Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Het lijkt me dat je de baffle step veel te weinig hebt gecorrigeerd. Een spoel van 0.8mH is erg klein. Probeer eens 1.5mH of zelfs 2,2mH dan krijg je minder mid en dus gevoelsmatig meer laag. Uiteraard wel de tweeter sectie erbij aanpassen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
De spoel is reeds groter gemaakt. zodat er minder mid doorkomt en gevoelsmatig meer bass.
Baffle step correctie met R en C dienen toch om de impedantie van de spoel voor een tijdje te corrigeren zodat de filter langer zijn karakteristiek kan houden? of heeft dit nog andere eigenschappen?
Hoe kan ik het mid minder ijzig, minder kil, warmer, voller, minder schel (ik probeer het te verwoorden:p) laten klinken? of is dit enkel en alleen woofer gebonden?
Baffle step correctie met R en C dienen toch om de impedantie van de spoel voor een tijdje te corrigeren zodat de filter langer zijn karakteristiek kan houden? of heeft dit nog andere eigenschappen?
Hoe kan ik het mid minder ijzig, minder kil, warmer, voller, minder schel (ik probeer het te verwoorden:p) laten klinken? of is dit enkel en alleen woofer gebonden?
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Welk filter pas je nu toe?
Bij de eerdere simulaties zie je dat de response in het midhoog en hoog flink meer is dan vanaf 100Hz tot 500Hz. Dat komt wss. door de bafflestep. Die moet je corrigeren door een grotere seriespoel, hoewel bij zo'n klein kastje een goed afgestemde zuigkring beter werkt.
Bij de eerdere simulaties zie je dat de response in het midhoog en hoog flink meer is dan vanaf 100Hz tot 500Hz. Dat komt wss. door de bafflestep. Die moet je corrigeren door een grotere seriespoel, hoewel bij zo'n klein kastje een goed afgestemde zuigkring beter werkt.
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Spijtig genoeg kan ik de tot nu toe best klinkende filter niet posten aangezien er momenteel een andere in steekt, ik nu op kot zit wegens herexamens en dat de "beste " filter nog ergens thuis getekend staat op een stukje papier.
Ik wou voor wie eens wou proberen mijn data posten in een boxsim project, maar dat lukt me niet.
Ik wou voor wie eens wou proberen mijn data posten in een boxsim project, maar dat lukt me niet.
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
hallo
6 jaar na het afsluiten van dit project staan deze luidsprekers nog steeds te pronken in de woonkamer.
Echter is mijn vermoeden nog steeds dat er meer uit te halen is. Op het vlak van filtering, laagweergave, etc.
Bij gebrek aan kennissen in de buurt met dezelfde passie richt ik me tot julie.
Graag zou ik aan een nieuw luidspreker project beginnen, maar het vorige (dit) is voor mij nog niet geheel af.
Is er iemand bereid om deze luidsprekers te beluisteren, sugesties te doen, de filter te tweaken, etc?
Bijleren en inzicht verwerven in de luidspreker-materie is waar het me om gaat.
Zelf woon ik centraal in België, echter rijd ik regelmatig richting Apeldoorn.
Me verplaatsen is geen probleem.
Dank bij voorbaat
Jeroen
6 jaar na het afsluiten van dit project staan deze luidsprekers nog steeds te pronken in de woonkamer.
Echter is mijn vermoeden nog steeds dat er meer uit te halen is. Op het vlak van filtering, laagweergave, etc.
Bij gebrek aan kennissen in de buurt met dezelfde passie richt ik me tot julie.
Graag zou ik aan een nieuw luidspreker project beginnen, maar het vorige (dit) is voor mij nog niet geheel af.
Is er iemand bereid om deze luidsprekers te beluisteren, sugesties te doen, de filter te tweaken, etc?
Bijleren en inzicht verwerven in de luidspreker-materie is waar het me om gaat.
Zelf woon ik centraal in België, echter rijd ik regelmatig richting Apeldoorn.
Me verplaatsen is geen probleem.
Dank bij voorbaat
Jeroen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
mss kan je ze meenemen naar de luisterdag in Alphen?
viewtopic.php?f=26&t=27835
viewtopic.php?f=26&t=27835
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Interessant
Echter moet ik werken die dag.
Ik probeer me vrij te maken.
Echter moet ik werken die dag.
Ik probeer me vrij te maken.
-
jsjeroenjs
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 16 sep 2011, 23:34
- Locatie: Beersel-België
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Ik heb me kunnen vrijmaken
kom naar de luisterdag in Aphen!
kom naar de luisterdag in Aphen!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)
Tony Gee heeft met deze woofer volgens mij een budget voorstander gemaakt.
Daarnaast valt me op dat je bij het filteren nog de bafflestep niet compenseert.
viewtopic.php?f=77&t=28097&start=100
Kijk eens naar dit filter, bij Boxsim kun je dit ook proberen te krijgen: ca. 4dB bafflestep compensatie voordat het filter de overgangsfrequentie filtert. Zie bovenste post, met 6 grafieken en kijk dan bij de rechterkant de middelste grafiek: de elektrische curve
Daarnaast valt me op dat je bij het filteren nog de bafflestep niet compenseert.
viewtopic.php?f=77&t=28097&start=100
Kijk eens naar dit filter, bij Boxsim kun je dit ook proberen te krijgen: ca. 4dB bafflestep compensatie voordat het filter de overgangsfrequentie filtert. Zie bovenste post, met 6 grafieken en kijk dan bij de rechterkant de middelste grafiek: de elektrische curve
