Ik voel me niet op mijn tenen getrapt, maar begin nogal mijn geduld te verliezen wanneer iemand herhaaldelijk niet op inhoud ingaatHenkjan schreef:Rustig aan maar, doe ff de veiligheidsschoenen aan zodat als er al iemand op je tenen gaat staan dat je er geen last van hebt
Over het aan elkaar plakken van near field en gated: hoe zorg je dat de fase dan correct blijft? Overgaan op minimum fase ipv gemeten fase geeft afwijkingen (in elk geval mijn ervaring n=1). Wat dat betreft kan ik Jeroen wel volgen met z'n voorkeur voor dode kamer, dat had ik met Nescio ook gedaan, echt meten zoals t bedoeld is. Maar uiteraard ook hier moet je de beperkingen kennen
@Henkjan, dit dus......jeroen_d schreef:Waarom is het zo moeilijk om aan te nemen dat ik wellicht een punt maak waar je eerst aandacht aan moet besteden voordat je verder gaat met deze discussie?
Over het aan elkaar plakken;
Via de nearfield en simulatie is de fase toch bekend?
Dus kun je zo extrapoleren naar x-meter afstand van de speaker.
Op het overname gebiedje weet je dat deze twee op elkaar aan moeten sluiten.
Echter is het eigenlijk niet zo bijzonder interessant.
Zolang de fase van de dingen die je vergelijkt maar op dezelfde manier verkregen zijn.
Dat deze fase dus niet 100% aansluit op de far-field meting is niet zo interessant, zolang de fase voor het deel waar wilt gaat filteren relatief klopt.
Daarnaast kun je in frequentie gebied tussen 50-300Hz behoorlijk wat permitteren.
Het enige wat je daar hoeft te weten is de gevoeligheid van beide drivers (per volt), de frequentie responsie en afval van de mid-woofer (q-factor, freq responsie).
Om het even samen te vatten, je behandeld dus het filter voor mid-hoog en mid-laag als twee aparte vraagstukken.
Een beetje alsof het ene er niet is wanneer je focust op het andere.
Uiteraard zul je wel de extra fase draaiing van het filter moeten meenemen.
Als je die echter slim kiest, is dat ook niet echt relevant.
edit: Ik begrijp trouwens niet de uitspraak "meten zoals het bedoeld is"?