UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door OpaBert »

dat we het niet vergeten
Bijlagen
Uitgangstransformator berekenen.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door Aaad »

Dat is een bekende, ik gebruik dezelfde formule voor voedingstrafo's maar dan uit een ander jaar boekje.
Wat ik me altijd afvraag is punt 4, 50/kerndoorsnede. Waarschijnlijk voor de verzadiging.
Waar komt die 50 vandaan? Ik weet dat bij 60 Hz dat getal 40 moet zijn.
Het zal wel een product uit een formule zijn, maar puur nieuwsgierigheid dus.
Ik heb weleens een trafo gemaakt waarbij ik om te proberen 45 heb gebruikt, werd niet warm en deed het gewoon.

Aad
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door OpaBert »

Aaad schreef:
Dat is een bekende, ik gebruik dezelfde formule voor voedingstrafo's maar dan uit een ander jaar boekje.
Wat ik me altijd afvraag is punt 4, 50/kerndoorsnede. Waarschijnlijk voor de verzadiging.
Waar komt die 50 vandaan? Ik weet dat bij 60 Hz dat getal 40 moet zijn.
Het zal wel een product uit een formule zijn, maar puur nieuwsgierigheid dus.
Ik heb weleens een trafo gemaakt waarbij ik om te proberen 45 heb gebruikt, werd niet warm en deed het gewoon.

Aad
Hoi Aad
Ik denk dat in deze formules een heleboel reserve zit Heb wel een 50 trafo,s gewikkeld waaronder een paar van 2KW piek voor HF eindtrappen met 2x TB3-750 en QB4-1100 een oude trafo uit de sloop meestal 220-110 trafo,s waar ik al dat Blik moest trekken en kloppen en meestal hield ik er een paar over
Die trafo,s waren meest iets van 1 Volt per Winding Schiet lekker op als je 1100 volt nodig hebt
Maar ik deed smorgens voor het naar werk gaan een laag smeerde er vernis op Ging Werken kwam om 12 uur een boterham eten en een laag wikkelen en vernis erop Hup weer naar m’n werk op de fiets halfvijf weer naar huis en zelfde ritueel en dat soms een dag of 3 de kern weer vol vers geverfde blikken plaatjes om en om E I en dan vechten om die laatste paar plaatjes er in
Dan testen ik had een snoer met 12 fittingen waar 100 Watt lampen in zaten
Met de regeltrafo voorzichtig naar de 220 draaien en al die lampen gingen steeds feller en nog feller :yeah: :yeah: :yeah:
een Hoogspanning trafo geboren O:) spannng meten over 1 lamp x12 Dan de stroom meten 0,5 Amp x2400 Volt
Onbelast meten meten was link Mijn meter ging maar tot 750 volt dus 2 grote 100 K weerstanden van 20 cm lang en over 1 de spanning meten x2
De spanning meten met DC en een extra paar 100 Watt lampen
En dan met spanningsverdubbeling naar 2800-3000 volt DC :yeah:
En vlug de stroom meten bij die 2800 volt opschrijven Net spanning meten BANG :shock:
Donker in huis ! Naar de meterkast 16 Amp stop verwisselen Licht weer aan
Nergens aan komen Elco,s waren nog geladen in m’n knutselhoek lag m’n Kanarie gele metrix meter een Zwart gat er in
En er kwam nog ROOK uit :-s
Bijna nieuwe metrix meter was ontploft Ik Was de Banaanstekkers vergeten om te wisselen :oops:
Dat was mijn ergste klap uit een stopcontact dat ik ooit heb mee gemaakt
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door Aaad »

Meestal maak ik nieuwe haspels (hoe heten die dingen eigenlijk)van oude printplaten waar ik het koper af heb gehaald. Ik maak dan aparte compartimenten voor de 230 volt en de laagspanning.
Die zet ik in elkaar op een houten klos van de zelfde maat als de kern en zet er een paar lagen plakband op de dikte kant, dan krijg ik het ijzerwerk er later makkelijker in. Heb weleens perspex papier uit een oude trafo gebruikt, ik dacht dan hou ik wat ruimte over voor de wikkelingen.
Bij het inkloppen van de lamellen ging ik er dwars doorheen, binnenste wikkelingen totaal door midden.
Kon ik weer opnieuw beginnen.
Dat er veel reserve in de formules van Dr. Blan zitten geloof ik best, als ik een oude trafo uit elkaar haal dan denk ik dat de industrie vaak langs het randje loopt wat dat betreft.
Aan zulke hoge spanningen als jij noemt waag ik me maar niet. Meestal is het onder de 25 volt.


Aad
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door OpaBert »

Aaad schreef:
Meestal maak ik nieuwe haspels (hoe heten die dingen eigenlijk)van oude printplaten waar ik het koper af heb gehaald. Ik maak dan aparte compartimenten voor de 230 volt en de laagspanning.
Die zet ik in elkaar op een houten klos van de zelfde maat als de kern en zet er een paar lagen plakband op de dikte kant, dan krijg ik het ijzerwerk er later makkelijker in. Heb weleens perspex papier uit een oude trafo gebruikt, ik dacht dan hou ik wat ruimte over voor de wikkelingen.
Bij het inkloppen van de lamellen ging ik er dwars doorheen, binnenste wikkelingen totaal door midden.
Kon ik weer opnieuw beginnen.
Dat er veel reserve in de formules van Dr. Blan zitten geloof ik best, als ik een oude trafo uit elkaar haal dan denk ik dat de industrie vaak langs het randje loopt wat dat betreft.
Aan zulke hoge spanningen als jij noemt waag ik me maar niet. Meestal is het onder de 25 volt.


Aad
Dat pertinax vertrouw ik ook niet ! dat is sneu als je werk kapot gaat,
De huidige wikkeldraad kan veel hogere temperaturen hebben dan de schellak van vroeger
Een trafo welke ik bij EOO gekocht had werd 61 graden onbelast
Navraag gedaan bij de fabrikant De trafo mocht 115 graden worden :shock:
Bij die Magnetron trafo,s zag ik veel gelaste blikpakketten
Ik heb altijd geleerd dat ze geisoleerd moesten zijn onderling
Misschien dat aan de buitenkant de wervelstromen gering zijn .
Dat van die Hoogspanning trafo werd uit nood geboren
Ik had mijn zendmachtiging gehaald en op de Veron afd deed men gezamenlijk aan de PACC contest 24 uur !
Om wat punten te scoren moest je Uren roepen en op verschillende banden actief zijn
Nou ik deed het eerste jaar mee en werd 6 in mijn klasse Met 100 Watt en niet eens op alle banden !
160 mtr kon ik niet op mee doen Dat zat niet op mijn goedkoop zendertje
Die multipliers miste ik en bijna iedereen gebruikte Versterkers van 1000 Watt tot laatst 3 Kw hoorde ik
Die versterkers koste veel geld Dus zelfbouwen De Trafo 1100 volt was nergens te vinden een scheidings trafo van 1,5kw gekregen 220-110 die gesloopt en omgewikkeld Alles werkend gekregen en ik had op 5 banden 1000 Watt
Later er nog een aantal gewikkeld maar dat was een week werk
En van die dingen gerepareerd en anderen geholpen met bouwen
Toen zag ik opeens de idioterie Het werd een wapen Wedloop .
grotere Buizen 3-1000 2x van Eimac 4000 Volt erop er van in en er mee gestopt Alles weg gedaan
Geen Contest geen terechte boze buren Wat een rust :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door douwebakker »

Maar Bert, ik heb een f-licensie van de Veron maar daar mag je maar tot 100 Watt.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: UGT berekenen Uit jaarbooekje 1956

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Maar Bert, ik heb een f-licensie van de Veron maar daar mag je maar tot 100 Watt.
Douwe
Ik heb ook F met Telegrafie
Dat is 400 Watt maar dat wordt met voeten getreden Douwe
Ik sprak een handelaar in Brielle en die vertelde mij dat hij meer 3Kw eindtrappen verkocht dan van 1 Kw
En ik ben betrokken geweest met installatie Een MRI Eindtrap 3Kw dat was 2 meter hoog

En afgeblazen een 10Kw AM uit Kootwijk die zender was niet te voeden met 3 Phase 380 25Amp
Er stond een schoorsteen op van 25 cm met slakkenhuis blower met 1,5 Kw motor de Buis was 3CX 15000 met Handvaten om hem er uit te lichten Die hebben we opgehaald bij Bahco Jammer genoeg geen foto’s Ik had wel een Agfa klik klak , telefoons met camera bestonden nog niet :D

Er zijn echt contest stations in ZH vlakbij Barendrecht en in Dordt waar niet op 1 Kw gekeken wordt
En dat op meerdere banden tegelijkertijd
Alles gaat op tilt daar zonder speciale filters
Plaats reactie