Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Wat is het verschil tussen een schakeldiode (1n4148) en een gewone (1n4007)?
BC557 -> A, B, C, of maakt niets uit?
De 1N400x is een diode voor wat zwaarder werk (1A) en dikke aansluitdraden.Voor het lichtere werk is de 1N4148, kleiner en heeft ook dunnere draden.
A,B en C zijn stroomversterkings kategorieën in opklimmende volgorde.Dat is hoeveel basisstroom is nodig om een bepaalde collectorstroom te krijgen.Maakt hier niet uit, neem een B.
Timertje: op hoe lang staat hij nu? Welke weerstand zou ik vervangen door een potmetertje om het in te stellen?
De 555 is geen teller hoor, werkt analoog met de laadtijd van een condensator en flipt om bij een drempelwaarde.
Zo'n 4060 is wel een teller, leek me meer toepasselijk met knipperled enz :sure:
Nadeel is dat de vetraging in stappen van 2x gaan (bij 555 kontinu).Als er geen geschikte tijd op een uitgang te vinden is kan altijd nog de C2 veranderen, kleinere C kortere tijd en 2xC= dubbele tijd.
De tijden en knipperfrquentie (bij benadering) er bij gezet.Zit nu op 40sec getekend, hoewel 20sec is ook wel genoeg.
Anne
Bijlagen
Wachtff-4060&knipper.jpg
Wachtff-4060&knipper.jpg (21.94 KiB) 248 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Tsja, 15 cent voor een eenvoudig stukje metaal vind ik prijzig in vergelijking tot de prijs van electronicacomponenten die complexer zijn in productie en bestaan uit zeldzame metalen.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
De tijden en knipperfrquentie (bij benadering) er bij gezet.Zit nu op 40sec getekend, hoewel 20sec is ook wel genoeg.
Anne
Leuk speelgoed! Ik ga het zien.

De secondaries van de trafo zijn niet gezekerd bij Toroidy. Kan ik daar gewoon standaard snelle glaszekeringen tussen hangen? Lijkt me wel zo veilig tijdens het knutselen, ik ken mezelf :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Primair zekeren.

Je kunt alles wel secondair gaan zekeren,maar daar wordt de boel niet betrouwbaarder van,kans op los contacten wordt groter
en ik moet er niet aandenken als de zekering van het negatief weg valt bijvoorbeeld :shock:
Dan krijg je een duur vuurwerk te zien :rock:

Daarom alleen primair zekeren met zeg een 1A glaszekering.

Nogmaals wil ik je er op wijzen dat je hier met spanningen werkt die dodelijk kunnen zijn.
Voordat je iets probeert loop het 3x na voordat de prik er op gaat.
Zelf loop ik er bij weg en kijk geruime tijd later nog eens of het goed zit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Dit bestaat ook nog Anne
De 6C45 4-8 volt en 45 sec 3Amp
Niks geen halve geleiders nodig :D
Bijlagen
F83BD24D-FDC0-4231-AC5A-8A70BC85F27B.jpeg
E2A61564-0833-4DF3-9380-CA4B90332F51.jpeg
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Hmm, die afhankelijkheden van de 3 spanningsbronnen op de buizen maken het inderdaad gecompliceerd. Als er iets gaat, moet alles uit. Hmm hmm :-k
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Zwartoog schreef:
Hmm, die afhankelijkheden van de 3 spanningsbronnen op de buizen maken het inderdaad gecompliceerd. Als er iets gaat, moet alles uit. Hmm hmm :-k
Wacht even het commentaar van Anna maar af
Ik voel ook steeds meer voor zoiets als een print met halve geleiders :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Wacht even het commentaar van Anna maar af
Ik voel ook steeds meer voor zoiets als een print met halve geleiders :wink:
Dan moet Anna :shock: maar een cent in 't bakkie doen en ... :-$ :lol:
Ja ja, halve geleiders :o zoiets als "draadje vergeten" :think:
Als je wil vertragen met van die thermische schakelaars heb je er hier wel twee nodig !
Wat zekeringen betreft idd liefst aan de netkant.1A lijkt me wat weinig, zou 2A traag nemen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Als je wil vertragen met van die thermische schakelaars heb je er hier wel twee nodig !
Ja en dan maar hopen dat ze tegelijk schakelen :lol:

Even gekeken in mijn GU-50 stereo bak zit 1,25A primair.

1A kon het net niet trekken herinner ik me nog.
De ringkern trekt iets meer bij de opstart vandaar 1,25A.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door audiomanics »

Zwartoog schreef:
…...afstandsbusjes e.d., alleen zijn die krengen vrij duur voor een beetje ijzer. Hoe doe jij dat?
Ik laser die busjes uit 3 of 4mm dik transparant acryl.. heb er nog wel een stuk of 100 liggen.. gebruikt bij het in de lak spuiten van de houten paneeltjes van mijn lamina-klok..
Je kan er niet aan solderen, maar ze isoleren wel (voor het busje toevallig aan de onderkant ook een spoortje kan raken..) en het ziet er nog leuk uit ook.. Niet helemaal steampunk, of toch ook wel een beetje??
Handje hebben?

Kees
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Even tussen door
De 6C45 Daar kan je met een toe en in deze voedings opzet een relais met 2 maak/breek kontakten er zijn er ook met wissel contacten
Dat schakelt dan wel tegelijkertijd
Bijvoorbeeld Dit relais
met flens om hem op je achterkant in de kast te schroeven bij de voeding
Let op dit is wel een 12 volt relais
Weet niet of de 6 volt spanning in de buis ook verbonden is met het schakelkontakt
Dan moet je een 6 volt relais nemen voor de eenvoud
Bijlagen
4474F28C-04D7-4808-A14E-55C141078CE9.png
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

audiomanics schreef:
Niet helemaal steampunk, of toch ook wel een beetje??
Handje hebben?

Kees
Een belangrijk kenmerk van Steampunk is tinkeren en DIY, dus past prima ;)

Ik DM je morgen!
Bert61 schreef:
...
Dat schakelt dan wel tegelijkertijd
...
Is een leuk failsafe dingetje, maar dan kun je net zo goed een 1-polig relais aan je mains hangen. Gaat ook alles uit. Moeilijkheid is het circuit vooraf: 3 lijnen monitoren, en bij overbelasting kan elk van de 3 de schakelaar omzetten.


Verder: grote bestelling bij Reichelt is eruit! Morgen verder zoeken naar de rest van de buizen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Is een leuk failsafe dingetje, maar dan kun je net zo goed een 1-polig relais aan je mains hangen. Gaat ook alles uit.
Dat kan ,heb je weer een relais er bij :lol:

Waar het meer om gaat is het vertraagd inschakelen van de hoogspanning en dan heb je toch echt een 2 polige nodig.
Bijlagen
Bijeen.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Even verder relativeren......... :mrgreen:

Een timertje maken kost maar een paar euro met een 555 IC.
De schakeling is echt miniem.

Ik begrijp Bert zijn aversie tegen een beetje zand gebruiken in buizen dingen,maar wat kan er mis gaan?

Natuurlijk kan het anders is ook leuk,maar wel met meer onderdelen,meer verbindingen,meer kans dat het ergens mis gaat en relatief hogere kosten :shock:

Wat gebeurt er nu als zeg maar het timer printje er mee kapt tijdens bedrijf.
Ja het relais zal uit schakelen,oo wat erg :shock: ,nu krijgt de versterker geen hoogspanning meer,geeft het wat,gaat er wat kapot,nee.

Dit is wat ik gebruik.
Bijlagen
ne555-delay1.jpg
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Dit is wat ik gebruik.
Toch de 555 :lol:

Maar dit gaat over het inschakelen, ik dacht dat Bert, net als ik, aan het kijken was voor een "noodstop" als één van de uitgangsverbindingen van de trafo weg valt. Als ik het goed begrijp is een fabrieksgezekerde trafo dus ook een risico. Het lijkt er echter op dat de middelen erger worden dan de kwaal.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ok, ik heb dus nog buizen nodig. De prijs voor een 6N1P variëert nogal, van 15,- euro tot een paar dollar. Hoe kritisch zijn deze eigenlijk in het geheel?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Barry2001 »

Ik weet niet of je al voorzien bent, maar heb nog inschakelvertraging liggen, evt met relais.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Vroeger, in mijn tijd :sure: , waren elcos dik en duur.Nam je altijd de kleinst mogelijke.
Die neiging ben ik nog niet helemaal verleerd.
Zo ook hier, in de gloeivoeding heb ik 2m2 condensatoren opgegeven.Achteraf wel op 't randje :oops: , neem liever 4m7 voor die twee.
Voor de duidelijkheid, toen 100µF al een hele dikke was is de aanduiding µF (microF) gewoon.
Toen kwamen er grotere 1mF (milliF) en meer, die werden dan door de ouwetjes uit gewoonte 1000µF genoemd.En nog zie je bijv 100mF vaak aangeduid als 100000µF, dat wordt nullen tellen :shock:
Dus 4m7 heet nog vaak 4700µF !
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ok, ik heb dus nog buizen nodig. De prijs voor een 6N1P variëert nogal, van 15,- euro tot een paar dollar. Hoe kritisch zijn deze eigenlijk in het geheel?
Hier bieden ze allerhande russische buizen aan zoals de 6N1P, http://www.gstube.com/catalog/?key=6N1P&submit=Find
In dit geval, hindert niet welke.
Geen ervaring met deze zaak, iemand ?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Vroeger, in mijn tijd :sure: , waren elcos dik en duur.Nam je altijd de kleinst mogelijke.
Die neiging ben ik nog niet helemaal verleerd.
Zo ook hier, in de gloeivoeding heb ik 2m2 condensatoren opgegeven.Achteraf wel op 't randje :oops: , neem liever 4m7 voor die twee.
Voor de duidelijkheid, toen 100µF al een hele dikke was is de aanduiding µF (microF) gewoon.
Toen kwamen er grotere 1mF (milliF) en meer, die werden dan door de ouwetjes uit gewoonte 1000µF genoemd.En nog zie je bijv 100mF vaak aangeduid als 100000µF, dat wordt nullen tellen :shock:
Dus 4m7 heet nog vaak 4700µF !
Anne
Ohw zit dat zo :shock: Dacht altijd dat het marketing was: Mensen kopen alles als je ze maar punten geeft :D

Marreh, een elco van 100uF op 400V destijds bevat evenveel bufferenergie als een elco van 10mF op 40V. Dus zo klein was die 100uF destijds niet... :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

De buizen bestel ik meestal hier.
https://www.ebay.de/str/sovcom
(nooit invoer rechten hoeven te betalen :rock: ,pas op met bestellen uit de VS,konden later wel eens veel duurder worden :? )

Uit de Oekraine ,meestal binnen14 dagen geleverd en goed.
Ik neem de EV types gaan langer mee.
De gewone types maakt ook niet veel uit.
Heb nog nooit 1 gehad die het begaf,zijn robuuste dingen.
En 15 euro voor zo,n buis is over de top,zijn nog genoeg te vinden voor nog geen 3 euro.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Kreeg vandaag ook buizen binnen uit Lithauen,een paar EF184 voor mijn geïntegreerde GU versterker.

Zeer goed verpakt en levertijd 10 dagen,weet niet of ze goed zijn.
Maar de zaak is goedkoop en heeft ook 6N1P en 6N2P buizen :D

https://www.ebay.de/itm/6N-6-Series-Rad ... VrBBx2wolQ
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Marreh, een elco van 100uF op 400V destijds bevat evenveel bufferenergie als een elco van 10mF op 40V.
nulletje teveel:
een condensator van 100uF op 400V heeft een lading van 0,04C
een condensator van 10mF op 40V heeft een lading van 0,4C... dus 10 keer meer..
Toch?

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Pjotr »

De energie gaat kwadratisch met de spanning: W = 1/2 x C x U^2
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door AatV »

audiomanics schreef:
Pjotr schreef:
Marreh, een elco van 100uF op 400V destijds bevat evenveel bufferenergie als een elco van 10mF op 40V.
nulletje teveel:
een condensator van 100uF op 400V heeft een lading van 0,04C
een condensator van 10mF op 40V heeft een lading van 0,4C... dus 10 keer meer..
Toch?

Kees
Probeer het eens in Joules! :mrgreen:

groet,
Aat
Plaats reactie