Een externe geluidskaart of niet
Moderator: Beheerdersteam
-
Guitarking
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 11 nov 2019, 14:30
Een externe geluidskaart of niet
Hoi, ik heb dit weekend een upgrade van windows 10 gedaan. Mijn EMU patchmix geluidskaart heb ik hiermee gelijk de nek omgedraaid. Niet erg, ik vond het toch al een "pain in the Ass" card. Ik wil nu een nieuwe kopen en zit te denken aan een externe kaart volgens mij noemen ze dit ook wel een USB audio interface. Omdat ik ook muziek via de PC wil maken lijkt me dit wel handig. De volgende vragen heb ik hierbij:
- Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware.
- Heeft iemand een suggestie voor zo'n interface tussen de 100 en 200 euro?
- Waar moet ik opletten als ik zoiets wil kopen wanneer ik er muziek mee wil maken?
- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
- Verder zijn alle tips welkom.
Graag hoor ik jullie mening, alvast bedankt.
- Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware.
- Heeft iemand een suggestie voor zo'n interface tussen de 100 en 200 euro?
- Waar moet ik opletten als ik zoiets wil kopen wanneer ik er muziek mee wil maken?
- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
- Verder zijn alle tips welkom.
Graag hoor ik jullie mening, alvast bedankt.
Re: Een externe geluidskaart of niet
Ik had een focusrite 2 kanalen maar ik haalde niet de 1 volt met calibreren met ARTA kwam maar net aan 800 mV wat normaal genoeg is
Re: Een externe geluidskaart of niet
Ik heb niet de indruk dat luidsprekers opmeten het primaire doel is van de geluidskaart in deze.
Re: Een externe geluidskaart of niet
Als het puur om een USB out gaat met DAC, zodat je met analoog wat aan kan sturen.
Dan is het volgende misschien wat.
https://nl.aliexpress.com/item/33000866 ... 4c4dknhS8O
Heeft een goede USB inbterface cip en DAC chip, voor weinig, je moet wel even iets van twee weken wachten.
Dan is het volgende misschien wat.
https://nl.aliexpress.com/item/33000866 ... 4c4dknhS8O
Heeft een goede USB inbterface cip en DAC chip, voor weinig, je moet wel even iets van twee weken wachten.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een externe geluidskaart of niet
Hoeveel kanalen wil je in en uit?Guitarking schreef:Hoi, ik heb dit weekend een upgrade van windows 10 gedaan. Mijn EMU patchmix geluidskaart heb ik hiermee gelijk de nek omgedraaid. Niet erg, ik vond het toch al een "pain in the Ass" card. Ik wil nu een nieuwe kopen en zit te denken aan een externe kaart volgens mij noemen ze dit ook wel een USB audio interface. Omdat ik ook muziek via de PC wil maken lijkt me dit wel handig. De volgende vragen heb ik hierbij:
- Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware.
- Heeft iemand een suggestie voor zo'n interface tussen de 100 en 200 euro?
- Waar moet ik opletten als ik zoiets wil kopen wanneer ik er muziek mee wil maken?
- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
- Verder zijn alle tips welkom.
Graag hoor ik jullie mening, alvast bedankt.
Kalibreren van ARTA is niet heel boeiend eerlijk gezegd. Tenminste niet voor de standard freq resp en impedantie metingen.Bert61 schreef:Ik had een focusrite 2 kanalen maar ik haalde niet de 1 volt met calibreren met ARTA kwam maar net aan 800 mV wat normaal genoeg is
Re: Een externe geluidskaart of niet
Dat ligt er aan wat je wilt, voor relatief simpel werk dat naar twee sporen (stereo) uitstuurt is Audacity een goede.Guitarking schreef:- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
Wil je Multi-tracken en gebruikt maken van VST Instruments, dan is Tracktion het proberen waard.
Beiden zijn gratis.
Mag het wat kosten, dan zit hier vast wel wat leuks tussen : https://www.bax-shop.nl/daw/daw-software
-
Guitarking
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 11 nov 2019, 14:30
Re: Een externe geluidskaart of niet
Dank voor de reacties, ik moet zeggen dat het me een beetje duizelt. Ik begeef me op een heel nieuw terrein. Ik moet het dan niet te moeilijk maken op mijn middelbare leeftijd 
One World Concepts ik denk dat ik met 2 in en 2 out voldoende heb. Ik wil met mijn gitaar en wellicht wat zang er overheen wat ideetjes opnemen. Di
Ray5150 gezien mijn bovengenoemde opmerking denk ik dat ik prima af kan met jouw antwoord.
1 vraag zie ik nog niet beantwoord en die kan volgens mij heel gemakkelijk met ja of nee aangegeven worden. - Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware in de PC.
One World Concepts ik denk dat ik met 2 in en 2 out voldoende heb. Ik wil met mijn gitaar en wellicht wat zang er overheen wat ideetjes opnemen. Di
Ray5150 gezien mijn bovengenoemde opmerking denk ik dat ik prima af kan met jouw antwoord.
1 vraag zie ik nog niet beantwoord en die kan volgens mij heel gemakkelijk met ja of nee aangegeven worden. - Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware in de PC.
Re: Een externe geluidskaart of niet
Dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn,
maar onder voorbehoud want ik heb volstrekt geen ervaring met spotify of soortgelijke streaming programma's...
maar onder voorbehoud want ik heb volstrekt geen ervaring met spotify of soortgelijke streaming programma's...
Re: Een externe geluidskaart of niet
Moet kunnen, ik speel met een m-track audio interface ook gewoon af vanaf PC naar mijn actieve speakers. Maar je moet wel even de juiste kabels hebben. USB audio interfaces, die ook geschikt zijn voor opname hebben vaak wat afwijkende aansluitingen dan consumenten audio apparatuur.
-
Guitarking
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 11 nov 2019, 14:30
Re: Een externe geluidskaart of niet
Dank Ray5150. Ik noemde Spotify overigens als voorbeeld. Kan ook geluidsweergave als YouTube zijn.
Re: Een externe geluidskaart of niet
Spotify en youtube is geen probleem. Ze hebben net als een geluidskaart een line-out. Eventueel een adapterkabeltje nodig, vaak hebben ze 2x een 6.3mm jack als line out.
Hierbij een link naar de website van Thomann, ik heb al wat filters aangezet.
https://www.thomann.de/nl/usb_audio_int ... 49644=true
Goedkope optie is bijvoorbeeld de behringer U-Phoria UMC202HD. Heb zelf een variant met 1 microfoon ingang (voor meten van luidsprekers) en deze werkt prima. Plug en play.
Een stukje duurder zou je kunnen kijken naar een Focusrite, bijvoorbeeld de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Deze hebben volgens mij wat meer opties via software/drivers.
Hierbij een link naar de website van Thomann, ik heb al wat filters aangezet.
https://www.thomann.de/nl/usb_audio_int ... 49644=true
Goedkope optie is bijvoorbeeld de behringer U-Phoria UMC202HD. Heb zelf een variant met 1 microfoon ingang (voor meten van luidsprekers) en deze werkt prima. Plug en play.
Een stukje duurder zou je kunnen kijken naar een Focusrite, bijvoorbeeld de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Deze hebben volgens mij wat meer opties via software/drivers.
Re: Een externe geluidskaart of niet
Bij de Presonus krijg je meestal ook een bruikbare DAW (opnameprogramma) mee. Alleen handig als je nog niets hebt.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Een externe geluidskaart of niet
De Mackie Onyx is best een prima kaartje, met een prima ADC en DAC aan boord.
Bij de volledige 2 -kanaals variant zit volgens mij ook nog een midi interface, helemaal prima om daar een pedal switch board op aan te sluiten voor je gitaar effecten ed
(of een piano voor de zanger)
Behringer maakt trouwens idd mooi spullen, ik heb alleen zelf wisselende ervaring met drivers.
Het kan best zijn dat het tegenwoordig verholpen is
Bij de volledige 2 -kanaals variant zit volgens mij ook nog een midi interface, helemaal prima om daar een pedal switch board op aan te sluiten voor je gitaar effecten ed
(of een piano voor de zanger)
Behringer maakt trouwens idd mooi spullen, ik heb alleen zelf wisselende ervaring met drivers.
Het kan best zijn dat het tegenwoordig verholpen is
-
Guitarking
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 11 nov 2019, 14:30
Re: Een externe geluidskaart of niet
Dank voor jullie reacties. Ik heb jullie voorstellen allemaal bekeken en ik denk te gaan voor de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Iets duurder maar heeft volgens mij ook een grote mogelijkheid met de bijgeleverde software. Nogmaals dank!
