hulp gevraagd bij offset probleem

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
drikus

hulp gevraagd bij offset probleem

Bericht door drikus »

Beste versterkerbouwers,

Ik heb een probleem waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken:

Ik heb bij alibaba een set printplaten gekocht en die bestukt. Deze zijn voor een naim kloon, naar het schema onderstaande schema.
Bestandsbron: https://obrazki.elektroda.pl/2640663400_1332688131.png
Bestandsbron: https://obrazki.elektroda.pl/2640663400_1332688131.png
Ik heb hierbij de volgende problemen: een flinke inschakelpiek op de uitgang, maar nog veel erger:
Bij uitschakelen neemt de offset langzaam toe tot wel meer dan vier volt. De periode waarin offset > 1Volt is, duurt meer dan 20 seconden

Wat is het verwachte afschakel gedrag bij een geleidelijk afbouwende voedingsspanning?
Laatst gewijzigd door Marp op zo 02 feb 2020, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
MarcelvdG

Re: hulp gevraagd bij offset probleem

Bericht door MarcelvdG »

Meet je die tijdelijke offset bij uitschakelen met de uitgang open of belast met een dikke vermogensweerstand of (goedkope) luidspreker?
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op do 30 jan 2020, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zal wel door de veel te grote weerstand aan de collector TR2.
Als de voeding onder zo'n 12V zakt doet TR2 niks meer gaat de volledige stroom van de stroombron TR3 door TR1.En dat trekt de uitgang positief zonder weerwerk door TR2 (DC tegenkoppeling).
Zet er 's 2k2 in ipv 22k.
Anne
drikus

Bericht door drikus »

Bovengenoemd gedrag is bij een onbelaste uitgang.
Ik heb het ook gepobeerd met een aangesloten speaker, en toen vloog mijn zekering uit bij inschakelen.

Ik zou het met een andere weerstand kunnen poroberen, mar dan is geen Naim kloon meer. Deze variant is bedacht door Avondale. Deze verkocht printen en tegenwoordig complete modules. Verschillende mensen hadden hem toen al gebouwd. Ik zie trouwens inderdaad dat de stroom door deze weerstand zakt en als de stroom in de pos voedings lijn stopt nul wordt. De stroom door die van 1k is dan de helft van de normale stroom. Ik denk echter dat het ontwerp deugt doordat ik niemand anders heb gezien met het zelfde probleem.
drikus

Bericht door drikus »

Net nog even een extra test gedaan Met een 8Ohm weerstand op de uitgang zie ik geen probleem, Zal het later nog een keer proberen met een luidspreker, maar die heeft een lage weerstand voor DC,
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De opmerking op het schema heb je gezien? Overigens rommelt dit ontwerp aan alle kanten, maar goed ik verwacht niet anders bij de afhaal Chinees.
drikus

Bericht door drikus »

Ik heb nog eens goed gemeten met een weerstand op de uitgang. Ik zie dan de het veel sneller gaat, de offset loopt op tot -100 mV met een korte spike naar -1 volt. (Negatieve offset) Ook bij het inschakelen zie ik een korte piek. Als ik een testspeaker erop aansluit ( R = 6Ohm) Zie/hoor ik een kleine inschakelplop. En komt de konus bij uitschakelen naar buiten. Het duurt alleen wel veel korter. In normal bedrijf loopt de offset langzaam af to ongeveer -10mV. Het verbaast me overigens dat de speaker er tegen kan. Dacht dat zo'n DC funest zou zijn.

@SSassen alleen de printplaten komen uit China. Het ontwerp is van Naim, of in ieder geval iets wat er sterk op lijkt. Hierbij is het protectie circuit gedropt. Overigens hoor ik graag wat er wel en niet goed is aan het ontwerp. Alleen maar leerzaam en mischien snap ik dan beter wat er mis is.

Wat ik nog niet had vermeld had, is dat de versterker wordt gevoed uit een gestabilseerde voeding. Met over de uitgang 100uF en 2k35 ontladings weerstand . Als ik de versterker in 1 keer afschakel van de voeding vertoonde de offset het zelfde gedrag. Ik denk daarom dat het niet aan een samenspel met mijn voeding ligt.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

drikus schreef:
Het verbaast me overigens dat de speaker er tegen kan. Dacht dat zo'n DC funest zou zijn.
1 volt op een 6 ohm speaker verstookt ongeveer 0,17 watt. Daar kan een speaker wel tegen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

drikus schreef:
Overigens hoor ik graag wat er wel en niet goed is aan het ontwerp. Alleen maar leerzaam en mischien snap ik dan beter wat er mis is.
Één punt wat niet goed is aan dit ontwerp heb je al van Anne gehoord, en daar heb je niets mee gedaan.
Shadow

Bericht door Shadow »

Nee want dan is het geen Naim kloon meer :lol:
Moest even denken welk merk het ook al weer was, maar het is die firma die z'n assortiment DIN pluggen en bussen nog aan het slijten is :?
ray5150

Bericht door ray5150 »

drikus schreef:
Ik zou het met een andere weerstand kunnen proberen, maar dan is geen Naim kloon meer.
Is dat belangrijker dan, dan een (goed) werkende versterker ? :roll:
ray5150

Bericht door ray5150 »

drikus schreef:
Wat ik nog niet had vermeld had, is dat de versterker wordt gevoed uit een gestabilseerde voeding. Met over de uitgang 100uF en 2k35 ontladings weerstand . Als ik de versterker in 1 keer afschakel van de voeding vertoonde de offset het zelfde gedrag. Ik denk daarom dat het niet aan een samenspel met mijn voeding ligt.
Is dat een lineaire voeding of een SMPS ?
drikus

Bericht door drikus »

ray5150 schreef:
Is dat een lineaire voeding of een SMPS ?
Lineaire
Bestandsbron: https://www.upload.ee/image/4425718/vbecircuitt.jpg
Bestandsbron: https://www.upload.ee/image/4425718/vbecircuitt.jpg
De advertentie is inmiddels verlopen, het ware deze bordjes: https://nl.aliexpress.com/item/32813903951.html
Laatst gewijzigd door Marp op zo 02 feb 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.
drikus

Bericht door drikus »

Zoals voorgesteld door Ah!buis heb ik de 22k in de LTP verlaagd (even 3k3 eroverheen) Dit maakte voor het gedrag bij uitschakelen niet uit.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

drikus schreef:
Zoals voorgesteld door Ah!buis heb ik de 22k in de LTP verlaagd (even 3k3 eroverheen) Dit maakte voor het gedrag bij uitschakelen niet uit.
Wat beter gekeken.
Het is pas onder 7V voeding dat de uitgang niet meer op nul blijft, m'n 12V was wat te ruim gezien.
Hier ingezet wat ik denk dat er gebeurt.Blauw de waardes in bedrijf (heb 60V aangenomen, zolang niet te laag altijd goed) en rood wat er verandert bij (te) lage voeding.
Die 4...5V kan dus niet echt kwaad.
Anne
Bijlagen
K.png
drikus

Bericht door drikus »

Hartelijk dank voor de analyse. Deze is overeenkomstig met wat ik meet. :goeie:

Fijn om te lezen dat het gedrag naar verwachting is en ook onschadelijk is. Ik hoef nu niet op een fantoom te jagen. Dit ontwerp is namelijk door best wel veel doe het zelvers gebouwd, terwijl ik het probleem van niemand heb gelezen.

Ik had al minitieus de print op fouten onderzocht. Bij dat laatste heb ik trouwens wel dingen gevonden. :-&
Op de voedingsprint waren TR2 en TR4 een halve slag gedraaid (overeenkomstig met het door aliexpress meegestuurde schema. )
Op de versterker print waren de weerstanden in de basis van TR8 verwisseld. Afgezien daarvan zijn de PCB's van prima kwaliteit, :rofl:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi zo, als 't maar werkt :D
Wat er echt aan de uitgang gebeurt bij uitschakelen hangt ook af welke voeding (pos of neg) het snelst wegzakt.
Met de transistor aansluitingen is het hommeles sinds de metalen behuizing is verdrongen door kunststof.Hier zijn de nieuwe op dezelfde manier aan te sluiten als de metalen, en in Amerika en volgers moest het zo nodig omgedraaid :x
Sindsdien gaat 't regelmatig mis :(
Anne
Bijlagen
18en later.png
drikus

Bericht door drikus »

Interessant, dat van die behuizing. Nooit zo bij stil gestaan.
Ik ga kijken of ik het effect kan dempen door de elo'ś op de versterker te matchen, en ook die op de voedingsprint en de pos en neg spanningen ervan.

Er is me 1 ging nog niet helemaal duidelijk: De offset loopt eigenlijk af naar -4V. (negatief) Ik dacht dat de komt doordat de offset al negatief was bij afschakelen en daarna naar de neg-voedingsspanning toe kruipt. Maakt het in dat geval nog steeds uit of de pos. en neg. voedingsspanning in gelijke mate afneemt? Of is er een ander mechanisme die het afschakelgedrag bepaalt?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een beetje van wat zou er gebeuren met de natte vinger, er spelen heel wat dingen door elkaar.
Zou zeggen eerst krijg je de neiging van een positieve uitgang, dat trekt de voeding aktief leeg, blijft er nog negatief over wat alsnog op de uitgang komt als negatieve uitwijking.
Nog even waarschuwen.
Op het schema had ik 60V voeding gezet voordat ik naar de gegevens van TR4 en TR6 had gekeken.Die worden dan veel te heet, 30V is wel de grens.Of anders er transistors voor gebruiken die meer warmte kwijt kunnen.
Anne
drikus

Bericht door drikus »

De eerste versie van de versterker is klaar. Ik heb besloten om de hierboven beschreven zorgen geen probleem te laten zijn.
In de showcase (viewtopic.php?f=60&t=28404&p=1946585#p1946585) staat een foto van de opzet.
Toen ik de koptelefoonaansluiting wilde integreren zag ik dat die ook een mute schakeling heeft. Deze gebruik ik om een relais die de luidspreker terminals verbindt te schakelen. De eerste 5 seconden na aanzetten is de versterker muted en bij uitschakelen onmiddelijk. Op deze manier bescherm ik de luidsprekers voor inschakel "plops" en de hoge offset bij uitschakelen.
Ik las in een gebruikers manual van de Naim Nap, dat een inschakel plop normaal is, maar daar heb ik op deze manier dus geen last van.
Plaats reactie