Douwe's frankenstein set. Center en rears
Moderator: Beheerdersteam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Sorry, misschien is dit inmiddels al gevraagd (ik heb niet elke post van dit topic gelezen).
Hoe meet je precies?
Doet je dit met een dual channel meting oid?
Hoe meet je precies?
Doet je dit met een dual channel meting oid?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Wat ik zie in de metingen is dat zowel de frequentie curve van de woofer en tweeter sterk afwijken van je eerste simulatie terwijl het filter nagenoeg hetzelfde is.
Er gaat iets fout bij de metingen maar heb helaas geen verstand van Arta.
Rob
Er gaat iets fout bij de metingen maar heb helaas geen verstand van Arta.
Rob
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ok, en dan loop je versterker ook terug geluidskaart in neem ik aan?Nooby schreef:ja, zo:
arta instellingen.png
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
stekker zat er niet goed inOne World Concepts schreef:Ok, en dan loop je versterker ook terug geluidskaart in neem ik aan?Nooby schreef:ja, zo:
arta instellingen.png
opnieuw gemeten en nu dit:
Sim dit:
maar ik meet dit:
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Het is belangrijk dat je de phase goed hebt.
Heb je beide units gemeten met de mic op dezelfde plaats?
Ik meet het altijd na en importeer die meting terug in het programma en vogel dan net zolang tot de curve wel klopt.
Ergens gaat het mis en je moet uitzoeken wat.
Je kunt ook woofer en tweeter apart meten met filter en terug importeren en controleren.
Laat de volgende keer ook de andere graphs zien van de units.
Rob
Heb je beide units gemeten met de mic op dezelfde plaats?
Ik meet het altijd na en importeer die meting terug in het programma en vogel dan net zolang tot de curve wel klopt.
Ergens gaat het mis en je moet uitzoeken wat.
Je kunt ook woofer en tweeter apart meten met filter en terug importeren en controleren.
Laat de volgende keer ook de andere graphs zien van de units.
Rob
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik meet idd met mic op dezelfde plek. Meet t zelfs na hoek en afstand.
Ik zal proberen de komende week metingen van tweeter en woofer 0 10 20 30gr te maken en posten.
Moet eerlijk zeggen, het klinkt eigenlijk best goed. Paar blues nummers met goede gitaarsolo er door geduwd.
Thx!
Ik zal proberen de komende week metingen van tweeter en woofer 0 10 20 30gr te maken en posten.
Moet eerlijk zeggen, het klinkt eigenlijk best goed. Paar blues nummers met goede gitaarsolo er door geduwd.
Thx!
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Nou, een hoop gevloek door falende computer en vastlopend arta verder heb ik dit.
Woofer en tweeter gemeten op 0, 10, 20, 30 graden. hierbij de microfoon verplaatst en steeds afstand en hoek nagemeten.
Ik heb het eerst gesimde filter gemeten, daar zat een aardige bult op de 3khz. die zat niet in de sim.
uiteindelijk heb ik deze sim gemeten, resultaat lijkt niet eens op de sim... die grote afwijking snap ik niet. ik heb de hele tijd de zelfde opstelling gebruikt en consequent de afstand op precies 100cm gezet. ook de hoogte van de microfoon is steeds hetzelfde (tweeter hoogte)
sim:
meting:
Woofer en tweeter gemeten op 0, 10, 20, 30 graden. hierbij de microfoon verplaatst en steeds afstand en hoek nagemeten.
Ik heb het eerst gesimde filter gemeten, daar zat een aardige bult op de 3khz. die zat niet in de sim.
uiteindelijk heb ik deze sim gemeten, resultaat lijkt niet eens op de sim... die grote afwijking snap ik niet. ik heb de hele tijd de zelfde opstelling gebruikt en consequent de afstand op precies 100cm gezet. ook de hoogte van de microfoon is steeds hetzelfde (tweeter hoogte)
sim:
meting:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik denk dat er iets mis gaat met de impedantie?
Ik zie namelijk dat die bij de tweeter bij hoge frequenties hele vlak is.
Volgens mij loopt de impedantie bij deze tweeter op.
Idem wellicht voor de woofers?
Ik zie namelijk dat die bij de tweeter bij hoge frequenties hele vlak is.
Volgens mij loopt de impedantie bij deze tweeter op.
Idem wellicht voor de woofers?
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik heb beide opnieuw gemeten. De tweeter meet erg laag geloof ik maar kan nu geen screenshot posten want mn pc klapt er weer uit.
tweeter:
dit er mee gebrouwen, heb ik liggen dus zal ik maken en nameten:
en dat meet dan zo
wat ik dan weer niet snap ik dat de woofer niet goed af lijkt te vallen plus dat de reponse in het hoog overeenkomt met de meting vd woofer
tweeter:
dit er mee gebrouwen, heb ik liggen dus zal ik maken en nameten:
en dat meet dan zo
wat ik dan weer niet snap ik dat de woofer niet goed af lijkt te vallen plus dat de reponse in het hoog overeenkomt met de meting vd woofer
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Doe nu eens wat ik in de vorige post voorstelde.
Zet de Mic op 50cm in het center tussen de woofer en tweeter.
Meet beide en maak een simulatie.
Meet de woofer met filter en importeer het en vergelijk de simulatie hetzelfde met de tweeter.
En meet het totaal en importeer die ook.
Ga kijken waar de afwijking zit en begin daar met de impuls response te bekijken en haal het eerste stuk er af.
Als dat niet goed is gedaan heb je een fase probleem in je simulatie.
Door met dat soort zaken te spelen moet uiteindelijk de woofer simulatie over de gemeten situatie liggen.
Verder klopt het rendement niet met je simulatie.
Je zou op een meter kunnen meten met 2,83 volt en op 50cm met 1,41 volt even nameten met een multi meter en zorg dat je een calibratie file hebt voor je mic.
Op deze manier ben je altijd hetzelfde bezig.
Zet de Mic op 50cm in het center tussen de woofer en tweeter.
Meet beide en maak een simulatie.
Meet de woofer met filter en importeer het en vergelijk de simulatie hetzelfde met de tweeter.
En meet het totaal en importeer die ook.
Ga kijken waar de afwijking zit en begin daar met de impuls response te bekijken en haal het eerste stuk er af.
Als dat niet goed is gedaan heb je een fase probleem in je simulatie.
Door met dat soort zaken te spelen moet uiteindelijk de woofer simulatie over de gemeten situatie liggen.
Verder klopt het rendement niet met je simulatie.
Je zou op een meter kunnen meten met 2,83 volt en op 50cm met 1,41 volt even nameten met een multi meter en zorg dat je een calibratie file hebt voor je mic.
Op deze manier ben je altijd hetzelfde bezig.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Dat stuk had ik overheen gelezen, scuzi.
Je bedoeld dus:
Metingen opnieuw doen op 50cm, hiermee een filter simmen en deze maken en nameten. de gefilterde metingen in Vituixcad laden en zien of ze overeen komen.
Wat is het voordeel van 50cm tov 100cm ?
Om fase van woofer en tweeter juist te hebben moet de microfoon steeds op de zelfde hoef ahstand en hoogte staan, hier is rendement niet relevant toch ?
Calibratiefile heb ik en gebruik ik ook.
Je bedoeld dus:
Metingen opnieuw doen op 50cm, hiermee een filter simmen en deze maken en nameten. de gefilterde metingen in Vituixcad laden en zien of ze overeen komen.
Wat is het voordeel van 50cm tov 100cm ?
Om fase van woofer en tweeter juist te hebben moet de microfoon steeds op de zelfde hoef ahstand en hoogte staan, hier is rendement niet relevant toch ?
Calibratiefile heb ik en gebruik ik ook.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Voordeel van 50cm is dat je minder last hebt van de ruimte en met een 2 weg gaat dat prima.
Maar je kunt later natuurlijk ook op een meter proberen.
Je moet met deze procedure altijd van de mic afblijven.
Om de fase goed te hebben moet je zorgen dat als je meet de plus en min goed hebt zitten zoals het op de speaker aangegeven staat.
Daarna moet je het deel voor de impuls verwijderen dat is heel belangrijk dat je dit goed doet.
Rendement is niet relevant inderdaad maar als je later nog eens wil meten is het fijn dat je kunt herhalen wat je gedaan hebt.
Deze oefening is alleen maar om te leren hoe de gereedschappen die hebt ook goed werken en dat je dadelijk weet hoe je het aan moet pakken om het betrouwbaar te laten zijn.
Maar je kunt later natuurlijk ook op een meter proberen.
Je moet met deze procedure altijd van de mic afblijven.
Om de fase goed te hebben moet je zorgen dat als je meet de plus en min goed hebt zitten zoals het op de speaker aangegeven staat.
Daarna moet je het deel voor de impuls verwijderen dat is heel belangrijk dat je dit goed doet.
Rendement is niet relevant inderdaad maar als je later nog eens wil meten is het fijn dat je kunt herhalen wat je gedaan hebt.
Deze oefening is alleen maar om te leren hoe de gereedschappen die hebt ook goed werken en dat je dadelijk weet hoe je het aan moet pakken om het betrouwbaar te laten zijn.
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Helder, ik zal de impuls/ gate ook posten volgende keer. Ik meet altijd een keer als proef en stel dan de gate in. stel de microfoon op en meet tweeter en woofer, dan draai ik 10 graden, meet afstand en hoek na en meet weer tweeter en woofer enz.
vanwaar de microfoon tussen tweeter en woofer in ?
vanwaar de microfoon tussen tweeter en woofer in ?
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Omdat je vrij dichtbij zit en zo de afstand van beide units klopt.
Als je op 50cm meet en hem voor de tweeter zet staat de woofer verder weg en klopt het straks niet met de werkelijkheid.
Je kan ook de units een voor een meten op het center op 50cm en dan later de afstanden in de software invullen.
Maar zou beginnen met mijn eerste voorstel en zodra je alles onder controle hebt ga je verder.
Rob
Als je op 50cm meet en hem voor de tweeter zet staat de woofer verder weg en klopt het straks niet met de werkelijkheid.
Je kan ook de units een voor een meten op het center op 50cm en dan later de afstanden in de software invullen.
Maar zou beginnen met mijn eerste voorstel en zodra je alles onder controle hebt ga je verder.
Rob
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Dat laatste begrijp ik ook niet helemaal.Nooby schreef:Helder, ik zal de impuls/ gate ook posten volgende keer. Ik meet altijd een keer als proef en stel dan de gate in. stel de microfoon op en meet tweeter en woofer, dan draai ik 10 graden, meet afstand en hoek na en meet weer tweeter en woofer enz.
vanwaar de microfoon tussen tweeter en woofer in ?
Hoewel het een beetje van het ontwerp afhangt, maar meestal ontwerp je de tweeter op oorhoogte.
Als dat niet het geval is, kun je daar iets voor compenseren, door bv hoger of lager te meten tov waar de tweeter zit.
Je moet daarmee wel oppassen door niet ineens flink te gaan compenseren in het filter.
Evt kun je de kast dan ook onder een verticale hoek zetten om hetzelfde te bereiken.
De meting ziet er idd raar uit.
Ik krijg het vermoeden dat er ergens een soort van kortsluiting zit oid in het filter, waardoor de tweeter toch nog een beetje signaal krijgt.
Het is namelijk onmogelijk om de response van de tweeter mee te krijgen met de woofer.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Is toch niet zo moeilijk te begrijpen.
Door in het midden te gaan staan klopt de afstand tussen de woofer en tweeter vrij aardig.
Als je van een korte afstand meet op tweeter hoogte dan staat de woofer te ver weg.
Eigenlijk moet je op 3 meter meten maar dan heb je veel meer last van de ruimte.
Dat doe ik meestal later op verschillende afstanden meten.
Overigens gaat dit op voor kleine 2 weg speakers.
Rob
Door in het midden te gaan staan klopt de afstand tussen de woofer en tweeter vrij aardig.
Als je van een korte afstand meet op tweeter hoogte dan staat de woofer te ver weg.
Eigenlijk moet je op 3 meter meten maar dan heb je veel meer last van de ruimte.
Dat doe ik meestal later op verschillende afstanden meten.
Overigens gaat dit op voor kleine 2 weg speakers.
Rob
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik zal de hoog en laag sectie gescheiden van elkaar meten. Ook op kortere afstand, cant hurt to try
Even tijd vinden in de fijne kerstperiode
Even tijd vinden in de fijne kerstperiode
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
vandaag weer wat tijd gehad. bezig geweest aan de baffle, een verkl**t dus morgen opnieuw. ook het filter opnieuw opgebouwd en gemeten. dat lijkt weer op elkaar.
Ik moet zeggen dat hij zo lekker klinkt. beide zo opbouwen en dan maar even luisteren en nog wat tweaken wellicht.
Sim Meting op 15 graden gedaan. Baffle die wel goed genoeg is...
Ik moet zeggen dat hij zo lekker klinkt. beide zo opbouwen en dan maar even luisteren en nog wat tweaken wellicht.
Sim Meting op 15 graden gedaan. Baffle die wel goed genoeg is...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik denk dat het filter een stuk beter kan eerlijk gezegd.
Het is een beetje een badkuipje zo.
Waarschijnlijk spoel verkleinen en LRC filter toepassen.
Heb je toevallig de meetfiles ergens staan?
Inmiddels is het topic al zo lang dat ik ze niet meer kan vinden
Het is een beetje een badkuipje zo.
Waarschijnlijk spoel verkleinen en LRC filter toepassen.
Heb je toevallig de meetfiles ergens staan?
Inmiddels is het topic al zo lang dat ik ze niet meer kan vinden
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Wat noem jij een badkuip
Dit is het tegenovergestelde daarvan...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Ik doel vooral op de dip rond 400-500Hzwouter schreef:Wat noem jij een badkuipDit is het tegenovergestelde daarvan...
Maar dit noem ik een badkuip;
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
Hoe dan ook, het moet een stuk netter kunnen
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Smoothing even op max gezet, hoe gebryuiken jullie dit ? Ik heb het idee nu een beter beeld van de algemene respons te krijgen.
Is dit iets ? Crossoverpunt niet te hoog ?
Is dit iets ? Crossoverpunt niet te hoog ?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears
Smoothing op 1/24 zetten (dus geen smoothing)Nooby schreef:Smoothing even op max gezet, hoe gebryuiken jullie dit ? Ik heb het idee nu een beter beeld van de algemene respons te krijgen.
Is dit iets ? Crossoverpunt niet te hoog ?
Filter 7.png
Grafiek op 90dB bekijken en 50dB
