Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Moderator: Beheerdersteam
Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ik heb hier nog een visaton al170 liggen en ook een vifa xt25bg tweeter. Nu was ik gaan zoeken wat ik er mee kon beginnen en ik was op de visamon 170rd uitgekomen van hobby hifi (issue 5/2016). Ik wou deze crossover wat aanpassen om er minder satelliet en meer bookshelf van te maken, misschien met een br? Die al170 kan best laag vind ik. Ik vind het schema wel, maar geen waardes.
Heeft iemand dat crossover schemaatje ergens liggen?
Of is er iemand die zegt: He, daar kan je wel leukere dingen mee bouwen hoor... .
Ik wil vooral weeral wat bijleren en me amuseren.
Heeft iemand dat crossover schemaatje ergens liggen?
Of is er iemand die zegt: He, daar kan je wel leukere dingen mee bouwen hoor... .
Ik wil vooral weeral wat bijleren en me amuseren.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Om een ontwerp goed te veranderen van satelliet naar monitor is een moeilijk verhaal dat veel meten bouwen en rekenen kost. Ik denk dat het een beter idee is om een bestaand ontwerp met de AL170 te zoeken. Het is een van de meest gebruikte drivers in het Europese zelfbouw wereldje, dus de kans dat je een goed ontwerp vindt is vrij groot. Kijk eens bij Strassacker en klik op "show kits to this chassis".
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
De XT25 moet je redelijk hoog inzetten, denk minimaal aan 3 á 3.5kHz, dan valt de AL170 woofer feitelijk niet meer netjes te filteren omdat hij bij pakweg 5kHz al begint op te breken en je dus minimaal bij pakweg 2.5kHz wilt filteren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Moet ik even zoeken in de stapel...shirokuma schreef:Ik heb hier nog een visaton al170 liggen en ook een vifa xt25bg tweeter.
Heeft iemand dat crossover schemaatje ergens liggen?
Of is er iemand die zegt: He, daar kan je wel leukere dingen mee bouwen hoor... .
Ik wil vooral weeral wat bijleren en me amuseren.
Ongevraagde adviezen helpen TS niet met zijn vraag
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Bedankt al voor de snelle antwoorden.
Zoals ik al zei leer ik graag bij, dus laat maar komen hoor. De strassacker tip pak ik ook zeker mee.
Ik dacht dat er een bandpass op de woofer stond ipv een low pass. De rest van de crossover leek me 'normaal' dus ik dacht -totale noob zijnde- een stuk van de bandpass aan te passen om die al170 ook bas te laten produceren.
Of sla ik de bal compleet mis hier? Zou niet de eerste keer zijn.
Zoals ik al zei leer ik graag bij, dus laat maar komen hoor. De strassacker tip pak ik ook zeker mee.
Ik dacht dat er een bandpass op de woofer stond ipv een low pass. De rest van de crossover leek me 'normaal' dus ik dacht -totale noob zijnde- een stuk van de bandpass aan te passen om die al170 ook bas te laten produceren.
Of sla ik de bal compleet mis hier? Zou niet de eerste keer zijn.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ik denk dat de moeilijkheid niet in de lage frequenties zit, maar in het midden, zoals SSassen ook schrijft.
Je stelt voor om een andere tweeter in een bestaand ontwerp te willen toepassen. Dat is niet zondermeer mogelijk, want het scheidingsfilter is specifiek voor die tweeter en woofer combinatie ontworpen.
Als je kunt meten en zelf een filter kan ontwikkelen, dan is het natuurlijk wel mogelijk, mits tweet en woof bij elkaar passen.
SSassen schrijft dat dat in jouw voorstel misschien niet het geval is?
Je stelt voor om een andere tweeter in een bestaand ontwerp te willen toepassen. Dat is niet zondermeer mogelijk, want het scheidingsfilter is specifiek voor die tweeter en woofer combinatie ontworpen.
Als je kunt meten en zelf een filter kan ontwikkelen, dan is het natuurlijk wel mogelijk, mits tweet en woof bij elkaar passen.
SSassen schrijft dat dat in jouw voorstel misschien niet het geval is?
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Je stelt voor om een andere tweeter in een bestaand ontwerp te willen toepassen.
Dat had ik verkeerd begrepen dan. Ik was er van overtuigd dat de vifa xt25 exact dezelfde is als de scanspeak 2604.
Dacht ik gelezen te hebben bij Troels Gravesen. Ik heb dit ook op een andere site dit gevonden. Blijkt dat DST Vifa, Scan speak en Peerless hadden opgekocht. En later Scan speak terug verkocht waardoor die verplicht waren hun namen te veranderen.
Hoe dan ook bedankt voor de info. Als de consensus blijkt dat het beter geen goede combinatie is, dan zal ik afzien van mijn plannen. Het is omdat ik net die combinatie zag dat ik dacht dat het mogelijk was...
Dat had ik verkeerd begrepen dan. Ik was er van overtuigd dat de vifa xt25 exact dezelfde is als de scanspeak 2604.
Dacht ik gelezen te hebben bij Troels Gravesen. Ik heb dit ook op een andere site dit gevonden. Blijkt dat DST Vifa, Scan speak en Peerless hadden opgekocht. En later Scan speak terug verkocht waardoor die verplicht waren hun namen te veranderen.
Hoe dan ook bedankt voor de info. Als de consensus blijkt dat het beter geen goede combinatie is, dan zal ik afzien van mijn plannen. Het is omdat ik net die combinatie zag dat ik dacht dat het mogelijk was...
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ik heb de ‘kleine’ ringradiator in de Coppers, die draaien ook vanaf 2500 Hz mee daar....gaat prima....
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ik heb even gezocht, maar het lijkt me dat deze tweeters erg op elkaar lijken maar niet helemaal hetzelfde zijn. Ik kan me natuurlijk vergissen. Heb je een link naar de betreffende pagina?shirokuma schreef:Ik was er van overtuigd dat de vifa xt25 exact dezelfde is als de scanspeak 2604.
Dacht ik gelezen te hebben bij Troels Gravesen.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
De Vifa ringradiator doet het leuk in een Monacor WG300 waveguide van 12 €. Lager inzetbaar en betere afstraalkarakteristiek bij de AL170.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Tja direct linkje moet ik je schuldig blijven vrees ik. Ik weet wel dat Troels Gravesen bij zijn Ellam Xt de vifa gewoon vervangt door de scan speak.
http://www.troelsgravesen.dk/EllamXT.htm
Wat ik ook me nog van ergens (?) meen te herinneren is dat de 2604/8320 gelijk is met de XT25TG en dat de 2604/8330 de double magnet Vifa XT25BG is.
Maar ik kan me vergissen. Ik dacht dat het grootste verschil was dat de ene in Denemarken werd gebouwd en de andere in China (vandaar het prijsverschil)
Wat ook in de richting wijst is, dat over de ZD5 van Zaph je op madisound dit vindt:
This is a 2-way design using the Scan-speak 15W/8530K-00 and the Peerless XT25TG30-04. You can also use the Danish made Scan-speak version of this tweeter, the R2604/8320.
https://www.madisoundspeakerstore.com/2 ... -kit-each/
Ik dacht: "Als madisound zegt dat je ze mag wisselen, wie ben ik dan?"
Assumption is the mother of all f**k-ups?
http://www.troelsgravesen.dk/EllamXT.htm
Wat ik ook me nog van ergens (?) meen te herinneren is dat de 2604/8320 gelijk is met de XT25TG en dat de 2604/8330 de double magnet Vifa XT25BG is.
Maar ik kan me vergissen. Ik dacht dat het grootste verschil was dat de ene in Denemarken werd gebouwd en de andere in China (vandaar het prijsverschil)
Wat ook in de richting wijst is, dat over de ZD5 van Zaph je op madisound dit vindt:
This is a 2-way design using the Scan-speak 15W/8530K-00 and the Peerless XT25TG30-04. You can also use the Danish made Scan-speak version of this tweeter, the R2604/8320.
https://www.madisoundspeakerstore.com/2 ... -kit-each/
Ik dacht: "Als madisound zegt dat je ze mag wisselen, wie ben ik dan?"
Assumption is the mother of all f**k-ups?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
lijkt me geen probleem hoor. Maar dat filter kan wel even gecontroleerd worden in Boxsim bijv, dan kunnen we meteen zien in hoeverre het mogelijk er een VIB170 van te maken alleen dan met de ringradiator en dat filtershirokuma schreef:Bedankt al voor de snelle antwoorden.
Zoals ik al zei leer ik graag bij, dus laat maar komen hoor. De strassacker tip pak ik ook zeker mee.
Ik dacht dat er een bandpass op de woofer stond ipv een low pass. De rest van de crossover leek me 'normaal' dus ik dacht -totale noob zijnde- een stuk van de bandpass aan te passen om die al170 ook bas te laten produceren.
Of sla ik de bal compleet mis hier? Zou niet de eerste keer zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
De 2604 en de XT25 zijn niet gelijkwaardig, de 2604 is een dome tweeter, de XT25 een ringradiator, da’s een wezenlijk verschil.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ho, ho, dat kan ook wel, mits je steil genoeg filtert en een beetje H2 voor lief neemtShadow schreef:Ik heb de ‘kleine’ ringradiator in de Coppers, die draaien ook vanaf 2500 Hz mee daar....gaat prima....
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
SSassen schreef:De 2604 en de XT25 zijn niet gelijkwaardig, de 2604 is een dome tweeter, de XT25 een ringradiator, da’s een wezenlijk verschil.
De benamingen van scanspeak vind ik heel verwarrend.
De 2604/8300 is een dome maar de 2604/8320 is wel degelijk een ring radiator.
https://www.madisoundspeakerstore.com/r ... -radiator/
In plaats van die gewoon wat geuzennamen te geven. Veel gemakkelijker. 'Als tweeter gebruik ik een 'Ronny'... En iedereen weet welke je bedoelt...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Waar je waarschijnlijk op doelt is dat de Vifa/Peerless XT25 min of meer uitwisselbaar is met de ScanSpeak R2604, de D2604 is een dometweeter. En je hebt helemaal gelijk overigens, de typenummers zijn ietwat verwarrend.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Als je hier zegt de kleine c.q. grote tepeltweeter weet iedereen hier wat je bedoelt.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ik denk dat we het hier hebben over:
https://shop.speakerenco.nl/r2604833000-1
En:
https://shop.speakerenco.nl/xt25bg-6004-1
Dat zijn beide ringradiatortweeters. En ze lijken inderdaad erg op elkaar... Maar of ze hetzelfde zijn, dat durf ik niet te zeggen.
https://shop.speakerenco.nl/r2604833000-1
En:
https://shop.speakerenco.nl/xt25bg-6004-1
Dat zijn beide ringradiatortweeters. En ze lijken inderdaad erg op elkaar... Maar of ze hetzelfde zijn, dat durf ik niet te zeggen.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Vooruit, nog een poging. De XT is wegens ernstige vervorming rond de (ik meen) 1kHz slecht inzetbaar vanaf 2kHz. Die zou je alleen moeten willen combineren met een 7" wanneer je een waveguide gebruikt. Ook vanwege de directivity heeft dat voordelen. Zie hier!
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Nog even in de specs zitten kijken: de Vifa heeft z'n resonantiefrequentie bij bijna 600Hz, de Scanspeak bij 440Hz. Dat zijn dus niet dezelfde tweets!Bean schreef:Dat zijn beide ringradiatortweeters. En ze lijken inderdaad erg op elkaar... Maar of ze hetzelfde zijn, dat durf ik niet te zeggen.
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Niet dezelfde dus... Check!
En dus ook niet te laag crossen dus.
Was dit ontwerp (visamon al170rd) dan helemaal niet slim van hobby hifi of is het verschil tussen beide tweeters dan toch zo groot dat het wel kan met een Scanspeak en niet met een Vifa?
Of is dat hele laag crossen gewoon niet zo erg omdat het een satelieten ontwerp is?
Misschien moet ik toch gewoon een Visaton ke25 kopen bij die al170 en wat later iets leuks voor bij die vifa...
En dus ook niet te laag crossen dus.
Was dit ontwerp (visamon al170rd) dan helemaal niet slim van hobby hifi of is het verschil tussen beide tweeters dan toch zo groot dat het wel kan met een Scanspeak en niet met een Vifa?
Of is dat hele laag crossen gewoon niet zo erg omdat het een satelieten ontwerp is?
Misschien moet ik toch gewoon een Visaton ke25 kopen bij die al170 en wat later iets leuks voor bij die vifa...
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
Ja, denk dat ze toch zo verschillend zijn. Over het algemeen zijn de Hobby Hifi ontwerpen wel goed in orde, daar zetten ze geen tweeter in die zijn werk niet aankan.shirokuma schreef:Was dit ontwerp (visamon al170rd) dan helemaal niet slim van hobby hifi of is het verschil tussen beide tweeters dan toch zo groot dat het wel kan met een Scanspeak en niet met een Vifa?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton al170 + xt25 ring radiator ?
wat ik me van Zaph Audio herinner is dat deze xt25 vooral baat had bij een LCR zuigkring op de resonantiefrequentie. Dan kun je verder rustig laag filteren... Of zit is de zd5 compleet een andere vifa?
http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
