Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Bert61 schreef:
Hoi Anne :D
Fijn dat je komt helpen O:)
Ik wil gewoon 500 Volt elcos gebruiken voor de 5H en direct na ook 500 volt dan b++ en b+++ 450 volt elco,s
Bij het aanzetten van de versterker trekken de buizen nog geen stroom en worden b++ en b+++ ook even te hoog.
Dan toch maar HS inschakelvertraging ?

Edit
Grafiek ECC99 bj gevoegd om Douwe zijn berekeningen te kunnen zien
Bijlagen
6D0C5407-43AF-4F0B-833D-74FD569B267A.jpeg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Maar je schreef dat het schema niet goed was Waar ik het fout getekend heb vind ik niet ?
Is zelfde als Billy en MonoBill Classic Toch ?
Je had DC-koppeling naar fasedraaier, kan hier beter niet wegens lagere voedingsspanning.
Wat vertraagt inschakelen betreft, als het nog is als vroeger hoeft 't niet.
De vermelde spanning is de max werkspanning en daar mocht je ruim boven gaan bij opstarten.Stond vroeger bijv 450/550V op.Nu is gangbaar 400V maar hoeveel je er (kort) over mag staat er niet meer bij.
@Douwe,
Grotere stroom door de fasedraaier geeft lagere Vgk, wordt met 16mA en 2x33k// iets van -3V in rust tegenover nu -7V.
Blijft erg weinig over voor de stroombron.Daar had ik al de BD139 verandert naar BD135 omdat die op lage spanning beter is.
Omdat de fasedraaier en de eindtrap in tegenfase werken wordt niet lineair gedrag wat gekompenseerd.
Wat C3 betreft, 0µ1 kan ook. Hoewel 47n en 1M geeft een kantelpunt rond 3Hz, lijkt me laag zat.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
Ik zou dan liever wat meer stroom laten lopen door de ECC99. Als je R10 verandert in 22 ohm en de weerstanden R18 t/m R21 in 33K dan loopt er per halve ECC99 ongeveer 14 mA . De vervorming is daar een stuk lager. Ook mag wat mij betreft C3 wel naar 100nF

Douwe Anne had berekend dat er 15 mA liep aan kathode stroom dat is met 23K
Jij wilt naar 28 mA 14 ma per helft
De spanning was op de Anode met de 7,5 mA en met 23K 172.5 Volt over de weerstand is 390-173=213 volt over de buis
Maar dat klopt met wat Anne heeft uit gerekend Dus ik vergeet wat Ohhh de kathode is geen 0 volt maar is 7 volt :think:

Jij wilt 33K /2 = 16,5K en 14 mA is dan staat er 70 volt over die twee 33K en over de buis 390-70=320 over de buis
Klopt dat Douwe :?: :?:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Het spijt me
Ik kan het niet meer volgen Anne
Moet ik een hogere Anode spanning maken en je wilt ook dat ik iets doe met die fasedraaier Dat weet ik niet hoe dat er uit ziet

Ik heb voor de stroombron eventueel een hogere spanning als dat helpt op de trafo zitten wikkeling er voor van 7-3,15-0-3,15-7 volt dus kan makkelijk 15 volt DC maken 14x1,4=19 volt 4 eraf voor LT1085 helpt dat

Zeg maar wat ik moet doen stap voor stap anders raak ik van de kook
Niet alles tegelijk Douwe en Anne dat is teveel voor mij

Wat is nu het probleem dat ik 500 volt JJ elco,s gebruik die ik heb liggen :?:
Dat zit toch niet in de weg en gaan toch ook niet kapot ?

Anne wil je een tekeningetje maken hoe ik het dan wel moet maken 8-[ 8-[
Want ik snap het niet meer
Hoe ziet dat eruit DC koppeling en dat was niet goed Hoe doe je dat anders ken alleen deze maar :!:
En er zitten tussen elke trap blocking condensatoren aan de Anode naar Roosters KT88
Van Anode 6SN7 zit ook een blocking Condensatoren naar rooster ECC99
Alleen die onderste zit via een 1K naar aarde
En die Kathode,s ECC99 hangen op 7 volt dat kan 15 worden zonder veel gedoe :think:
HELLUUUUP :(
Bijlagen
3B756195-5EC0-48C9-869D-D29A53CBF124.jpeg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met 500V elco is er geen probleem.
Wat de DC-koppeling betreft,
DCkoppeling.png
links wat je had getekend, rechts met een C ertussen.Kijk maar 's naar de kathodes van de 99 en bedenkt dan hoeveel er voor de buis overblijft.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik zie het ff niet Anne
Morgen ochtend probeer ik het nog eens er komt nu stoom uit m’n oren en de Toerenteller staat ook in het rood :lol:
Gekkigheid maar ik moet even rustig worden kan nou niet nadenken moet eerst op een rijtje staan
Bij die kathode ECC99 had je 7 volt gezet en op de anode staat er 185 min 7=178 Volt dat is aan de rechterkant
Links staat op de kathode 125 volt en de anode spanning is nog 185 volt want die stroom is zelfde gebleven dan staat er 65 volt over is dat beter dan of is erger :think: :think:
Ik ga naar Zzzzz :hide:
Toch nog ff ik moet iets van een 445 volt top top hebben op die Anodes van de KT88 over 5K .
Dan heb ik 60 mA anode stroom dan moet ik iets van 30 -35 volt negatief hebben bij 450 volt
Dan moet ik met die ECC99 maken op het rooster van de KT88 maar wel Top Top voor een buis dicht -50 volt en de ander open tot 60 mA is -30 volt dus een variatie tussen -30 en -50 is 20 volt op en neer 40 volt Top Top uit de ECC99
:think:
Morgen verder
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
@Douwe,
Grotere stroom door de fasedraaier geeft lagere Vgk, wordt met 16mA en 2x33k// iets van -3V in rust tegenover nu -7V.
Blijft erg weinig over voor de stroombron.Daar had ik al de BD139 verandert naar BD135 omdat die op lage spanning beter is.
Omdat de fasedraaier en de eindtrap in tegenfase werken wordt niet lineair gedrag wat gekompenseerd.
Wat C3 betreft, 0µ1 kan ook. Hoewel 47n en 1M geeft een kantelpunt rond 3Hz, lijkt me laag zat.
Anne
Hoi Anne, Die 3 Volt gaat ook niet omhoog als ik R11 kleiner maak?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

R11 moet enkel wat stroom leveren om de schakeling te laten werken.Genoeg voor de basisstroom van T1 en nog wat om T2 er wat vanaf te kunnen laten snoepen zodat T1 de juiste stroom doorlaat.Mag nog best groter, liever niet kleiner anders wordt de versterking in de regellus voor de stroominstelling ook kleiner = minder goeie stroombron.
De 3V is de negatieve roosterspanning die de buis zelf zoekt die hoort bij de ingestelde stroom(bron) en anodespanning (voeding min instelstroom x anodeweerstand).
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Anne die spanning op de stroombron van 7 volt dc naar 15 volt DC Werkt hij dan beter ?
Dat zit op de trafo dus is klein kunstje dit weer te wijzigen
Ik begrijp de discussie niet Dus hou me maar erbuiten :D
Dan idem met die ecc99 en dat de spanning te laag is maar ook weer te veel ik snap niet hoe ik dat moet uit vogelen
Dat stukje met die KT88 gaat nog wel Ik kom nooit aan de 40 Watt want dan zit ik tegen de maximale anode spanning
Als ik het goed uitgerekend heb
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MonoBillClassic
Kan ik het zo wel doen :?:
Ik bedoeld als TD met de MonoBill Classic Anne
Maar :!: met een halve 6SN7 of moet ik beide helften gebruiken :?:
Maakt me in principe weinig uit maar Misschien met een halve buis minder ruis :?:
Dat hadden we ook zo in de Billy Wat jouw ontwerp is Anne met de 6J5 . :?:
Alleen zie ik dat er geen stroombron in de MonoBill Classic zit
Waarom zit er eigenlijk een stroom bron in , om de stroom het zelfde te houden Maar is dat belangrijk dan ? :think:
stukje van TD himself :D

Als we de grote kathodeweerstand, met z’n hoge spanningval en bijbehorende warmteontwikkeling kwijt willen moet er iets voor in de plaats komen: een stroombron. Die heeft van nature een hoge inwendige weerstand, veel hoger dan de 7K5 weerstand in de tekening, maar geeft ook een lage spanningval. Een bijkomend voordeel is dat de schier oneindig hoge Ri van de stroombron (een veelvoud in vergelijk met de bestaande weerstand) voor een meer ideale aansturing zorgt voor de tweede buishelft. Compensatie van de uitgangspanning door gebruik van iets verschillende anodeweerstanden blijkt ook niet meer nodig. Beide buishelften krijgen een zo goed als gelijke versterking.
Kan alleen die 7K5 weerstand niet vinden in de MonoBillClassic

Wel bij deze 1 voorbeeld van TriodeDick
Alleen begrijp ik nu niet meer hoe de fase wordt gedraaid beide uitgangen zitten weer op de anode
Dacht dat je juist met een buis op de kathode moest af takken
95E47694-F076-4AA2-B1C7-DC95EE44ED4F.gif
E654DED0-8300-4010-BAC0-DA56310C3FC4.gif
Ondertussen weet ik niet eens meer waarom het nu eigenlijk ging :oops:
Iets met een C die ik vergeten heb te tekenen 8-[ 8-[
Bijlagen
F2F9FC2E-1C8F-4E48-B9BE-ECA37C14F4D6.jpeg
A8F03093-4D5C-4B91-B11C-A63E13BB22C6.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
MonoBillClassic
Maakt me in principe weinig uit maar Misschien met een halve buis minder ruis :?:
Waarom zit er eigenlijk een stroom bron in , om de stroom het zelfde te houden Maar is dat belangrijk dan ? :think:
Je kunt een helft gebruiken en de rest aan massa zetten.Er bestaan ook 6J5 in glas, ook van de russen 6C2C of met loctal voet 7A4.Met een halve ECC82 gaat 't ook.
De eerste MonoBill had een andere fasedraaier, dan geen gemeenschappelijke kathodeweerstand of stroombron.
Het signaal komt binnen bij de eerste triode en wordt doorgegeven naar de tweede via de gemeenschakkelijke kathode.Als daar ook nog een weerstand zit gaat daar een deel in verloren, om dan nog eenzelfde uitgang te krijgen moet de anodeweerstand aangepast.
Met een stroombron (weerstand ) verlies je niks onderweg.
Nog even een plaatje hoe ik de instelling van de ECC99 had gedacht.
Anne
Bijlagen
99-AnnaBil.png
douwebakker
Contacteer:

Ah!buis schreef:
R11 moet enkel wat stroom leveren om de schakeling te laten werken.Genoeg voor de basisstroom van T1 en nog wat om T2 er wat vanaf te kunnen laten snoepen zodat T1 de juiste stroom doorlaat.Mag nog best groter, liever niet kleiner anders wordt de versterking in de regellus voor de stroominstelling ook kleiner = minder goeie stroombron.
De 3V is de negatieve roosterspanning die de buis zelf zoekt die hoort bij de ingestelde stroom(bron) en anodespanning (voeding min instelstroom x anodeweerstand).
Anne
Bedankt Anne
En Bert, bij een gezamenlijke kathode werk het zo:
Als je het rooster aan de linker triode hoger maakt gaat ook de kathode omhoog. Omdat de kathode dezelfde is dan de rechter gaat hier de roosterspanning naar beneden t.o.v. de kathode en werkt het rechter deel in tegen fase.
Douwe
Oh Anne was me voor.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Als ik het goed snap moet de anode spanning zijn 115 volt
En negatief op - 4 gezet worden dan kan hij variëren tussen min 1 en min 7 volt dan zit hij nergens in een krom stuk van de stroom
Dus moet er nog meer spanning over De weerstand aan de anode
Edit
Dan wordt de spanning op de anode kleiner RA
En die serie weerstand tussen anode en de voeding moet groter worden Toch :?:
Bedankt Anne Douwe maar ik kan nauwelijks nadenken :(
Heb bijna m’n schema van de voeding getekend met Splan maar kon niet meer
Zal het vanavond uploaden Het is nog niet af maar er is een begin
Maar we moeten eerst de spanningen weten overal op
Edit
Met die grafiek kan ik nu ook zien hoeveel stroom er gaat lopen 10 mA bij -4 volt
En zou tussen de 12 en 8 mA varieren , maar die stroombron houdt de stroom verandering tegen :think:
Dus dat begrijp ik niet goed die verandering willen we toch ?
Nogmaals bedankt O:)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
MonoBillClassic
Je kunt een helft gebruiken en de rest aan massa zetten.Er bestaan ook 6J5 in glas, ook van de russen 6C2C of met loctal voet 7A4.Met een halve ECC82 gaat 't ook.
De eerste MonoBill had een andere fasedraaier, dan geen gemeenschappelijke kathodeweerstand of stroombron.
Het signaal komt binnen bij de eerste triode en wordt doorgegeven naar de tweede via de gemeenschakkelijke kathode.Als daar ook nog een weerstand zit gaat daar een deel in verloren, om dan nog eenzelfde uitgang te krijgen moet de anodeweerstand aangepast.
Met een stroombron (weerstand ) verlies je niks onderweg.
Nog even een plaatje hoe ik de instelling van de ECC99 had gedacht.
Anne
Nogmaals Dank Anne
Ik heb weer een paar dingen niet beantwoord
Bij de trafoset zaten 4x7027 2 x ECC99 en 2 6SN7GT mooier dan een ECC82
Maar misschien is de ECC82 wel beter maar dat kan ik niet beoordelen
Dan moet je die materie beter snappen dan ik
En die 6SN7GT vind ik erg mooi om te zien.
Dus die wilde ik er graag voor gebruiken misschien wel andere Eindbuizen
De revieuw over de 7027 is niet om over naar huis te schrijven.
Dus vandaar dat ik er wellicht KT88 in zet
Daar heb ik er ook nog een paar van ook Afgeschreven door iemand en een twee tal van RoberD
Ik heb er nu 2 van die afgedankte buizen ingebruik elke dag een 3 -4 uur dat al weer 2 jaar O:) Tot grote tevredenheid :!:
Toen we de pm Bill met kathode tegen koppeling hebben gebouwd Die heb ik al 2 x mee naar Breda genomen.
Zolang dus al
Maar de ECC99 heb ik ook nog nooit gehoord
Dus dat is spannend Demo vind het niks maar smaken verschillen Zo dat moest ik nog even kwijt Anne :dank: :dank:
Ga de buizen op plaatjes monteren
E68C8CC1-54C9-4C85-9EB4-373682499F04.png
dan kan ik ook eventueel een octal of Noval voet plaatsen zonder de gaten te vermaken
Omdat de buiten maat het zelfde zijn ( dacht ik ) beter even controleren
Nogmaals dank Anne en Ook Douwe voor zijn toelichting :dank:

Alvast gedeeltelijk klaar een stuk Voeding

Zie het uiteindelijke schema
F2907EC2-6522-48A1-AB6E-337F1AFCE54B.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 21 dec 2019, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Met die grafiek kan ik nu ook zien hoeveel stroom er gaat lopen 10 mA bij -4 volt
En zou tussen de 12 en 8 mA varieren , maar die stroombron houdt de stroom verandering tegen :think:
Dus dat begrijp ik niet goed die verandering willen we toch ?
In rust stroom er 7...7,5mA per buis wegens de ong 15mA van de stroombron verdeeld over de twee.
Het ingangssignaal kan de stroom door de linkse buis veranderen tussen 4 en 10mA (3mA op en neer rond de rustinstelling).Omdat er steeds evenveel stroom beschikbaar is moet het overschot door de rechtse buis.Wat de een wint verliest de ander en omgekeerd, zo krijg je twee uitgangen in tegenfase.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dankjewel Anne
als je nog ff puf hebt
mag het zo Ook Anne zoals op de groene lijn
Bij de Blauwe en rode lijn zitten we aan de rechterkant steeds in een Bocht (dat is Distorsie Toch :?: 8-[ )
Het zal wel niet om een reden die ik nog niet weet niet kunnen of mogen :D
maar dan ziet het er beter uit dacht ik
er moet dan wel meer stroom lopen 12 mA
de spanning blijft 180 volt op de Anode,s ECC99
de stroom bron moet ik wel aanpassen ( als dat kan :?: )
en die weerstanden 15K worden 2x30K paralel onder en boven
Maar de stroombron 12mA Dat weet ik niet
alvast weer bedankt voor je Hulp :dank: :dank:
Bijlagen
99-AnnaBil groen Bert.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kan net, blijft 3V over voor de stroombron, erg weinig.
R8 (2k7 2W) wordt dan 2k5 5W (kan wel, 2k7 blijven)
R13 (18k 1W) naar 7k5 ½W
en R10 (39Ω) 24Ω ½W
Maar als je 't mij vraagt, loont het de moeite niet.Triodes vervormen minder met grotere anodeweerstand en deze verandering maakt de weerstand kleiner.
Voor de vervorming gaat het niet om hoe krom de grafiek maar hoe gelijkmatig ver ze uit elkaar liggen.
Anne
Bijlagen
99-AnnaBil.png
douwebakker
Contacteer:

Bert, ik had niet vermoed dat de verhoging van de anode stroom zoveel voeten in de aarde zou hebben. De argumenten van Anne hebben mij overtuigt dat een anode stroom van 7,5 mA goed zal voldoen. Je kunt achteraf de extra energie beter aanwenden voor de eind buizen mits deze die extra dissipatie aankunnen.
Douwe
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ok je bedoelt als je bij de verschillende spanning die kromme lijnen over elkaar kan leggen is het goed of ze recht of krom zijn maakt dan geen fluit uit :-k
Maar als die lijne recht zijn en evenredig bij grote stromen Waar zit dan de vervorming van die buis :think:
Maar ik Weer wat geleerd :dank: :dank:
Dacht weer wat gevonden te hebben :sure:
Hoe heb je die 3 volt gevonden van de stroombron Anne :D
Ik bedoel Ook uit deze grafiek :?:
Of door een rekensom :?:
Is een ECC82 als fasedraaier Beter dan de 6SN7 ECC99 Of de E88CC
Dus ik ben op zoek gegaan naar soortgelijke grafieken
Bij de ECC40 kan ik goed zien dat die lijnen niet paralel lopen niet als fasedraaier.
Maar uit de andere kan ik geen echte verschillen vinden
als voorversterker zat hij in een 40 Watt versterker uit een lesboek meen ik
De afstand varieert duidelijk tussen die lijnen
Dat was het voor vandaag Zzzz
Dank je wel Anne voor alle hulp weer O:)
Bijlagen
AD09A7E8-9F2B-406B-8CE4-7107C9A79F02.jpeg
49BA7E97-8941-4C7A-9CD6-ACB0EF0A11A7.jpeg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog even het verband tussen ingangs- en uitgangsspanning bij de ECC99 met de twee instellingen getekend.
Maakt niks uit, enkel de beschikbare spanning voor de stroombron verschilt.
99overdracht.png
De trafo die je bij de voorlopige voeding tekent heeft een 5V wikkeling die ik bij de Annastasia niet zie.Andere trafo ?
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Nog even het verband tussen ingangs- en uitgangsspanning bij de ECC99 met de twee instellingen getekend.
Maakt niks uit, enkel de beschikbare spanning voor de stroombron verschilt. 99overdracht.png De trafo die je bij de voorlopige voeding tekent heeft een 5V wikkeling die ik bij de Annastasia niet zie.Andere trafo ?
Anne
Hoi Anne
Nee die zit op de trafo uit Annastacia pakket Staat zo op de factuur die ik er bij hebt gekregen inclusief teflondraad klemmen voor de elco,s Ik heb het wel erg goedkoop gekregen :oops:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
Maakt niks uit, enkel de beschikbare spanning voor de stroombron verschilt. 99overdracht.png De trafo die je bij de voorlopige voeding tekent heeft een 5V wikkeling die ik bij de Annastasia niet zie.Andere trafo ?
Anne
Hoi Anne
Nee die zit op de trafo uit Annastacia pakket Staat zo op de factuur die ik er bij hebt gekregen inclusief teflondraad klemmen voor de elco,s Ik heb het wel erg goedkoop gekregen :oops:
Als ik het goed begrijp maakt het ook in de lineairty niks uit of hij op 7 of 3 volt staat :think: Anne?
douwebakker
Contacteer:

Even een Vraagje Bert. Waarom heb je een vertraagd relais in je voeding?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Anne O:) ik heb het schema aangepast

Hoi Douwe O:)
Even met je vraag beginnen waarom ik de Hoogspanning vertraagd doe in schakelen .
1 Dan is er geen te hoge spanningen op de 6SN7 ECC99 immers als er geen stroom loopt is er geen spannings val over de weerstanden in B++ B+++
2 Omdat met inschakelen anders de elco,s met flinke stroomstoot wordt geladen nu gaat het lekker kalm aan alleen als ik nu maar geen knal uit de speakers hoor met inschakelen
Maar misschien hoeft het helemaal niet :?: :?:
Transistor in stroombron Emitter nu op goeie plaats O:)
de 6SN7 zit nu via Condensatoren gekoppeld van anode naar Rooster ECC99
Kathode weerstand 6SN7
RA ECC99 aangepast ik dacht op de waarde welke Anne voorstelde 28K ik heb er 2X27K ingetekend 28K heb ik niet
en zo nauw zal het niet komen toch ? zo ja ga ik die ergens vandaan halen
Hoop dat Jullie er even naar willen kijken om fouten er uit te halen O:)
alvast weer reuze bedankt
eventuele wijzigingen doe ik vanavond weer hier plaatsen na 18:00 uur
Edit Schema Gewijzigd
Bijlagen
Annastacia met een beetje Bill Rev AB1 ;).JPG
Laatst gewijzigd door OpaBert op vr 20 dec 2019, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
douwebakker
Contacteer:

Bert61 schreef:
Bedankt Anne O:) ik heb het schema aangepast

Hoi Douwe O:)
Even met je vraag beginnen waarom ik de Hoogspanning vertraagd doe in schakelen .
1 Dan is er geen te hoge spanningen op de 6SN7 ECC99 immers als er geen stroom loopt is er geen spannings val over de weerstanden in B++ B+++
2 Omdat met inschakelen anders de elco,s met flinke stroomstoot wordt geladen nu gaat het lekker kalm aan alleen als ik nu maar geen knal uit de speakers hoor met inschakelen
Maar misschien hoeft het helemaal niet :?: :?:
Nou ja, volgens mij heeft het geen zin. Je gebruikt immers overal elco's van 500V en de laatste elcos laden langzamer.Wat je ook nog wel eens ziet is dat sommigen over de laatste elco een zener plaatsen die iet hoger is dan de spanning die er uiteindelijk komt te staan.
Plaats reactie