Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Niet het eerste topic over dit onderwerp maar toch reden genoeg om er nog een keer over te beginnen omdat er nog al wat verschillende antwoorden zijn.
De vraag:
Ik heb een Brooklyn dac/voorversterker. Stereo rca uit dus. Daar wil ik een sub op aansluiten met alleen een mono ingang.
Het stereo signaal wordt gesplitst naar de eindversterker en de sub.
Hoe zet ik op een veilige, goede manier het signaal om.
De vraag:
Ik heb een Brooklyn dac/voorversterker. Stereo rca uit dus. Daar wil ik een sub op aansluiten met alleen een mono ingang.
Het stereo signaal wordt gesplitst naar de eindversterker en de sub.
Hoe zet ik op een veilige, goede manier het signaal om.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
De uitgangsimpedantie van je dac is vermoedelijk laag. Iets in de groote van 100 ohm. De ingang van je sub is waarschijnlijk minimaal 100kokm. Dan kun je links en rechts eenvoudig samenvoegen via 2 weerstandjes van 10 a 27 kohm .
Douwe
Douwe
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
En is gelijk het stereo signaal naar de satellieten ook bijna mono....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
douwebakker schreef:De uitgangsimpedantie van je dac is vermoedelijk laag. Iets in de groote van 100 ohm. De ingang van je sub is waarschijnlijk minimaal 100kokm. Dan kun je links en rechts eenvoudig samenvoegen via 2 weerstandjes van 10 a 27 kohm .
Douwe
Uitgang impedantie is 50 Ohm. De oplossing met de weerstandjes heb ik ook gevonden maar vind het verwarrend welke waarde nu de juiste is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Jan, je hebt buffers nodig en dan bedoel ik niet die zwaaiende siliconen uitvoeringen...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Onzinds23man schreef:En is gelijk het stereo signaal naar de satellieten ook bijna mono....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
En waarom? Jij neemt voor het gemak maar als buizenman maar even aan dat de ingangsimpedantie van de sub 100k is....douwebakker schreef:Onzinds23man schreef:En is gelijk het stereo signaal naar de satellieten ook bijna mono....
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Ja, dat mag je zomaar aannemen. Bij audio apparatuur is de uitgansimpedantie over het algemaan laag en de ingangsimpedantie hoog. Maar de ingangsimp. van zo'n sub kan ook best 50 K zijn Hoor! Maar dan nog is een oplossing met 2 weerstandjes prima. Het word in de audiotechniek altijd zo gedaan.ds23man schreef:En waarom? Jij neemt voor het gemak maar als buizenman maar even aan dat de ingangsimpedantie van de sub 100k is....douwebakker schreef:Onzinds23man schreef:En is gelijk het stereo signaal naar de satellieten ook bijna mono....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Pre amp stereo uit omzetten naar mono
Voor wat het waard is... de pre out gaat naar de mono ingang van een Anti Mode 8033c. Na wat zoeken en nog wat meer zoeken, blijkt op de Nederlandse site van Anti Mode hetzelfde antwoord te staan als het antwoord van Douwe.
