Drivers voor portable PA set
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers voor portable PA set
Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Dat is idd inclusief actieve filters/correctie.wouter schreef:Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer
Ik zag volgens mij eerder dat jij de nieuwe WinISD gebruikt?
Zo ja, de-installeren en de oude weer gaan gebruiken.
In de nieuwe gaat namelijk een aantal dingen heel erg fout met actieve filters.
Let er idd op om de 4 ohmige variant te pakken!
Deze simulatie bevat uiteraard niet dingen zoals bafflestep ed
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Hier trouwens goedkoop DSP bordje + handleiding
viewtopic.php?f=8&t=26883
viewtopic.php?f=8&t=26883
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers voor portable PA set
One World Concepts schreef:Dat is idd inclusief actieve filters/correctie.wouter schreef:Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer
(...)
Let er idd op om de 4 ohmige variant te pakken!
Deze simulatie bevat uiteraard niet dingen zoals bafflestep ed
Bafflestep is bij zulke formaten amper nog een issue, zoals we hem kennen uit de home audio.
48Hz was Fb zie ik, dat verklaart ook waarom ik het niet voor elkaar kreeg.
Heb je toevallig ook een SPL max grafiek en een SPL grafiek bij de input waarbij de powerdip boven de afstemfrequentie Xmax raakt?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Bafflestep is zeker absoluut nog een issue!wouter schreef:One World Concepts schreef:Dat is idd inclusief actieve filters/correctie.wouter schreef:Ik zie dat ik nog niet met de 4 ohm FaitalPRO 8FE200 had gesimuleerd. 21 liter en 48Hz @-3dB.... is dat na een correctie?
Dat krijg ik niet uit WinISD geloof ik.
De 8 ohm was door de hoge Qts in de gelegenheid laag en diep te gaan. Alleen is 4 ohm slimmer
(...)
Let er idd op om de 4 ohmige variant te pakken!
Deze simulatie bevat uiteraard niet dingen zoals bafflestep ed
Bafflestep is bij zulke formaten amper nog een issue, zoals we hem kennen uit de home audio.
48Hz was Fb zie ik, dat verklaart ook waarom ik het niet voor elkaar kreeg.
Heb je toevallig ook een SPL max grafiek en een SPL grafiek bij de input waarbij de powerdip boven de afstemfrequentie Xmax raakt?
Pak Edge (van Tolvan) er maar bij, bij een kast van 20-30cm breed begint hij bij ongeveer 200-250Hz.
maxSPL is niet zo'n heel boeiende grafiek zolang je maar niet over je xmax en vermogen heen gaat.
Hier is de excursion, mocht je dat bedoelen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Drivers voor portable PA set
Ah, mooi, geen zwakste schakel maar mooi gelijke hoogte van de uitslag zo!
BSC speelt bij 30 liter formaat kasten al minder een rol denk ik, maar dat valt later in de praktijk wel te testen. Ik heb inderdaad vooral ervaring met instrumentversterking, en dan werkt BSC totaal niet - eerder nadelig. Een front is al snel zo groot dat de bafflestep geleidelijk is, dus 40cm en breder.
In dit geval moet ik steeds weer schakelen; het gaat om 8" en ongeveer 20 liter. My bad, dan is het zeker nog wel een 2-weg issue.
Bij deze conus uitslag/dit signaal zou ik graag de SPL grafiek zien. Hoeveel vermogen gaat er dan in?
BSC speelt bij 30 liter formaat kasten al minder een rol denk ik, maar dat valt later in de praktijk wel te testen. Ik heb inderdaad vooral ervaring met instrumentversterking, en dan werkt BSC totaal niet - eerder nadelig. Een front is al snel zo groot dat de bafflestep geleidelijk is, dus 40cm en breder.
In dit geval moet ik steeds weer schakelen; het gaat om 8" en ongeveer 20 liter. My bad, dan is het zeker nog wel een 2-weg issue.
Bij deze conus uitslag/dit signaal zou ik graag de SPL grafiek zien. Hoeveel vermogen gaat er dan in?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Dat vermogen kun je in de VA grafiek zien, dus rond de 45-50W max.wouter schreef:Ah, mooi, geen zwakste schakel maar mooi gelijke hoogte van de uitslag zo!
BSC speelt bij 30 liter formaat kasten al minder een rol denk ik, maar dat valt later in de praktijk wel te testen. Ik heb inderdaad vooral ervaring met instrumentversterking, en dan werkt BSC totaal niet - eerder nadelig. Een front is al snel zo groot dat de bafflestep geleidelijk is, dus 40cm en breder.
In dit geval moet ik steeds weer schakelen; het gaat om 8" en ongeveer 20 liter. My bad, dan is het zeker nog wel een 2-weg issue.
Bij deze conus uitslag/dit signaal zou ik graag de SPL grafiek zien. Hoeveel vermogen gaat er dan in?
In dit geval liggen de xmax en max vermogen samen, wat heel gunstig is om evt een limiter af te regelen.
Ook ligt deze piek op ongeveer 55Hz, waar toch vaak nog wel iets van muziekinformatie zit.
(als de piek bv veel lager zou liggen is dat ook direct een minder groot probleem)
SPL grafiek is hetzelfde, maar dan is de max op 106-107dB, uiteraard gaat daar nog de bafflestep vanaf
(bedenk dat WinISD met oneindig klankbord rekent).
Je zou het ook in Boxsim, VituixCAD of BASTA! kunnen simuleren (de laatste heeft niet alle actieve filters).
Dan kun je kast effecten ook meenemen. Helaas werken die iets minder fijn om speakers te vergelijken in een bepaalde kast, vandaar dat ik altijd eerst WinISD gebruik daarvoor.
Re: Drivers voor portable PA set
Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen 
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
Re: Drivers voor portable PA set
Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen 
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
grimoire schreef:Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
Geef anders even door hoe groot je de porten wilt hebben, dan kan ik ze ook berekenen.grimoire schreef:Sommige dingen gaan me boven de pet, maar jullie weten duidelijk waar je het over hebt zo te lezen
Ik heb iig kunnen achterhalen hoe groot de baspoort moet zijn. En zal ook eens in boxsim simuleren met actieve correctie
Die 45-50 W bereik je in de simulatie de x-max mee, lees ik dat goed? Dan snap ik niet dat 50w aan versterking krap aan zou zijn, wat elders is het topic terug komt
Trouwens, de kast mag absoluut ook iets groter, mocht dat makkelijker zijn (is ook voordeliger voor het vermogen in het laag).
Die 50W is puur een theoretische waarde. Zie het als een soort max waarde.
Ik zou daar persoonlijk niet steeds weer bij in de buurt willen komen.
Zeker de bordje van Sure zijn niet al te best om heel eerlijk te zijn.
Zowel qua elektrische performance, maar vooral ook thermische performance.
Re: Drivers voor portable PA set
ik heb even wat gespeeld met actieve correctie in Boxsim
(vinkjes diffraction at baffle staan uit)
kastgrootte iets vergroot van 21 naar 25 liter
met parametric EQ boost op 40hz 7db met Q van 0,4
lijkt zelfs een f3 van 43 hz te geven? Ik vraag me af of dat klopt
met speakerboxlite.com kom ik op hetzelfde uit
de baffle maak ik zo compact mogelijk,
woofer onderin, met in de hoeken driehoekige basreflex poorten
en dan voldoende ruimte er boven voor de hoorn.
dan is er voldoende speling om de kast in de diepte groter te maken waar nodig
(vinkjes diffraction at baffle staan uit)
kastgrootte iets vergroot van 21 naar 25 liter
met parametric EQ boost op 40hz 7db met Q van 0,4
lijkt zelfs een f3 van 43 hz te geven? Ik vraag me af of dat klopt
met speakerboxlite.com kom ik op hetzelfde uit
de baffle maak ik zo compact mogelijk,
woofer onderin, met in de hoeken driehoekige basreflex poorten
en dan voldoende ruimte er boven voor de hoorn.
dan is er voldoende speling om de kast in de diepte groter te maken waar nodig
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Je bent de highpass vergeten. Check even mijn winISD screenshot
Btw, WinISD, Boxsim komen met elkaar overeen.
Boxsim gooit er soms nog hun eigen sausje overheen.
Btw, WinISD, Boxsim komen met elkaar overeen.
Boxsim gooit er soms nog hun eigen sausje overheen.
Re: Drivers voor portable PA set
De kasten zijn vrijwel af, nog gaten voor de drivers frezen en baspoorten aanleggen.
Alleen voor de faital een vraag over de tuning
Tuning rond de 50hz geeft een mooie curve die weinig boost nodig heeft, zoals eerder hierboven in de grafieken te zien is. Mijn kast is 25 liter (volume can drivet en hoorn er al afgetrokken)
Tuning van 40hz gaat hij nog een stuk lager met een beetje meer boost om de curve vlak te trekken
Maar weet niet of de driver daarvoor geschikt is?
Alleen voor de faital een vraag over de tuning
Tuning rond de 50hz geeft een mooie curve die weinig boost nodig heeft, zoals eerder hierboven in de grafieken te zien is. Mijn kast is 25 liter (volume can drivet en hoorn er al afgetrokken)
Tuning van 40hz gaat hij nog een stuk lager met een beetje meer boost om de curve vlak te trekken
Maar weet niet of de driver daarvoor geschikt is?
Re: Drivers voor portable PA set
de set is inmiddels af en met de DSP heb ik een crossover gemaakt en het klinkt goed!!
nu rest alleen nog de vraag of de crossover op 1200 (24db filter curve) een probleem is?
kan de tweeter beschadigen?
de curve volgt eigenlijk het natuurlijke verloop van de tweeter zoals op de grafiek te zien is. alleen zal door de crossover nog wat stijler afvallen.
op een datasheet las ik later ergens suggested crossover at 2500hz. maar goed het klinkt lekker. dus als het niet kapot gaat met een versterkertje ervoor die max 50w levert dan ben ik tevreden. het volume van de compressie driver heb ik via de dsp zon 10db lager staan (ivm hogere gevoeligheid dan de woofer)
nu rest alleen nog de vraag of de crossover op 1200 (24db filter curve) een probleem is?
kan de tweeter beschadigen?
de curve volgt eigenlijk het natuurlijke verloop van de tweeter zoals op de grafiek te zien is. alleen zal door de crossover nog wat stijler afvallen.
op een datasheet las ik later ergens suggested crossover at 2500hz. maar goed het klinkt lekker. dus als het niet kapot gaat met een versterkertje ervoor die max 50w levert dan ben ik tevreden. het volume van de compressie driver heb ik via de dsp zon 10db lager staan (ivm hogere gevoeligheid dan de woofer)
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Drivers voor portable PA set
Beetje dubbel posten zo, misschien handig om het in 1 topic te houden?
Hoe laag je kunt filteren, hangt onder andere af hoe hard (luid) het gaat en moet.
Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij is de woofer de meer bepalende factor hier en niet de compressie driver.
Hoe laag je kunt filteren, hangt onder andere af hoe hard (luid) het gaat en moet.
Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij is de woofer de meer bepalende factor hier en niet de compressie driver.
Re: Drivers voor portable PA set
dat klopt, ik dacht het is zon specifieke vraag dat het toch beter in het driver forum past, gezien ik het al een aantal keer gepost had in de algemene draad.
ik ben nu aan het meten iig met een rode M 3 microfoon
(dit post ik nu ook dubbel haha)
ik ben nu aan het meten iig met een rode M 3 microfoon
(dit post ik nu ook dubbel haha)
