Aleph 5 clone verbouwing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Aleph 5 clone verbouwing

Bericht door Shadow »

Als je in koude streken woont is het ideaal om je stoep mee te ontdooien, maar met een Pass heb je over warmte toch niet te klagen...
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja, dat heb ik inderdaad wel eens voorbij zien komen. Had het niet met de metaalsoort van de bout te maken?
Shadow

Bericht door Shadow »

Nee, alles wat geleid is foute boel, vooral als het 2 trafo’s met elkaar verbind.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Welnee, is gewoon "hot metal" :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

hoekhoorn schreef:
Bedankt allemaal, ik heb hem zo overgenomen. Behoeft enig werk.... er zat een aluminium plaat op de trafos geschroefd met bouten door en door...die werden gloeiend heet!
Die plaat met bouten heb ik weggehaald, daar zaten inderdaad die 4 zwarte bruggelijkrichters op.
Ik wil het nu netjes gaan doen: de draden zitten op de bruggelijkrichter aansluitingen gesoldeerd, zo slecht dat ze loslaten.
Ik zou graag 4 nieuwe monteren en schuifstekkers gebruiken.
Ik maak een nieuwe dikke alu steun voor montage en koeling.
Dat is alvast een goed uitganspunt.
Disclaimer, de hieronder volgende uitspraken zijn gebaseerd op de foto van de startpost. misschien heb je al dingen gewijzigd of ben je zelf al op ideeën gekomen.

- Ik weet niet of je die blauwe elco's gaat handhaven, maar het ziet er niet zo degelijk uit. ik zou willen voorstellen om daar goede PCB's voor te gebruiken. op ebay is een hoop keus. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... w=elco+pcb

- Kleuren draad, zo te zien is er veel gebruik gemaakt van bruine 2.5 mm. VD draad. is nogal verwarrend om voor verschillende spanningen dezelfde kleur te gebruiken. zou alles vervangen voor soepel draad van 1.5 tot 2.5 mm². iedere spanning zijn eigen kleur, rood positief DC, zwart voor massa, geelgroen voor aarde, blauw en bruin voor (net)wisselspanning, negatief DC naar keuze, doe ik meestal met wit.

- De wisselspanning voerende draden, dus tussen netaansluiting en brugcel goed in elkaar twisten.

- Zit er een sofstart in ? is wel aan te raden met 2 x 500 VA trafo's en die batterij elco's daarachter.

- Is de (huidige) opzet van de voeding dual mono, of stereo ? het eerste is vaak beter ter voorkoming van aardlussen en dus brom. daaraan gekoppeld, maak een centraal massapunt, en laat daarop alle GND lijnen samenkomen, aldaar ook de aarde aansluiten.

- Zijn die ronde, zwarte dingen ook elco's ?

- Bestellen bij EOO, de webshop is uitgeschakeld, verzamel de productcodes van wat je nodig hebt, en mail een lijstje naar Norbert toe. krijg je dezelfde of de volgende dag een mail retour met wat het totaal gaat kosten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Eensch met ome Ray.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier kun je complete kleurensets soepel draad bestellen in diverse dikten: https://www.elektronica-shop.nl/content ... abels.html

Ik heb zelf een set van 0,4mm2 en 1,5mm2 meer is eigenlijk niet nodig.

Trafo's zou toch wel vastzetten :lol: Stuk draadeind M6 of M8 isoleren met een stukje plastic buis van de viltstift o.z.i. Of krimpkous. Onder en boven grote nylon ringen + carrosserieringen.
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Ik kwam er achter door mijn vingertop te verbranden .... wilde even voelen of de moer wel vastzat want de boel bromde aan die kant.
112 graden meette de infrarood temp. Meter.
De M8 bout die er uitkwam was paars.
Het hele ding gaat uit elkaar om netjes te maken, een wonder dat hij in deze toestand al zo goed speelde.
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Nog wat dingetjes...
Bijlagen
20200125_085323.jpg
20200125_085537.jpg
20200125_085640.jpg
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Wow! Bedankt voor de adviezen, daar ga ik mee aan de slag.
In de twee ronde zwarte dozen zitten luchtspoelen die tussen de blauwe condensators en de grote condensators achterin zitten.
Ik zit nu te kijken wat ik snap van de opboiw en wat niet.... het laatste heeft nog de overhand!
Inderdaad zitten de blauwe caps knullig gemonteerd, mijn eerste plan is bruggelijkrichters vervangen, draden van trafos hierop goed monteten, draden vervangen met juiste kleur.
Er is een softstart, werkt goed.
Het is koud buiten dus ik vermaak me wel.
Zal een lijstje maken van de spullen die ik denk nodig te hebben.
Voor jullie misschien een peulenschil maar voor mij wel een uitdaging.
Dré kijkt gelukkig mee!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Oh, dat zal dan wel een C-L-C filter zijn geweest. komt ook wel soms voor. neemt aardig wat ruimte in zo te zien.
Een peuleschil klinkt wel heel erg makkelijk, het is niet voor niks dat Dre daarbij is afgehaakt... :roll: :twisted:
Die bedrading is inderdaad wel uitgevoerd door de firma knoei en bagger, is toch weinig extra kosten en moeite om daar iets netjes van te maken.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, zag gisteren een foto van dat je ooit 4 autoversterkers in 1 behuizing had gemonteerd en dat zag er keurig uit. :goedzo:
johan283

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, zag gisteren een foto van dat je ooit 4 autoversterkers in 1 behuizing had gemonteerd en dat zag er keurig uit. :goedzo:

heb je een linkje?
ray5150

Bericht door ray5150 »

johan283

Bericht door johan283 »

nice :goedzo:
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Oh jee.... mijn car audio verleden duikt op..
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nou nog een foto van je met een matje in je nek... :lol:
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Tot nu:
Aluminium plaat word hergebruikt, is vermaakt.

Met alle caps en brugcellen net zo lang gepuzzeld tot het er logisch en ook nog ( in mijn ogen) appetijtelijk uitziet.

De massief alu voeten van de versterker met aan beide kanten M8 schroefdraad erin hergebruikt, Eén in elke ringkerntrafo past erg mooi met door de onderplaat een geisoleerde bout.
De trafos liggen op een dempingplaat tegen bromgeluiden.
Bij elke steun in de trafo: aan de bovenkant een M8 silentblock erin geschroefd, daarop de alu plaat gemonteerd.
De brugcellen en caps staan nu dus op de zwevend opgehangen alu plaat zo te zeggen.

Gaten geboord en schroefdraad getapt voor brugcellen en groepjes van 4 caps gemaakt die om een vierkant houten staafje staan en met een kunstof plaatje nét vastgeklemt worden. De caps krijgen nog een mooi klembandje met zijn vieren.

Nu nog de nieuwe brugcellen met 10nF caps , plus bedrading monteren.
Dan is het de beurt aan de zijkanten ,maar eerst dit afmaken....en kijken of er dan nog muziek uit komt! :lol:
Bijlagen
20200129_211058.jpg
20200128_165324.jpg
20200128_165153.jpg
hardbats

Bericht door hardbats »

ziet er netjes uit :goedzo:
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Voor hen die morgen naar de forumdag gaan : veel plezier!
Ik ga een boom omzagen en een stuk of 10 coniferen rooien.
Als er nog mensen zijn die gratis wit/zwarte grindtegels kunnen gebruiken of blauwe en rode waaltjes voor tuin of pad....
Hier in Lisserbroek liggen er zat!
democles

Bericht door democles »

Mooie oplossing met die trillingsdempers,twee vliegen in 1 klap :goedzo:
Edit,drie vliegen in 1 klap =D>

Weet alleen niet of de alu plaat nu de elco,s ook gaat opwarmen,met alle diode bruggen er op?
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

Dat deed ie al zolang dit apparaat gebouwd is... denk al even geleden. Moet er een koelblokje o.i.d op of onder de bruggen?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik had de bruggen op koelprofieltjes staan, vraag me af of dat nier nodig is want zo te zien is dat een behoorlijk dikke plaat aluminium.
hoekhoorn

Bericht door hoekhoorn »

De aluminium plaat is 8mm dik.
ik kan een kunststof plaatje onder de caps leggen om ze fysiek los te houden van de plaat als dat nodig is?
Verder nog even gekeken voor koelprofielen bij Norbert maar kwam er geen tegen voor een brugcel; tips?
Morgen ga ik beginnen met de bedrading.
Goede reis naar Enschede mensen!
Shadow

Bericht door Shadow »

Die brugcellen gewoon met wat pasta op de plaat monteren, zou genoeg moeten zijn, als je plaat te heet wordt moet je ze naar de koelprofielen verhuizen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het lijkt mij dat de massa van die aluminium plaat dusdanig groot is dat deze uitstekend als koelprofiel zal functioneren.
Plaats reactie