9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Reneth
Berichten: 17
Lid geworden op: di 29 nov 2016, 20:08
Locatie: Hengelo

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Reneth »

Barry,
Superdag gehad, heel veel moois gehoord en gezien.
Perfect georganiseerd en prima publiek!
Tot 2021!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door WrineX »

Kingpin schreef:
WrineX schreef:
Kingpin schreef:
Erg leuke dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar, bedankt voor de organisatie, Satefan, WrineX en Bean voor het samenstellen van leuke combo's.
OOh ik heb hier niets mee van doen, ik ben ook gewoon bezoeker :) leek misschien zo omdat ik pas na 3 uur eens iets ging neer zetten haha. maar dat was meer omdat ik ongelofelijk moe was/ben val bijna om joh

of bedoel je iets anders?
Als het goed is heb ik je pre geleend ...
Bean schreef:
Kingpin schreef:
Erg leuke dag gehad, zeker voor herhaling vatbaar, bedankt voor de organisatie, Satefan, WrineX Henkjan en Bean voor het samenstellen van leuke combo's.
:)

En niet te vergeten, de super budget luidsprekers van Wilbert, klonken top!
Jazeker, zal vast nog wel wat vergeten zijn omdat ik nagenoeg niemand van dit forum ken.

hihi ik was het niet :) ik heb gen pre amp haha. :)
Gebruikersavatar
Kingpin
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 15:37

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Kingpin »

WrineX schreef:
Kingpin schreef:
WrineX schreef:
ik was het niet :) ik heb gen pre amp haha. :)
Oops, shame on me :oops:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door jvenema »

Organisatie bedankt! Jeroen bedankt voor zijn metingen.
In groen de meting van Jeroen en in rood de meting die ik thuis gemaakt had met een "geschatte" correctie file van de dayton EMM6
In groen de meting van Jeroen en in rood de meting die ik thuis gemaakt had met een "geschatte" correctie file van de dayton EMM6
In rood de calibratie file zoals verstrekt door Dayton, in paars mijn "geschatte" correctie, in groen verschil tussen de meting van Jeroen met die van mij
In rood de calibratie file zoals verstrekt door Dayton, in paars mijn "geschatte" correctie, in groen verschil tussen de meting van Jeroen met die van mij
Ik vertrouwde de meegeleverde kalibratie niet, van mijn Dayton EMM6. Heb eerst de 10 kalibraties beneden mijn serie nummer gedownload en tien er boven. Deze hadden allemaal in het midden gebied hetzelfde verloop, wat dus al verdacht was.
Hiervan gemiddelde genomen en dat van mijn file eraf gehaald (A/B in REW). Vervolgens metingen van tweeter in grote baffle gedaan (61x122) en dit vergeleken met metingen van fabrikant van tweeter en met metingen van o.a. Troels. ook gemeten onder verschillende hoeken.
Op die manier op de paarse correctie curve gekomen. Als ik mijn metingen met deze kalibratie vergelijk met de metingen van Jeroen en zijn umik-1 (met zijn kalibratie file), dan lijkt mijn geschatte kalibratie niet zo gek. Verschil lijkt binnen ±0.7dB te blijven met een meting in andere ruimte en de meting van Jeroen was iets schooner wat betreft impulse response.
Een andere near field meting met een heel slechte kleine speaker bevestigd dit beeld.

Verder is er een meting gedaan met een Dayton EMM6 van John en met een Earthworks microfoon.
De response van de Earthworks microfoon tov de Umik-1 van Jeroen
De response van de Earthworks microfoon tov de Umik-1 van Jeroen
De frequentie response volgens certificaat bij de Earthworks microfoon
De frequentie response volgens certificaat bij de Earthworks microfoon
Als we even de Umik-1 als referentie nemen dan lijkt verloop van response globaal overeen te komen met de response van certificaat, echter het dipje is dan net iets sterker dan op certificaat vermeld.
Hou er wel rekening mee dat de metingen indicatief zijn, ze geven een richting aan en hebben natuurlijk zelf ook de nodige onnauwkeurigheden. Verder is de keuze van wat je even als "waar" aanneem en wat je als referentie gebruikt nogal arbitrair.
De response van de de EMM6 van John.
De response van de de EMM6 van John.
In rood de kalibratie file van de Dayton EMM6 van John. In blauw wat de kalibratie zou kunnen zijn als we de Earthworks microfoon als referentie zouden nemen. In groen als we als referentie de Umik-1 van Jeroen nemen. Het lijkt erop dat het gebruik zonder kalibratie file in dit geval een betere meting op zal leveren als dat je wel de meegeleverde kalibratie file gebruikt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door ds23man »

Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Bertje »

Leuke middag gehad, met dank aan de organisatie en demo'ers.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door sevenup »

Barry, was weer perfect geregeld, bedankt voor de leuke dag.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door jvenema »

Had ook nog een nearfield meeting gedaan vlak voor midwoofer.
In groen meting Earthworks m30, blauw EMM6 John
In groen meting Earthworks m30, blauw EMM6 John
Aan het verloop is duidelijk de baffle step compensatie af te lezen en crossover dat op 1.5 kHz ligd. Boven crossover word deze meting daardoor niet betrouwbaar, omdat tweeter dan relatief ver weg is.
Verschil EMM6 tov Earthworks in blauw, rood de meegeleverde kalibratie file
Verschil EMM6 tov Earthworks in blauw, rood de meegeleverde kalibratie file
Heb verschil maar laten zien tot 2kHz, vanaf 1.5kHz zal het verschil natuurlijk minder betrouwbaar worden. Maar globale verloop van verschil was in grote lijnen wel hetzelfde als bij het andere verschil tussen de EMM6 en de earthworks, zie vorige post.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.
Ernstig?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
ds23man schreef:
Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.
Ernstig?
Sepsis
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door jvenema »

Alleen de naam van de ziekte klinkt al niet leuk! Hoop dat het goed afloopt!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Shadow schreef:
ds23man schreef:
Was weer een leuke dag! Viel wel gelijk met de neus in de boter toen ik thuis kwam, paard ziek.
Ernstig?
Sepsis
Wat is dat toch als je ff van huis bent, gaan ze ineens van alles mankeren :think: hopen dat het beter af loopt als vorige keer Gerhard.
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door FredM »

Heb de wedstrijdspeakers helaas niet kunnen horen. Beste wat ik gehoord heb waren de 3d-geprinte ronde speakers van Satefan én de koptelefoon van Wrinex. En natuurlijk zeer blij met de uitleg en metingen door Jeroen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
ds23man schreef:
Shadow schreef:

Ernstig?
Sepsis
Wat is dat toch als je ff van huis bent, gaan ze ineens van alles mankeren :think: hopen dat het beter af loopt als vorige keer Gerhard.
Sepsis een bloedvergiftiging. Begon met schurft op de achterbenen die ze kapot schraapte. Daardoor is er een infectie ontstaan die naar het bloed is overgeslagen. Dus nu strak aan de AB en pijnstilling.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door motoindo »

Vond het een zeer geslaagde dag met heerlijk veel motional feedback 8) en andere mooie scheppingen zoals de dddac gebouwtjes en joppe zijn koelkast magneet speakers :mrgreen:

dank Barry voor de wederom perfecte organisatie !
Bijlagen
zba.2020.0.jpg
zba.2020.1.jpg
zba.2020.2.jpg
zba.2020.3.jpg
zba.2020.4.jpg
zba.2020.5.jpg
zba.2020.6.jpg
zba.2020.7.jpg
zba.2020.8.jpg
zba.2020.9.jpg
zba.2020.10.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Beste mensen, het was ook wat mij betreft een geslaagde luisterdag. De opkomst lag een stukje hoger dan voorgaande jaren, wat natuurlijk alleen maar mooi is, en aangeeft dat DIY audio leeft.
Ben voornamelijk me de wedstrijd bezig geweest en heb daardoor vrij weinig in de andere kamers kunnen luisteren, komt de volgende keer weer goed :D

Alle deelnemers bedankt voor de genomen moeite om spullen mee te nemen (soms ERG veel spullen), zonder dat is er helemaal geen luisterdag! =D>

Tot een volgende keer allemaal!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Nog wat foto's die nog op het rolletje staan:
Bijlagen
IMG_1612.JPG
IMG_1613.JPG
IMG_1614.JPG
IMG_1615.JPG
IMG_1616.JPG
IMG_1617.JPG
IMG_1618.JPG
IMG_1619.JPG
IMG_1620.JPG
IMG_1621.JPG
IMG_1622.JPG
IMG_1623.JPG
IMG_1624.JPG
IMG_1625.JPG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door satefan »

Het was weer een zeer leuke dag. Jeroen en ik hadden het voornemen om naast de meet-sessies ook zelf wat meer rond te kijken. Echter was er zeer veel animo voor de meet-sessies, Jeroen is er eigenlijk de hele dag druk mee geweest (hij is zelf niet actief op dit forum, dus ik doe even de verslaggeving hier). Hopelijk was het leerzaam en leuk! Maar van zelf wat rondneuzen is niet veel terecht gekomen.

De demo van de 3d geprinte, cilindervormige 3-weg viel volgens mij goed in de smaak. De (constructieve) feedback is voor Jeroen en ondergetekende erg belangrijk. Doel is om een rondstraler te realiseren waarbij plaatsing en ambiance goed in balans zijn. Dit is volgens mij goed gelukt. Aan iedereen die is komen luisteren en die we gesproken hebben, enorm bedankt! Als er nog vragen zijn dan horen we het graag.

Het was erg leuk om er e.e.a. over te vertellen, en te laten horen natuurlijk. Het systeem is nog in ontwikkeling, maar toch wel voor 80% klaar. Er is een iets minder hoge versie in ontwikkeling om de verticale afstraling nog wat te verbeteren. Dit zou dan het definitieve ontwerp moeten zijn. Deze is qua vormgeving iets meer in balans.

Barry, bedankt voor die organisatie, je bent er enorm druk mee. Dit wordt enorm op prijs gesteld!

Jeroen en Satefan
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel. Had jullie systeem erg graag nog gehoord, maar het is er helaas niet van gekomen ivm de wedstrijd. Heb met Jeroen afgesproken dat ik nog bij hem thuis ga luisteren.
Ook apart, die collega van hem die kwam meten is een oud collega van mij, kleine wereld!

Ps mooi dat jullie de meetsessies willen blijven doen, gezien de drukte is er genoeg animo voor!
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door Matthijs1969 »

Ik wil de organisatie ook even bedanken voor deze luisterdag !

Was voor mij de eerste keer en ging er een beetje open heen met idee ik zie wel wat me te wachten staat :)
Na eerst wat luister ruimt afgelopen te zijn ben ik aan de koffie gegaan, 3 bakjes later weer wat luister ruimte langs gehopped, en bleef hangen in kamer 3 waar Joppe alias WrineX zijn set aan het opbouwen was, na wat opbouw testjes doorgelopen ging hij van start en moet toegeven dat ik nog nooit naar magnetostaten geluisterd had maar ik was gelijk onder de indruk en een soort van verkocht hihi is ook gelijk de ruimte waar ik het langst heb gezeten en geluisterd, de bouw wedstrijd is eigenlijk een beetje langs me heen gegaan en niet echt gezien wat voor moois er allemaal gemaakt is, helaas maar door kamer 3 weer nieuwe ideeen en inzichten opgedaan en materie om te googelen en om in te duiken :)

Op naar een volgende meeting cq luisterdag !

Mvg, Matthijs (met ‘t rode petje)
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op zo 02 feb 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door johan283 »

Ik vond het weer een geslaagde dag! :goedzo:

Mijn dank gaat dan ook uit naar de organisatie die dit event mogelijk heeft gemaakt!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door John P »

Ik ben net thuis, moe maar voldaan. En nee, ik ben niet verdwaald, ik heb het geheel gecombineerd met een familietoernee.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door SSassen »

Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door WrineX »

SSassen schreef:
Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!
dank u ! dat is leuk om te horen ! geeft weer energie om er mee verder te gaan !
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 9e luisterdag Oost Nederland zaterdag 1 februari 2020

Bericht door AatV »

WrineX schreef:
SSassen schreef:
Akoestisch hoogtepunt voor mij tijdens de luisterdag waren Joppe z’n magnetostaten > prijs-kwaliteitverhouding = onverslaanbaar!
dank u ! dat is leuk om te horen ! geeft weer energie om er mee verder te gaan !
Die hoofdtelefoon was ook niet verkeerd! :goedzo: Jammer dat die magnetostaten ook stonden te spelen. :lol:

groet,
Aat
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”