Welke kast zou je dan adviseren met deze sba drivers? Het vooraanzicht met de woofer wat verder naar voren geplaatst vind ik zelf ook niet super mooi, maar lees dat veel dat het wordt afgeraden om als beginner zelf iets te ontwerpen, maar te beginnen met een bewezen ontwerp.
Met deze drivers kom ik geen gesloten kast ontwerpen tegen, en dit is het enige ontwerp met de poort aan de voorkant.
Mensen die deze luidsprekers gebouwd hebben zijn wel heel erg te spreken over het geluid. Grafieken lezen kan ik (nog) niet dus zegt mij nu nog niet zoveel.
Als je uitga van de de SB Acoustics mw19, dan lijkt een basreflex min of meer een gegeven gezien zijn parameters, voor de tweeter maakt dit natuurlijk niet uit. Tweeters zijn gesloten systemen die op zichzelf staan, ze zijn aan de achterkant dicht. Tweeters hebben dan ook hetzelfde faseverloop als een woofer in een gesloten kast. Ook de impedantie grafiek ziet er hetzelfde uit, alleen is alles naar een wat hogere frequentie verschoven.
Een leerzame review/test van aan aantal SB acoustics tweeters is ook te vinden op de troels website.
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
Mede ook door deze review heb ik besloten de SB26ADC-C000-4 tweeter te gebruiken. Op sommige vlakken was hij zelfs beter als de Satori TW29RN-B (vervorming en hoog spreiding), de satori was weer wat vlakker tot 8kHz. Maar vooral het prijskaartje van de SB26ADC-C000-4 stond mij aan, hij paste in het budget plaatje wat ik opgesteld had

.
Bij een basreflex systeem kun je beter uitgaan van een bestaand ontwerp, zeker als beginner. Echter als je vasthoud aan een plate amp met DSP dan zijn er zeker mogelijkheden om een bestaand ontwerp aan te passen. Belangrijk is dat de binnenmaten behouden blijven, dus je kan de box dieper maken met een extra luchtdicht afgesloten ruimte waar je bv de plate amp in monteer. Je kunt ook gerust b.v. 22 mm MDF gebruiken ipv 19 mm berken multiplex, zolang de binnenmaten maar gelijk blijven, zal de afstemming van de basreflex poort hetzelfde blijven. Als je het mooier vind zou je dus 22 mm zwart MDF kunnen gebruiken of b.v. roof of blauw MDF, echter zijn die weer maar tot 19 mm leverbaar dacht ik.
Met een DSP kun je ook de tweeter "virtueel" naar achteren plaatsen door signaal naar tweeter een paar samples te vertragen, dus dan kun je een vlak frontpaneel maken ipv de stap naar achteren. Het diffractiepatroon veranderd dan wel, want de rand die de tweeter anders kort naar onder ziet is dan weg. Nu is daar best wel aandacht aan besteed bij ontwerp, zodat de negatieve invloed ervan zo gering mogelijk is. Je ziet dat Troels dan vaak proef opstellingen maak met karton om effect te meten. Diffractie laat zich slecht vooraf voorspellen/simuleren, dus proef opstellingen maken en meten is het enige wat je kan doen.
Het diffractiepatroon zal dus veranderen, het is lastig te zeggen of het slechter of beter word, maar het word zeker anders, ik vermoed ietsje beter, maar gissen is missen en meten is weten. Je ontkom er dan dus niet aan om te meten om crossover in te stellen het diffractie verhaal te corrigeren en iets te doen aan de baffle step. Gelukkig kan dit allemaal met de DSP functionaliteit.
De hoeveelheid correcties die in een passief filter voor dit alles gemaakt worden zijn vaak beperkt, de grootste onregelmatigheden worden aangepakt en de rest laat men zitten. Met een DSP kan je in potentie meer en nauwkeuriger corrigeren. Een passief filter maken dat dingen corrigeert en ook nog de crossover zelf doet is een echte kunst op zichzelf.
Dus ja, je kan een vlak front maken en met de juiste DSP instelling het allemaal goed voor elkaar krijgen. De theoretische mogelijkheid is daar om wat aanpassingen te maken aan een basreflex ontwerp, als er een DSP voorhanden is. Je moet dan wel een redelijke meetmicrofoon hebben en metingen hiermee kunnen doen en met bepaalde programmatuur kunnen omgaan. Het feit dat iets in theorie kan, wil niet zeggen dat het voor iemand in de praktijk is uit te voeren. Het is op afstand lastig in te schatten wat iemand wel of niet tot een goed einde kan brengen. Ik wil ook niet bij voorbaat iemand tegenhouden om iets aan te pakken en te proberen. Van tevreden mensen is de wereld nog nooit beter geworden. je mag best een ambitieus doel hebben, zolang het voor jou uiteindelijk maar wel realistisch is.
Ik wil dus eerlijk aangeven wat zou kunnen en dan moet je zelf in de spiegel kijken en inschatten wat haalbaar is op welk termijn. Wellicht heeft iemand meubel bouwen als hobby en is het maken van een ingewikkelde kastconstructie helemaal geen probleem bij een eerste project. Misschien heeft iemand net zoals ik een software achtergrond en is het werken met een DSP helemaal geen probleem, maar is het maken van de kast het lastigste etc.
Je kunt de aanpassingen ook nog net een stapje verder brengen, als je toch met DSP aan de gang gaat, dan zou je ook mocht je dat willen een andere tweeter kunnen gebruiken, je moet response toch meten voor filters in te stellen en dan maakt het feitelijk niet uit welke tweeter je gebruik, zolang het maar een goede is. Je kunt je b.v. afvragen of de meerprijs van de SATORI TW29RN-B van ruim 80 euro tov de SB26ADC-C000-4 waard is.
Je kunt in ieder geval mijn showcase verhaal doorlezen om een indruk te krijgen wat er allemaal op je afkomt bij het afstellen van een actief systeem. Bepaalde dingen zullen eenvoudiger zijn, omdat je zou uitgaan van een kant en klare plate amp met DSP, terwijl ik met losse modules werkte. Ook is de sigmastudio software die ik gebruikte iets anders dan de minidsp software, ik vermoed dat die iets makkelijker is, omdat die specifiek op speakers gericht is en sigmastudio veel breder.
Maar je zal toch met een programma zoals REW moeten kunnen werken en eventueel rephase. REW en rephase kun je gewoon downloaden en mee spelen. Je zou eventueel als voorbereiding de goedkoopste externe minidsp module kunnen aanschaffen en kijken of je ermee overweg kan. Als het niets voor je blijkt te zijn, dan is de financiële schade minder als dat je al twee dure plate amps heb aangeschaft.
Of als je nog goedkoper DSP ervaring wil opdoen dan kun je voor ongeveer 60 euro het volgende aanschaffen.
https://www.soundimports.eu/nl/aa-ap23122.html
https://www.soundimports.eu/nl/aa-aa11428.html
https://www.soundimports.eu/nl/db-dp11224.html
Deze werken dan met sigmastudio, maar een hoop basis dingen wat betreft filters etc is min of meer hetzelfde.
Dus wees eerlijk naar jezelf en kijk wat voor jou haalbaar is en het mag best een klein beetje net buiten je bereik zijn want je kan met google een hoop informatie vinden en jezelf naar een hoger plan tillen. Je kunt ook hier vragen stellen, van ik zit hiermee vast zijn er tips etc. Het doel moet denk ik ook zijn dat je beter uit het process komt en dingen bijleert. Maar voorkomen moet worden dat het een gestrand project wordt omdat het te hoog gegrepen is.
Ik ken best mensen in mijn omgeving die nog nooit luidsprekers hebben gebouwd en die ik rustig zou laten beginnen aan zo'n soort project met DSP, maar dat heeft puur te maken, dat ik hun (technische) achtergrond ken en hun knutsel vaardigheden. Maar ik ken ook mensen waarbij ik zou zeggen, ga lekker naar een winkel en koop wat.
Persoonlijk als ik dit zou doen uitgaande van het ontwerp, dan zou ik b.v. kijken of ik niet iets anders kan doen met de binnen schotten. Door die schuin te plaatsen om te kijken of ik niet een aantal staande golven kan voorkomen. Dus globaal de binnenmaten aanhouden, zorgen dat uiteindelijk intern volume hetzelfde is. Wellicht kanten van wanden 45 graden verstek, zodat ik mooie nauwelijks zichtbare naden krijg. kijken in hoeverre ontwerp tolerant is voor afwijkingen bij zagen. Vaak door ontwerp wat aan te passen, heb je niet of nauwelijks problemen mocht iets een mm groter of kleiner uitvallen.
Dus success met het/een project wat het ook mag worden, leer ervan geniet ervan en laat het ons weten.