Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Even wat napluiswerk.

Deze draad (de + van de elco op het printje moet aan de min elco bij de kathode weerstand van de GU-50) zo zit hij aan het sterpunt.
massa.jpg
En al deze massapunten aan elkaar en vanuit dat punt, 1 draad naar de steraarde.
file.png
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, die dioden. Ik heb zo'n diodetestfunctie op m'n meter zitten. Die staat op 3,3V. Als ik D3 en D4 test, dan zakt deze naar 0,6V. Draai ik de polen om, dan zakt deze spanning naar 1,85V. Bij een nieuwe diode blijft deze uiteraard op 3,3V.

Dus of hij vind een andere weg over het bordje.

Of de diode is stuk (zijn 50V max). Is dat aannemelijk?
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Even wat napluiswerk.

Deze draad (de + van de elco op het printje moet aan de min elco bij de kathode weerstand van de GU-50) zo zit hij aan het sterpunt.
Ok, die ga ik herleggen.

massa.jpg
En al deze massapunten aan elkaar en vanuit dat punt, 1 draad naar de steraarde.

file.png
En hier is een draadje los gegaan! :D
Ah!buis schreef:
Ziet er naar uit dat 't geen aardprobleem is.
Dus je meet bij K 1V (afgerond) en even verder, na de 3k3 waar een diode en de 470k samenkomen, wel 0,6V. En zolang de meter daar zit gaat K ook naar onder, om weer te stijgen als de meter eraf is ?
Dat zou dan net omgekeerd zijn als wat je zou verwachten.De belasting van de meter doet de spanning na de 3k3 zakken, denkt de schakeling, hé minder stroom wat opschroeven.Zou de spanning bij K toenemen.
Er gebeuren rare dingen, misschien staat het IC te oscilleren.Zit het wel goed met C9 (100n) over de voeding bij 't IC.
Anne
Ja, dit is exact hoe het gaat. Hoe meet ik die C9 na? Gewoon vervangen?
democles

Bericht door democles »

Na de aarde aanpassingen eerst weer proberen en de spanning over de kathode weerstand meten.

Vergeet die C9 eerst maar even.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ok, die dioden. Ik heb zo'n diodetestfunctie op m'n meter zitten. Die staat op 3,3V. Als ik D3 en D4 test, dan zakt deze naar 0,6V. Draai ik de polen om, dan zakt deze spanning naar 1,85V. Bij een nieuwe diode blijft deze uiteraard op 3,3V.

Dus of hij vind een andere weg over het bordje.

Of de diode is stuk (zijn 50V max). Is dat aannemelijk?
Idd via D5, 3k3 en 10Ω .
De diodes hebben hier niks te verduren, geen reden om stuk te gaan.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, aarde aangepast. Massa van het printje bij de elco zit nu aan de 470u elco vast bij de 10E's.

Andere aarde ook weer vastgemaakt.

Hij doet wat anders: bij de een regelt hij omlaag, bij de andere omhoog. Dus, meter op de 3k3's bij de diode (R12 en R17). Bij de een is de spanning te hoog (0,8V) en regelt hij omlaag naar 0,6V, idem op de kathode en dus net als eerst.

De andere doet nu andersom: hij meet 0,4V oid op de 3k3, regelt vervolgens omhoog naar 0,6V (dat dan weer wel), maar de kathode komt dan op 1,4V uit, veel hoger dus.

Ik begin er hoe langer hoe minder van te begrijpen :think:
democles

Bericht door democles »

Oke, tijd om er mee te stoppen,morgen is weer een dag.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ik ga vanavond eerst dat aardpunt weer terugleggen ter verificatie, kijken of de bias dan weer voor beide buizen dezelfde kant opregelt.

Dan het schema nog eens nauwkeurig nalopen - ik had de aardpunten blijkbaar toch iets vrijzinniger geïnterpreteerd dan de bedoeling is.

Wat ik ook kan proberen: de bias met 2 draden aarden, zodat elke E10 z'n eigen aardlijn heeft naar de bias (er zitten per slot van rekening ook 4 aardpunten op die bias, vooruitziende blik? :D). Het lijkt toch allemaal heel nauw te luisteren.
democles

Bericht door democles »

Wat ik ook kan proberen: de bias met 2 draden aarden, zodat elke E10 z'n eigen aardlijn heeft naar de bias (er zitten per slot van rekening ook 4 aardpunten op die bias, vooruitziende blik? :D). Het lijkt toch allemaal heel nauw te luisteren.
[-X Nee,voor het biasprintje maar 1 aardpunt gebruiken!

Anders maak je lussen,en dat wil je niet.

Dat er 4 aardpunten op het printje zitten is een ontwerpfout.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een samenvatting van het verschijnsel met een tekening.
Wat gebeurt hier :think: wie het weet mag het zeggen.
Dezelfde schakeling met dezelfde versterker doet 't bij Demo wel.
Anne
Bijlagen
regellus.png
democles

Bericht door democles »

Nog een poging dan.

Het printje met de gloei voeding en de voeding voor de automaat.

Als ik de foto,s napluis kan ik niet zien dat de min van dit printje ook is verbonden met de automaat.

Druk de min van het gloeiprintje op een GND aansluiting van de automaat, verbindt de twee gloeispanningen niet met massa! sterpunt,want dat doe je al met het automaat printje.
plus min.jpg
4 massa aansluitingen minder.jpg
Verbindt dan een tweede GND aansluiting op het automaat printje met de min van de elco aan de kathode weerstanden van de GU-50 en van daaruit naar het sterpunt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ik ben bang dat dat verkeerd uitpakt.
De aardaansluiting van de gloeivoeding staat op zichzelf, maar moet wel geaard aan de versterkervoeding.
De automaat krijgt z'n voeding van de +11V met een serieweerstand van 100Ω en aarde.
Door die 100Ω is de voedings-(+ evt storing)stroom door de aardaansluiting heel klein.
De over de 10Ω gemeten stroom moet de automaat zo schoon mogelijk bereiken.En dat gaat via een draad van de kathodekant en de aardverbinding onderaan de 10Ω weerstand.
Anne
democles

Bericht door democles »

Oke, Anne,

Zat te kijken wat ik anders heb gedaan dan dit.
Bijlagen
yu2.jpg
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Hmm, kreeg geen mailtjes vandaag van het forum dus had de gedachten gemist :-k
democles schreef:
Nog een poging dan.

Het printje met de gloei voeding en de voeding voor de automaat.

Als ik de foto,s napluis kan ik niet zien dat de min van dit printje ook is verbonden met de automaat.

Druk de min van het gloeiprintje op een GND aansluiting van de automaat, verbindt de twee gloeispanningen niet met massa! sterpunt,want dat doe je al met het automaat printje.
Wel de gloei geaard aan de ster. Moet ook als ik Anne verderop lees. Kan er een weerstandje tussen doen zoals jij?

Verder: Ik had een massapunt bijgemaakt voor de 0V van de inschakelvertraging. :hide: Wel verder doorverbonden naar het sterpunt. Leek me niet heel spannend, maar ga hem zo eens lostrekken.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Nou, de eerste situatie van gister krijg ik niet gereproduceerd, namelijk degeen waar ik met de meter erbij beide buizen omlaag kon regelen.

Dat de een omhoog gaat en de ander omlaag wel. Situatie:
Buis 3, kathodespanning 1,1V. Dan meter op R12 van de bias, en daar is de spanning slechts 0,15V :shock: Hij regelt deze dan omhoog, waardoor de kathodespanning nog verder omhoog gaat.

Buis 4, kathodespanning ~1V. R17 meet dan iets van 0,8/0,9V, en regelt deze dan omlaag naar 0,6V (kathodespanning gaat mee omlaag).

Vaag...

Ik ga nu eerst de aardpunten eens goed nakijken, precies volgens het schema (poging 2).
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, alles weer nagelopen, en het meeste zat goed. Enige dat niet netjes zat was het aardpunt bij D1 met de massa van het signaal.

Haalt weinig uit.

Spanning bij B3 regelde zich snel op naar bijna 2V. Snel uitgezet.

Ook pruttelt de speaker nog.

Ander idee: is het mogelijk om de automaat eruit te halen en de spanningen met de hand in te stellen? Mogelijk komen we op die manier een ander probleem tegen. Als dat is opgelost, kunnen we de automaat weer terugzetten. Ik heb een beetje het idee dat er 2 dingen zijn die elkaar storen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Wel de gloei geaard aan de ster. Moet ook als ik Anne verderop lees. Kan er een weerstandje tussen doen zoals jij?
Heb de weerstand er dan niet tussen gezet ?
R-in.png
R-in.png (17.62 KiB) 298 keer bekeken
De vier schakelingen voor de eindbuizen zijn helemaal gelijk, dat ze dan zo verschillend reageren is erg raar (nog maar iets).
Ipv C9 te vervangen, zet eerst 's (langs onder) een 100n (0µ1) condensator tussen pin 4 en 11 van het IC, wie weet ?
Anne
democles

Bericht door democles »

Ik zou zeggen haal de hele automaat er tussenuit en test die eerst los of ie doet wat het moet doen.

Zoek ergens een klein 6v trafotje (kringloop,sloop een 5v voeding etc.)op en zet alle diodes terug op de automaat.

Voed de automaat dus niet via de gloeiprint maar met het trafotje.

Zo kom je er achter of het IC kapot is of dat de transistoren niet goed meer zijn.

Als de automaat nu goed meet dan is de voeding dus niet Oke vanaf het gloeiprintje,wat ik zowiezo al een slechte oplossing vind.

Leuke tekening Anne,maar bij mij voed ik toch echt met + en - vanuit de timer print.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Automaat los testen gaat niet goed, hoort in een tegenkoppellus.Als je los de K-in verandert springt de uitgang tussen min en max negatief bij de overgang van K rond 0,6volt, zegt niks over het regelen.
De aarde van de regeling moet van de 10Ω komen, dat daar vandaan ook nog de voeding komt is bijzaak, zou zelfs een weerstand tussen min 10Ω en min 11volt voeding mogen.
Voor als Zwartkijker het verhaal van de GU50 zonder automaat wil lezen, het begint hier viewtopic.php?f=7&t=23582
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:
Heb de weerstand er dan niet tussen gezet ?
Ja, die heb ik :)
Ik meende mij te herinneren dat democles zijn buizen via een weerstand had geaard ipv direct. Moet ik anders even terugzoeken.

De vier schakelingen voor de eindbuizen zijn helemaal gelijk, dat ze dan zo verschillend reageren is erg raar (nog maar iets).
Ipv C9 te vervangen, zet eerst 's (langs onder) een 100n (0µ1) condensator tussen pin 4 en 11 van het IC, wie weet ?
Anne
Haalt niets uit :|
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tja, dan is het niet de onstabiele IC.
Verschillend gedrag vier gelijke schakelingen en niet reproduceerbare verschijnselen, moet het in de montage en de bedrading zitten.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Voor als Zwartkijker het verhaal van de GU50 zonder automaat wil lezen, het begint hier viewtopic.php?f=7&t=23582
Anne
Hey hey, ik blijf optimistisch hoor :mrgreen:

Ik ga het eens even laten bezinken. Een stukje complexiteit ertussenuit maakt het geheel wat overzichtelijker. Dat hij de ene helft omhoog regelt en de andere omlaag gaat natuurlijk nergens over.

Bedrading: heb ik al vaak nagelopen, maar is geen garantie voor succes natuurlijk. Lengte van kabels is niet optimaal kort in deze fase, maar volgens mij ook niet superlang (alleen vanaf de voedingsprinten wel).
democles

Bericht door democles »

Even de test van Marcel op gezocht.
Voor de onaangesloten automaat.

CODE: Selecteer alles

Je kunt natuurlijk een simpele open-lustest doen:

Meet alle voedingsspanningen na
Meet Vref na: ligt deze tussen 500 mV en 700 mV?
Voor kanaal 1 tot en met 4 (of 1 tot en met 2 voor de mono-uitvoering)
----Sluit 0 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar ongeveer 1/11 van de negatieve voedingsspanning gaat
----Sluit 1,5 V aan op de ingang die aan de kathode moet en controleer dat de uitgang langzaam naar de negatieve voedingsspanning zakt
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is de test met de batterij, is al gedaan, ging goed.Zegt niks over het regelgedrag.
Anne
democles

Bericht door democles »

Maar als het niet goed regelt is het IC dan niet kaduuk?
Vreemde puzzel :think:

Oke eerst de bedrading nalopen of opnieuw opbouwen,je houden aan de aardpunten en niet alles maar simpelweg aan de ster leggen..... :mrgreen:

Kan de fase aansluiting van de uitgangstrafo nog een oorzaak zijn 50% kans?
Plaats reactie