waren eigenlijk onderdeel van 2 x12 isnch open baffle die er onder stonden. later zijn de panelen in de speakers op gegaan zoals sommige ze gezien hebben in breda en op mijn youtube kanaal als The cees project, dat is zijn naam :)

het waren de eerste wat grotere panelen die ik had gemaakt waarna ik dacht ok nu gaan we gewoon groot en zien wel wat het doet. nu denk ik , mha valt wel mee kan best wat groter :) dus dat is een idee voor de eerst volgende bijeenkomst hihi

Hier het orgineel met 2 x 12 inch el cheapo's die beter meten dan de meeste duurdere woofers die ik heb gehad, in deze setup althans. (telefoon opname)
https://www.youtube.com/watch?v=Lefml67dyLs

hier "the Cees project met bassreflex" waar we de speakers om zijn verjaardags kadootje hebben gebouwd (de panelen) (audio recorder opname)

https://youtu.be/nNOG-HQ0VAE?list=PLJaQ ... bqKTg&t=40
https://youtu.be/5nvMcrnSQKI?list=PLJaQ ... XMx2gbqKTg
https://youtu.be/YQcO6lht58Y?list=PLJaQ ... bqKTg&t=55
https://youtu.be/mTD7NGf4crc?list=PLJaQ ... bqKTg&t=57

die van SSassen worden dus wat langer !

ben benieuwd !
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

And so it begins ... :mrgreen:
IMG_1681.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Jij zit helemaal niet met Chinees nieuwjaar en Corona in je maag he? Langer vakantie :yeah:
Forza

Bericht door Forza »

Zeeeer benieuwd :D
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
Dat zal jou gezien je staat van dienst waarschijnlijk wel goed afgaan maar ik vermoed dat dat voor de doorsnee zba'er wellicht nog een slag te ver zal zijn. Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt met MFB waarbij het maken van een opnemer, het modden van een woofer, het ineen zetten van de elektronica en tunen ervan ook net even te ver gaat voor een hoop zelfbouwers.

Dan is het om tot een succesvol eindproduct te komen misschien handiger om tot een soort kit te komen waarbij de moeilijkste delen gewoon kant en klaar betrokken kunnen worden. Op die manier snijd het mes aan twee kanten, enerzijds vergroot het de kans op een succesvolle nabouw terwijl anderzijds iemand als Joppe ook nog iets terug ziet van de vele ontwikkel uren die hij erin gestoken heeft.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

motoindo schreef:
SSassen schreef:
Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
Dat zal jou gezien je staat van dienst waarschijnlijk wel goed afgaan maar ik vermoed dat dat voor de doorsnee zba'er wellicht nog een slag te ver zal zijn. Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt met MFB waarbij het maken van een opnemer, het modden van een woofer, het ineen zetten van de elektronica en tunen ervan ook net even te ver gaat voor een hoop zelfbouwers.

Dan is het om tot een succesvol eindproduct te komen misschien handiger om tot een soort kit te komen waarbij de moeilijkste delen gewoon kant en klaar betrokken kunnen worden. Op die manier snijd het mes aan twee kanten, enerzijds vergroot het de kans op een succesvolle nabouw terwijl anderzijds iemand als Joppe ook nog iets terug ziet van de vele ontwikkel uren die hij erin gestoken heeft.

Je drukt het gelijk de commerciële hoek in. Lijkt mij niet de bedoeling...
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Leeuwarden schreef:
Dat kan niet daar alles reeds tot in detail beschreven staat op youtube, net zoals dat met mfb het geval is. Tis vooral voor hen die opzien tegen het werk, niet iedereen zit dat zitten.
Shadow

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Als je Chris z'n insteek en motivatie voor de zelfbouw wereld zou kennen, zou je beter weten....
Leeuwarden

Zo bedoel ik het niet en daar gaat het ook niet over....
Shadow

Bericht door Shadow »

Ok, hoe bedoel je het dan wel?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

motoindo schreef:
Ja, dat was wel een beetje de insteek, alhoewel het wel hobby moet blijven en niet iets commercieels. Ik had richting Joppe ook al aangegeven dat het wellicht het handigst is als hij de materialen kan leveren, want dat scheelt zo ontzettend veel tijd, frustratie en kopzorgen. Dan denk ik dus aan folie, alu tape, magneetstrips, en evt. zelfs staalplaat op de juiste maat. Ik ga daar zelf niet tussen zitten en ik hoef daar ook geen inkomsten oid. uit.

Waarom denk ik dat dat een goed idee is? Na een paar dagen rondbellen en emailen is mij in ieder geval duidelijk dat je de benodigde materialen niet even met één bezoekje aan de lokale bouwmarkt in je winkelwagentje hebt liggen. Ook online vind je niet zonder aardig wat moeite exact die spullen die je nodig hebt. En als leek is het al helemaal niet te doen en wordt het een en al frustratie. Als Joppe dus bijvoorbeeld een kit kan leveren met daarin de materialen waarmee je één set magnetostaten kan bouwen met een maximaal formaat X*Y dan snijdt het mes inderdaad aan twee kanten.

1) Als zelfbouwer werk je met de juiste materialen en mits je secuur werkt is succes verzekerd.
2) Joppe heeft ook nog wat inkomsten uit de vele honderden uren die hij er tot dusver in heeft gestoken (tientallen videos over zelfbouw mag/electrostaten), zonder die video's was ik dit topic nooit gestart.

Dus ja, ik denk dat een zelfbouw kit zeker zin heeft, analoog aan hoe hier printen en printen + onderdelen worden aangeboden voor andere zelfbouwprojecten.
Laatst gewijzigd door SSassen op wo 05 feb 2020, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

:goedzo:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Ik heb hier in het verleden al eens iets geroepen over een zba.dhz.mfb maar denk dat het veel leuker is om hiero aan te sluiten, denk daarbij aan een 3 weg bordje met filter, mfbloop en versterking aan boord zoals ik ook in mijn Grown/Up heb zitten en waarmee je Joppe zijn planars activeert inclusief een fijn mfb fundament. Een bordje van pakweg 8 bij 10 cm waar alle smd reeds tegenaan geplakt zit en je om de boel betaalbaar te houden alleen nog zelf wat draadcomponenten in moet prikken om tot een werkend geheel te komen. Qua woofertje zou er een mooie fenton onder kunnen waar men zelf een starbass inzet - alleen nog een mooi howto filmpje daarvoor maken 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, even een eerste vingeroefening in CAD, zie illustratie hieronder, en meteen de opzet naar een eerste prototype. Insteek is een mid/hoog planar met neo magneten, omdat die nu eenmaal simpel te krijgen zijn, formaat is 500x250mm. Oplettende lezer (nu ja, rood en blauw valt wel op natuurlijk) ziet dat ik de magneten kantel om de beste koppeling te krijgen tussen de magneten en netto een veel hogere magnetische veldsterkte dan wanneer ze met de polen omhoog (tov. de achterplaat) gemonteerd zijn, zoals gebruikelijk met magneetstrip.

Maar, ja, inderdaad er is altijd een maar, niets gaat voor niets natuurlijk. Nu kun je geen stalen achterplaat gebruiken want de magneet blijft niet zitten als je 'm zo monteert, en nee, ook niet met lijm. Dus de achterplaat is simpelweg geperforeerd aluminium, ook gelijk een stuk goedkoper dan staal en makkelijker te bewerken, want da's uiteraard niet magnetisch.

Even een korte, top down, beschrijving van de tekening.

1) 12 micron mylar folie met daarop 5mm zelfklevend 25 micron aluminium tape.
2) 6mm HPL frame met daarop met contactlijm verlijmd de folie.
3) Verzameling neo magneten 20x5x5mm N48.
4) Aluminium achterkant met ~35% perforatie.

Punt van aandacht is nog wel de Ohmse weerstand van de alu tape waarmee de folie wordt aangedreven, met 5mm en 25 micron en totaal ~10m lengte zit ik denk ik rond de 2 Ohm, ik heb de 5mm tape nog niet binnen (is onderweg), dus kan dat pas nameten als hij hier arriveert.

Erop schieten mag, maar dit is natuurlijk een eerste opzet, geen gepokt en gemazeld ontwerp dat zich al bewezen heeft.
straight_001_detail.jpg
Leeuwarden

Hoe strak moet die Mylar gespannen worden?
erik1977

Bericht door erik1977 »

Interessant topic! Volgmodus aan.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Hoe strak moet die Mylar gespannen worden?
Dat correleert direct met het gekozen inzetbereik, ik ga de eigenresonantie straks bepalen en daar volgt dan vanzelf een minimale inzetfrequentie uit.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zojuist nog even de bouwmarkt met een bezoek vereerd, vind ik daar toch mooi aluminiumimumnumim ... :mrgreen:
A95EB358-245D-4BA9-8862-4946A39F343C.jpeg
Shadow

Bericht door Shadow »

En ze hebben DynaPlus schroeven daar :shock:
John P

Bericht door John P »

Je maakt geen aparte hoogtoonstrook?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Beginnende caviteit of een restant spinazie of andijvie? :think:
sander.PNG
sander.PNG (104.69 KiB) 357 keer bekeken
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vermoed zoiets idd, heb een salade gegeten bij de lunch :mrgreen: ...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wel drie keer per dag poetsen Sander!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
En ze hebben DynaPlus schroeven daar :shock:
Is toch niet zo bijzonder ?
De Gamma heb dat ook, hoor.
https://www.gamma.nl/assortiment/l/ijze ... k-dynaplus
AatV

Bericht door AatV »

SSassen schreef:
Zojuist nog even de bouwmarkt met een bezoek vereerd, vind ik daar toch mooi aluminiumimumnumim ... :mrgreen:

A95EB358-245D-4BA9-8862-4946A39F343C.jpeg
Als je het polijst word het nog mooier... :roll: :roll:

groet,
Aat
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”