Energie in een condensator

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Energie in een condensator

Bericht door Ah!buis »

Naar aanleiding van dit,
audiomanics schreef:
Pjotr schreef:
De energie gaat kwadratisch met de spanning: E = 1/2 x C x U^2
Ja, de energie in Joules dus (is inderdaad Q*U), maar nu ben ik, voor mijn begrip, die halve even kwijt.. we hebben het toch over gelijkstroom? (in hoofdletters.. E=Q*U = U*U*C)
Kees
en om het draadje van Zwartoog niet verder te vervuilen, hier maar even.
Anders blijft Kees zo vertwijfelt zitten :lol:
Een enigzins plastische uitleg waar die halve vandaan komt O:)
Door het lineair aan te pakken hoeft er geen e-macht of integraal aan te pas te komen.
Anne
Bijlagen
Ec.png
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”