OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Loekie »

[quotede oplossing van loekie met 2 units per kant wordt ook weer groter en ik probeer ook om het geheel wat vriendelijk te laten ogen][/quote]
Met die W in gedachten zou je met enige afstand (maximale uitslag en een beetje) daartussen de ene woofer met de magneet kunnen plaatsen tegen de membraan van de andere woofer. Je schuift de woofers dus min of meer in elkaar, wat ruimtebesparing oplevert. Bovendien kent zo'n push-pull opstelling een lagere vervorming t.o.v. push-push. Zie bv. https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 19880.html voor uitleg.

Kost je alsnog wel ruimte, maar zou wat minder breed moeten uitvallen dan de diameter van zo'n woofer. Zelf vind ik een bescheiden vooraanzicht belangrijker dan wat je luidspreker in de diepte doet, zeker in het geval van een OB.
Laatst gewijzigd door Loekie op wo 02 okt 2019, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

richard schreef:
De woofer dwars op de luisteras? Het is wat onconventioneel en in theorie zou het met een OB niet moeten werken. Maar mijn ervaring bij Weidok was dat het in de praktijk wel werkt.
Je kunt zo wel een gat maken naar voren en naar achter en vertikaal of schuin brengt de woofer de kast minder in trilling - maar ik weet dit ruimtelijk nog niet mooi op te lossen
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

richard schreef:
De woofer dwars op de luisteras? Het is wat onconventioneel en in theorie zou het met een OB niet moeten werken. Maar mijn ervaring bij Weidok was dat het in de praktijk wel werkt.
Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.

Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Loekie »

Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.

Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Als ik die setting goed begrijp: gesloten werkt dit natuurlijk prima, maar in een dipool setting juist niet (akoestische kortsluiting; ofwel op de zitplek zo goed als geen laag).
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

Loekie schreef:
Dat zou echt geen probleem mogen zijn met deze lage frequenties. De golven zijn omnidirectioneel.

Ik gebruik hier een setup (gesloten 2 weg) waar twee woofers dwars (verticaal) op de luisteras staan in een cilinder-vorm. x-over is 4e orde op 1khz. Geen enkel probleem.
Als ik die setting goed begrijp: gesloten werkt dit natuurlijk prima, maar in een dipool setting juist niet (akoestische kortsluiting; ofwel op de zitplek zo goed als geen laag).
Ja bij dipool zit je natuurlijk precies op de as waar laag wat minder is. Dit is overigens zeer interessant om eens goed te meten.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door MickRS »

Hoe dat op de luisterplek is, is inderdaad interessant om te meten. Als je bij mij naast de speaker gaat staan, met een oor aan de voorkant en een achter de baffle, hoor je gewoon geen laag meer... Dus niet ‘wat lager’, maar niks. Logisch ook want daar heb je echt akoestische kortsluiting.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

MickRS schreef:
Hoe dat op de luisterplek is, is inderdaad interessant om te meten. Als je bij mij naast de speaker gaat staan, met een oor aan de voorkant en een achter de baffle, hoor je gewoon geen laag meer... Dus niet ‘wat lager’, maar niks. Logisch ook want daar heb je echt akoestische kortsluiting.
Vervelende is natuurlijk dat metingen in dat gebied binnen in een ruimte bijzonder lastig zijn. De golflengte is veel te groot voor het tijdsvenster dat je nodig hebt om geen reflecties mee te nemen in de meting.

Maar wellicht kan iemand met een open baffle systeem gewoon zn speaker een kwartslag draaien en de proef op de som nemen. Is natuurlijk niet meetkundig verantwoord natuurlijk, maar t geeft wel een idee.

Satefan
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 20 okt 2019, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door MickRS »

satefan schreef:
Maar wellicht kan iemand met een open baffle systeem gewoon zn speaker een kwartslag draaien en de proef op de som nemen. Is natuurlijk niet meetkundig verantwoord natuurlijk, maar t geeft wel een idee.

Satefan
Dat was ik nou precies van plan om vanavond te doen... Ik hou je nog even in spanning. 8)
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door MickRS »

Deze al eens gezien? Ecobox A Priori
734ED7C6-21A1-4FAD-B04A-D792B92C7752.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

Mijn hemel wat een ontwerp! Echt niet mijn smaak 8-[
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door MickRS »

Ook niet helemaal mijn ding, maar het ging mij om die plaatsing van de woofers. Simpeler, maar ook ‘side firing’ zijn deze Gradient Helsinki 1.5’s.
BA08D8CB-2339-408D-AF0F-CF5E56070BBB.jpeg
BA08D8CB-2339-408D-AF0F-CF5E56070BBB.jpeg (33.12 KiB) 662 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk kan dit werken. Je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Kan handig zijn als je dwars op de lengterichting van de ruimte luistert.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Loekie »

Deze al eens gezien? Ecobox A Priori
Voor de duidelijkheid: dat zijn wel een soort van kappen die aan de voorkant van het paneel de achterzijde van de woofers afschermen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

Ik dacht dat het een nieuw soort a-symmetrische woofer was...
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Loekie »

Natuurlijk kan dit werken. Je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Kan handig zijn als je dwars op de lengterichting van de ruimte luistert.
... én je de rest van je speaker een kwartslag draait. Dan kunnen we het nu hebben over het draaiplateau op de dipoolwoofer? :lol:
Anders gezegd: natuurlijk kan dit niet werken omdat je "op de zitplek zo goed als geen laag" hebt. Ik neem aan dat ook jij niet dwars op jouw speakers zit te luisteren, Jeroen?
Laatst gewijzigd door Loekie op vr 04 okt 2019, 23:08, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door MickRS »

Zo. Net even geprobeerd. Wat Jeroen al zei, je spreekt de ruimte in de dwarsrichting aan. Bij mij staat een speaker dicht tegen een zijkant van de kamer aan. De andere kant gaat richting eetgedeelte en open keuken en staat dus ver van een muur verwijderd. Heb wat testtonen afgespeeld. Voor het laag maakt het weinig uit. Naarmate de frequentie hoger wordt hoor je wel steeds meer de speaker die meer in de hoek staat.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

de laatste ontwerpgedacht, weer op basis van 10F en 17D2.2
Bijlagen
dipool05.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Leeuwarden »

3414424C-9C75-4B14-9327-BA06FC633062.jpeg
3414424C-9C75-4B14-9327-BA06FC633062.jpeg (27.02 KiB) 505 keer bekeken
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door erik1977 »

Breedveld speakers?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Hoe voorkom je dat die tweeter bovenin vrolijk op het ritme van woofer en mid heen en weer staat te zwiepen? Hoe zorgen Japanse architecten voor aardbevingsveilige gebouwen?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door John P »

Die huren daar ingenieurs voor in. :yeah: Dat gebeurt bij hoge gebouwen door het gebouw op veerpoten te zetten en bovenin een grote horizontale demper te plaatsen dmv een oppervlak (weerstand) in een siliconenbad. Niet de soort oplossingen die hier gepast zijn. een tweeter kun je gewoon via een rubbertje isoleren.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Jammer
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Loekie »

de laatste ontwerpgedacht, weer op basis van 10F en 17D2.2
Veuls te massief. Leuk als je indruk wilt maken misschien.
Als je nou die beide woofers apart in een W profiel plaatst? Kun je de rest bescheiden houden. Welke overgangsfrequentie heb je in gedachten?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

de linker op het plaatje lijkt me een mooie combinatie van akoestisch optimaal en esthetisch plezant
Bijlagen
dipool06.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”