project Garfield

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door OWC »

jvenema schreef:
Mijn ervaring met de voorspelingen van de combinatie van diffractie en bafflestep, dat die toch redelijk wat afwijkt van de uiteindelijke meting.
Heb diffractie simulatie gedaan met edge, vituixcad en met de spreadsheet van Jeff Bagby's. Die drie waren allemaal anders en ook weer anders dan de meting. Dit voor zowel woofer als tweeter. Naar mijn gevoel laat de bafflestep zich nog wel redelijk simuleren, maar effect daarbovenop van de diffractie laat zich minder goed vangen, zo lijkt het.
Het gaat hier vooral om de bafflestep.
Diffractie simulatie is niet nodig, aangezien die al in je meting zit.
De bafflestep pas je dan ook enkel toe op de nearfield meting
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

psies, als je gated kan meten tot bv 300Hz, dan 'blend' je bv tussen 300 en 600Hz de near filed met gesinumleerde baffle step met de gated meting

overigens een puntje over frd-blender: die berekent zelf de fase (minimum fase) uit de gecombineerde frequentie response. toen ik met de door de blender gehaalde response de "som check" deed lukte het niet om de boel helemaal overlappend te krijgen:
w2020-tweet_en_mid-blended-vs-SIM-offset14mm.png
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: project Garfield

Bericht door jvenema »

Ja en nee. Diffractie wil je vooraf wel simuleren om plaatsing tweeter te bepalen. Wat verschuiving in plaatsing geeft in simulaties best wel een behoorlijk verschil. Een niet vlakke response van driver zelf kan je met EQ nog wat mee. Flinke schommelingen door diffractie zijn lastiger, omdat die onder elke hoek weer anders zijn. Dus die wil je zo gering mogelijk hebben.
Zolang de simulatie wel een idee geeft van dat plaatsing A beter is dan B, dan is dat wel fijn. Dat effect uiteindelijk wat minder is door afgeronde hoeken, meer bundeling naar voren dan ik rekenmodel etc, dat is niet zo erg. Zolang je maar dingen relatief met elkaar kan vergelijken om tot een zo goed mogelijke plaatsing te komen. Het is wat meer werk om allerlei verschillende alternatieven echt te meten, dus in die zin is simulatie wel van belang.
Wat betreft bafflestep die laat zich behoorlijk goed voorspelen en kan je inderdaad gewoon bij de nearfield erbij doen. Hoewel ik wel merkte met mijn bouwsel dat vanaf 700-800Hz de diffractie of iets anders een behoorlijk effect ging geven. Dus ergens tussen 100 a 200 Hz zag je bafflestep effect beginnen en zich opbouwen richting 6dB, maar voordat hij daar was boog het in de meting weer naar beneden af. Uiteindelijke max was 5db daardoor.
In rood de theoretische baffle step in mijn geval en in groen  wat uiteindelijke effect volgens meting was.
In rood de theoretische baffle step in mijn geval en in groen wat uiteindelijke effect volgens meting was.
Tot zo'n 600Hz was theorie en praktijk feitelijk gelijk, dus als je daarvoor boel aan elkaar plak, dan moet dat zeker kunnen. De 600 Hz is een voorbeeld uit mijn praktijk, met een andere formaat baffle kan dit zomaar hoger of lager zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

deze simulatie is als je alles al gebouwd hebt, en aan het meten bent. dus niet om de plek van een tweeter te bepalen oid.
het enige doel van de simulatie is om de near-field gemeten curve te corrigeren voor de baffle step.
daar waar het door jou genoemde effect optreed heb je al gated gemeten en is het dus niet nodig.
zie ook Bart z'n uitleg boven aan deze pagina
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: project Garfield

Bericht door jvenema »

Henkjan schreef:
deze simulatie is als je alles al gebouwd hebt, en aan het meten bent. dus niet om de plek van een tweeter te bepalen oid.
het enige doel van de simulatie is om de near-field gemeten curve te corrigeren voor de baffle step.
daar waar het door jou genoemde effect optreed heb je al gated gemeten en is het dus niet nodig.
zie ook Bart z'n uitleg boven aan deze pagina
Je hebt gelijk, dat voor een gated meting de simulatie van diffractie niet van belang is. Was meer om aan te geven dat in een andere context de simulatie (mits betrouwbaar genoeg) wel relevant kan zijn. Was ook meer als reactie op Bart bedoeld, maar je haalde me in ;-). En inderdaad met een gated meting is het lage stuk van de frequentie response niet betrouwbaar en een nearfield met baffle correctie aan de gated meting plakken is een mooie oplossing. Heb dat zelf ook in REW gedaan, moet eens uitzoeken hoe dat gaat met die blender had ervan gehoord, maar nog niets mee gedaan. REW plakt het op de aangegeven frequentie aan elkaar, maar iets met de overlap doen in het 300-600 gebied is denk ik beter.

Veel success met het afstemmen van het geheel.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door OWC »

jvenema schreef:
Henkjan schreef:
deze simulatie is als je alles al gebouwd hebt, en aan het meten bent. dus niet om de plek van een tweeter te bepalen oid.
het enige doel van de simulatie is om de near-field gemeten curve te corrigeren voor de baffle step.
daar waar het door jou genoemde effect optreed heb je al gated gemeten en is het dus niet nodig.
zie ook Bart z'n uitleg boven aan deze pagina
Je hebt gelijk, dat voor een gated meting de simulatie van diffractie niet van belang is. Was meer om aan te geven dat in een andere context de simulatie (mits betrouwbaar genoeg) wel relevant kan zijn. Was ook meer als reactie op Bart bedoeld, maar je haalde me in ;-). En inderdaad met een gated meting is het lage stuk van de frequentie response niet betrouwbaar en een nearfield met baffle correctie aan de gated meting plakken is een mooie oplossing. Heb dat zelf ook in REW gedaan, moet eens uitzoeken hoe dat gaat met die blender had ervan gehoord, maar nog niets mee gedaan. REW plakt het op de aangegeven frequentie aan elkaar, maar iets met de overlap doen in het 300-600 gebied is denk ik beter.

Veel success met het afstemmen van het geheel.
Zoals op de vorige pagina, lees deze eens door ;)
download/file.php?id=146430
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

morgen maar eens een proeffilter in elkaar prutsen en gaan luisteren:
laag is zonder de poort-output
laag is zonder de poort-output
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project Garfield

Bericht door dre »

Lekker bezig man!
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Mtraxx »

Henkjan schreef:
morgen maar eens een proeffilter in elkaar prutsen en gaan luisteren:
sim resultaat 1e gooi.png
Lijkt een redelijk potent setje te worden als je je poort output ook nog moet toevoegen! :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

de filter onderdelen maar besteld, levertijd op een aantal spoelen.

Overall 1e indruk (1 kast met testfilter (croonsteentjes en krokoklemmen)) is prima, mogelijk nog ietwat tweaken.
ik mocht van m'n dochter gisteren avond na 12 niet meer Metallica op normaal volume draaien :(

En kast #2 in elkaar gaan zetten.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: project Garfield

Bericht door jvenema »

Nothing else matters :-"
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

jvenema schreef:
Nothing else matters :-"
The Unforgiveeeeeen :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: project Garfield

Bericht door Douwe84 »

Shiroyama :hide:

Leuk dat je die sb drivers gebruikt. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Heb er al lovende dingen over gelezen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

De eindstreep nadert.... Gisteren beide kasten in 2 lagen Vista Invisible (tip van Arno) gezet, de naturel uitstraling van t hout blijft zo behouden. Ik wilde eigenlijk nog meer lagen er op, maar nu is t een mooi contrast met die veel te mooi gespoten kasten van Sander.

Next: drivers weer terug schroeven en stereo gaan luisteren en evt nog wat tweaken aan t filter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Over t filter gesproken
Over t filter gesproken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Netjes =D>
Mogen we de onderkant ook zien? O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Zaterdag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Moet ik een soldeerbout meenemen? :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: project Garfield

Bericht door AatV »

Behoorlijk uitgebreid filter! Je weet zeker dat Bernd Timmermanns geen familie van je is? :wink:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Moet ik een soldeerbout meenemen? :lol:
Hij heeft mij bij zich :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door pappaleo »

AatV schreef:
Behoorlijk uitgebreid filter! Je weet zeker dat Bernd Timmermanns geen familie van je is? :wink:

groet,
Aat
Valt toch wel mee voor een drieweg?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door SSassen »

Had je onderdelen over Henkjan? Of is het een vierweg luidspreker geworden? ... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
AatV schreef:
Behoorlijk uitgebreid filter! Je weet zeker dat Bernd Timmermanns geen familie van je is? :wink:

groet,
Aat
Valt toch wel mee voor een drieweg?
Is zeker netjes =D>
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Even tellen: 2e orde op t laad/mid, is 4 3e orde op mid/hoog is 6, imp correctie op laag en mid, weer 6, en dan nag 2 correcties op de mid nog 5.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Ik proef wat afgunst bij de 2weg bouwers :lol:
Daar lukt t nie zo makkelijk om zoveel componenten te gebruiken
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”