Ah!buis schreef:One World Concepts schreef:Nutteloos met stroombron inderdaad, puur gewoon praktisch, niks minder. Kan toch geen kwaad?
Het was toch de bedoeling om de stroom in beide helften van de UGT gelijk te houden? Moet dan ook een vaste gelijke(storende)stroom aan de twee kanten zijn om de gelijkheid niet te verstoren.Zonder de stroombronnen wordt de balans afhankelijk van de triodes.
Ik heb trouwens eens zitten kijken en vergelijken en de ECL80 pentode lijkt niet heel veel verschil te hebben met de EL91?
Lijkt er veel op maar ik zou dan liever de EL95 nemen,zelfde gloei en steiler+meer vermogen.
Overigens kwam ik erachter dat de credits niet helemaal naar de desbetreffende persoon gaan.
Als 't ding maar een naam heeft, Blumlein klinkt fleurig
Maar er is al een patent aanvraag uit 1949 door BellComp in Nederland voor een vinding van ene Martens
Anne
Ja, normaliter zou ik dan ook de EL95 nemen, echter kan ik het vermogen niet leveren met de trafo die ik heb.
4W is echt de max (wordt stereo).
Ik doelde op stroombron en zener/spanningsbron.
Ik ben het eens dat het technisch gezien nutteloos is, maar het grote voordeel is dat ik dan twee dezelfde weerstanden kan nemen.
Ik heb wat simulaties gedaan, en hij lijkt wat beter de balanceren.
Maarja, dan komt weer de vraag hoeveel onbalans je zou kunnen verwachten?
Wat dat betreft vind ik het circuit wel heel elegant, wel tikkeltje ingewikkeld waardoor ik me afvraag of ik niet beter voor EL91 zou gaan.... keuzes.....
ECL80 is leuk goedkoop buisje.