Haha doe maar gewoon a/b hier. Vergeet nogal eens de stereo uit te zettenShadow schreef:Ik heb nog 2x100W klasse A in m’n achterhoofd zitten, als je tegen die tijd gespaard hebt voor de energierekening hoor ik het wel
Bouw Scan-Speak Faktum.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
We moeten in de toekomst toch elektrisch gaan verwarmenKalimba schreef:Haha doe maar gewoon a/b hier. Vergeet nogal eens de stereo uit te zettenShadow schreef:Ik heb nog 2x100W klasse A in m’n achterhoofd zitten, als je tegen die tijd gespaard hebt voor de energierekening hoor ik het wel
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Alles speelt weer naar volle tevredenheid.
Verlichting nog even aanschaffen en een manier vinden om de deksel vast te kunnen schroeven (Gamma mdf grrr) en dan is het klaar.
Een paar matige foto's:
Verlichting nog even aanschaffen en een manier vinden om de deksel vast te kunnen schroeven (Gamma mdf grrr) en dan is het klaar.
Een paar matige foto's:
-
Leonneke
- In memoriam †
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Hoi Kalimba. Ben zelf lange tijd niet op dit forum geweest maar dit topic trok mijn aandacht. De "Faktum" is een luidspreker die ik zelf ook graag wil bouwen. Wat me opvalt: Er wordt géén gebruik gemaakt van loodbitumen. Verder zie ik een dempingsmateriaal, de groenige variant, die ik niet ken. Er lijkt in ieder geval geen extra massa toegevoegd te worden. Klopt dit ?Kalimba schreef:Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw. Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.
Wat betreft de Pritex slechts 1 wand ?
Leuk topic. Geeft een goed beeld hoe de 'bouw' mag verlopen. Ben benieuwd naar je reactie.
Groetjes Leonneke
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Kalimba zal misschien niet zo snel antwoordt geven momenteel, maar volgens mij heeft hij ze gebouwd volgens de instructies van het ontwerp.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:Leonneke schreef:Ben benieuwd naar je reactie.
Groetjes Leonneke
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3510
daar krijgt hij namelijk een sowieso via de mail een notificatie van. Niet iedereen krijgt een notificatie van een post op het forum of zelfs in zijn/haar eigen topic.
-
Leonneke
- In memoriam †
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Dankjewel. Ik krijg zelf ook (nog) geen notificatie dus zal eens met p.b. proberen. Er zijn klaarblijkelijk nog niet zo veel mensen die een Faktum gebouwd hebben. Bij de Lautsprechershop in ieder geval geen beschrijving van het bouwpakket zelf. Wel van de benodigdheden. Thanks alvast!MechanicalAnimal schreef:je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Het beste kun je bij Speaker & Co eens informeren, die hebben hem staan, kun je gaan luisteren, keuzes maken in het filter zoals in dit topic ook gedaan is etc.Leonneke schreef:Dankjewel. Ik krijg zelf ook (nog) geen notificatie dus zal eens met p.b. proberen. Er zijn klaarblijkelijk nog niet zo veel mensen die een Faktum gebouwd hebben. Bij de Lautsprechershop in ieder geval geen beschrijving van het bouwpakket zelf. Wel van de benodigdheden. Thanks alvast!MechanicalAnimal schreef:je kunt denk ik het beste even Kalimba even een privebericht sturen via zijn profiel:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Hoi, ik zie de berichten net pas. Als ik thuis ben zal ik even reageren, ook op de pb:)
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Duurde even maar nu toch mijn reactieLeonneke schreef:Hoi Kalimba. Ben zelf lange tijd niet op dit forum geweest maar dit topic trok mijn aandacht. De "Faktum" is een luidspreker die ik zelf ook graag wil bouwen. Wat me opvalt: Er wordt géén gebruik gemaakt van loodbitumen. Verder zie ik een dempingsmateriaal, de groenige variant, die ik niet ken. Er lijkt in ieder geval geen extra massa toegevoegd te worden. Klopt dit ?Kalimba schreef:Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw. Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.
Wat betreft de Pritex slechts 1 wand ?
Leuk topic. Geeft een goed beeld hoe de 'bouw' mag verlopen. Ben benieuwd naar je reactie.
Groetjes Leonneke
Er wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van loodbitumen. Overigens ook geen Pritex (wilde er een stukje indoen maar uiteindelijk niet gedaan).
Ik moest ook even wennen aan het idee van een kast zonder bitumen en pritex en dan tijdens de bouw te zien hoeveel ruimte er is voor het laag.
Daar is uiteraard bewust voor gekozen door ontwerper Bernd Timmermans. Ook de Helmholtz resonator was voor mij iets nieuws (soort basreflex om ongewenste resonanties weg te halen). Ik was dan ook even bang dat ik een overheersend en wollig laag zou krijgen ondanks ik ze meerdere malen had beluisterd bij speaker en co.
Klankmatig omschrijven is natuurlijk lastig maar ik ken zelf geen neutralere luidspreker dan de Faktum. Het laag heb ik nooit eerder zo snel, accuraat en droog gehoord. Ook het loskomen van de stemmen door de true copper upgrade is iets unieks. De balans tussen hoog/mid/laag is perfect. Verwacht geen opgeklopt of extra aanwezig laag maar gewoon zoals het eigenlijk hoort. Een onvermoeibare luidspreker die niet heel moeilijk te plaatsen is
Beluisteren en vergelijken bij Speaker en Co is dan ook aan te raden.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Het snelle en droge laag is met een open baffle trouwens ook zeer mooi, daar wil ik uiteindelijk in de woonkamer naar toe.
-
Leonneke
- In memoriam †
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Kleine reactie ook hier. Heb inmiddels (alvast) de Hobby Hifi nummer 4 uit 2007 bestelt. Gewoon leuk om me in te lezen. Krijg net ook een p.b. van Maarten en die schijnt dat exemplaar ook in zijn bezit te hebben. Hahaha. De Nederlandse kast, dus met facetten onder, spreekt me meer aan. Ging vroeger altijd boodschappen doen in Oss bij Ruud maar zal nu een stukje verder moet reizen. Speakerland heeft de Faktum niet in het programma. Ik dacht dat ik een beetje klaar was met zelf bouwen maar volgens mij is het letterlijk een virus wat regelmatig weer actief is.
Pfftt ........
Pfftt ........
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
en er is ook geen behandeling voorLeonneke schreef:..... zelf bouwen maar volgens mij is het letterlijk een virus wat regelmatig weer actief is.........
-
Leonneke
- In memoriam †
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
De lak van de Vifa Colomn MKII is nog niet eens droog eigenlijk ......... 'among others'...Henkjan schreef:en er is ook geen behandeling voor
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.
Ik hoop snel een bouwverslag te zien van jouw Faktums
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.
Ik hoop snel een bouwverslag te zien van jouw Faktums
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Ik hoop die van jou toch ook eens te horen MaartenKalimba schreef:Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.
Ik hoop snel een bouwverslag te zien van jouw Faktums
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Dat vind ik leuk te horen en hoop dat 2020 betere mogelijkheden biedtShadow schreef:Ik hoop die van jou toch ook eens te horen MaartenKalimba schreef:Haha het zelfbouw virus is inderdaad niet te stoppen.
Met zulke systemen is het wel lastig om te blijven bouwen en ben zelf dan ook voor home cinema en de pc goedkopere dingen te bouwen zodat er af en toe toch wat te klussen viel.
Ik hoop snel een bouwverslag te zien van jouw Faktums
