Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ik heb de verschillen eens beluisterd met zo min mogelijke instellingen die de kwaliteit van het geluid kunnen beïnvloeden.

Dan is het echt de afweging tussen comfort ( niet aan de volume knop te draaien ) of juist wel wat corrigeren op sommige momenten.
Maar dan heb je ook wat?
nivo.png
Hij maakt van mijn opzet weer een "Nagra".
instel.png
vol.png
Dus de normalisering is de "beperking". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Voor mij is het een waarneming dat er iets anders sinds 1.7 update en met diezelfde google algoritmes kan je met twee klikken ook lezen dat op het roon forum mensen zijn die dat ook hebben waargenomen als ook op een streaming fan page Qobuz USA zijn er mensen die dat melden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Als ik Google vindt ik daar eigenlijk niets over. Kan ook niet, heb de release notes even doorgelezen en qua streaming op zich zijn er maar twee dingen verbeterd: de connectie met Tidal of Qobuz komt nu sneller tot stand, vooral belangrijk voor mensen met een trage internet verbinding en wat verbetering in de buffering van data in RAAT. Dat laatste is vooral van belang bij wifi verbindingen, heeft niets met geluidskwaliteit maar wel op drop outs tijden het afspelen.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

https://community.roonlabs.com/t/roon-1 ... d/84143/94
Hey Danny. Did you guys monkey with the SQ in the new release? I am sitting here with a big smile, because whatever you did it kicked the SQ to a completely new level: blacker background, more detail, increased definition… Yeah Roon 1.7!
Some nice improvements in terms of functionality and performance!

For me:
– Is it just me, or does Roon sound better? I’ve teed up about five albums and they sound better.
– When skipping from one track to the next, I used to have a slight lag and the track would begin playing about one or two seconds into the track. Now they play properly.

I’ll explore more but first impressions are really good. Thanks!
I’ve been sat listening to tracks I know inside out since the update and am thinking the presentation has changed in a good way, I am finding things more musical and involving with a cleaner top end with no loss of detail at all and the low end I am following things I wasn’t before.
Een paar quote's
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Op het Roon labs forum lees je daar niets over. Ook een beetje lastig om een a/b test te doen nadat je de upgrade gedaan hebt. Probleem met dit soort dingen is dat er maar 1 iemand iets hoeft te roepen en anderen het dan ook opeens horen.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Tja, ik ga ook altijd eerst alle fora langs om dat te lezen. Laten we het maar houden op dat jij blij bent met je gelijk en ik met mijn luister plezier met de verbetering in geluid.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Het gaat niet over het gelijk hebben maar over psychologie en eigenlijk omschrijf je het zelf perfect:

Jij hoort iets omdat je beinvloed wordt door allerlei informatie op het net en ik niet omdat ik al dat geneuzel op fora niet lees...
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

ds23man schreef:
Het gaat niet over het gelijk hebben maar over psychologie en eigenlijk omschrijf je het zelf perfect:

Jij hoort iets omdat je beinvloed wordt door allerlei informatie op het net en ik niet omdat ik al dat geneuzel op fora niet lees...
Die zin wat juist sarcastisch geschreven, mij roon staat op automatisch updaten en mij bevindingen is pas naderhander door wat ik toevallig tegen kwam op die forum maar eerder al elders op een streaming fan page tegen kwam. Hier was het Walt die dit ook aangeeft. Toeval??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Gelukkig zijn we het met elkaar eens! Fake news hebben we al genoeg in deze wereld.

Happy Xmas!

PS Waarom hebben we hier geen kerst emoticons? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door jeroen_d »

Wil je het niet begrijpen Gerhard? Hij neemt een verandering waar en leest vervolgens op fora dat anderen ook die waarneming hebben. Niet andersom!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Jeroen:

"en mij bevindingen is pas naderhander door wat ik toevallig tegen kwam op die forum maar eerder al elders op een streaming fan page tegen kwam."


Is toch echt geen woord Chinees bij? :think: :think:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad wat onhandig opgeschreven, de context was echter duidelijk genoeg: "Die zin wat juist sarcastisch geschreven, mij roon staat op automatisch updaten"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Maar al met al kan er gewoon geen geluidsverschil zijn, Roon is gewoon een dataschuiver net als een pakketdienst. De enige situatie waar Roon invloed kan hebben is de toepassing van dsp en volumeregeling (vergelijk dat de pakketdienst een Happy Xmas sticker op de doos plakt). En daar staat niets over in de release notes, alleen dat ze wat eerder voor de deur staan :lol: .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ik heb zeker ook geen verschil kunnen ervaren, wel dat het zoeken naar een nummer wel erg makkelijker lijkt gevonden te worden.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Dankje Jeroen misschien idd in mijn frustratie wat onhandig geschreven. Btw hier een MOON 390 als eindpunt zonder tussenkomst van DSP en volume regeling.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Mtraxx schreef:
Dankje Jeroen misschien idd in mijn frustratie wat onhandig geschreven. Btw hier een MOON 390 als eindpunt zonder tussenkomst van DSP en volume regeling.
Voorlopig kan ik nog steeds geen chocolade maken van wat je nou eigenlijk bedoelt. :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Nogmaals simpele google zoek actie met de tekst "SQ after roon update 1.7"

https://www.google.com/search?client=fi ... update+1.7

Deze mensen hebben samen met mij allemaal hetzelfde idee. Als jij maar blijft volhouden dat het simpelweg niet kan dan stopt het argument.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Ik bedoel: heb jij verandering gehoord na de update zonder dat je er iets over gelezen had.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Roon

Bericht door jvenema »

Ik ben het met Gerhard eens in het feit dat ergens de muziek files staan en dat deze files verder lossless getransporteerd worden door Roon. De zogenaamde transport layer kan wat anders verlopen, ander data pakket grote, ander lossless compressie algorithme andere vorm van buffering etc. Maar uiteindelijk komt elke bit aan bij de eindgebruiker zoals die ook was in de oorspronkelijke muziek bestand.
Wat Roon verder ook doet is vervolgens de datastream afbeelden op de gebruikte hardware. Deze hardware kan beperkingen hebben waar ze zo goed mogelijk mee omgaan. Dus stel er komt een stroom aan met 192k sampling rate en de hardware kan maar 96k aan, dan moet er gedownsampled worden. Zelfde als resolutie van hardware minder is als de stroom dat moeten er bits weggegooid worden en kan de software iets doen met dither. De software update kan dus wel iets doen in de laatste stap naar hardware toe, wat een hoorbaar verschil kan geven. Ook de aangegeven volume of DAP past signaal aan en daarin kan een hoorbaar verschil zitten. Maar op transport niveau dus niet, die moet lossless zijn.
Als ze een verandering doorvoeren op transport niveau dan zijn er twee motivaties mogelijk, een verbetering voor de ontvanger wat betreft response tijd of hun rekening naar cloud provider. Dus de muziek zal eerder kunnen beginnen na je play keuze. Of door transport anders te doen gebruiken ze minder CPU cycles of streamen ze wat minder bytes uit.
Roon heeft zelf waarschijnlijk geen machine park ze huren gewoon ergens rek ruimte bij b.v Amazon (AWS) of zo’n soort partij. Daar reken je feitelijk af op grond van de hoeveelheid opslag (muziek bestanden), daar zit dus geen rek in. De CPU cycles die gebruiken en de hoeveelheid bytes die ze versturen. Als ze geld willen besparen, dan kunnen ze alleen op de laatste twee wat besparen. Je ziet vaak bij dit soort partijen dat bepaalde applicaties worden herschreven om geld te besparen. Bepaalde dingen die eerst in b.v. JAVA geschreven waren worden dan in b.v. C++ gedaan om minder CPU cycles te gebruiken en dus zo de rekening lager te krijgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Laten we het er maar op houden dat een nette, opgeruimde cd kast een betere luisterervaring geeft. :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Roon

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Laten we het er maar op houden dat een nette, opgeruimde cd kast een betere luisterervaring geeft. :lol:
Sinds gister m’n cd speler weer eens aangesloten via de Afdac-lb / Ca versterker, moest toch even slikken dat dat wel veel beter klonk als m’n Yamaha streamertje...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Roon

Bericht door ray5150 »

Kun je nagaan als je er eens een groot tapedeck aan hangt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door pappaleo »

Had je de laatste luisterdag in Alphen moeten horen, toen ik de Sony 77ES CD aansloot op de ZBA CA bij het demonstreren van de Mission Impossible.

Daar verdween wel een gordijntje.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

ds23man schreef:
Ik bedoel: heb jij verandering gehoord na de update zonder dat je er iets over gelezen had.
Dat klopt waarbij ik nog wil toelichten dat verandering m.n. aan de streaming kant is dus Tidal & Qobuz en niet zozeer lokaal.

Je hoort mij dus ook niet klagen verder blijf ik zeer positief over ROON in z'n algemeen.

Hieronder nog een playlist van mij voor de Qobuz gebruikers hier.

https://open.qobuz.com/playlist/2540496
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Radio Paradise was eruit , ................dacht ik.
Maar nu dan terug met ROON in 16 bit 44.1 kHz.
roon1.png
en dan ook nog in 3 smaken :kwijl:
RP.png
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”