OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
[quotede oplossing van loekie met 2 units per kant wordt ook weer groter en ik probeer ook om het geheel wat vriendelijk te laten ogen][/quote]
Met die W in gedachten zou je met enige afstand (maximale uitslag en een beetje) daartussen de ene woofer met de magneet kunnen plaatsen tegen de membraan van de andere woofer. Je schuift de woofers dus min of meer in elkaar, wat ruimtebesparing oplevert. Bovendien kent zo'n push-pull opstelling een lagere vervorming t.o.v. push-push. Zie bv. https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 19880.html voor uitleg.
Kost je alsnog wel ruimte, maar zou wat minder breed moeten uitvallen dan de diameter van zo'n woofer. Zelf vind ik een bescheiden vooraanzicht belangrijker dan wat je luidspreker in de diepte doet, zeker in het geval van een OB.
Met die W in gedachten zou je met enige afstand (maximale uitslag en een beetje) daartussen de ene woofer met de magneet kunnen plaatsen tegen de membraan van de andere woofer. Je schuift de woofers dus min of meer in elkaar, wat ruimtebesparing oplevert. Bovendien kent zo'n push-pull opstelling een lagere vervorming t.o.v. push-push. Zie bv. https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 19880.html voor uitleg.
Kost je alsnog wel ruimte, maar zou wat minder breed moeten uitvallen dan de diameter van zo'n woofer. Zelf vind ik een bescheiden vooraanzicht belangrijker dan wat je luidspreker in de diepte doet, zeker in het geval van een OB.
Laatst gewijzigd door Loekie op wo 02 okt 2019, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Je kunt zo wel een gat maken naar voren en naar achter en vertikaal of schuin brengt de woofer de kast minder in trilling - maar ik weet dit ruimtelijk nog niet mooi op te lossenrichard schreef:De woofer dwars op de luisteras? Het is wat onconventioneel en in theorie zou het met een OB niet moeten werken. Maar mijn ervaring bij Weidok was dat het in de praktijk wel werkt.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.richard schreef:De woofer dwars op de luisteras? Het is wat onconventioneel en in theorie zou het met een OB niet moeten werken. Maar mijn ervaring bij Weidok was dat het in de praktijk wel werkt.
Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Als ik die setting goed begrijp: gesloten werkt dit natuurlijk prima, maar in een dipool setting juist niet (akoestische kortsluiting; ofwel op de zitplek zo goed als geen laag).Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.
Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ja bij dipool zit je natuurlijk precies op de as waar laag wat minder is. Dit is overigens zeer interessant om eens goed te meten.Loekie schreef:Als ik die setting goed begrijp: gesloten werkt dit natuurlijk prima, maar in een dipool setting juist niet (akoestische kortsluiting; ofwel op de zitplek zo goed als geen laag).Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.
Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Hoe dat op de luisterplek is, is inderdaad interessant om te meten. Als je bij mij naast de speaker gaat staan, met een oor aan de voorkant en een achter de baffle, hoor je gewoon geen laag meer... Dus niet ‘wat lager’, maar niks. Logisch ook want daar heb je echt akoestische kortsluiting.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Vervelende is natuurlijk dat metingen in dat gebied binnen in een ruimte bijzonder lastig zijn. De golflengte is veel te groot voor het tijdsvenster dat je nodig hebt om geen reflecties mee te nemen in de meting.MickRS schreef:Hoe dat op de luisterplek is, is inderdaad interessant om te meten. Als je bij mij naast de speaker gaat staan, met een oor aan de voorkant en een achter de baffle, hoor je gewoon geen laag meer... Dus niet ‘wat lager’, maar niks. Logisch ook want daar heb je echt akoestische kortsluiting.
Maar wellicht kan iemand met een open baffle systeem gewoon zn speaker een kwartslag draaien en de proef op de som nemen. Is natuurlijk niet meetkundig verantwoord natuurlijk, maar t geeft wel een idee.
Satefan
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 20 okt 2019, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Dat was ik nou precies van plan om vanavond te doen... Ik hou je nog even in spanning.satefan schreef:Maar wellicht kan iemand met een open baffle systeem gewoon zn speaker een kwartslag draaien en de proef op de som nemen. Is natuurlijk niet meetkundig verantwoord natuurlijk, maar t geeft wel een idee.
Satefan
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ook niet helemaal mijn ding, maar het ging mij om die plaatsing van de woofers. Simpeler, maar ook ‘side firing’ zijn deze Gradient Helsinki 1.5’s.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Natuurlijk kan dit werken. Je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Kan handig zijn als je dwars op de lengterichting van de ruimte luistert.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Voor de duidelijkheid: dat zijn wel een soort van kappen die aan de voorkant van het paneel de achterzijde van de woofers afschermen.Deze al eens gezien? Ecobox A Priori
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik dacht dat het een nieuw soort a-symmetrische woofer was...
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
... én je de rest van je speaker een kwartslag draait. Dan kunnen we het nu hebben over het draaiplateau op de dipoolwoofer?Natuurlijk kan dit werken. Je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Kan handig zijn als je dwars op de lengterichting van de ruimte luistert.
Anders gezegd: natuurlijk kan dit niet werken omdat je "op de zitplek zo goed als geen laag" hebt. Ik neem aan dat ook jij niet dwars op jouw speakers zit te luisteren, Jeroen?
Laatst gewijzigd door Loekie op vr 04 okt 2019, 23:08, 8 keer totaal gewijzigd.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Zo. Net even geprobeerd. Wat Jeroen al zei, je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Bij mij staat een speaker dicht tegen een zijkant van de kamer aan. De andere kant gaat richting eetgedeelte en open keuken en staat dus ver van een muur verwijderd. Heb wat testtonen afgespeeld. Voor het laag maakt het weinig uit. Naarmate de frequentie hoger wordt hoor je wel steeds meer de speaker die meer in de hoek staat.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
de laatste ontwerpgedacht, weer op basis van 10F en 17D2.2
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Hoe voorkom je dat die tweeter bovenin vrolijk op het ritme van woofer en mid heen en weer staat te zwiepen? Hoe zorgen Japanse architecten voor aardbevingsveilige gebouwen?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Die huren daar ingenieurs voor in.
Dat gebeurt bij hoge gebouwen door het gebouw op veerpoten te zetten en bovenin een grote horizontale demper te plaatsen dmv een oppervlak (weerstand) in een siliconenbad. Niet de soort oplossingen die hier gepast zijn. een tweeter kun je gewoon via een rubbertje isoleren.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Veuls te massief. Leuk als je indruk wilt maken misschien.de laatste ontwerpgedacht, weer op basis van 10F en 17D2.2
Als je nou die beide woofers apart in een W profiel plaatst? Kun je de rest bescheiden houden. Welke overgangsfrequentie heb je in gedachten?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
de linker op het plaatje lijkt me een mooie combinatie van akoestisch optimaal en esthetisch plezant
