Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Ik deze ook overwogen, de autogarage in ons dorp heeft er eentje staan en ik mocht 'm gebruiken maar het zetten beviel me niet. Het was me niet nauwkeurig genoeg en het knippen doe ik met een slagschaar. zie onderstaande foto.Barry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Jouw projecten zijn altijd goed doordacht en dan is dat knippen toch niet zo heel belangrijk BarryBarry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
Je besteld toch aluminium niet om reststukjes te maken
Maar gewoon Aluminium op maat
En zitje echt een keer abuis en je moet perse vooruit dan pak je de decoupeerzaag en een vijl platen klem
En anders Douwe zijn slagschaar
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Kun je daar ook haaks mee knippen? Bv plaat vastzetten met lijmklemmen oid. Ik ken dit type wel, maar dan met een tafel ervoor. Voordeel van deze is (zo vaak zal ik 'm niet gebruiken) dat íe maar weinig ruimte inneemt.douwebakker schreef:Ik deze ook overwogen, de autogarage in ons dorp heeft er eentje staan en ik mocht 'm gebruiken maar het zetten beviel me niet. Het was me niet nauwkeurig genoeg en het knippen doe ik met een slagschaar. zie onderstaande foto.Barry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Is ook zo, bij aluminiumopmaat kost het de wereld ook niet, maar wel levertijd. Zagen kan ook, moet je het nog wel afwerken, is met knippen gelijk goed. Redelijk goedBert61 schreef:Jouw projecten zijn altijd goed doordacht en dan is dat knippen toch niet zo heel belangrijk BarryBarry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
Je besteld toch aluminium niet om reststukjes te maken![]()
Maar gewoon Aluminium op maat
En zitje echt een keer abuis en je moet perse vooruit dan pak je de decoupeerzaag en een vijl platen klem
En anders Douwe zijn slagschaar
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Ik zet de plaat vast met lijmklemmen, maar heb nog plannen om er een uitbreiding op te maken zodat ik niet meer hoef te klemmen en dat er ook een aanslag op komt voor als je meerdere stukken op dezelfde maat kan knippen.Barry2001 schreef:Kun je daar ook haaks mee knippen? Bv plaat vastzetten met lijmklemmen oid. Ik ken dit type wel, maar dan met een tafel ervoor. Voordeel van deze is (zo vaak zal ik 'm niet gebruiken) dat íe maar weinig ruimte inneemt.douwebakker schreef:Ik deze ook overwogen, de autogarage in ons dorp heeft er eentje staan en ik mocht 'm gebruiken maar het zetten beviel me niet. Het was me niet nauwkeurig genoeg en het knippen doe ik met een slagschaar. zie onderstaande foto.Barry2001 schreef:Zetten is alleen 90 graden, ben ik me van bewust. De werkbreedte is beperkt, heb je zeker een punt. De grotere variant is niet eens erg veel duurder relatief gezien, daar hoef ik het niet voor te laten, maar wel gelijk veel zwaarder en groter. Je hebt dan een werkbreedte van 760mm, maar het gewicht wordt 127kg. Daar moet dan nog iets onder, ding moet m'n werkplaatsje in, een onderstel, nee wordt me te gek.
Dan zou het type dat Douwe gebruikt toch handiger zijn, vrije zethoek en grotere werkbreedte. En 43kg dus handelbaar. Maar helaas valt het knippen/snijden af dan.
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
In weerwil wat de topic titel doet vermoeden kun je met een zetbank geen (metaal)plaat snijden. Hooguit je vingers...Barry2001 schreef:>>> Afgesplitst van dit draadje.
Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
Wil je alu plaat op maat maken dan werkt de zaagtafel ook prima. Voor dunnere plaat dan wel eventueel een plaatje hardboard/triplex/mdf er onder leggen en mee zagen. Sowieso een must tegen vreten als de tafel zelf van alu is. Zet wel een veiligheidsbril op! Die alu zaagsplinters zijn scherp!
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Goei Peter
Inderdaad met een cirkelzaag met hard metalen plaatjes op de tanden gaat het perfect Alleen veiligheids bril op en een veiligheidsbril op Die splinters zijn licht en scherp en doe alles tot in je kraag dicht en geen Fleece vestje aan
Inderdaad met een cirkelzaag met hard metalen plaatjes op de tanden gaat het perfect Alleen veiligheids bril op en een veiligheidsbril op Die splinters zijn licht en scherp en doe alles tot in je kraag dicht en geen Fleece vestje aan
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Dat werkt prima inderdaad!Pjotr schreef:In weerwil wat de topic titel doet vermoeden kun je met een zetbank geen (metaal)plaat snijden. Hooguit je vingers...Barry2001 schreef:>>> Afgesplitst van dit draadje.
Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
Wil je alu plaat op maat maken dan werkt de zaagtafel ook prima. Voor dunnere plaat dan wel eventueel een plaatje hardboard/triplex/mdf er onder leggen en mee zagen. Sowieso een must tegen vreten als de tafel zelf van alu is. Zet wel een veiligheidsbril op! Die alu zaagsplinters zijn scherp!
Frezen met een bovenfrees gaat ook prima trouwens.
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Klopt! Zaak is wel scherpe HM frezen te nemen. Ikzelf heb er een 6 mm vol-HM freesje voor wat ik nergens anders voor gebruik. Ik doe meestal ook nog een 3M mondkapje voor. Die splinters zijn ook niet lekker en die moet je ook beslist niet inademen. De kans op longontsteking is groot dan.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 02 jan 2020, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
wel een bril van type "duikbril", een gewone bril al dan niet met zijkapjes volstaat niet bij verspanende werkzaamheden, schiet veel te makkelijk wat langs
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
En hoeveel tandjes in het geval van zagen? En welke vorm?
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Mwah, met een gewone goede met zij-, en bovenkapjes nooit een probleem gehad.Henkjan schreef:wel een bril van type "duikbril", een gewone bril al dan niet met zijkapjes volstaat niet bij verspanende werkzaamheden, schiet veel te makkelijk wat langs
@ Beijert: Jup, een blad met 12 tanden gaat het niet doen natuurlijk
