Proof of concept (8x 2" Tangband)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Inderdaad, thanks!Henkjan schreef:Dat zijn de betere verjaarskado's
Ik heb gisteren de hele dag op de zolder doorgebracht met het leggen van de vloerbedekking en het plaatsen van alle elektronica.
Helaas moest ik een rit maken naar de bouwmarkt omdat ik nog wat spullen nodig had, hierdoor is het niet afgekomen...
Vandaag heb ik zeilcursus gehad, wel lekker de hele dag op het water, maar dus weer niets kunnen doen.
De onderstaande foto's zijn nog de onaffe (ja, dat is Nederlandsch) situatie.
Nog te doen: restje vloerbedekking, loungebank plaatsen (morgen), meubeltje onder de tv, kleine stukjes kabelgoot, "proof of concepts" opnieuw inmeten en afstellen, Audyssey z'n ding laten doen voor Dolby Atmos, 2 MDS08 compacte subjes afbouwen (die heb ik ook al jaren staan, maar gaat er nu echt van komen).
Jaja, de surrounds en center zijn geen eigen ontwerp...
Ik heb lang gezocht en gedacht over wat ik hier wilde gaan plaatsen. Heb zo'n beetje alle Tangbands, en Markaudio's de revu laten passeren, maar alles zou (mezelf kennende) weer v.w.b. ontwerp, tijd en geld volledig uit de klauwen lopen.
Als center hangt de Canton CD250.3 en als surrounds 4x de Canton Plus x.2
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Mooi! die dakkapel geeft wel een leuke wobble in je beeld naar links denk ik zo?
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Ik hoor geen vreemde zaken.Shadow schreef:Mooi! die dakkapel geeft wel een leuke wobble in je beeld naar links denk ik zo?
Het verbaast me zelfs dat het ZO goed klinkt al, zonder iets aangepast te hebben. Het laag mag wel een boost hebben, die klinkt magertjes, maar daar komen de subjes voor.
Morgen ga ik meten. Dan is iedereen weg en kan ik rustig m’n gang gaan
Het ziet er nu netjes uit.
Bijna af.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
De vorm van de ruimte is wel een plus natuurlijk, niet de ellende van een vierkante doos.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Net een eerste meting met REW op de luisterplek gedaan.
Niet veel mis mee. De dip rond 300Hz is vanwege de overnamefrequentie. Daar zal ik wat aan gaan doen.
Ik had het over een boost in het laag die nodig zou zijn, maar volgens de meting is er eigenlijk weinig mis mee.
Waarschijnlijk zijn de speakers in de woonkamer de boosdoener. Daar zit veel meer laag in.
De afval vanaf 16khz is normaal. Dat zijn de tangbands.
Niet veel mis mee. De dip rond 300Hz is vanwege de overnamefrequentie. Daar zal ik wat aan gaan doen.
Ik had het over een boost in het laag die nodig zou zijn, maar volgens de meting is er eigenlijk weinig mis mee.
Waarschijnlijk zijn de speakers in de woonkamer de boosdoener. Daar zit veel meer laag in.
De afval vanaf 16khz is normaal. Dat zijn de tangbands.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Die wobble bij 60hz een beetje dempen en niks om je voor te schamen! 
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
24 mei 2010
Toch leuk om na zoveel jaar te lezen dat er een echt lekker systeem is ontwikkeld er er nog steeds staat......!!MichaelB schreef:Even mezelf spammen, ik had ze nu toch beneden staan.
Ik heb het er ere-gisteren, gisteren en vandaag met m'n vriendin over gehad en ben tot een pijnlijke beslissing gekomen...
De 'Proof of concepts' gaan in de verkoop
Het idee was namelijk om deze in mijn toekomstige kantoor boven de garage te gaan zetten, maar bij nader inzien is deze ruimte te ongelukkig vormgegeven, zodat ze daar totaal niet tot hun recht gaan komen....
Hoe makkelijk en meegaand m'n vriendin ook is m.b.t. zaken in het interieur, deze speakers komen er niet in
De SDX7/Jordan combi van de foto hier beneden staat er nu en die blijft er ook.
POCPOC.jpg
POCSDXJ-POC.jpg
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Wow, inderdaad, ik had ze bijna verkocht!...
11 jaar geleden begonnen en sinds ze af zijn nog geen dag spijt gehad.
11 jaar geleden begonnen en sinds ze af zijn nog geen dag spijt gehad.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Iets HEEL vreemds.
Ik laat de versterker de Audessey meting doen en "error", R-speaker phase...
Dat kan niet, dus nog een keer: "error", R-speaker phase.
Ik sluit een USB-stekker op de mini-dsp aan en invert het rechter kanaal. Ineens meer laag en het geluidsbeeld krijgt diepte en de stemmen (stukje muziek opgezet) staan in het midden.
WTF?!
Dus ik zet alles weer zoals het was en til beide speakers naar elkaar toe, stemmen weg! Laag zo goed als weg!
Invert rechts en het klopt weer... Wat de hel?
Dit zeg ik net nadat ik het Xilica filter vervangen heb:
Oktober 2016:
"Andere zaken:
Het laag loopt bij de Xilica verder door. Volgens mij vreemd, want beiden geven aan tot 20Hz door te lopen (technisch heb ik daar geen verstand van).
Het stereobeeld lijkt ook anders te zijn. Ik kan het niet exact omschrijven, maar het lijkt alsof het beeld minder breed is. Het blijft meer aan de speaker kleven.
Al met al klinkt het zeker niet beter. Het is niet dat het vervelend klinkt, maar de Xilica klonk echt beter."
Ik controleer dus alle aansluiting zoals ze op het bordje en in de handleiding van de Minidsp staan en die kloppen echt.
Het kan haast niet dat ik al die tijd (okee, ze hebben na het aansluiten van de minidsp nagenoeg niet meer gespeeld) geluisterd heb met 1 kanaal in tegenfase? Van het weekend maak ik de speakers open om te zien of ik toch niet een fout ergens gemaakt heb, maar dat lijkt me sterk anders was het met het vorige filter ook zo geweest
Nu zegt Audessey dat de gehele fase van de fronts niet klopt.
Ik laat de versterker de Audessey meting doen en "error", R-speaker phase...
Dat kan niet, dus nog een keer: "error", R-speaker phase.
Ik sluit een USB-stekker op de mini-dsp aan en invert het rechter kanaal. Ineens meer laag en het geluidsbeeld krijgt diepte en de stemmen (stukje muziek opgezet) staan in het midden.
WTF?!
Dus ik zet alles weer zoals het was en til beide speakers naar elkaar toe, stemmen weg! Laag zo goed als weg!
Invert rechts en het klopt weer... Wat de hel?
Dit zeg ik net nadat ik het Xilica filter vervangen heb:
Oktober 2016:
"Andere zaken:
Het laag loopt bij de Xilica verder door. Volgens mij vreemd, want beiden geven aan tot 20Hz door te lopen (technisch heb ik daar geen verstand van).
Het stereobeeld lijkt ook anders te zijn. Ik kan het niet exact omschrijven, maar het lijkt alsof het beeld minder breed is. Het blijft meer aan de speaker kleven.
Al met al klinkt het zeker niet beter. Het is niet dat het vervelend klinkt, maar de Xilica klonk echt beter."
Ik controleer dus alle aansluiting zoals ze op het bordje en in de handleiding van de Minidsp staan en die kloppen echt.
Het kan haast niet dat ik al die tijd (okee, ze hebben na het aansluiten van de minidsp nagenoeg niet meer gespeeld) geluisterd heb met 1 kanaal in tegenfase? Van het weekend maak ik de speakers open om te zien of ik toch niet een fout ergens gemaakt heb, maar dat lijkt me sterk anders was het met het vorige filter ook zo geweest
Nu zegt Audessey dat de gehele fase van de fronts niet klopt.
Laatst gewijzigd door MichaelB op do 14 nov 2019, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Ik lees op het minidsp forum van iemand dat zijn minidsp de kanalen ook invert, beide kanalen.
https://www.minidsp.com/forum/hardware- ... tput#33057
"1. The inverting takes place in the digital domain in the miniDSP. So now can I trust that the rest of my system is correctly wired.
2. It seems to be a properly inverted signal, by looking at the binary numbers. This is good, the signal can then be successfully inverted back within the plug-in. Maybe not so probable, but if the whole DATA curve would have been inverted or if there would have been some timing issues, it would have looked very different.
3. This is either a normal behaviour or a funny thing in my sample of miniDSP, plug-in or firmware. It would be appreciated if someone with a similar setup could check if they also get inverted signals. If it is normal, I would recommend devteam to put a note about it in some of the manuals."
https://www.minidsp.com/forum/hardware- ... tput#33057
"1. The inverting takes place in the digital domain in the miniDSP. So now can I trust that the rest of my system is correctly wired.
2. It seems to be a properly inverted signal, by looking at the binary numbers. This is good, the signal can then be successfully inverted back within the plug-in. Maybe not so probable, but if the whole DATA curve would have been inverted or if there would have been some timing issues, it would have looked very different.
3. This is either a normal behaviour or a funny thing in my sample of miniDSP, plug-in or firmware. It would be appreciated if someone with a similar setup could check if they also get inverted signals. If it is normal, I would recommend devteam to put a note about it in some of the manuals."
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Zo dat heeft "lang" geduurd (lang is bij mij zeer relatief).
De 2x4HD zit er tussen. Ik ben dus van gebalanceerd naar ongebalanceerd gegaan. Jammer dat MiniDSP nog steeds geen gebalanceerde HD versie heeft.
Het was me te doen om eindelijk van het platte geluidsbeeld en de enorme ruis af te zijn, beiden zijn opgelost.
Er is nog wel wat ruis, maar deze is op 1,5 meter afstand niet meer te horen.
Wat me vooral opvalt, is dat het geluidsbeeld veel meer diepte heeft. De zangers en instrumenten staan weer als losse objecten in de ruimte.
Het was leuk om te switchen tussen de normale en HD versie. Verbijsterend zelfs hoe anders het klinkt. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Eindelijk kan ik weer echt genieten van m'n muziek!
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze ook weer eens van de zolder te halen.
Helaas is de stylus kapot, dus daar bestel ik meteen een nieuwe voor.
Genieten!
De 2x4HD zit er tussen. Ik ben dus van gebalanceerd naar ongebalanceerd gegaan. Jammer dat MiniDSP nog steeds geen gebalanceerde HD versie heeft.
Het was me te doen om eindelijk van het platte geluidsbeeld en de enorme ruis af te zijn, beiden zijn opgelost.
Er is nog wel wat ruis, maar deze is op 1,5 meter afstand niet meer te horen.
Wat me vooral opvalt, is dat het geluidsbeeld veel meer diepte heeft. De zangers en instrumenten staan weer als losse objecten in de ruimte.
Het was leuk om te switchen tussen de normale en HD versie. Verbijsterend zelfs hoe anders het klinkt. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Eindelijk kan ik weer echt genieten van m'n muziek!
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze ook weer eens van de zolder te halen.
Helaas is de stylus kapot, dus daar bestel ik meteen een nieuwe voor.
Genieten!
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Leuk! Ik heb een SL2000, ooit gekocht voor 5 gulden op de rommelmarkt 
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
En ze spelen nog steeds hoor, naar volle tevredenheid.
Meer voor film dan om muziek te luisteren, dat wel, maar dat doen ze ook voortreffelijk
Volgens mij zijn dit mijn enige zelfgebouwde speakers die ik al zo lang gebruik en dagelijks beluisterd worden.
Meer voor film dan om muziek te luisteren, dat wel, maar dat doen ze ook voortreffelijk
Volgens mij zijn dit mijn enige zelfgebouwde speakers die ik al zo lang gebruik en dagelijks beluisterd worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
ja die W2-800 is een geniaal speakertje, o.a. enorm lage vervorming.
ik heb ze thuis in ene van de werkkamers (de desktop Nescio) en ze verbazen me ook elke keer.
ik heb ze thuis in ene van de werkkamers (de desktop Nescio) en ze verbazen me ook elke keer.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
De eerste echte reparatie in 15 jaar
De sub van de rechterspeaker viel dus (weer) steeds uit, dat was een tijd "opgelost".
Stoute schoenen aangetrokken en het geheel gedemonteerd. Lees: 1 bout aan de onderzijde, lekker makkelijk.
UCD's gewisseld om te zien of het daar aan ligt, nope, nog steeds.
Ik wiebel aan het line-in stekkertje op de UCD, kraak, sputter, kraak. Dat is dus de boosdoener. Blijkbaar maakt die geen contact meer, maar hoe dan? Het heeft gewoon altijd vastgezeten...
Maar eens even een goeie blik op werpen en wat contactspray in spuiten (alle draadjes zitten namelijk nog wel vast).
De sub van de rechterspeaker viel dus (weer) steeds uit, dat was een tijd "opgelost".
Stoute schoenen aangetrokken en het geheel gedemonteerd. Lees: 1 bout aan de onderzijde, lekker makkelijk.
UCD's gewisseld om te zien of het daar aan ligt, nope, nog steeds.
Ik wiebel aan het line-in stekkertje op de UCD, kraak, sputter, kraak. Dat is dus de boosdoener. Blijkbaar maakt die geen contact meer, maar hoe dan? Het heeft gewoon altijd vastgezeten...
Maar eens even een goeie blik op werpen en wat contactspray in spuiten (alle draadjes zitten namelijk nog wel vast).
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Uiteraard heeft dat niets geholpen. 
Ik ga het morgen gewoon solderen, hoeft "nooit" meer los en als het toch moet dan zijn die 4 pootjes ook zo weer losgesoldeerd.
Met film kijken valt het totaal niet op, maar net toen ik muziek zat te luisteren hoor je het wel.
Ik ga het morgen gewoon solderen, hoeft "nooit" meer los en als het toch moet dan zijn die 4 pootjes ook zo weer losgesoldeerd.
Met film kijken valt het totaal niet op, maar net toen ik muziek zat te luisteren hoor je het wel.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Dat zijn i.d.d. tricky fastons. Er is op zich niks mis met fastons (Fast-On
) maar het krimpen is nog wel eens een dingetje. Van die soort peuter ik het plastic er af, knijp de draad vast en soldeer ze na. Draad direct aan de print vast solderen is wel heel rigoureus.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Wat peuter je dan los?Pjotr schreef: ↑di 26 aug 2025, 21:03Dat zijn i.d.d. tricky fastons. Er is op zich niks mis met fastons (Fast-On) maar het krimpen is nog wel eens een dingetje. Van die soort peuter ik het plastic er af, knijp de draad vast en soldeer ze na. Draad direct aan de print vast solderen is wel heel rigoureus.
Misschien is dat ook een optie.
Nope, netjes 100% koper. Hoezo dat dan? Vergaat cca met de jaren?
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Het plastic als dat er van fabriekswege al om geperst zit. Er zijn vele soorten van met en zonder plastic en diverse krimpsoorten. Hypex leverde meestal van die auto dingen er bij en die gaan snel los zitten als je ze niet goed krimpt.
CCA is i.i.g. niet zo te solderen. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit als speakerkabel en montagedraad gezien. Spreekspoelen dan weer wel omdat gewicht/geleidbaarheid verhouding een stuk gunstiger dan van koper.
CCA is i.i.g. niet zo te solderen. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit als speakerkabel en montagedraad gezien. Spreekspoelen dan weer wel omdat gewicht/geleidbaarheid verhouding een stuk gunstiger dan van koper.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Duidelijk, dan is dit een andere connector denk ik, want er is niets los of af te peuteren.
Ik heb toch maar de weg van de minste weerstand gekozen en een nieuw kabeltje besteld. Vast solderen is toch niet zo'n goed idee.
Als het straks weer 15 jaar meegaat, dan ben ik HEEL blij.
Ik heb toch maar de weg van de minste weerstand gekozen en een nieuw kabeltje besteld. Vast solderen is toch niet zo'n goed idee.
Als het straks weer 15 jaar meegaat, dan ben ik HEEL blij.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Ah snappum. Niet de speaker/voedingsdraden zijn het probleem zoals ik dacht, maar het signaal kabeltje. Die speaker/voedingsdraden kunnen ook nog wel eens problematisch zijn en los zitten. Hypex gebruikt de goedkope vertinde versie en die gaat oxideren op den duur en slecht contact maken. Er is een duurdere vergulde versie en die veel betrouwbaarder. Je kunt proberen met een naald het contactje er uit te peuteren maar nieuw kabeltje bestellen is denk slimmer.
Re: Proof of concept (8x 2" Tangband)
Hmprf, ineens overleden.
Geeft geen geluid meer door en is niet meer via USB te zien.
Lampje gaat wel aan en dat is het dan...
Gelukkig had ik nog een standaard 2x4 MiniDSP liggen en de XML met instellingen opgeslagen, dus er is weer geluid.
Wel kl*te dat de 2x4HD nu al stuk is.
Die standaard MiniDSP gebruik ik altijd voor alle testen, dus er moet wel een vervanging voor de HD komen.
299 euro voor een nieuwe... *HUIL*
Mocht nog iemand een 2x4HD hebben tegen een schappelijke prijs, graag!
