OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Goed bezig. Kun je bij die linkse de midwoof ook in een trommelachtige doos zetten, dan krijg je nog meer eenheid in vorm.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Wat ook nog wel wat doet is dan het paneel voor de mid en hoog dan ook af te ronden, een beetje Braun style, of zo je wilt Apple.
Het sluit dan wat meer aan, wat dat betreft bij de onderste op zijn kant staande trommel.
Het is in ieder geval een positieve opzet, ik kan dit echt wel pruimen, en zou het hier zo in de kamer durven zetten.
Het sluit dan wat meer aan, wat dat betreft bij de onderste op zijn kant staande trommel.
Het is in ieder geval een positieve opzet, ik kan dit echt wel pruimen, en zou het hier zo in de kamer durven zetten.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
kan, maar dan wordt hij wel weer veel groter . . . kan ik eens uittekenenJohn P schreef:Goed bezig. Kun je bij die linkse de midwoof ook in een trommelachtige doos zetten, dan krijg je nog meer eenheid in vorm.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
inderdaad wel compacter, maar het onderste deel was nog niet perfect : stofplankje en pootjes cilinder waren nog niet optimaal - wel slanker, dat zie ik ook
de baffle zou ook een aluminium of staalplaat kunnen worden - lijkt geschikt voor deze vorm
de baffle zou ook een aluminium of staalplaat kunnen worden - lijkt geschikt voor deze vorm
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Toch vind ik de koker achter de woofer niet fraai.
Om toch een lage kortsluitfrequentie te krijgen zal je de baffle moeten verbreden. Wat je eventueel ook mee zou kunnen experimenteren is een tweede woofer op enige afstand achter de voorste. Die 'absorbeert' het naar achteren gestraalde geluid. Een idee zoals de Celestion 6000.
Om toch een lage kortsluitfrequentie te krijgen zal je de baffle moeten verbreden. Wat je eventueel ook mee zou kunnen experimenteren is een tweede woofer op enige afstand achter de voorste. Die 'absorbeert' het naar achteren gestraalde geluid. Een idee zoals de Celestion 6000.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik vind dat open frame met de ronde wooferbehuizing wel erg fraai (1 na laatste plaatje).
Gr. Walter
Gr. Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
idd. hoe diep zou die "buis" kunnen worden zonder dat je resonanties krijgt?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
hij is nu 40cm getekendHenkjan schreef:idd. hoe diep zou die "buis" kunnen worden zonder dat je resonanties krijgt?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Als ik destijds het geld had gehad voor 4 woofers had de Big Tube niet bestaan, maar inderdaad een dergelijk iets. Misschien zelfs helemaal isobaric, twee woofers back to back met een stukje buis ertussen.richard schreef:Toch vind ik de koker achter de woofer niet fraai.
Om toch een lage kortsluitfrequentie te krijgen zal je de baffle moeten verbreden. Wat je eventueel ook mee zou kunnen experimenteren is een tweede woofer op enige afstand achter de voorste. Die 'absorbeert' het naar achteren gestraalde geluid. Een idee zoals de Celestion 6000.
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Een opstelling met 2 woofers achter elkaar zag ik laatst ook in dit draadje. Ik vond zn "journey" erg interessant, en uiteindelijk kwam ie dus op een baffleless design met 2 woofers.richard schreef:Toch vind ik de koker achter de woofer niet fraai.
Om toch een lage kortsluitfrequentie te krijgen zal je de baffle moeten verbreden. Wat je eventueel ook mee zou kunnen experimenteren is een tweede woofer op enige afstand achter de voorste. Die 'absorbeert' het naar achteren gestraalde geluid. Een idee zoals de Celestion 6000.
https://www.lencoheaven.net/forum/index ... c=31371.60
Een uitleg hoe/waarom het werkt is er niet bij, en ik had bedacht dat op zo'n korte afstand bij lange golflengtes beide woofers "dezelfe lucht" verplaatsen, en er dus geen SPL winst is met een tweede woofer. Hoe het absorberen gebeurd begrijp ik niet, maar over de Celestion 6000 zou wel meer informatie te vinden zijn op het net, dus ik ga op onderzoek.
Groeten! Erik
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Voordeel van dit U-frame is de vertikale uitlijning tussen alle speakers en toch het vergroten van de omloopafstand - resonantie in holte zit aan achterkant en ik hoop dat deze hoog genoeg zit
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
een nieuwe variant
- baffle is lager gemaakt ivm kabels achterlangs uit het zicht vanuit kubus
- vericale uitlijning ongeveer gelijk tussen speakers
- baffle zou uit metaalplaat gemaakt kunnen worden
- baffle is lager gemaakt ivm kabels achterlangs uit het zicht vanuit kubus
- vericale uitlijning ongeveer gelijk tussen speakers
- baffle zou uit metaalplaat gemaakt kunnen worden
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Het blijft lastig om zo'n woofer in een mooi ontwerp te verwerken.
Een ripole zal een stuk fraaier staan in ieder geval.
Een ripole zal een stuk fraaier staan in ieder geval.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Het ontwerp werkt wel een stuk zwaarder als er geen lucht zit tussen doos en kleine baffle. Kabel kun je wegwerken in het frame. Je kan ook denken aan een buitenframe en een plankje ertussen met een andere materiaal. Maar ja, het ontwerp is pas af als het beton gegoten is en dan heb je nog revisies.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Hier zou ik voor de vierde gaan. Een open frame en een goede verhouding tussen rechthoeken en cirkels.architect schreef:een nieuwe variant
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
- de kabels worden via een buisje door de bovenzijde van de laagunit geleid
- de midlaag-baffle is kleiner gemaakt zodat deze weer los komt van de laagunit
gedachten over vorm laagunit :
1. rond is meest slank en ook mooi, maar ik heb problemen met onderzijde/stofplankje/pootjes, dat gaat volgens mij niet 100 punten worden
2. 2 varianten toegevoegd met ronde bovenkant
3. vierkante variant is helderder vorm en heeft momenteel de voorkeur
- de midlaag-baffle is kleiner gemaakt zodat deze weer los komt van de laagunit
gedachten over vorm laagunit :
1. rond is meest slank en ook mooi, maar ik heb problemen met onderzijde/stofplankje/pootjes, dat gaat volgens mij niet 100 punten worden
2. 2 varianten toegevoegd met ronde bovenkant
3. vierkante variant is helderder vorm en heeft momenteel de voorkeur
