Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Roon

Bericht door dre »

Dat kun je wel zeggen!
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe streamer namelijk.......
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Dre,

Een zelfbouw usb dac met buizen i/v converter en uitgang.

Jeroen dat wil ik wel doen, wil binnenkort starten.
Heb al diverse onderdelen binnen.
Dit word wel een duur apparaat maar zal dat ook omschrijven.
Door de ervaring van de laatste maanden word het denk ik moeilijk om de Mac Mini Bitperfect combo te verslaan zeker in prijs kwaliteit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Dat is wel een uitdaging die ik wel wil aangaan, en dan kan ik dat doen met linux :mrgreen:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Roon

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
Dat kun je wel zeggen!
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe streamer namelijk.......
ik heb binnenkort een bluesound node2 over
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Roon

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Dat kun je wel zeggen!
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe streamer namelijk.......
Er staat een mooie Lumin D2 op MP. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Dat is wel een uitdaging die ik wel wil aangaan, en dan kan ik dat doen met linux :mrgreen:
Dat hebben we vandaag maar eens gedaan. :mrgreen:
Was wel een hele leuke ervaring.
En hij krijgt voor wat betreft de Mac gelijk, prijs is dan nog wel een puntje. :rock:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Rob Dingen »

hannesie schreef:
hannesie schreef:
Dat is wel een uitdaging die ik wel wil aangaan, en dan kan ik dat doen met linux :mrgreen:
Dat hebben we vandaag maar eens gedaan. :mrgreen:
Was wel een hele leuke ervaring.
En hij krijgt voor wat betreft de Mac gelijk, prijs is dan nog wel een puntje. :rock:
Dag Hans,

Was een zeer leuke en leerzame middag en nog bedankt voor de gastvrijheid.
Ook een leuke ervaring om de Soekris DAC naast mijn eigen DAC te horen en de Mac naast jou Streaming setup.
Was al een lange tijd benieuwd naar de Soekris.
Er zit ook nog verschil in de Mac Mini's ik gebruik de mid 2010 versie en vind die beter klinken dan de 2012 versie.
Maar zoals ik voorgaand al zij is een standaard Mac mini 2010 met iTunes en Bitperfect bijna niet te verslaan.
Wel heb ik er een SSD ingebouwd.
Weet niet of prijs een punt is als je alles telt.
Jij had een server stukje glas netwerk met speciale voedingen en je kleine mini pc plus Roon.
Denk dat je een Mac mini kunt kopen onder de €200,- en bitperfect voor €10,- verder heb je niets nodig.
Feit is dat het beter klinkt ook al zou je het nieuw moeten kopen dan zouden mensen zelf moeten bepalen wat het verschil hun waard is zoals alles met Audio.

Rob
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Tja, het was in die zin ook niet direct meer met een vergelijk met ROON meer, en na de aanpassing van ROON, (heeft bij mij standaard volume aanpassing), ook na de aanpassing van volume-nivellering klonk het ook weer anders. :mrgreen:
zone.png
Feit blijft dat het met ROON misschien nog te proberen is, en dat doen we gewoon de volgende keer, ( bij jou?) want daarover zijn we het wel eens, de comfortabele opzet/gebruiksmogelijkheden zijn inderdaad niet te verslaan!.............. tot nu toe. :lol:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Momenteel wat issue's met Roon en Qobuz
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Hier ook even wat storingen, ben daar nog niet aan gewend, en ik zocht het gelijk in mijn opzet/netwerk, maar alles gaat weer prima.
Nu wel dan een nette nieuwe opzet met de bridge met de Pine64 gemaakt, die had even wat problemen met de dsd formaatomzetting naar pcm. Nu weer smullen van het goede weergave.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

ROON 1.7..........!!
1.7.PNG
temp.PNG
live.PNG
Verse opzet met versie 1.7, we gaan het meemaken, Live Radio, hebben we dan ook dooie radio?
rad.PNG
roon.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
.... Live Radio, hebben we dan ook dooie radio?
bv opgeslagen radio a.k.a. terugluisteren...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Podcast heet dat/zoiets toch tegenwoordige? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

podcast is een speciaal voor op eigen tijdstip luisteren gemaakt stukje radio
terugluisteren is radio die gemaakt is om live uit te zenden op eigen tijd luisteren
Gebruikersavatar
Knightsamoht
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 14:56

Re: Roon

Bericht door Knightsamoht »

Een flinke verademing om nu eindelijk binnen Roon zelf radiostations te kunnen vinden. Vond ik toch een van grootste aderlatingen bij m'n overstap van Cambridge en Bluesound naar DIY met Roon.
Ik vind ook ineens veel meer nieuwe muziek door de 'New Releases for You' en de 'Recommended For You' functie.

Ik zag trouwens ook dat ze de prijs voor een lifetime membership hebben verhoogd naar $699,-. Dat is dan weer minder leuk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Heb een paar jaar geleden de Roon lifetime aangeschaft, ja, best een hoop geld maar geen seconde spijt. Sterker nog, dit was 1 van de beste investeringen in mijn set. Roon in combinatie met bijv. Tidal is perfect om je eigen collectie te streamen en nieuwe muziek online te ontdekken. Ook mooi dat ze bij Roon constant bezig zijn de software te verbeteren. Algelopen jaren ook nooit geklooi gehad bij updates, werkte steeds gelijk perfect. Wel fijn als je geen computer wizard bent.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Als je een leuke set zoekt voor Roon?
IMG_20191201_122913.png
je moet er wel voor naar Brussel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Als je een leuke set zoekt voor Roon?
IMG_20191201_122913.pngje moet er wel voor naar Brussel
Krijg je Brussel er niet bij dan? :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

:lagge: Als je hard loopt wel. :sure: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Heb het idee dat met de overgang naar Roon 1.7 de geluidskwaliteit is toegenomen, hebben anderen ook deze ervaring?

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Mtraxx »

Walt schreef:
Heb het idee dat met de overgang naar Roon 1.7 de geluidskwaliteit is toegenomen, hebben anderen ook deze ervaring?

Gr. Walter
Ja absoluut!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

Toch wel weer knap hoe mensen een verbetering kunnen horen als de GUI aangepast wordt terwijl er al die tijd op de achtergrond een ( dezefde) bitperfect player gebeuren draait......

Mag ik even een teiltje! :-& :-&
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Rob Dingen »

Waarom zou daar geen verbetering in kunnen komen?
Als je het verschil tussen bijv Roon en Jplay Femto hoort is dat best groot in het nadeel van Roon.
Dus verbeteren zou moeten kunnen.

Rob
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Roon

Bericht door ds23man »

https://kb.roonlabs.com/RAAT

In de laatste update is er een behoorlijke aanpassing geweest aan de onderliggende databasestructuur zodat de beschikbare informatie OVER de muziek beter zoekbaar wordt ( denk aan Google die zijn zoek algoritme verbeterd). Dit heeft geen enkele invloed op de stream zelf. Als je bitperfect afspeelt zie je dat aan de kleur van het sterretje midden onderin het scherm. Zodra je volumeregeling of dsp functies gebruikt binnen Roon wordt ie anders van kleur.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Rob Dingen »

Heb de update nog niet bekeken.
Maar het wil niet zeggen dat bitperfect spelers allemaal hetzelfde klinken zoals ik hierboven al zij.
Ik gebruik de volume en dsp in Roon niet en toch is er een goed te horen verschil.
Dus denk ik dat ze met software zeker verbetering kunnen krijgen.
Maar goed als jij zegt dat ze alleen de schil ge-update hebben geloof ik dat.

Rob
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”