Alleen dat heeft hij niet gedaan, zegt hij ook zelf, laag is niet opgehaald, dus fase van mid, zal wat verloop hebben en niet gelijk zijn aan de woofer. Er werd de suggestie gewekt dat door de toegepaste minimum fase EQ, dat de fase van b.v. woofer en mid gelijk zal lopen en dat is niet zo. Fase zal door de EQ meer gelijk lopen met het ideale 2de orde hoogdoorlaat filter, dat is wat er gebeurt.Henkjan schreef:dan gewoon ook corrigeren (bv LT naar een paar octaven omlaag), delay bepalen, en dan gewoon het filter toepassen. werkt gewoon goed, en levert prima klinkende speakers op. Laat ds23man nuzienhoren met de Fusion456 en heb ik 10 jaar geleden ook al laten horen. Waarom een probleem zoeken dat er niet is?
Als je laag wel extreem gaat ophalen dan zal fase wel gelijk lopen en dat zal allemaal best wel klinken na crossover, maar daar gaat het niet over.
Het is dus niet zo dat met de ompool truuk er alleen een akoestisch looplengte verschil wordt gecorrigeerd er is door fase verloop verschil vanwege 2de orde laag afval dus ook een fase verschil wat ook meespeelt. De suggestie wordt gewekt dat met de delay er alleen een akoestisch looplengte verschil aangepakt word, maar je neemt dus ook een faseverschil mee wat er is. Als je de fase plaatjes per driver zou hebben, dan kan je dat ook duidelijk zien.
Maakt ook verder niets uit, want zoals ik al zei, wat is de fase van de woofer? Als we as tussen tweeter en mid als referentie nemen, dan zal als we bewegen in vlak waar afstand tot tweeter en mid gelijk is de afstand van de woofer tekens anders zijn dus ook zijn fase. Je kan hem hoogstens voor een bepaalde afstand "goed" krijgen. En effect ervan zal vanwege de golflengte omstreeks een meter rond crossover erg gering zijn.
Enigste opmerking die te maken is, dat de fase tussen woofer en mid door de ompool truuk op 1 meter afstand afgesteld is. Als we even aannemen dat de as tussen tweeter en mid als referentie genomen is en dat centrum woofer ca 40 cm hiervan verwijderd is, dat dit al een effect is van ongeveer 8 cm en op 2 meter is dit ongeveer 4 cm en op 3 meter ongeveer 2.5 cm.
Dus als je hem afstel op 3m dan had delay niet overeen gekomen met 117mm, maar zo'n 60mm. Verschil in fase is dan bijna 20 graden, maar in de opsomming als ik snel reken is dit een verschil van -0,25 dB, dut totaal niet relevant in de praktijk.
Er werd een bepaalde claim gemaakt (of op zijn minst de suggestie gewekt), die niet waar was, echter maakte dat voor uiteindelijke resultaat niet echt iets uit, wat eenvoudig na te rekenen valt. Maar je kunt dus niet zeggen, resultaat is goed, dus de claim is waar. Is een beetje hetzelfde als de stelling:
"Als ik slaap heb ik mijn ogen dicht" en dan te concluderen "Als ik mijn ogen dicht heb slaap ik".
Zelf vind ik het prettiger om fase verloop plaatje per driver te hebben. En dan te kijken wat delay en of filter daarop doet en wat het geheel dan gaat doen. Zeker met DSP hoef je fase dingen niet alleen met delay aan te pakken en zijn er ook andere manieren waarop je iets kan doen. Het is een beetje als met een hamer een schroef in een stuk hout te slaan. Het werkt wel, maar je kan ook een schroevendraaier pakken. Voor het eindresultaat maakt het allemaal niet zo veel uit, maar mensen moeten wel juist ingelicht worden en zelf maar hun keuze maken.
Het gaat dus niet of er een probleem is of niet, maar over juiste informatie verstrekking. Ik heb de speakers zelf mogen horen (en ervaren) en vond ze erg indrukwekkend in het laag, mooi hoog met detail en goede imaging. Vond alleen persoonlijk dat vrouwen stemmen en sax wat nadrukkelijk naar voren kwam. Maar dat wijt ik meer aan de luisterzaal in Beetsterzwaag en de opstelling. Kon natuurlijk ook aan volume liggen, want die stond best wel flink, waar ieder ander op standje 8 speelde, speelde Gerhard op standje 12 zullen we maar zeggen. Je oren ervaren frequenties op hogere volume ook anders, anders zouden er geen loudness curves bestaan. Dus ik denk dat het "in your face" karakter van bepaalde dingen ook meer de omstandigheden waren dan een werkelijk iets.
Dus hulde aan Gerhard en het resultaat en dat hij zijn ervaringen wil delen, maar her en der is er wel een wat strakkere/betere formulering mogelijk. B.v. een stelling heeft vaak randvoorwaarden, vermeld die dan. Gerhard is capable genoeg en die weet best wel wanneer hij zijn "shortcuts" kan gebruiken en wanneer niet. Het zijn benaderingen die in de praktijk in een bepaalde context werken en die dan voldoende juist/nauwkeurig zijn om tot een goed resultaat te leiden. In een iets andere context kan het wat minder goed uitpakken.