Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Had je de stekker wel goed aan de draad gekrompen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
20200115_180015.jpg

Kennen jullie die mop van die ringkerntrafo? Ingewikkeld he :lol:
En ik maar denken dat een mummie ingewikkeld is :?
Alles afgewikkeld, en de draad is gewoon goed. Kan geen zwak punt vinden, geen breuk, geen beschadiging.
Meten, en alles geeft weer de gewenste spanningen. Geen brom, geen gedoe. :think:
Iemand een idee?
Zo te zien zijn de aansluitdraden gewoon het verlengde van de wikkeldraad.Die draden hebben een isolatielaag. Was de witte draad niet goed schoon (en vertind) en daardoor geen kontakt ?
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Had je de stekker wel goed aan de draad gekrompen?
Met soldeer, ik nam aan dat dat sowieso door de coating bandt.

Aan zoiets zat ik ook te twijfelen idd, maar verklaart niet dat hij ook bromde zonder belasting.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zo te zien zijn de aansluitdraden gewoon het verlengde van de wikkeldraad.Die draden hebben een isolatielaag. Was de witte draad niet goed schoon (en vertind) en daardoor geen kontakt ?
Anne
Ja, ook overwogen, maar dan zou hij zonder belasting toch nog niet mogen brommen?

Ook mat ik op de 6,3V en 8V taps zo'n 11VAC op die serie, dus zonder de middentap aan elkaar.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

WAT IEDEREEN DENKT schreef:
Heb je wel goed gemeten?
Begin ik ook aan te twijfelen, maar die brom was vrij doorslaggevend.

Nu alles provisorisch aangesloten, en werkt als een trein!
15791157796723089951547124664972.jpg
Spanning is nog te hoog, moet nog bijgedraaid worden. De relaisspanning is 10,0V, maar schakelt de relais nu prima om.

Ik nog steeds nie snappe :think: :think: :think:

Trafo maar weer netjes inwikkelen?

Edit: oh, en verbruik is weer terug naar het oude niveau (24W), en de koelblokken/weerstanden worden nu ook warm. Die bleven gister ook gewoon koud. Printje/circuitje werkt naar verwachting dus :goedzo:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ook mat ik op de 6,3V en 8V taps zo'n 11VAC op die serie, dus zonder de middentap aan elkaar.
Een gemiddelde meter is gevoelig genoeg om iets te meten, al is 't onderbroken, door de capacitieve koppeling in de trafo tussen de wikkelingen.
Spanning is nog te hoog, moet nog bijgedraaid worden. De relaisspanning is 10,0V, maar schakelt de relais nu prima om.
Mooi zo :D
Die 10V is wat laag uitgaande van 2x8V~ .Misschien is de belasting voor de trafo wat veel met de te hoog geregelde gloei.
Als je 'm niet gaat ingieten wel, anders kun je je de moeite besparen.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:
Een gemiddelde meter is gevoelig genoeg om iets te meten, al is 't onderbroken, door de capacitieve koppeling in de trafo tussen de wikkelingen.
Mooi zo :D
Die 10V is wat laag uitgaande van 2x8V~ .Misschien is de belasting voor de trafo wat veel met de te hoog geregelde gloei.
Heb nu een tijdje alle 8 de buizen aangezet, spanning voorbuizen terug naar 6,3V. Spanning voor de eindbuizen geven 12,7VAC aan. De relaisspanning komt op 10,1V nu.

De koelbklokken blijven ook na een uur aangenaam om aangeraakt te worden, de weerstanden worden wel een stukje heter maar prima vast te pakken.
Als je 'm niet gaat ingieten wel, anders kun je je de moeite besparen.
Anne
Hij bromt wel zachtjes onder belasting zo, dat was me al eerder opgevallen. Latent plan was sowieso al om hem te zijner tijd verder in te gieten, maar tot dan is het toch fijn als hij een beetje beschermd is.

Trafo wordt trouwens ook nauwelijks warm, dus dat lijkt me in ieder geval een goed teken! Heb geen idee hoe hard de hoogspanning straks aantinkt als deze gebruikt wordt, maar qua temperatuur lijkt volledig ingieten vooralsnog geen groot probleem.

Iemand tips waar je goede trafohars haalt?
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, heb het probleem gevonden! :rock:

Het heeft inderdaad met de coating te maken, en waarschijnlijk precies wat Anne en democles zeiden (zoals gewoonlijk :wink:):
Als ik het knijpertje van m'n multimeter op de coating zet, dan krijg ik inderdaad rare spanningen. Als ik de exercitie van vanmiddag herhaal dan krijg ik inderaad de eerder gemeten (foutieve) spanningen. En natuurlijk oneindige weerstand.

De brom zonder belastig reproduceren lukt me trouwens niet. Wellicht zat de middentap net op een heel ongelukkige manier aan elkaar of zoiets.

Ik heel dat ding uit elkaar gehaald, was het gewoon goed :boos: :boos: :boos:

Nou ja, weer een leermoment gecreëerd :proost: Bedankt voor het meedenken allemaal!
democles

Bericht door democles »

Nou ja, weer een leermoment gecreëerd :proost:
Ja dat ken ik,gewoon doorgaan waar het ophield,tot het volgende leer moment. :bakkie:
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Zow, avondje flink bezig geweest. Trafo alweer ingewikkeld, ziet er weer uit als nieuw! :bakkie: Alleen de harskern is eruit.
20200118_000449.jpg
Verder weer stekkertjes erop gezet, printjes met elkaar verbonden, vastgemaakt aan de plank, en weer verder verbonden. Volgens mij heb ik nu alles op geluid na :)
20200118_002120.jpg
Hoogspanningen, voedingen, inschakelvertraging en de biasautomaat. Na inschakelen komt alles op gang, en na enige vertraging gaan ook beide relais om.

Leuk om de puzzelstukjes bij elkaar te zien werken nu.
20200118_002110.jpg
De hoogspanning loopt rustig op naar 380V, en springt dan naar zo'n 485V na vertraging.

Klopt het dat het lampje van de autobias sowieso brand als de voedingsspanning is aangesloten, dus voordat de relais om is?

Andere vraag: ik heb de buizen nu geregeld ondersteboven aan staan. Kan dat kwaad bij deze buizen zolang ze niet losschieten?

Volgende keer verder met de andere printjes voor de audio. :proost:

Oh, en de trafo is muisstil nu!
democles

Bericht door democles »

Klopt het dat het lampje van de autobias sowieso brand als de voedingsspanning is aangesloten, dus voordat de relais om is?
Ja dat moet ook,de negatieve spanning moet er op staan voordat er hoogspanning op staat anders krijg je veel rook :rock:
De biasautomaat beter niet testen zonder dat de buizen aangesloten zijn,de bias automaat zal dan alleen maar opregelen. :?
Andere vraag: ik heb de buizen nu geregeld ondersteboven aan staan. Kan dat kwaad bij deze buizen zolang ze niet losschieten?
Nee. De buizen zaten oorspronkelijk in jet fighters en die vlogen ook niet altijd recht. :lol:
Oh, en de trafo is muisstil nu!
:rock: :rock: :rock:

De trafo heel netjes her verpakt :goeie:

Je bedrading is nu wel fucking lang :shock:
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ja, mijn knutselplank is in die zin wat onhandig. Wilde eerst de printen in het midden plaatsen, maar was niet hoog genoeg. Voorlopig maar even zo.

Biasautomaat: ik overweeg om deze nog helemaal niet te gebruiken in de eerste testen. Die twee buizen van Bert zouden dicht genoeg bij elkaar moeten liggen. Scheelt weer een kostenpost bij een ongeluk :)

Trafo had ik heel strak ingepakt. Had nog 1/4 van de band over toen ik rond was. Wellicht dat dat ook heeft geholpen?
democles

Bericht door democles »

Biasautomaat: ik overweeg om deze nog helemaal niet te gebruiken in de eerste testen. Die twee buizen van Bert zouden dicht genoeg bij elkaar moeten liggen. Scheelt weer een kostenpost bij een ongeluk :)
De buizen hebben wel een regelbare negatieve bias spanning nodig bij het testen ,zonder gaan ze in rook op . :shock:

De volgorde van spanningen is eerst gloei en negatief op de buis en dan pas de hoogspanning,waarbij de anode spanning en schermrooster spanning tegelijk ingeschakeld moeten worden.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Zow, denk dat deze wel goed zit zo. Morgen de andere doen, en dan aan de buisvoeten vastmaken.
15793837936083798359832119027439.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Zow, denk dat deze wel goed zit zo. Morgen de andere doen, en dan aan de buisvoeten vastmaken.
Typisch Demo's werk, maakt z'n printen nogal "ruim" :D
Als je bij de aansluitingen schrijft waar ze voor dienen heb je minder kans op verkeerd aansluiten.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:
Typisch Demo's werk, maakt z'n printen nogal "ruim" :D
Als je bij de aansluitingen schrijft waar ze voor dienen heb je minder kans op verkeerd aansluiten.
Anne
Ja, dat vroeg ik mij af. Hoe doen anderen dat? :think:

Stikkertjes laten los, stiften schrijven niet lekker op zo'n bordje. Gekleurde stekkers lijkt ideaal, maar ik vind ze maar in een paar kleuren (net als krimpkousen), en de vlakstekker krijg ik ook geen kleurtje op.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gewoon erin krassen.
Anne
democles

Bericht door democles »

Op de onderkant staan de verbindingen aangegeven,kun je met een Edding CD marker stift op de bovenkant zetten.
stiften schrijven niet lekker op zo'n bordje
Onzin.
Bijlagen
DSC07614.JPG
transistor gebeuren 5x5cm.JPG
stroombron 3x3 cm.JPG
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, vordert inmiddels goed. Moet alleen nog de GU50's bedraden en dan zit alles aan elkaar :D Daar morgen mee verder.

Voor nu alvast de vraag: hoe kun je straks het "veiligst" de boel inschakelen? Behalve alles 23 keer controleren :lol:

Is er een manier om het stapsgewijs te testen?

Foto's komen uiteraard eerst nog.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Voor nu alvast de vraag: hoe kun je straks het "veiligst" de boel inschakelen? Behalve alles 23 keer controleren :lol:

Is er een manier om het stapsgewijs te testen?
Als je er voor zorgt dat de vertraging op de HS niet werkt zodat de relais (alle twee) niet inklappen blijven de eindbuizen stroomloos en loopt de voeding langzaam op.
De stuurroosters van de eindbuizen op ongeveer min 70V .Verder kijken of er spanning te vinden is op plaatsen waar er vanuit de voeding iets moet komen.Om evt onderbrekingen of kortsluiting te ontdekken.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
De stuurroosters van de eindbuizen op ongeveer min 70V
Anne
- Die van mij geeft zo rond de -80V, moet ik die terugbrengen naar -70V eerst?

- Autobias dus wel volledig aansluiten, maar alleen de relais ontkoppelen (evenals die van ee HS)?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
- Die van mij geeft zo rond de -80V, moet ik die terugbrengen naar -70V eerst?
Is ook goed, zakt nog wel iets in bedrijf.
- Autobias dus wel volledig aansluiten, maar alleen de relais ontkoppelen (evenals die van ee HS)?
Gewoon de 10(11)V onderbreken, doen de relais 't niet.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Nou, alles zit vast en volgens mij ook zoals het hoort. Bord spaghetti is er niets bij :shock: Enfin, leerproces. Heb al veel gezien wat straks beter kan.
15795562752463962915921175451746.jpg
Buizen en speakertje zoeken, 11V los, en kijken wat het doet.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Ok, geen rook :D

Ik meet alleen andere spanningen :?
1579558483429993401680814180555.jpg
Op het lijnsignaal staat -6,0V (nog niet aangesloten gelukkig). Ofwel, poot 2 van de 6N2P geeft -6V.

Pin 3/8 van de 6N2P geeft -6.5V ipv 1.5V

De NRS lijkt nu wel -70V te zijn.

Tussen de 2 "bordjes" van de 6N1P en 6N2P meet ik -23 ipv -24 (dus ok)

Op poot 2 van de 6N1P -70V ipv -45V.

Poot 2 van de GU50 ook -70V (staat 40Vt op het schema).

Verder komt de +240 bij mij nu niet hoger dan +207, en de +480 krijgt maar +425.

Ik heb het idee dat er een offset in het systeem zit, die de spanning omlaag zet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat niet deugd is de min 6 volt op pin 2 van de 6N2 moet nul zijn.
Dat de rest te laag is komt door de serieweerstanden in de voeding (worden later door het relais kortgesloten)
Dat de min 45 volt er niet is komt door het (nog) niet ingrijpen van de automaat.
Anne
Plaats reactie