het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Hij zal wel wat minder "Romig" klinken dan je 300B vermoed ik zo. Als je dat zo zou kunnen zeggen. Aan fraai detail zal het niet ontbreken. Kom je nog naar Alphen er mee?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

kans is gering ('t is toch bijna 200km weg).. Ik kom wel ieder jaar (tot nu toe) in Beetsterzwaag... als alles goed gaat wil Ytse zijn Saba green-cones volgend jaar afhebben en kunnen we ze er op aansluiten.. Die Saba's munten niet uit in basweergave, maar wat kunnen ze verschrikkelijk mooi klinken (mits goed aangestuurd).
Heb ze wel eens eerder gehoord op de KT88 van Sander... gemiddeld oordeel was toen dat bij iedereen de mond open viel... wow, dat waren een paar speakers!! Ok, weinig bas maar dat was ze vergeven..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is andersom ook een beetje de makke. Beetsterzwaag is hier vandaan dan weer 2 uur rijden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door hannesie »

Dat is wel een verschil met wat/die ik in Beetsterzwaag heb gezien, wel erg gaaf Kees..............!!!

Dit is is echt echt AF..>>>>>>>!!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Ah!buis »

Heel mooi ja :goedzo:
Lijkt haast een buizen versterker geeft licht, wordt heet en is zwaar :lol:
Anne
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door richard »

audiomanics schreef:
... 50 euro hout dat dus zo de kachel in kan.. C'est la vie..
Ach, bij mijn ouders thuis stookten ze de kachel ook met mahonie.

Maar het is weer een erg fraai project; zowel in klank als visueel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Ik hoop dat ie wat beter meet dan deze:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... view.9741/
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

ds23man schreef:
Ik hoop dat ie wat beter meet dan deze:
Wat dat betreft is het bij versterkers net als met mosselen: die moet je niet ontleden of gaan analyseren.. die moet je proeven..

De WK88 van Sander was ook zo'n versterker waar opzettelijk veel vervorming in gemaakt was, maar dat ding klonk wel zo verschrikkelijk lekker..
Versterkers die 0% vervormen en binnen 0,000001 dB lineair zijn en stabiel tot 0 Ohm etc etc zijn misschien utopisch goed, maar klinken ze ook lekker???

Ergo: ik verwacht dat deze versterker meettechnisch mogelijk zelfs slechter is... zou zomaar kunnen..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik hoop dat ie wat beter meet dan deze:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... view.9741/
Vanwaar die twijfel Gerhard? Zie het eerdere Hiraga Monster draadje. Die versie mat prima. Zou niet weten waarom deze van Kees minder zou meten :roll: Vertel...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Ik hoop dat ie wat beter meet dan deze:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... view.9741/
Vanwaar die twijfel Gerhard? Zie het eerdere Hiraga Monster draadje. Die versie mat prima. Zou niet weten waarom deze van Kees minder zou meten :roll: Vertel...
Welk draadje Peter?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat deze bedoelt wordt :
viewtopic.php?f=7&t=22095
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Ja, had ik toch ook alhier eerder genoemd... Gerhard wordt een beetje kort van memorie lijkt het :rofl: :rofl: :rofl: Maar dan nog, vanwaar de verdenking dat dit ding slecht zou meten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Omdat er geen enkele serieuze meting van te vinden is:

https://www.google.nl/search?biw=1129&b ... 3407421099
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Omdat er geen enkele serieuze meting van te vinden is:

https://www.google.nl/search?biw=1129&b ... 3407421099
Tja, en daarom vergelijk je hem maar met een willekeurige instap Pass. Ach ja Laro of Lada? Klinkt ook bijna hetzelfde... :lol:

Ik heb het anders wel gemeten en gemeld in dat draadje. Gewoon goed zoeken :-"
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

En wat dan nog??? al zou dat ding 50% vervormen.. als iedereen het geweldig vindt klinken, dan mag het van mij..
(als het maar harmonische vervorming is, want dat klinkt voor onze oortjes heel natuurlijk)

Kees
BUIZERD
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 18:00

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door BUIZERD »

Kees, laat ze maar lullen.
Heb jaren geleden zo'n ding in elkaar geschroefd toen ik een paar gebroken ribben had.
Nooit spijt van gehad, gebruik hem nog weleens als er iemand komt luisteren naar mijn hoofd set.
Altijd heel leuk die verbaasde blikken.
Dus wat je al zegt, wat betekend meten.
Het gaat meer om beleven.

Groet
Hans
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Oh, ik neem metingen ook serieus, maar hecht daar klankmatig weinig waarde aan.. er zijn ook heel veel fenomenen in de audio die niet te meten zijn maar die klankmatig bijzonder goed werken. Neem alleen al het eeuwige geneuzel over kabels. Ik heb geëxperimenteerd met koper, diverse zilverlegeringen, 20 karaat goud, puur koolstof, ook de diverse soorten dielectricum.. etc.. sommige kabels klinken gewoon geweldig en anderen helemaal niet. En als ik dan ook nog vertel dat ik kabels heb gehad die eerst een paar weken moesten worden ingebrand en toen gewoon wereldkabels werden.. daar hoef je echt niet mee aan te komen bij de meet-freaks... dat is gewoon niet aan te tonen, maar het verschil is duidelijk hoorbaar, en niet door mij alleen..
Van mij mogen ze allemaal prikkeldraad als interlinks gebruiken hoor.. ik hou het wel bij ingebrande koolstofkabels en 20 karaat gouddraad..
En dan ken ik er nog een: de soort lak die aan de binnenkant van hoorns aangebracht wordt.. het verschil tussen een schetterhoorn en een verschrikkelijk mooi klinkende hoorn.. verklaar dat eens met alle meetapparatuur...
En iemand die het echt wil weten mag die versterker van mij best helemaal doormeten, maar de uitslag daarvan zal de versterker niets veranderen..
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Ehm Kees, niet zo jammeren voordat je geslagen wordt :lol: (Wat volgens mij ook niemand van plan is :mrgreen: )
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Mij slaan? dat wordt leuk, kan ik ook weer eens helemaal los gaan.. lang geleden.. ;-)
Maar even kort door de bocht... Meetwaarden kom ik ook niet veel tegen en ze zeggen me ook niet veel (dat zal mijn dommigheid zijn..)
Maar euh… klonk het als jammeren dan??

Kees
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Deze Hirage zal ongetwijfeld niet slecht meten, maar ik verbaas me er gewoon over dat er nergens metingen zijn te vinden afgezien van een paar scoopplaatjes. Als je zoiets als dit bouwt zou je toch willen weten waar het geheim van deze versterker in zit?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Als jij 'm kan meten, verscheep ik 'm met alle liefde naar de bananenrepubliek... Ik denk dat het niet zo heel ver van Appelscha af ligt..
Ik heb zo'n digitaal scoopje en daar houdt het wel een beetje mee op.. Ik heb zelfs geen toonfiets, dat moet ik uit de computer peuteren..
Ik heb de versterker wel in een simulatiemodel staan (MicroCap10) waar ik wel wat nuttige informatie uit kon halen..
Dat MicroCap heb ik me nog niet zover in verdiept dat ik er ook allemaal vervormingspercentages uit kan halen.. Wel dat het frequentie bereik tot ca 2mHz recht loopt met de standaard tegenkoppeling en ook dat hij in het geheel ca 1,5dB minder versterkt bij het gebruik van GR types ipv de Y (die origineel niet te vinden zijn, of voor bizarre bedragen..)
Maar hier een kleurig plaatje….
Clip0001.jpg
Kees
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Na lang zoeken kwam ik dit tegen op een Grieks forum:
pV8m3dn.jpg
Uitvoering onbekend, mijn Grieks is een beetje roestig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Simulaties zeggen weinig over vervorming Kees. En snoekie is aan een nieuwe bril toe: viewtopic.php?p=1754125#p1754125 Zoals je al opmerkte, die cijfertjes voegen totaal niets toe aan hoe hoe hij klinkt maar er is nou eenmaal een categorie die de bloemetjes en beestjes ook mooier vindt als ie de naam weet. :D En heb je een goede geluidskaart dan kun je hem ook zelf opmeten met Arta als je nog zou willen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Ja, en dan nog: meetwaardes die je kan vinden op het internet zijn van die versterker, niet de mijne.. Er wordt nogal eens afgeweken met de componenten. Bij mij zitten er Toshiba's in (of wel heel mooi nagemaakte fakes..)
Welliswaar zijn metaalfilmweerstanden in een aantal gevallen niet mijn favorieten.. De Allan Bradley koolstofweerstanden zijn enorm groot, wijken gewoon heel erg af, dus moet je uit een partij van 100 de beste uitzoeken EN die weerstanden zijn bijzonder lekker in buizenversterkers maar of dat ook voor zo'n getransistoriseerd ding geldt??
Ook heb ik niet echt lopen tweaken met soorten kabels. er zitten gewoon dikke koperen kabels in, geen bijzondere dingen..
Mijn 300BXLS heeft het eerste half jaar bijna alleen op zijn kop in het krat gehangen, op zoek naar de best klinkende componenten. Daarbij zijn Metaalfilm weerstanden, RikenOhm (die turquase met goudkleurige draden), draadgewonden en weet ik veel welke soorten nog meer getest, puur op geluid. Uiteindelijk is de Allan Bradley uit de bus gekomen als fijnst klinkende.. Zo ook met de bekabeling. Van koper, RG58U, zilver (zelfs 99,999) koolstof en nu hangt er 20 karaat gouddraad in geïsoleerd met katoen en 5Niner zilver voor de aarde.. Stukjes van een paar centimeter, maar je kon het horen..
Waarmee ik maar aan wil geven dat, zelfs als het schema hetzelfde is, dat zo'n versterker heel anders kan klinken..
Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

De onderkant is nu ook succesvol gefreesd, niets uitgebroken en past ook in een keer..
Wijziging op het Mini-Druk-aan-druk-uit printje doorgevoerd vwb het accurelais..
Heb alleen even twee weerstandjes niet meer op voorraad.. en om nu voor twee weerstanden weer een bestelling te plaatsen..
MiniDadu.JPG
Omdat je die dingen minimaal per 5 moet bestellen heb ik er dus vier over..
Het stukje voor de accu kan je er af zagen en dan wordt het printje zoals in het midden..
Ook een printje voor zo'n mini-druk-aan-druk-uit schakelingetje hebben? voor de prijs van twee postzegeltjes ligt ie op de deurmat..

Kees
Plaats reactie