DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Moderator: Beheerdersteam
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Super bedankt Marcel, ik ga er morgenavond ff naar kijken.MarcelvdG schreef:Voor de liefhebber is hier het schema in KiCAD-formaat.
I2SaanAD1865.zip
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Eerst maar even geprobeerd het schema om te zetten in een SMD geheel.
Na een dag schuiven, het ontwerp uitgeprint,bleek het geheel zo klein te zijn dat het kwa solderen niet meer lukt met de bout,veel te klein.
Dan maar wat groter met DIL IC,s.
Maar van de aansluitingen van een DIYINHK,USB naar I2S omzetter uit gegaan met op de herder een extra 3,3v aansluiting.
Het schema omgezet in een ontwerp,morgen de rest.
Na een dag schuiven, het ontwerp uitgeprint,bleek het geheel zo klein te zijn dat het kwa solderen niet meer lukt met de bout,veel te klein.
Dan maar wat groter met DIL IC,s.
Maar van de aansluitingen van een DIYINHK,USB naar I2S omzetter uit gegaan met op de herder een extra 3,3v aansluiting.
Het schema omgezet in een ontwerp,morgen de rest.
Laatst gewijzigd door democles op za 11 jan 2020, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ik zie op de layout 74HCT86 staan in plaats van 74AHCT86, verder heb ik er nog niet goed naar gekeken. De afsluitweerstanden R1, R4, R5 en R6 horen dichtbij de uitgangen van U1, U4 en U5 geplaatst te worden, dat was ik vergeten te melden.
Ga je een tweede laag gebruiken als aardvlak of wil je het enkelzijdig houden?
Ga je een tweede laag gebruiken als aardvlak of wil je het enkelzijdig houden?
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ja, maar ik heb geen idee hoe goed het zou werken. Met een print, vooral eentje met een aardvlak, is het makkelijker om lusoppervlaktes klein te houden en daarmee de inductieve koppeling tussen het datapad en de analoge voeding en aarde van de DAC-chip te beperken. Misschien valt het mee omdat de AD1865 een inwendige referentie zonder uitwendige ontkoppeling heeft, zodat je in ieder geval geen storing rechtstreeks op de referentiespanning van de DAC kunt inkoppelen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Als je de twee 74AC74 door één 74AC175 vervangt kan 't nog kleinerdemocles schreef:Eerst maar even geprobeerd de het schema om te zetten in een SMD geheel.
Na een dag schuiven, het ontwerp uitgeprint,bleek het geheel zo klein te zijn dat het kwa solderen niet meer lukt met de bout,veel te klein.![]()
Anne
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bedankt mannen.
Zal de weerstanden veranderen,aan welke waarde moet ik denken (100/200 ohm?)
Aan een aardvlak op de onderkant nog niet gedacht,wel ga ik de Analoge aarde koppelen aan de digitale via een 120uH spoeltje,zoals ik bij mijn laatste AD dac,s gedaan heb.
En ik vond nog een foutje,maar even herstellen.
Zal de weerstanden veranderen,aan welke waarde moet ik denken (100/200 ohm?)
Aan een aardvlak op de onderkant nog niet gedacht,wel ga ik de Analoge aarde koppelen aan de digitale via een 120uH spoeltje,zoals ik bij mijn laatste AD dac,s gedaan heb.
En ik vond nog een foutje,maar even herstellen.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Als je me de breedtes en lengtes van de printsporen van U1, U4, U5 naar de AD1865 doorgeeft en vertelt of er een aardvlak onder komt, kan ik voor je berekenen of afschatten wat voor afsluitweerstanden erin moeten.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Bedankt Marcel,als ik denk klaar te zijn geef ik ze door.
Eerst nog even verder puzzelen
Eerst nog even verder puzzelen
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
De digitale massa wel zo,n beetje klaar.
En de weerstandjes verplaatst,zijn nu SMD 1206
En de weerstandjes verplaatst,zijn nu SMD 1206
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Weer even on-topic, van de week de Oscons erin gezet. Na de nodige uurtjes begint het lekker te klinken.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Klinkt alleen goed voor digitaal,niet in analoge gedeeltes van een dac zetten.
Oke de lay-out verder af gemaakt,dit is hem wel, denk ik.
Dit is de Analoge massa in het paars.
Ik laat het zo met 1 laag print.
Even een paar cijfers voor Marcel i.v.m. de 4 weerstanden .
Breedte printsporen 0,5 mm
Lengte printsporen
LR= 66,68 mm
LL= 42,92 mm
DL/DR= 135,4 mm
CLK= 28 mm
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ze klinken prima maar heb de Silmics ook liggen. Ff proberen dus.democles schreef:![]()
Klinkt alleen goed voor digitaal,niet in analoge gedeeltes van een dac zetten.![]()
Oke de lay-out verder af gemaakt,dit is hem wel, denk ik.
Analoge Massa.jpg
Dit is de Analoge massa in het paars.
Ik laat het zo met 1 laag print.
Even een paar cijfers voor Marcel i.v.m. de 4 weerstanden .
Breedte printsporen 0,5 mm
Lengte printsporen
LR= 66,68 mm
LL= 42,92 mm
DL/DR= 135,4 mm
CLK= 28 mm
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Het is betrekkelijke relatief om dit te zeggen,maar de Silmic,s hebben wat meer tijd nodig
Uurtje of 100
Zelf zet ik de Dac,s niet uit,alleen de buizentrappen er achter.
Uurtje of 100
Zelf zet ik de Dac,s niet uit,alleen de buizentrappen er achter.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Ik was nog vergeten te vragen naar de tussenafstand tussen de sporen en de naastgelegen aardvlakken. Zo op het oog is dat ongeveer hetzelfde als de spoorbreedte, dus 0,5 mm. Klopt dat? Zo ja, maak er dan maar 68 ohm van voor elk van de vier weerstanden.democles schreef:Ik laat het zo met 1 laag print.
Even een paar cijfers voor Marcel i.v.m. de 4 weerstanden .
Breedte printsporen 0,5 mm
Lengte printsporen
LR= 66,68 mm
LL= 42,92 mm
DL/DR= 135,4 mm
CLK= 28 mm
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Toch weer een detail vergeten:
Als je de schakeling van voedingsspanning voorziet terwijl de ingangsconnector niet is aangesloten, dan zou de 74AHCT86 grote overlapstromen kunnen gaan trekken. Met heel veel pech zou hij daar zelfs stuk van kunnen gaan.
Mocht dit een probleem zijn, dan moeten er nog drie weerstandjes van bijvoorbeeld 100 kohm bij, eentje van elke ingang naar massa.
Als je de schakeling van voedingsspanning voorziet terwijl de ingangsconnector niet is aangesloten, dan zou de 74AHCT86 grote overlapstromen kunnen gaan trekken. Met heel veel pech zou hij daar zelfs stuk van kunnen gaan.
Mocht dit een probleem zijn, dan moeten er nog drie weerstandjes van bijvoorbeeld 100 kohm bij, eentje van elke ingang naar massa.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Verder heb ik de indruk dat de voedingspoten van de digitale IC's wel aan elkaar en aan de ontkoppelcondensatoren zitten, maar niet aan een voeding of een connectorpoot waar je +5 V op kunt zetten. Ik heb de hele layout bekeken, en op dit punt na zie ik niets geks.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
De lussen van de voedingspoten via de ontkoppeling naar de aardpoten zijn wel vrij groot bij U1 en U2. Dat is vervelend, aangezien het datasignaal door U1 en U2 heen gaat en de voedingsstroom daardoor data-afhankelijke stroompieken heeft. Die pieken mogen weer niet te veel inductief koppelen met de AD1865 en des te kleiner de lusoppervlakte, des te minder het koppelt.
Volgens mij valt er wel wat aan te doen door:
-Tussen U1 en U2 een extra draadbrug aan te brengen tussen het linker- en het rechterdeel van het aardvlak, over de vier verticale signaalsporen. De stroompieken van U2 kunnen dan door de draadbrug in plaats van helemaal om te moeten lopen via U1 en de ingangsconnector.
-De ontkoppelcondensator linksboven U2 90 graden tegen de klok in te draaien.
-R1 een paar millimeter naar links te schuiven en er een spoortje onderdoor te leggen dat de aardvlakken boven en onder de verschoven R1 verbindt.
-Het spoortje dat de aardpoten van de connector met elkaar en met het aardvlak onder de connector verbindt door te trekken naar boven, zodat er een extra verbinding tussen de aardvlakken onder en boven de connector ontstaat.
-De condensator linksboven U1 dichterbij U1 te leggen, zelfs als de elco dan wat naar links moet, en 180 graden te draaien.
Zie ook het plaatje. Het is geen mooi plaatje geworden, want ik heb het gemaakt met GIMP en daar kan ik niet zo goed mee overweg, maar ik hoop dat het toch te begrijpen is.
Volgens mij valt er wel wat aan te doen door:
-Tussen U1 en U2 een extra draadbrug aan te brengen tussen het linker- en het rechterdeel van het aardvlak, over de vier verticale signaalsporen. De stroompieken van U2 kunnen dan door de draadbrug in plaats van helemaal om te moeten lopen via U1 en de ingangsconnector.
-De ontkoppelcondensator linksboven U2 90 graden tegen de klok in te draaien.
-R1 een paar millimeter naar links te schuiven en er een spoortje onderdoor te leggen dat de aardvlakken boven en onder de verschoven R1 verbindt.
-Het spoortje dat de aardpoten van de connector met elkaar en met het aardvlak onder de connector verbindt door te trekken naar boven, zodat er een extra verbinding tussen de aardvlakken onder en boven de connector ontstaat.
-De condensator linksboven U1 dichterbij U1 te leggen, zelfs als de elco dan wat naar links moet, en 180 graden te draaien.
Zie ook het plaatje. Het is geen mooi plaatje geworden, want ik heb het gemaakt met GIMP en daar kan ik niet zo goed mee overweg, maar ik hoop dat het toch te begrijpen is.
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Marcel bedankt voor het napluizen
Wow, slechts een paar aanpassingen en dat voor een digitale leek als mij
Oke, wat verandert
1, de draadbrug teruggeplaatst,dacht dat ie wel weg kon i.v.m. overal massa connectie,nu teruggeplaatst.
2, de weerstand verplaatst met massa aansluiting er tussendoor.
3, de condensator gedraaid zodat ie weer op het massa vlak van de voeding elco zit.
4, dit is de 5v connector voor de externe 5v voeding voor het digitale gedeelte. (hoe je dat wilt veranderen begrijp ik nog niet helemaal?)
Nu eerst me zelf even opfrissen,ruik naar gecremeerd vlees,gourmetten met de familie
Wow, slechts een paar aanpassingen en dat voor een digitale leek als mij
Oke, wat verandert
1, de draadbrug teruggeplaatst,dacht dat ie wel weg kon i.v.m. overal massa connectie,nu teruggeplaatst.
2, de weerstand verplaatst met massa aansluiting er tussendoor.
3, de condensator gedraaid zodat ie weer op het massa vlak van de voeding elco zit.
4, dit is de 5v connector voor de externe 5v voeding voor het digitale gedeelte. (hoe je dat wilt veranderen begrijp ik nog niet helemaal?)
Nu eerst me zelf even opfrissen,ruik naar gecremeerd vlees,gourmetten met de familie
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Dat lijkt me praktisch niets uit te maken, doe wat jou het handigste lijkt. Het doortrekken van de massa naar boven bij de connector zit er nog niet in; bij de zesde poot van links in de bovenste rij kun je zo een verbinding met het vlak erboven maken.democles schreef:De drie 100K weerstandjes er ook in gezet.
AD I2S.JPG
Of is dit beter?
ad1865 3x 100k.JPG
Wat die +5 V betreft, ik dacht dat 4 een ontkoppelcondensator was, maar het is dus een connector. Mooi, geen probleem dan!
Re: DIYINHK AD1865 I-out vraagje
Zo dan.
Binnenkort maar even proberen dit te etsen,de 0,3mm baantjes worden nog een hele uitdaging
Binnenkort maar even proberen dit te etsen,de 0,3mm baantjes worden nog een hele uitdaging
