Ah!buis schreef:Zo, je wordt wel verwent door Demo
Overigens heb ik zelf geboord, dus niet demo scheef aankijken omdat de stekkertjes een beetje scheef zitten
Hij werkt overigens niet fantastisch
Hij geeft een mooie spanning van 6,3V, alleen de trafo bromt luidruchtig. Voorheen bromde de trafo ook op de 8-0-8 VAC, maar heel licht: het moest goed stil zijn om te horen.
Sluit ik de buizen direct aan op de AC spanning, dan bromt de trafo weer heel zacht (ik bedenk nu dat ik de buisjes even op 8 VAC heb gezet ipv de 6,3 tap - oeps -).
Dus ja, wat is er in dit printje anders dan eerst
Het gekke is:
- de brom is op beide "kanalen"
- mijn watt-meter meet aan de netkant 47W, terwijl ik eerder op 24W zat (toen ook 4 buizen geprobeerd)
- als ik hem aansluit volgens het schema, dus de + op pin 5, - op pin 4, dan bromt hij gelijk
- draai ik de polen om, dan komt de brom binnen 3 seconden op
Van dat laatste snap ik geen sikkepit, want ik zou verwachten dat de gloeidraad bipolair is. Verder verbruikt hij 2x zoveel als eerst, veel meer dan wat de trafo mag leveren (2*2A*8V = 32W).
Klinkt eigenlijk als een kortsluitingverhaal ergens, maar die kan ik niet vinden in het printplaatje:
Dan is er de relais-voeding. Die geeft, als de 6NxP buizen erin zitten, maar iets van 9,3V ipv 11V. Als ik er een relais op aansluit, dan kleppert dat ding als een tierelier. 9V zou sowieso prima moeten zijn, met een 9V batterij werkt de relais prima.
Iemand een idee?