Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Maar als het niet goed regelt is het IC dan niet kaduuk?
Zou kunnen, niet waarschijnlijk.
Kan de fase aansluiting van de uitgangstrafo nog een oorzaak zijn 50% kans?
Denk 't niet, maakt meestal nogal wat lawaai.
Eerder iets met de soldeerkunsten op de print, je hoeft er nauwelijks naar te wijzen en er verandert wat.
Soms loodvrij soldeer gebruikt?
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Maar als het niet goed regelt is het IC dan niet kaduuk?
Vreemde puzzel :think:

Oke eerst de bedrading nalopen of opnieuw opbouwen,je houden aan de aardpunten en niet alles maar simpelweg aan de ster leggen..... :mrgreen:
Ah!buis schreef:
Eerder iets met de soldeerkunsten op de print, je hoeft er nauwelijks naar te wijzen en er verandert wat.
Ik kan vanavond nog een testje doen: de buizen andersom aansluiten op de bias. Verhuist de omhoog/omlaagregeling mee, dan ligt het aan de bedrading, blijft het hetzelfde (i.e. zelfde R17/R12), dan waarschijnlijk aan de print. Zul je zien dat er weer iets heel anders gebeurd :lol:
Soms loodvrij soldeer gebruikt?
Anne
De beschrijving zei dit: Soldeertin 1 mm (60% tin, 40% lood, 100 gram)
Kan de fase aansluiting van de uitgangstrafo nog een oorzaak zijn 50% kans?
Hoe werkt dat? Die UGT zegt dit:
20200129_135555.jpg
Dus heb groen en geel op de GU50's zitten, zwart aan de +480/elco, en dan wit/oranje naar de speaker. Blauw/rood/bruin voorlopig afgebonden.
democles

Bericht door democles »

De trafo is juist aangesloten.

Bij een fase probleem,meestal te herkennen aan een luid gegil uit de speaker bij een bepaalde signaal input.

Wat je dan doet is de groene en gele draad die naar de anodes gaan van de GU-50 omwisselen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
De beschrijving zei dit: Soldeertin 1 mm (60% tin, 40% lood, 100 gram)
Dat zit dan wel goed :D
Dus heb groen en geel op de GU50's zitten, zwart aan de +480/elco, en dan wit/oranje naar de speaker. Blauw/rood/bruin voorlopig afgebonden.
De tegenkoppeling vanuit de LS-aansluiting naar de eerste trap moet wel tegenkoppelen, niet meekoppelen want dan gaat de versterker oscilleren (geeft meestal een vies geluid uit de LS.
Dat mee- of tegenkoppelen hangt af van de wikkelrichting van de UGT.Soms nodig om groen en geel te verwisselen.(heeft demo ondertussen ook al verteld :rock: )
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Nou, van dat wisselen werd ik ook niet veel wijzer. Deed wel iets, maar het lijkt vrij onvoorspelbaar. Toch maar de automaat er ff tussenuit, later de schema's zonder maar eens controleren.

Ik vroeg mij af of ik dit stuk ook los kon testen:
Afbeelding
Die -24V lijkt wel goed te zitten, die 1,5V wisselt een beetje. Laatste keren dat ik hem mat stond er een paar V op (nu 3,2V).

Wat is trouwens de functie van dit stuk ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om zonder de automaat te werken moeten de Vg1a en Vg1b ergens anders vandaan.
Hier 't schema zonder automaat, met instelbare ruststroom.Gelijk de mogelijk andere zeners + emitterweerstand erin gezet = stroombron voor de verschilversterker-fasedraaier.
Anne
Bijlagen
Zonder.png
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Dank je wel Anne :dank:

Dus de zeners upgraden naar 5,6V en 18V, en R1 upgraden van 20k naar 30k ?

Potmetertje van 25k is een beetje lastig te krijgen dichtbij. Ik kan er een van 20k inzetten, en de 15k weerstand vervangen door 20k, of is dan het bereik te beperkt? Of een potmeter van 50k ipv 25k+15k? Ik weet niet hoe nauw het komt.

Ik neem ook sowieso nieuwe 2N5401 mee, wellicht zijn die er ook mee gekapt omdat ik er eerst nog een had zitten die de boel kortsloot.

En ik merk nou pas op dat ik een 10V elco (470u) heb gebruikt voor de bias die op 11,xV wordt gevoed. Zal wel geen ramp zijn, maar netjes is het niet. :-s

Zijn er andere componenten die ik mee kan bestellen waarvan je denkt dat er nog mee te spelen is?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Dus de zeners upgraden naar 5,6V en 18V, en R1 upgraden van 20k naar 30k ?
Dan komt er niet zoveel negatief op de ingang bij opstarten.
Potmetertje van 25k is een beetje lastig te krijgen dichtbij. Ik kan er een van 20k inzetten, en de 15k weerstand vervangen door 20k, of is dan het bereik te beperkt? Of een potmeter van 50k ipv 25k+15k? Ik weet niet hoe nauw het komt.
Een 50k potmeter is wel het eenvoudigst, weerstand minder en ruim regelbereik.Enkel iets lastiger instellen.
En ik merk nou pas op dat ik een 10V elco (470u) heb gebruikt voor de bias die op 11,xV wordt gevoed. Zal wel geen ramp zijn, maar netjes is het niet. :-s
Een beetje overspanning is idd geen ramp.Je weet niet hoelang het goed blijft gaan, beter vervangen.
Zijn er andere componenten die ik mee kan bestellen waarvan je denkt dat er nog mee te spelen is?
Heeft niet veel zin, is altijd net dat wat er niet is wat nodig is :lol:
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Hehe, dat is zo ja. Bakken vol troep, maar dat precies niet wat je nodig hebt :lol:

Nu ja, het is onderweg, binnenkort verder.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, handbias erin geknutseld (iets te letterlijk). Ook de zeners en weerstandje vervangen.

Goede nieuws is: de speaker pruttelt niet meer :D Deed hij ook niet toen de autobias helemaal niet werkte trouwens.

Goed, afgeregeld naar ca 600 mV. Variëert nog wat met hoe lang de buis aan staat.

Dan de andere spanningen: die zijn nog niet helemaal wat het zijn moet.

Tijdens het opwarmen komt pin 2 van de 6N2P ca -2,8V, dus wat beter nu :D Springt ook nog steeds direct naar 0V zodra HS actief is.

Dan de rest: de -24V is OK (-23,4V), en de NRS ietwat hoger (-70,1V).

Verder toch weer minder: 9,7V op pin 3/8 van 6N2P ipv 1,5V.

En -33V op de roosters (max +40V volgens schema).

Oh, en de eindbuizen lichten blauw op rond het gloeigedeelte als deze onder HS staan. Is dat goed?

Qua geluid: in principe stil. Geen brom, geen ruis :yeah: Muziekje erop doet wel raar: volume helemaal dicht, en hij versterkt toch de muziek. Leuk, maar klopt natuurlijk niet. Ook kraakt het behoorlijk als ik aan de volumepot draai, en helemaal open gaat het geluid ook niet hard, hooguit iets helderder. Maar het aanraken en draaien kraakt enorm...

Dus ja, er zit iets nog niet helemaal lekker. Geeft geluid en versterkt muziek :rock: en lijkt verder bromvrij :rock:
Heb nu eerst een drukke week, daarna maar weer goed verder zoeken.

Tussentijdse suggesties welkom :D

15805076827134233942408253359135.jpg
15805077168018319097741292094457.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Goed, afgeregeld naar ca 600 mV. Variëert nog wat met hoe lang de buis aan staat.
Mag ook best iets minder, 0,5V bijv.Wel bijregelen na kwartiertje opwarmen.
Tijdens het opwarmen komt pin 2 van de 6N2P ca -2,8V, dus wat beter nu :D Springt ook nog steeds direct naar 0V zodra HS actief is.
Verder toch weer minder: 9,7V op pin 3/8 van 6N2P ipv 1,5V.
Zijn R5 en R6 wel 330k ?
En wat is de spanning op de anodes ?
Dan de rest: de -24V is OK (-23,4V), en de NRS ietwat hoger (-70,1V).
En -33V op de roosters (max +40V volgens schema).

Oh, en de eindbuizen lichten blauw op rond het gloeigedeelte als deze onder HS staan. Is dat goed?
Er staat geen +40V maar 40Vt, dat de max sturing (bij 50mA ruststroom).Spanningen zitten goed.Blauw licht is normaal.
Qua geluid: in principe stil. Geen brom, geen ruis :yeah: Muziekje erop doet wel raar: volume helemaal dicht, en hij versterkt toch de muziek. Leuk, maar klopt natuurlijk niet. Ook kraakt het behoorlijk als ik aan de volumepot draai, en helemaal open gaat het geluid ook niet hard, hooguit iets helderder. Maar het aanraken en draaien kraakt enorm...
Kan beteren als de boel rond de 6N2P in orde is.Evt een C in serie met R1 (100n of iets meer).
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

R5 en R6 zijn 228k en 331.5k op 1 en 6 resp. Kan ze in het vervolg iets beter uitzoeken.

Spanning op de anodes van de 2P (pin 1 en 6): 133,4V en 125,6V respectieveijk.

Edit: weerstanden en voltages corresponderen nu.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, wilde toch even kijken.

Heb nu R5 en R6 gematched, en ook andere voorbuizen erin gedaan (deze hadden een tijdje 8VAC gloei gehad in een ondoordacht moment).

Qua spanningen van 6N2P meet deze nu 132,7V en 136,5V. Is dat goed?

Qua aansluiting kan ik geen fout vinden in de input en 6N2P. Muziek klinkt nog steeds als het volume helemaal dicht staat, en wordt niet noemenwaardig luider als ik hem helemaal open zet.

Ook pulseerde de boel bij het aanraken van de volumeknop. Als ik het geheel aard, is dat probleem weg, maar heb wel een heel lichte hoge fluit.

Heb de knop nu zo zitten. Dikke groene erin, dunne naar de buis. Weerstand is 100k als hij dicht zit. Achterste draadje naar de massa. Mis ik hier iets? :think:
15806768808059161723687882656691.jpg
democles

Bericht door democles »

Mis ik hier iets?
Ja een draadje. :lol:
annotated-rk27.jpg
annotated-rk27.jpg (29.59 KiB) 277 keer bekeken
Bijlagen
potmeter.jpg
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Mis ik hier iets?
Ja een draadje. :lol:
Oeps, draadje vergeten! Begin op Bert61 te lijken :lol:

Nee, zo had ik hem niet bedacht, maar nu werkt hij logisch: dicht = stil, open draaien = wat harder.

Dat probleem ook weer getackeld. Thanks demo! :yeah: :yeah: :yeah:

Wel weer een nieuw probleem: als hij verder open gaat, gaat hij sputteren:

[ Bekijk op youtube ]

Stapje voor stapje produceert hij wel steeds meer geluid :rock:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De spanning op de anodes 6N2 zit wel goed.Op pin 2 en 8 moet echt ong 1,5V komen niet 8 of 9volt.
Met alles zo los en met lange draden zou 't geen wonder zijn dat er ongewenste terugwerkingen zijn met allerhande piepen en fluiten tot gevolg.
Het begin van de versterker moet uit de buurt blijven van de eindtrap, vooral de bedrading eindbuizen naar de UGT.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ja, mijn plankje is niet zo praktisch gebleken als gepland. :| Eerst die UGT verplaatsen dus!
democles

Bericht door democles »

Volgens mij zit er wat anders fout,als alles goed aangesloten is moet er een bak herrie uitkomen al dan niet met bijgeluiden. :-k

Als voorbeeld mijn GU-50 test spinnenweb.......... :mrgreen:

Hoe heb je je speaker aangesloten? en controleer de bedrading van de 8 ohm aansluiting tot aan de 6N2P.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Hoe heb je je speaker aangesloten? en controleer de bedrading van de 8 ohm aansluiting tot aan de 6N2P.
Ik heb deze op de 4 Ohm uitgang zitten, aangezien ik een 4 Ohm speaker heb. Moet deze sowieso aan de 8 Ohm, ook al gebruik je de 4 Ohm?

Dit was inderdaad nog een openstaande vraag, aangezien je het draadje niet zo makkelijk meewisselt met een andere speakeruitgang.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ik heb deze op de 4 Ohm uitgang zitten, aangezien ik een 4 Ohm speaker heb. Moet deze sowieso aan de 8 Ohm, ook al gebruik je de 4 Ohm?
Maakt niet zo heel veel uit.Met een 4ohm op een 8ohm aansluiting krijg je wat minder vermogen maar (verhoudingsgewijs) wat meer diep bas en wat minder demping (uitslingeren).
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Nou mensen, MUZIEK! :yeah: :yeah: :yeah:

[ Bekijk op youtube ]

En nog met volume ook :rock:

Eerst de UGT en draden ontward, toen sputterde hij niet meer. Eén van de draden liep ook over de voet van de 6N2P naar de GU50 toe.

Speakertje vervangen door een box. FLUITEN! Hadden jullie mij al voor gewaarschuwd gelukkig. Kind ook gelijk van z'n hik af, dus bracht nog wat goeds :rofl:

Box is 8 Ohm, dus de UGT maar gelijk op 8 Ohm aangesloten, zit hij ook gelijk volgens het schema.

En toen deed het geheel het. Wonder boven wonder :lol:

Bromt nog wel zachtjes met volume vol open, maar dat is ook geen verrassing.

Verder: de spanning op 3/8 is nu 1,57V, dus lijkt mij in orde?

De kathodespanning was wel ineens 0,158V terwijl ik hem gister op 0,5V had afgeregeld. :think: Zit dus best wel variatie in. Tijd om de autobias verder te onderzoeken. Later, moet nu echt even met andere dingen aan de slag.

Voor nu, dank u Anne :dank: en dank u Democles :dank:

\:D/
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:

Bravo =D> en 3/8 ook in orde :D
De kathodespanning was wel ineens 0,158V terwijl ik hem gister op 0,5V had afgeregeld. :think: Zit dus best wel variatie in. Tijd om de autobias verder te onderzoeken.
Dat is een veel te groot verschil voor een normaal verloop.Krakende 50k trimpot ? - slecht kontakt in/bij voetjes 6N1 - GU50 ?
Of gewoon een los draadje :lol:
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:

Bravo =D> en 3/8 ook in orde :D
De kathodespanning was wel ineens 0,158V terwijl ik hem gister op 0,5V had afgeregeld. :think: Zit dus best wel variatie in. Tijd om de autobias verder te onderzoeken.
Dat is een veel te groot verschil voor een normaal verloop.Krakende 50k trimpot ? - slecht kontakt in/bij voetjes 6N1 - GU50 ?
Of gewoon een los draadje :lol:
Anne
Mja, zou dan bij allebei zijn. Dadelijk maar eens een kwartier aanzetten en dan regelen. Ik had hem eerder ook geregeld toen nog niet alles in orde was (draden die over elkaar heen lagen), en UGT die andersom moest maar nog niet floot.

Verbruik gaat wel flink omhoog: begon op 60W, na beide GU50's op 500 mV gedraaid te hebben ineens 80W.

Dan een educatieverzoek: wat is de invloed van die kathodespanning? Ik zie altijd van die grafiekjes bij buizen langskomen, maar daar wordt ik weinig wijs uit. :think:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Verbruik gaat wel flink omhoog: begon op 60W, na beide GU50's op 500 mV gedraaid te hebben ineens 80W.

Dan een educatieverzoek: wat is de invloed van die kathodespanning? Ik zie altijd van die grafiekjes bij buizen langskomen, maar daar wordt ik weinig wijs uit. :think:
De kathodespanning is voor de buis praktisch nul (500mV op 500V over de buis).
Omdat die weerstand in serie staat met de buis gaat al de stroom van de buis er ook door.
De spanning over die weerstand is dan een maat voor de stroom door de buis.
Als je afregeld op 500mV met een 10Ω weerstand is dan 50mA door de buis.Mag ook bijv 1Ω en dan regelen op 50mV.
Die 10Ω zit er wegens de automaat, die meet daar de stroom en regelt de buis totdat er ong. 600mV (eigenschap automaat) te vinden is, dat is dan 60mA.
Wil je minder stroom dan de kathodeweerstand wat groter. 12Ω en weer regelen tot 600mV geeft een stroom van 0,6/12 = 50mA.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, maar waarom moet deze rond de 500/600 mV afgeregeld worden? Wat als deze 100 mV of 2000 mV is? Wat gebeurd er dan?
Plaats reactie