RS-1003, het proberen waard?
Moderator: Beheerdersteam
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik hoop dat het een beetje zichtbaar is, maar de trafo is gisteren ingegoten en heeft vannacht de tijd gehad om uit te harden. Als ik het zo bekijk is het het goed gelukt en het ziet er prima uit. Ik hoop dat het ook een succes blijft als de versterker eerdaags in bedrijf is en de trafo af en toe flink over z'n lazer krijgt
Re: RS-1003, het proberen waard?
Als ik de achtergrond zo zie, wordt er niet alleen hars gegoten daar 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik wil me eerst even concentreren op het voedingsgedeelte van de versterker en heb daarbij met een schuin oog gekeken naar Knuisje met zijn GU50-project: viewtopic.php?f=7&t=26021
Knuisje heeft als gelijkrichter gekozen voor de EYY13 en die ga ik dus ook gebruiken(met dank aan Bert!).
Gister heb ik bij TBT Trafobau een smoorspoel besteld, de 8 H / 250 mA uitvoering (https://www.tbtroehrentrafo.com/produkt ... 8-h-250-ma). Kan ik als eerste C in de voeding aanloopcondensatoren gebruiken zoals destijds ook in de TT22 versterker en bestaat er naast de maximale waarde van 32 uF voor de EYY13 ook een minimale? Ik heb namelijk nog een paar mooie 3.4 uF uitvoeringen van 440 volt liggen die ik eventueel parallel kan zetten zodat we aan 6.8 uF komen.
Knuisje heeft als gelijkrichter gekozen voor de EYY13 en die ga ik dus ook gebruiken(met dank aan Bert!).
Gister heb ik bij TBT Trafobau een smoorspoel besteld, de 8 H / 250 mA uitvoering (https://www.tbtroehrentrafo.com/produkt ... 8-h-250-ma). Kan ik als eerste C in de voeding aanloopcondensatoren gebruiken zoals destijds ook in de TT22 versterker en bestaat er naast de maximale waarde van 32 uF voor de EYY13 ook een minimale? Ik heb namelijk nog een paar mooie 3.4 uF uitvoeringen van 440 volt liggen die ik eventueel parallel kan zetten zodat we aan 6.8 uF komen.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Die 32µF is de max waarde als elke wikkeling massa(midden) - anode minstens 100Ω is.
Als het minder is, weerstand erbij doen of kleinere C.
Met een kleine C wordt de uitgangsspanning ook lager.Wel oppassen met die kleine waardes dat het geen resonatiekring op 50 of 100Hz wordt met de smoorspoel (f= 1/2π√LC).
Anne
Als het minder is, weerstand erbij doen of kleinere C.
Met een kleine C wordt de uitgangsspanning ook lager.Wel oppassen met die kleine waardes dat het geen resonatiekring op 50 of 100Hz wordt met de smoorspoel (f= 1/2π√LC).
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ahum Anne, zoiets? f= 1/2π√LC => f=0.5 x 3.14 x 8 H x 3.4 uF = 42 Hz?
De hoogspanning heeft geen middenaftakking, die moet ik maken met twee diodes. Maar kan ik het voedingsschema van Knuisje zo overnemen?
De hoogspanning heeft geen middenaftakking, die moet ik maken met twee diodes. Maar kan ik het voedingsschema van Knuisje zo overnemen?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Eén gedeeld door { 2 . 3,14 . wortel( 8 . 0,0000034 ) } = 30,5 HzPA4URK schreef:Ahum Anne, zoiets? f= 1/2π√LC => f=0.5 x 3.14 x 8 H x 3.4 uF = 42 Hz?
Ah ja, zoals bij Knuis, dat kan. Zijn daar serieweerstanden gebruikt, ringkernen hebben nogal weinig koperweerstand.De hoogspanning heeft geen middenaftakking, die moet ik maken met twee diodes. Maar kan ik het voedingsschema van Knuisje zo overnemen?
Misschien met de EI trafo niet nodig, nameten.En met UL versterker is de zener voor het schermrooster niet nodig.
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik was vroeger geen hoogvlieger bij rekenen Anne, mijn kinderhandje vertoonde pijnlijk rode zwellingen door veelvuldig gebruik van liniaal en spaanse riet door juf en geraak nu zeker en vast terug in de schoolbankskes
Het schema van Knuis zal ik maar weer eens even op me in laten werken, maar hoe kritisch is het (hoogspannings)voedingsgedeelte eigenlijk?
Het schema van Knuis zal ik maar weer eens even op me in laten werken, maar hoe kritisch is het (hoogspannings)voedingsgedeelte eigenlijk?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Om de gelijkricht buis heel te houden is die weerstand van de trafo belangrijk.
Hoe het nu is weet ik niet maar "in mijn tijd"
konden elcos afwijkingen hebben van wel -50%...+100% ! Dan kon 32µF nieuw wel 64µF zijn, of 16µF
moest rekening mee gehouden.
Dus zorg voor minstens 100Ω totaal tussen de 400V aansluitingen.
Schema, stroom bij de gloei zijn minima.
Anne
Hoe het nu is weet ik niet maar "in mijn tijd"
Dus zorg voor minstens 100Ω totaal tussen de 400V aansluitingen.
Schema, stroom bij de gloei zijn minima.
Anne
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik meet tussen de beide 400 Volt aansluitingen een weerstand van 158 Ohm Anne, dat zou dus afdoende moeten zijn.Dus zorg voor minstens 100Ω totaal tussen de 400V aansluitingen.
Ik weet het niet helemaal zeker maar zulke afwijkingen komen in mijn tijd...maar "in mijn tijd"konden...
Het is een genoegen om jullie te volgen hier Rein
Dat genoegen is zeer zeker wederzijds Bert, ik geniet van het bouwen van de versterker maar het deelnemen aan het Forum en samen alles uitzoeken is zeker niet minder plezierig. Beter nog, zonder het Forum had ik mijn projecten nooit kunnen verwezenlijken!
Re: RS-1003, het proberen waard?
Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan het intekenen van alle onderdelen die bovenop het chassis komen te wonen. Ik wil deze week beginnen met het boren en ponsen van de gaten en gaatjes. Voor de grote 37 mm. gaten voor de RS-1003 en EYY13 buizen en de voedings-C's moet ik me even tot een vriend wenden die een constructiebedrijfje heeft. Mijn ponsen en stappenboor gaan namelijk niet ver genoeg.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Edit: De houten rand waar de chassisplaat op rust is 12 mm. breed, daar komen natuurlijk ook nog 14 gaatjes in te zitten voor de messing bolkop-schroefjes waar de plaat mee in het hout vast komt te zitten 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ga je die trafo opstelling nog controleren op brom,met de koptelefoon voordat je de gaten er voor boort ?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dat wil ik nog wel even doen Demo. Voor het boren maakt dit echter niet uit omdat de voedingstrafo perfect vierkant is zodat ik deze 90 graden kan draaien. Hetzelfde geldt voor de UGT's. Ik zit er over te denken om onder de voedingstrafo één groot rond gat te maken in plaats van twee kleinere gaten voor de doorvoer van de bedrading
.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Kan,als de bedrading niet bij de rand van het gat komt is het prima,anders kleinere gaten met rubber tules.Ik zit er over te denken om onder de voedingstrafo één groot rond gat te maken in plaats van twee kleinere gaten voor de doorvoer van de bedrading.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Zo, daar ben ik weer. Even druk met andere zaken - werk
- en zo. Ik heb eens even zitten denken - ook op m'n werk
- over die chassisplaat. Heeft iemand ervaring om deze in te tekenen en daarna professioneel uit te laten CNC'en met mooie ingegraveerde tekst en zo? Op de andere vestiging van ons bedrijf kunnen ze dat wanneer er een goede AutoCad tekening van het object is. Ook een pdf of jpeg kunnen ze omzetten naar AutoCad en vervolgens CNC'en. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? 
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ik kan je alleen maar vertellen hoe ik het doe
Ik heb een programma VCarve pr versie 5 is al oud
Op internet gaat nr 6 al een poos met reparatie bestandje overal heen
Daar kan je het geen wat je wilt tekenen ook een Toolpad maken
In je tool pat staat alles welk gereedschap hoe snel je freest in of uitwendig of op je getekende lijnen.
Bij Vectric staan filmpjes hoe je er mee moet tekenen etc
Dat heeft mij opweg geholpen
Vervolgens moet je goed nadenken wat je wilt maken
Stel je wilt een plaat frezen van 300x400 mm
Dan ga je de dikte instellen in je Job
Dan teken je alle dingetjes
En je graveer werk erbij
Je kan dat om je werk overzichtelijk te houden een paar layers aan maken anders zie je door de bomen het bos niet
Je boorwerk voor m3 gaatjes in een layer etc ook teken je gaatjes die in het midden van je buisvoeten Stekkerbussen etc.
Dan moet het gaan bewerken daar maak je een tool pat voor voor het boren , frezen , graveren.
Dan monteer je het aluminium op een stuk geplastificeerd spaanplaat of Trespa
en dat klem je vast op punten waar je Niet hoeft te boren op je bed van de cnc machine
Die doe je gaatjes boren van de 3-4 mm in alle grote gaten Buisvoeten bijvoorbeeld ook in het midden een gaatje van 3 - 4 mm
Dan ga je al die 3-4 mm gaatjes boren met een scherp boortje
Als je klaar bent met boren Schroef je overal een houtschroefjenin Goed vast dat het aluminium strak op de trespa onderplaat zit Dat is om te voorkomen dat je aluminium niet vlak blijft
Volgende stap graveren met V bit
Dan moet je een font kiezen en de diepte , snelheid indalen , snelheid over je werk bewegen .
En in hoeveel keer je de diepte wilt doen eerst alles 0.5 mm diep en na frezen met nog een keer 0.1 mm diep
Dat is heel kritisch met een V bit als je met een 90 graden Vbit freest ga je met 0.1 mm dieper 0.2 mm breder gleufje frezen
Daarom moet alles vlak liggen
Beter is om op meerdere plaatsen de hoogte ( is diepte ) van je werkstuk te controleren.
Dan na het graveerwerk je gaten frezen Die doe je inwendig van Je getekende gaten.
Laat de hout schroeven zitten als het kan
Dit is om te voorkomen dat op het laatste stukje het plaatje niet klem slaat en je freesje breekt
Als alle gaten en sleuven er in zitten doe je de omtrek
Je materiaal moet dus een paar cm groter zijn dan je werkstuk om het vast te kunnen zetten
Profesioneel gebeurt dat met vacuüm tafels of met magneten of zo als ik het doe uit een grotere plaat frezen met speciale klemmen
Maar ik ben nog nooit echt ergens wezen kijken heb het mezelf aangeleerd !
Als je klaar bent komt met aluminum van aluminium op maat het nabewerken
Overal zitten braampjes aan het spul is eigenlijk veel te zacht
Tijdens het frezen en boren goed smeren en spanen weg blazen
Vraag verder maar Want ik zal best wat vergeten zijn
Maar het is niet iets wat je in een maand geleerd hebt
Ik hoor het wel Rein
Ik heb een programma VCarve pr versie 5 is al oud
Op internet gaat nr 6 al een poos met reparatie bestandje overal heen
Daar kan je het geen wat je wilt tekenen ook een Toolpad maken
In je tool pat staat alles welk gereedschap hoe snel je freest in of uitwendig of op je getekende lijnen.
Bij Vectric staan filmpjes hoe je er mee moet tekenen etc
Dat heeft mij opweg geholpen
Vervolgens moet je goed nadenken wat je wilt maken
Stel je wilt een plaat frezen van 300x400 mm
Dan ga je de dikte instellen in je Job
Dan teken je alle dingetjes
En je graveer werk erbij
Je kan dat om je werk overzichtelijk te houden een paar layers aan maken anders zie je door de bomen het bos niet
Je boorwerk voor m3 gaatjes in een layer etc ook teken je gaatjes die in het midden van je buisvoeten Stekkerbussen etc.
Dan moet het gaan bewerken daar maak je een tool pat voor voor het boren , frezen , graveren.
Dan monteer je het aluminium op een stuk geplastificeerd spaanplaat of Trespa
en dat klem je vast op punten waar je Niet hoeft te boren op je bed van de cnc machine
Die doe je gaatjes boren van de 3-4 mm in alle grote gaten Buisvoeten bijvoorbeeld ook in het midden een gaatje van 3 - 4 mm
Dan ga je al die 3-4 mm gaatjes boren met een scherp boortje
Als je klaar bent met boren Schroef je overal een houtschroefjenin Goed vast dat het aluminium strak op de trespa onderplaat zit Dat is om te voorkomen dat je aluminium niet vlak blijft
Volgende stap graveren met V bit
Dan moet je een font kiezen en de diepte , snelheid indalen , snelheid over je werk bewegen .
En in hoeveel keer je de diepte wilt doen eerst alles 0.5 mm diep en na frezen met nog een keer 0.1 mm diep
Dat is heel kritisch met een V bit als je met een 90 graden Vbit freest ga je met 0.1 mm dieper 0.2 mm breder gleufje frezen
Daarom moet alles vlak liggen
Beter is om op meerdere plaatsen de hoogte ( is diepte ) van je werkstuk te controleren.
Dan na het graveerwerk je gaten frezen Die doe je inwendig van Je getekende gaten.
Laat de hout schroeven zitten als het kan
Dit is om te voorkomen dat op het laatste stukje het plaatje niet klem slaat en je freesje breekt
Als alle gaten en sleuven er in zitten doe je de omtrek
Je materiaal moet dus een paar cm groter zijn dan je werkstuk om het vast te kunnen zetten
Profesioneel gebeurt dat met vacuüm tafels of met magneten of zo als ik het doe uit een grotere plaat frezen met speciale klemmen
Maar ik ben nog nooit echt ergens wezen kijken heb het mezelf aangeleerd !
Als je klaar bent komt met aluminum van aluminium op maat het nabewerken
Overal zitten braampjes aan het spul is eigenlijk veel te zacht
Tijdens het frezen en boren goed smeren en spanen weg blazen
Vraag verder maar Want ik zal best wat vergeten zijn
Maar het is niet iets wat je in een maand geleerd hebt
Ik hoor het wel Rein
Re: RS-1003, het proberen waard?
Bedank voor je uitgebreide uiteenzetting Bert, ik ga het op me in laten werken en eens zien wat de mogelijkheden allemaal zijn. De komende weken kom ik er toch niet aan toe
.
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ja en ik zou het graag voor je doen maar ik moet dat niet willen Rein
Zit er zelf ook al aan te denken om dat uit te besteden aan een CNC frezen
Er zijn er zat die een paar centen willen bij verdienen
Barry liet front platen bij ........ de naam ben ik Ff kwijt
Maar Audiomanic ofzo iets doet dit ook
En maakt prachtige kunstwerken ervan
Zit er zelf ook al aan te denken om dat uit te besteden aan een CNC frezen
Er zijn er zat die een paar centen willen bij verdienen
Barry liet front platen bij ........ de naam ben ik Ff kwijt
Maar Audiomanic ofzo iets doet dit ook
En maakt prachtige kunstwerken ervan
Re: RS-1003, het proberen waard?
Maar dat is het probleem niet Bert, bij mijn werkgever wil een collega het graag voor me doen voor 35 sliptongetjes
. Ik moet me alleen even inlezen hoe ik het ontwerp vanuit een tekening in pdf of jpeg krijg met mooie zwarte lijnen. Als ik dat voor mekaar heb kan hij het omzetten naar AutoCad en met de CNC bewerken.Ik hoef het alleen uit te werken met één of ander programma en daar komt jouw VCarve om de hoek kijken. Misschien kan het ook wel met hoe-heet-dat-Duitse-programma-ook-al-weer?
Re: RS-1003, het proberen waard?
Dan zou ik geen VCarve gebruiken je kan wel een DXF erin exporteren maar daar was ik niet tevreden over
Maar een oud programma van AutoCad light opsnorren of coreldraw daar kan je alles mee tekenen Rein en een dwf maken !
Of een A4 met de hand vol zetten met maten
Maar vraag die cncer hoe hij het wilt hebben zeker als je samen veel contact heb moet dat goed komen
Maar een oud programma van AutoCad light opsnorren of coreldraw daar kan je alles mee tekenen Rein en een dwf maken !
Of een A4 met de hand vol zetten met maten
Maar vraag die cncer hoe hij het wilt hebben zeker als je samen veel contact heb moet dat goed komen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RS-1003, het proberen waard?
Denk dat je Schaeffer bedoelt Bert? Als jij dit ook bedoelt Rein, denk niet dat je hier output mee kunt maken anders dan voor Schaeffer zelf. Heb daar wel besteld naar tevredenheid, strak lasergesneden en hebben een tool online staan dus waar je eenvoudig wat in kunt tekenen.Bert61 schreef:Barry liet front platen bij ........ de naam ben ik Ff kwijt
Maar Audiomanic ofzo iets doet dit ook
En maakt prachtige kunstwerken ervan
Andere die je bedoelt is Audiomanics hier op het forum, levert uitstekend werk voor een prima prijs. Weet niet of Kees het ook voor sliptongetjes doet
Re: RS-1003, het proberen waard?
Ja inderdaad BarryBarry2001 schreef:Denk dat je Schaeffer bedoelt Bert? Als jij dit ook bedoelt Rein, denk niet dat je hier output mee kunt maken anders dan voor Schaeffer zelf. Heb daar wel besteld naar tevredenheid, strak lasergesneden en hebben een tool online staan dus waar je eenvoudig wat in kunt tekenen.Bert61 schreef:Barry liet front platen bij ........ de naam ben ik Ff kwijt
Maar Audiomanic ofzo iets doet dit ook
En maakt prachtige kunstwerken ervan
Andere die je bedoelt is Audiomanics hier op het forum, levert uitstekend werk voor een prima prijs. Weet niet of Kees het ook voor sliptongetjes doet.
Alleen met die slibtongetjes zal wel niet lukken daar bij Scheaffer
Dan maar potlood en papier
Daar waar de vis mee ingepakt wordt
