Te dikke bas rond de 40Hz in de kamer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Te dikke bas rond de 40Hz in de kamer

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ben nu al twee maanden erg gelukkig met mijn zelfgebouwde Eros MK2 luidsprekers. Alleen bij popmuziek is er een te aanwezige bas. Komt ook omdat er in de luisterpositie een bult zit rond de 40Hz = afstemfrequentie box.
Bij klassiek heb ik er geen last van.
Nu heb ik zelf een remedie gevonden voor pop/blue note opnames:
Ik stop een sok in de baspoort. Scheelt heel veel.

Nu vraag ik jullie, heeft dit nadelige effecten op het mid en het hoog?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Darryl,

Ik denk dat je dat zelf met je eigen ooren moet beoordelen. Als je het met sok nog steeds goed vind klinken is er niks mis mee.
Het is wel zo, dat de units samen de algehele klank bepalen.
Probeer dus ook eens een halve sok, weet je wel. Experimenteren dus.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had soortgelijke kleine probleempjes en heb het opgelost door wat dempingsmateriaal losjes in de basreflexpoort te stoppen. Werkt erg goed en had hier geen nadelige effecten op het mid en hoog.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Mijn Harbeth luisprekers gaven te veel laag in combinatie met mijn Peerless sub, gewoon een paar (schone) sokken in de poorten gepropt. Werkt prima en klinkt goed.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Met het dichtzetten van de poort wordt ook de uitslag van de woofer onder de resonantiefrequentie beter gedempt. Dit kan juist een verbetering van het middengebied geven. Als er veel middentonen door de poort naar buiten komen zal het dempen ook invloed hebben. Maar als dat het geval is zit er toch iets niet goed in het ontwerp of de uitvoering; het is doorgaans niet wenselijk dat middentonen door de poort ontsnappen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wat ook werkt zijn van die verpakkings-chipjes onder in de box gooien. Wel weer oppassen met de hoeveelheid.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Wat ook werkt zijn van die verpakkings-chipjes onder in de box gooien. Wel weer oppassen met de hoeveelheid.
Bedoel je die piepschuim dingen :?:

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Yes, die bedoel ik. Ik heb het effect es beluisterd bij iemand die grote basreflex kasten had met een breedbander. Ook in de pied piper van KF heeft het nogal effect. Er zit gauw te veel in. Uitproberen dus.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Maar gaat dat spul niet ritselen door de luchtverplaatsing :?:
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

ik had ook een soort gelijk probleem toen ik nog bij me ouders wooonde en de kef rdm3 op mijn slaap kamer speelde. en jou oplossing van sokken werkte toen ook heel goed. nu ik op me zelf woon heeft de speaker wat meer ruimte om adem te halen en nergens meer last van.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Maar gaat dat spul niet ritselen door de luchtverplaatsing Question
Niet dat ik heb bespeurd.
Maar wat ome s. aangeeft, kan ook de oorzaak zijn.
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ok Duidelijk.
Was dus nog niet zo een verkeerd idee.
Als ik straks groter woon, zullen ze wel beter tot hun recht komen denk ik zo.

Ik hoorde trouwens dat er ook zoiets bestaat als foamplugs.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

SARK schreef:
Bedoel je die piepschuim dingen :?:

Afbeelding
Ook leuke hobby; piepschuim verzamelen.
Gebruikersavatar
Skef
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 18 okt 2004, 21:20
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Skef »

richard schreef:
Ook leuke hobby; piepschuim verzamelen.
Zou het dan nog uitmaken welke soort de beste invloed heeft op evt. geluidskwaliteit :D :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Ik hoorde trouwens dat er ook zoiets bestaat als foamplugs.
Die zou je ook eenvoudig zelf kunnen maken uit een stuk schuimrubber en een scherp mes. Met de blaastest kun je controleren of de celstructuur van het schuimrubber open of gesloten is en in welke mate het doorlatend is.

Ook zou je kunnen experimenteren met een bundel rietjes in de reflexpijp, de luchtstroming wordt daardoor wat gestroomlijnder maar de luchtweerstand neemt wat toe waardoor de afstemming ook wat veranderd. Het experiment is in ieder geval niet kostbaar en de kwaliteit van het laag kan er baat bij hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Of wat van chips van Sietse in een (sinasappel)netje stoppen en in de poort.

Zit me net te bedenken dat een halve meter van dat spul in de kamer storten wel eens de acoustiek (basboost en resonanties) van de kamer aanzienlijk zouden kunnen verbeteren :lol:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik heb vorige week cheese onion geprobeerd van Croky, werkte perfect!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan maar hopen dat je geen muizen hebt Jasper :lol:

Maar zonder gekheid, een opgerold stuk grof golfkarton in de baspijp wil ook wel eens helpen. Maar alles wat je aan weerstand in de pijp stopt verhoogt wel de BR resonatie enigszins. Maar omdat je die ook een stuk dempt is dat niet zo erg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”