Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
>>> Afgesplitst van dit draadje.
Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Heb ik ook vaak. Zelfs met een een kant en klare zetbank.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Oh maar ik heb deze al hoor Bert!Bert61 schreef:Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ja hoor, ik kan me er prima mee redden.Barry2001 schreef:Zoiets jabevalt 'ie goed?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Sorry voor de OT Bert.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Jahannesie schreef:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
OT geeft niks Barry ik dwaal zelf ook steeds af
Mijn zetwerk gemaakt van oudijzer
Mijn zetwerk gemaakt van oudijzer
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zakdouwebakker schreef:Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.Barry2001 schreef:Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zakdouwebakker schreef:Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Wat ik Nu gezet heb is 210 mm 2Mm dik alumen dat ging vanzelfdouwebakker schreef:Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.Barry2001 schreef:Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zakdouwebakker schreef:Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Dat zal met de Zetbank van Douwe kinderspel zijn
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ja als je geen kennis vriend in de buurt hebt die dat voor je kan doenBarry2001 schreef:Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Dan is het laten doen bij een constructie bedrijf een oplossing
Maar je bent zo 30 € kwijt wat ik moest betalen voor tussen schot U vorm van 1 mm aluminium
450 mm x80 mm met 2 keer 15 mm gezet kantje
Dat kan je 7 x laten doen en dan heb je een zetbankje betaald van Douwe
Of zelf iets maken om te zetten
Nu weet ik ook weer waar die hoekijzers voor waren in m’n eerste CNC machine was het blad scheel
Dat was waarschijnlijk de reden dat het in de afvalbak lag
Dat heb ik met hoekijzers M10 draadeindjes getracht recht te trekken
Dat is niet gelukt en de hoekijzers onder de werkbank gegooid
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Ja precies Barry Eigenlijk (moet) je zo iets meteen aanschaffen als je begint aan zo,n hobbyBarry2001 schreef:Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Ik heb best heel wat HF versterkers gebouwd 30-40
In het begin bij de knoppen met een viltstift de functie erbij gezet of met een lettertang van het werk geleend
Toen leerde ik iemand kennen en die deed dat met wrijfletters en boekellon er over
Dat zag er , Zeker in die tijd Voor de computers er waren , Super mooi uit
Toen de computer intrede deed in de hobby werd dat in eens anders
Printen op folie van Conrad en daar kon je grafisch best mooie dingen maken
En op papier je Boorplan tekening Dat plakte je op de Aluminum plaat en dan centeren
Dat was Super nauwkeurig Nadeel A4
Vele jaren later kwam werd CNC in de hobby betaalbaar , zeker als je alles zelf maakte
Nu is de Laser techniek en 3D printen in ons bereik
Dat kon je 40 jaar geleden niet voor stellen
Ook printjes tekenen en overzetten op koper met Belichten of de strijkijzer
Zels 2 zijdig
Wel fijn dat we dat allemaal mee gemaakt hebben
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Vond laatst nog wat terug uit vervlogen tijden, wrijflettertjes, wat een drama was dat...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is: https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Alleen Dat je hem heeel goed moet bekijken voor je hem in je auto laad
Er mankeert nog al eens iets
Ooit een gezien waar een voet van gietijzer was gescheurd
En zelf veel gebreken gevonden op hbm spul ,
Zoals geleidingen, schroefdraad , kon de draadeindjes met de hand eruit trekken ,
Dus besnuffel alles goed , Garantie is altijd netjes afgehandeld bij mij .
Je moet gewoon een beetje geluk hebben met de kwaliteit
Er mankeert nog al eens iets
Ooit een gezien waar een voet van gietijzer was gescheurd
En zelf veel gebreken gevonden op hbm spul ,
Zoals geleidingen, schroefdraad , kon de draadeindjes met de hand eruit trekken ,
Dus besnuffel alles goed , Garantie is altijd netjes afgehandeld bij mij .
Je moet gewoon een beetje geluk hebben met de kwaliteit
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Barry2001 schreef:Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is: https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
SBR305.jpg
Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.
2020-01-02_10h37_09.png
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
De blauwe kleur lijkt wel een heleboel op die van de HBM :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... combinatie
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Ik vind ook meerdere 'merk' namen, bv een filmpje op YT waar het merk Clarke is:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
ik vind het zetten beperkt, alleen 90 graden. en 300mm is niet echt breed, voor audio is min 430 toch wel logischer
