Philips EL3N in mijn Elekit tu879s
Moderator: Beheerdersteam
Philips EL3N in mijn Elekit tu879s
Ik heb weer wat nieuws bedacht: ik wil graag eens de oude Philips EL3N in triode in mijn buizenversterker proberen. Wetende dat mijn kennis echt tekort schiet om het zelf te berekenen, vraag ik mij af wat de waarde van de kathodeweerstand zou moeten zijn bij deze buizen. Dus zou iemand mij daarmee kunnen helpen?
Het schema van de Elekit tu879s:
En een sheet van de EL3N i triode modus:
Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik dat graag....
Het schema van de Elekit tu879s:
En een sheet van de EL3N i triode modus:
Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik dat graag....
Re: Philips EL3N in mijn Elekit tu879s
De EL3N zit in deze versterker wel over z'n max spanning.
Met de 330Ω, die er heet in te zitten, zit de buis wat onder de max dissipatie.Gaat misschien wel goed.
Als je het wil wagen kan de kathodeweerstand terug tot 240Ω om op ong 9W warmte verstoken te komen.
En die grafiek is voor in triode geschakeld, is hier (volgens schema) niet het geval.
Anne
Met de 330Ω, die er heet in te zitten, zit de buis wat onder de max dissipatie.Gaat misschien wel goed.
Als je het wil wagen kan de kathodeweerstand terug tot 240Ω om op ong 9W warmte verstoken te komen.
En die grafiek is voor in triode geschakeld, is hier (volgens schema) niet het geval.
Anne
Sorry, je hebt gelijk. Inmiddels draait de versterker in triode modus. En met Kt88 buizen. De kathode weerstand is ook flink hoger inmiddels. Ik wil dus die el3n ook in triode gebruiken. Mijn vraag is dan ook wat de waarde moet worden ipv de 330 die er in het schema staat als de el3n in triode geschakeld wordt?
300V, 30mA = 9W vraagt -9V roosterspanning.
9V/30mA=300Ω , neem je 330Ω is aan de veilige kant.
Anne
9V/30mA=300Ω , neem je 330Ω is aan de veilige kant.
Anne
Nieuwe lampen. Klinkt nu al prettig, maar eerst nog wat meters maken. Geen straf...
Ziet er trouwens erg fraai uit, die EL3N, met zo'n gecarboniseerde (neem ik aan) binnenzijde.
groet,
Aat
groet,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
Die EL3N is eigenlijk bedoeld voor een uitgangstransformator met een wat hogere Ra. In jouw versterker is deze maar 3kOhm, dat zou liefst 7kOhm moeten zijn voor een optimale overdracht.
Zou je niet liever een paar echte triodes proberen? De 2A3 of 300B ofzo?
Veel power heb je niet nodig.
Zou je niet liever een paar echte triodes proberen? De 2A3 of 300B ofzo?
Veel power heb je niet nodig.