mini PA systeem op accu?
Moderator: Beheerdersteam
Re: mini PA systeem op accu?
Dat zou zeker een optie kunnen zijn!
Had zoiets namelijk al bedacht, maat om van een staaf metaal te buigen. Dit is wel makkelijker en zit er strak uit
Dus dank voor de tip:)
Had zoiets namelijk al bedacht, maat om van een staaf metaal te buigen. Dit is wel makkelijker en zit er strak uit
Dus dank voor de tip:)
Re: mini PA systeem op accu?
Speakon kabels zijn af, eea gesoldeerd en voorbereid
Nu nog dit alles aan elkaar knopen in een klein kastje met 2 lagen: onderop de accus, daarbovenop versterking en dsp, en dan hopelijk komend weekend de dsp instellen!
Nu nog dit alles aan elkaar knopen in een klein kastje met 2 lagen: onderop de accus, daarbovenop versterking en dsp, en dan hopelijk komend weekend de dsp instellen!
Re: mini PA systeem op accu?
jaaaaa
heb de DSP aan de praat!
en er komt geluid uit. met een crossover rond e 1500 begonnen te puzzelen.
de drivers hebben wel potentie, maar er is eea aan tweakwerk nodig natuurlijk
heb de DSP aan de praat!
en er komt geluid uit. met een crossover rond e 1500 begonnen te puzzelen.
de drivers hebben wel potentie, maar er is eea aan tweakwerk nodig natuurlijk
Re: mini PA systeem op accu?
crossover op 1200hz
is dat ok eigenlijk? de compressie driver moet dat kunnen hebben lijkt me?
high pass er op, dipje tussen 100-200hz want het was toch wat boemerig, en een wat mildere dip op 650 want het was te schreeuwerig daar.
op te tweeter een brede dip tussen de 2-8k ongeveer (verhoging met deze hoorn op dat gebied te zien op de meetcurve van de fabrikant) en een dip tussen de 1 en 2k omdat dat gebied te veel aanwezig was
woofer 5 samples vertraagd (gokje omdat de tweeter dieper ligt ivm de hoorn) daar even mee gespeeld en dit klonk het meest als een klok
volume pot er op, werkt! zo kon ik het volume binnen verhogen zonder dat het te gek werd.
na een regenbui de tuin in... WAUW!!! echt zelfs beter dan ik had verwacht of had durven hopen. vol en diep laag, groots geluid en best wel natuurlijke sound. dat laatste merk je als je bv een rock plaat aan zet. vol geluid en echt 1 geheel wat het met stereo effecten in de muziek indrukwekkend maakt. en behoorlijk hard, nog zonder dat ik heb lopen boosten. woofer staat zelfs nog op -10db. mijn buurman die wel een techno liefhebber is was zelfs onder de indruk van de geluidskwaliteit
vorig jaar heb ik eens van die actieve behringer monitoren gehoord
dit klinkt echt beduidend beter
zeer geslaagd
hartelijk dank voor het meedenken allemaal, in het bijzonder wouter en One World Concepts!
nu de versterkers enzo nog in een mooi kastje zetten
is dat ok eigenlijk? de compressie driver moet dat kunnen hebben lijkt me?
high pass er op, dipje tussen 100-200hz want het was toch wat boemerig, en een wat mildere dip op 650 want het was te schreeuwerig daar.
op te tweeter een brede dip tussen de 2-8k ongeveer (verhoging met deze hoorn op dat gebied te zien op de meetcurve van de fabrikant) en een dip tussen de 1 en 2k omdat dat gebied te veel aanwezig was
woofer 5 samples vertraagd (gokje omdat de tweeter dieper ligt ivm de hoorn) daar even mee gespeeld en dit klonk het meest als een klok
volume pot er op, werkt! zo kon ik het volume binnen verhogen zonder dat het te gek werd.
na een regenbui de tuin in... WAUW!!! echt zelfs beter dan ik had verwacht of had durven hopen. vol en diep laag, groots geluid en best wel natuurlijke sound. dat laatste merk je als je bv een rock plaat aan zet. vol geluid en echt 1 geheel wat het met stereo effecten in de muziek indrukwekkend maakt. en behoorlijk hard, nog zonder dat ik heb lopen boosten. woofer staat zelfs nog op -10db. mijn buurman die wel een techno liefhebber is was zelfs onder de indruk van de geluidskwaliteit
vorig jaar heb ik eens van die actieve behringer monitoren gehoord
dit klinkt echt beduidend beter
zeer geslaagd
hartelijk dank voor het meedenken allemaal, in het bijzonder wouter en One World Concepts!
nu de versterkers enzo nog in een mooi kastje zetten
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: mini PA systeem op accu?
Je zou ze wel even moeten opmeten, er zijn namelijk nog dingen als bafflestep correctie en waarschijnlijk staat het hoog ook nog wel te hard.
1200Hz is wel wat laag, maar dan moet ik echt even de curve en alles bekijken.
Hoewel ik serieuze "franse" merken ken die dat nog veel bonter maken
1200Hz is wel wat laag, maar dan moet ik echt even de curve en alles bekijken.
Hoewel ik serieuze "franse" merken ken die dat nog veel bonter maken
Re: mini PA systeem op accu?
Vergeten te vermelden, het volume van de compressie driver heb ik via de dsp zon 10db lager staan, het klopt echt best netjes in hoe het klinkt 
Hier is de curve van de sica van de fabrikant. Meting is inclusief de hoorn die ik gebruik
Hier is de curve van de sica van de fabrikant. Meting is inclusief de hoorn die ik gebruik
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: mini PA systeem op accu?
Daarmee neem je alleen de effecten van de kast niet mee (bafflestep + diffractie)grimoire schreef:Vergeten te vermelden, het volume van de compressie driver heb ik via de dsp zon 10db lager staan, het klopt echt best netjes in hoe het klinkt
Hier is de curve van de sica van de fabrikant. Meting is inclusief de hoorn die ik gebruik
CD83.26_380-8.gif
Je zou dit evt kunnen simuleren, mijn ervaring is echter dat je daar nog best naast kunt zitten.
Ik zal vanavond eens kijken of dat lukt om te laten zien wat je "mist"
Re: mini PA systeem op accu?
Ik ben benieuwd:)
Uiteindelijk is een perfect vlakke curve niet wat voor mij belangrijk is, maar vooral dat het klinkt zoals ik wil dat het klinkt en dat is voor nu geslaagd (net als bij koptelefoons/iems, sommige zijn niet vlak maar klinken wel erg lekker)
Is die crossover op 1200hz ok?
Er gaat max 50w in. En tweeters gaan via de dsp -10db. Belangrijkst is dat het niet kapot gaat. Dit klonk namelijk wel beter dan bv op 1500hz
24db lr crossover gekozen trouwens, wat eigenlijk een beetje het natuurlijk gedrag van de tweeter volgt als ik zo naar de grafiek kijk
Uiteindelijk is een perfect vlakke curve niet wat voor mij belangrijk is, maar vooral dat het klinkt zoals ik wil dat het klinkt en dat is voor nu geslaagd (net als bij koptelefoons/iems, sommige zijn niet vlak maar klinken wel erg lekker)
Is die crossover op 1200hz ok?
Er gaat max 50w in. En tweeters gaan via de dsp -10db. Belangrijkst is dat het niet kapot gaat. Dit klonk namelijk wel beter dan bv op 1500hz
24db lr crossover gekozen trouwens, wat eigenlijk een beetje het natuurlijk gedrag van de tweeter volgt als ik zo naar de grafiek kijk
Re: mini PA systeem op accu?
Stukje bij beetje kastjes gemaakt voor de accus en versterkers van wat triplex wat ik nog had liggen
Het schuine hoekje wat af is van de deksel voor de accus komen een usb kabel uit om de dsp te voeden en een stroomkabel voor de versterkers
Inmiddels is het bijna af
Kan iemand nog meedenken over de crossover die ik nog op 1200hz heb staan (24db curve) ?
Het schuine hoekje wat af is van de deksel voor de accus komen een usb kabel uit om de dsp te voeden en een stroomkabel voor de versterkers
Inmiddels is het bijna af
Kan iemand nog meedenken over de crossover die ik nog op 1200hz heb staan (24db curve) ?
Re: mini PA systeem op accu?
De hele set
Blij dat ik voor speakon kabels gegaan ben, ideaal.
Bij de vorige test stond het volume voor de woofer op -10db en tweeter -20db. Nu heb ik de woofer op 0 en tweeter op -10.
Ik ga toch nog eens sleutelen aan de crossover, want met het volume op max klinkt eea toch weer wat anders en is er winst te behalen. Mogelijk komt dat door de lage crossover van 1200. Nu de crossover toch eens hoger instellen. 2-2,5k en kijken hoe dat gaat.
Bij de vorige test stond het volume voor de woofer op -10db en tweeter -20db. Nu heb ik de woofer op 0 en tweeter op -10.
Ik ga toch nog eens sleutelen aan de crossover, want met het volume op max klinkt eea toch weer wat anders en is er winst te behalen. Mogelijk komt dat door de lage crossover van 1200. Nu de crossover toch eens hoger instellen. 2-2,5k en kijken hoe dat gaat.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: mini PA systeem op accu?
Het is het beste en makkelijkste om het gewoon even te meten.
Helaas nog geen tijd gehad om het even te simuleren.
Wat zijn de afmetingen van de kast trouwens?
Helaas nog geen tijd gehad om het even te simuleren.
Wat zijn de afmetingen van de kast trouwens?
Re: mini PA systeem op accu?
toevallig ben ik net aan het meten 
heb geen meet microfoon maar wel een rode M3 die ik nu heb opgesteld
kast is ongeveer 40 hoog, 24 breed en 35 diep
heb geen meet microfoon maar wel een rode M3 die ik nu heb opgesteld
kast is ongeveer 40 hoog, 24 breed en 35 diep
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: mini PA systeem op accu?
die mic is niet heel erg ideaal.grimoire schreef:toevallig ben ik net aan het meten
heb geen meet microfoon maar wel een rode M3 die ik nu heb opgesteld
kast is ongeveer 40 hoog, 24 breed en 35 diep
Houdt er vooral rekening mee dat het aan cardioide is, daarnaast is de freq resp enkel bruikbaar vanaf 100-8kHz ofzo
Een gecalibreerde meet-mic is tegenwoordig nog maar zo'n 50-60 euro.
Of en ongecalibreerde voor 30-35 euro
Wat is de positie van de drivers btw?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: mini PA systeem op accu?
Ok, hier even een voorbeeldje om het eea uit te kunnen leggen.
Deze simulatie is verre van nauwkeurig waarschijnlijk, maar ik gebruik het even als voorbeeld.
Met enkel de filters en gain correctie, krijg je de eerste grafiek.
Als ik even uitga van de 21 liter getuned op ongeveer 45-50Hz, zie je dat er dus nog niet heel veel lag in zit.
Dit komt onder andere door de bafflestep (zie bijvoorbeeld; https://sound-au.com/bafflestep.htm), maar ook doordat deze woofer met 50Hz wel een stuk lager getuned is.
Daarvoor moet je compenseren. Dat kun je doen door te boosten of een shelving filter te nemen.
Ook het hoog met je daardoor nog meer compenseren (= verzwakken).
Hierdoor krijg je grafiek 2, wat er al een stuk beter uitziet.
Dit zijn enkel wat grafieken die ik getraced heb, dus niet heel erg accuraat, maar het geeft wel weer wat er precies gebeurt.
Eventueel zul je in je DSP de gain wel wat moeten compenseren, het hoog heeft nu een verzwakking van iets van 18-20dB
Deze simulatie is verre van nauwkeurig waarschijnlijk, maar ik gebruik het even als voorbeeld.
Met enkel de filters en gain correctie, krijg je de eerste grafiek.
Als ik even uitga van de 21 liter getuned op ongeveer 45-50Hz, zie je dat er dus nog niet heel veel lag in zit.
Dit komt onder andere door de bafflestep (zie bijvoorbeeld; https://sound-au.com/bafflestep.htm), maar ook doordat deze woofer met 50Hz wel een stuk lager getuned is.
Daarvoor moet je compenseren. Dat kun je doen door te boosten of een shelving filter te nemen.
Ook het hoog met je daardoor nog meer compenseren (= verzwakken).
Hierdoor krijg je grafiek 2, wat er al een stuk beter uitziet.
Dit zijn enkel wat grafieken die ik getraced heb, dus niet heel erg accuraat, maar het geeft wel weer wat er precies gebeurt.
Eventueel zul je in je DSP de gain wel wat moeten compenseren, het hoog heeft nu een verzwakking van iets van 18-20dB
