Ah!buis schreef:Maar 's van dichterbij bekeken.
Dat klasse A verhaal gaat ook niet op.Met Raa=11k komt er in klasseA maar 900mW uit en verder uitsturen in B levert tot 6W op.
Lijkt me dan ook niet de beste oplossing die stroominstelling, ook niet kathodeweerstanden.
Dat wordt eerder een vaste (in te stellen) negatieve roosterspanning. IaVaECL80.png En dat Boskie geval is ook maar een half verhaal, gelijke stroom in de eindbuizen ja, maar welke stroom

Er is geen stroombepalend element in die opzet.
Anne
Als je kijkt naar de specs die ze opgeven met Ra-a = 15k en voeding van 200V, hebben ze gewoon standaard PP curve gepakt.
Dan kom je ook heel mooi op die 3W uit (met wat verliezen erbij)
Op -11V kom je dan ook nog wel uit met de triodes.
Dus vervolgens alle stromen bij elkaar opgeteld en daar weerstand op aangepast zodat je bij die -11V uitkomt.
Als ik dat zo beetje inschat en bereken, kom je op iets van 172ohm uit, afgerond is dat dus 180 ohm.
Hoe dan ook, dit is een leuk schema, maar heeft niets met mijn originele vraag te maken?
Een goed werkend schema voor de ECL80 is niet zo moeilijk.
Waar het mij dus om gaat om er eentje te maken waarbij een zo'n goed mogelijke DC balans is door de UGT
Aan de andere kant vraag ik mij af of het wel echt nodig is. Bias stroom van een ECL80 zal niet heel veel meer zijn dan 14mA per buis.
Hoeveel kan dat nog onderling verschillen, 20% ofzo? Zitten we op 3mA afgerond naar boven.