Ja, maar vergis je niet, die brugcellen stoken de boel best opray5150 schreef:Het lijkt mij dat de massa van die aluminium plaat dusdanig groot is dat deze uitstekend als koelprofiel zal functioneren.
Aleph 5 clone verbouwing
Moderator: Beheerdersteam
Re: Aleph 5 clone verbouwing
Klopt en daarmee de elco's die er nu zo op staan. Die vinden dat niet fijn.Shadow schreef:Ja, maar vergis je niet, die brugcellen stoken de boel best opray5150 schreef:Het lijkt mij dat de massa van die aluminium plaat dusdanig groot is dat deze uitstekend als koelprofiel zal functioneren.
Da's ook weer waar, ja.
Ik had al eerder aangegeven dat die elco's het beste op een nette PCB geplaatst konden worden.
Die zouden dan met metalen afstandsbussen van 10 a 20 mm op de alu plaat gemonteerd kunnen worden zodat die plaat zijn warmte goed kwijt kan. Zo'n PCB kun je ook met Fastons aansluiten, dus handig. zo sla je 2 a 3 vliegen in 1 klap...
Voorbeeld van wat ik bedoel :
Ik had al eerder aangegeven dat die elco's het beste op een nette PCB geplaatst konden worden.
Die zouden dan met metalen afstandsbussen van 10 a 20 mm op de alu plaat gemonteerd kunnen worden zodat die plaat zijn warmte goed kwijt kan. Zo'n PCB kun je ook met Fastons aansluiten, dus handig. zo sla je 2 a 3 vliegen in 1 klap...
Voorbeeld van wat ik bedoel :
Ja, dat is beter! Ik heb dat niet goed bedacht .
Je had het inderdaad gezegd, ik dacht dat het zo wel kon....dom van mij.
Ik ga die printjes zoeken en het dan zo maken.
Bedankt dat jullie me zo helpen!
- Leeuwarden
Shadow schreef:Ja, maar vergis je niet, die brugcellen stoken de boel best opray5150 schreef:Het lijkt mij dat de massa van die aluminium plaat dusdanig groot is dat deze uitstekend als koelprofiel zal functioneren.
Ze worden best warm maar beslist niet overdreven... Ik had ze trouwens gemonteerd op koelprofieltjes en het geheel 'zwevend' op een staafje aluminium (20x1,5 mm) gemonteerd. Het is nooit een probleem geweest.
Zolang je je vingers er niet aan brandt (ca 50 gr.) is het prima wat betreft die bruggen. Maar die elco's wil je niet warm stoken. Dan gaan ze beduidend korter mee.
Nog een praktische vraag; hoe maak ik de 4 10nF capjes op de brugcel aansluitingen vast als ik er de faston stekkers op wil schuiven?
- Leeuwarden
Ja snubbers, mooie verbetering was dat!Shadow schreef:Waarom 10nF caps op de brugcellen? Snubbers? Of?
- Leeuwarden
hoekhoorn schreef:Nog een praktische vraag; hoe maak ik de 4 10nF capjes op de brugcel aansluitingen vast als ik er de faston stekkers op wil schuiven?
Snubbers gewoon helemaal onderaan op de brugcelpootjes solderen zodat je de stekkers er nog goed op kan schuiven.
Die heb ik nog ergens volgens mij.hoekhoorn schreef:Ja, dat is beter! Ik heb dat niet goed bedacht .
Jup, zou ik ook doenLeeuwarden schreef:hoekhoorn schreef:Nog een praktische vraag; hoe maak ik de 4 10nF capjes op de brugcel aansluitingen vast als ik er de faston stekkers op wil schuiven?
Snubbers gewoon helemaal onderaan op de brugcelpootjes solderen zodat je de stekkers er nog goed op kan schuiven.
Ik krimp (of soldeer) ze mee samen met de aansluitdraden op de Fastons. Meestal zijn de draadjes van de condensatoren wel lang genoeg. 'Tis ff een handigheidje. Het zijn niet echt snubbers meer ontstoor C's, ze maken de schakelpiek van de "snap-off" van de dioden langzamer. Daardoor storen ze veel minder, vooral in het HF. Zonder die ontstoor C's kun je b.v. FM ontvangst wel vergeten.hoekhoorn schreef:Nog een praktische vraag; hoe maak ik de 4 10nF capjes op de brugcel aansluitingen vast als ik er de faston stekkers op wil schuiven?
Ok bedankt, ga ik ze netjes onderaan de contacten solderen: dat lijkt voor mij de beste manier.
Condensatoren solderen op zo'n brugcel is inderdaad niet zo heel makkelijk om te doen.
Je moet niet te dicht bij de schuifcontacten komen, maar ook ruimte overlaten om de bevestigingsbout te kunnen monteren.
Weet niet of je al 10 nF in huis hebt, maar ik zou keramisch meerlagen (MLCC) adviseren, itt gewone keramische hebben deze een kunsthars jas en gaan minder snel fysiek kapot als je aan de pootjes gaat buigen.
https://www.eoo-bv.nl/keramisch-meerlag ... 0n-r5.html
Ik zie dat ze er ook in axiaal bouwvorm zijn, lijkt me dat deze nog beter geschikt zijn voor jouw doel
:
https://www.eoo-bv.nl/keramisch-meerlag ... xiaal.html
Je moet niet te dicht bij de schuifcontacten komen, maar ook ruimte overlaten om de bevestigingsbout te kunnen monteren.
Weet niet of je al 10 nF in huis hebt, maar ik zou keramisch meerlagen (MLCC) adviseren, itt gewone keramische hebben deze een kunsthars jas en gaan minder snel fysiek kapot als je aan de pootjes gaat buigen.
https://www.eoo-bv.nl/keramisch-meerlag ... 0n-r5.html
Ik zie dat ze er ook in axiaal bouwvorm zijn, lijkt me dat deze nog beter geschikt zijn voor jouw doel
https://www.eoo-bv.nl/keramisch-meerlag ... xiaal.html
En hoeveel volt zijn die? Die zijn echt niet sterker dan die ik eerder aangaf hoor. Kun je beter zoiets doen:
https://www.eoo-bv.nl/vlaksteker-faston ... esults=148
https://www.eoo-bv.nl/vlaksteker-faston ... esults=148
De voorgestelde brugcellen (3510) die ik via Norbert bestelde zijn een stuk kleiner dan die er inzaten.....geen probleem?
Ik wil ze vervangen omdat er niet meer met goed fatsoen fastons op geschoven kunnen worden.
Slechts 2 pootjes zijn gemerkt als + en wisselspanning, wat zijn de min en andere wisselspanning? Heb al wat afbeeldingen opgezocht maar heb twijfel.
Thanks.
Ik wil ze vervangen omdat er niet meer met goed fatsoen fastons op geschoven kunnen worden.
Slechts 2 pootjes zijn gemerkt als + en wisselspanning, wat zijn de min en andere wisselspanning? Heb al wat afbeeldingen opgezocht maar heb twijfel.
Thanks.
Toch opeens gevonden.
De snubbers monteren gaat lukken, netjes onderaan de pootjes solderen.
De snubbers monteren gaat lukken, netjes onderaan de pootjes solderen.
Nee, dat is geen probleem.hoekhoorn schreef:De voorgestelde brugcellen (3510) die ik via Norbert bestelde zijn een stuk kleiner dan die er inzaten.....geen probleem?
Je kunt er geen faston's op krijgen omdat die tabs vol soldeer zitten, is heel makkelijk te verwijderen met een plat sleutelvijltje.
Datasheet van de MB3510 :
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 3510.shtml
Snubbers....goed gemonteerd zo?
Fastons gaan er mooi helemaal op.
Fastons gaan er mooi helemaal op.