Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door Barry2001 »

>>> Afgesplitst van dit draadje.

Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Heb ik ook vaak. Zelfs met een een kant en klare zetbank.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Bert61 schreef:
Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
Oh maar ik heb deze al hoor Bert!
Bijlagen
zetbank.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Barry2001 »

Zoiets ja :D bevalt 'ie goed?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef:
Zoiets ja :D bevalt 'ie goed?
Ja hoor, ik kan me er prima mee redden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Barry2001 »

Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef:
Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

OT geeft niks Barry ik dwaal zelf ook steeds af :D
Mijn zetwerk gemaakt van oudijzer
Bijlagen
347F0AA3-6E86-4746-8BAF-FE0361938DD9.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Barry2001 »

douwebakker schreef:
Barry2001 schreef:
Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak :mrgreen: Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Barry2001 schreef:
douwebakker schreef:
Barry2001 schreef:
Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak :mrgreen: Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door democles »

Ziet er strak uit Bert :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Barry2001 schreef:
douwebakker schreef:
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak :mrgreen: Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.
Wat ik Nu gezet heb is 210 mm 2Mm dik alumen dat ging vanzelf
Dat zal met de Zetbank van Douwe kinderspel zijn
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Barry2001 »

Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Ja als je geen kennis vriend in de buurt hebt die dat voor je kan doen
Dan is het laten doen bij een constructie bedrijf een oplossing
Maar je bent zo 30 € kwijt wat ik moest betalen voor tussen schot U vorm van 1 mm aluminium
450 mm x80 mm met 2 keer 15 mm gezet kantje
Dat kan je 7 x laten doen en dan heb je een zetbankje betaald van Douwe
Of zelf iets maken om te zetten
Nu weet ik ook weer waar die hoekijzers voor waren in m’n eerste CNC machine was het blad scheel
Dat was waarschijnlijk de reden dat het in de afvalbak lag
Dat heb ik met hoekijzers M10 draadeindjes getracht recht te trekken
Dat is niet gelukt en de hoekijzers onder de werkbank gegooid
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Barry2001 »

Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Ja precies Barry Eigenlijk (moet) je zo iets meteen aanschaffen als je begint aan zo,n hobby
Ik heb best heel wat HF versterkers gebouwd 30-40 :-k en het kastje was altijd de sluitpost
In het begin bij de knoppen met een viltstift de functie erbij gezet of met een lettertang van het werk geleend
Toen leerde ik iemand kennen en die deed dat met wrijfletters en boekellon er over
Dat zag er , Zeker in die tijd Voor de computers er waren , Super mooi uit :shock:
Toen de computer intrede deed in de hobby werd dat in eens anders
Printen op folie van Conrad en daar kon je grafisch best mooie dingen maken
En op papier je Boorplan tekening Dat plakte je op de Aluminum plaat en dan centeren
Dat was Super nauwkeurig Nadeel A4
Vele jaren later kwam werd CNC in de hobby betaalbaar , zeker als je alles zelf maakte
Nu is de Laser techniek en 3D printen in ons bereik
Dat kon je 40 jaar geleden niet voor stellen
Ook printjes tekenen en overzetten op koper met Belichten of de strijkijzer
Zels 2 zijdig
Wel fijn dat we dat allemaal mee gemaakt hebben :?: :?: O:) O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door Barry2001 »

Vond laatst nog wat terug uit vervlogen tijden, wrijflettertjes, wat een drama was dat...
Bijlagen
IMG_1591.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door Barry2001 »

Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is: https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
SBR305.jpg
Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.
2020-01-02_10h37_09.png
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door OpaBert »

Alleen Dat je hem heeel goed moet bekijken voor je hem in je auto laad
Er mankeert nog al eens iets
Ooit een gezien waar een voet van gietijzer was gescheurd
En zelf veel gebreken gevonden op hbm spul ,
Zoals geleidingen, schroefdraad , kon de draadeindjes met de hand eruit trekken ,
Dus besnuffel alles goed , Garantie is altijd netjes afgehandeld bij mij .
Je moet gewoon een beetje geluk hebben met de kwaliteit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is: https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
SBR305.jpg

Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.

2020-01-02_10h37_09.png

Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?

De blauwe kleur lijkt wel een heleboel op die van de HBM :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... combinatie
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door Barry2001 »

Ik vind ook meerdere 'merk' namen, bv een filmpje op YT waar het merk Clarke is:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.

Bericht door Henkjan »

ik vind het zetten beperkt, alleen 90 graden. en 300mm is niet echt breed, voor audio is min 430 toch wel logischer
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”