In een grijs verleden kreeg ik eens een (jullie vast wel bekende) AG9016 buizenversterker van mijn vader nadat hij zelf een nieuwe, getransistoreerde, receiver had gekocht. Achterop de AG9016 stond bij de luidsprekeraansluiting dat die voor 5 Ohm impedantie was bedoeld. Nu had ik alleen vier Ohm Philips breedbanders, dat bleek echter geen probleem op te leveren. Wel vond ik dat er weinig laag en weinig hoog uit kwam, dat lag niet aan die luidsprekers dus ik nam aan dat de buizen wel versleten zouden zijn.
Inmiddels weet ik wat een UGT is, en las ook al eens iets over misaanpassingen. De vraag die nu nog bij mij leeft is, had ik destijds beter geluid gekregen als ik wel de beschikking had gehad over 5 Ohm luidsprekers? En als het 8 Ohm exemplaren waren geweest?
Tweede vraag, mijn vader drukte mij destijds op het hart dat je een buizenversterker nooit mag gebruiken zonder aangesloten luidsprekers. Het heeft geruime tijd geduurd voor ik er achter kwam dat dat bij transistorversterkers niet op ging..... En kortgeleden begreep ik dat dit ook niet bij alle buizenversterkers een probleem is maar dat het afhangt van het type eindtrap? Kan iemand daar iets over zeggen?
Het zou leuk zijn om 45 jaar later toch nog antwoorden te weten