Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kijk eens naar de wanddikte. 6 cm. En opgebouwd uit laagjes van 6 mm MDF en multiplex. Heb jij wel eens zoiets extreems gebouwd? Dit is nu al zo verschrikkelijk dood dat de afwerklaag er niet meer toe doet. En de box wordt al zo'n 17 kg, zwaarder wil ik liever niet. Bovendien, schuimlijm is een goede isolator omdat de impedantie overgang van hout naar schuim naar hout de minimaal overblijvende trillingen zeer slecht overbrengt naar de buitenkant van de kast. Ik heb het al op audiofreaks gezegd, een kloptest is voor idioten (zoals ikzelf) die hun knokkels aan mijn box willen bezeren. :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Richard,

Ben jij dezelfde als die van audiofreaks? Ik ben in ieder geval bekeerd door de richard die daar heeft gepost.

Het is me nu duidelijk welke denkfout ik maakte. De discussie over lucht doet even niet terzake. Wat wel belangrijk is, is dat schuimlijm gewoon lijm is, die een stijve structuur doet ontstaan en daardoor niet meebuigt met het trilen en dus geen energie opneemt. Daardoor zal de buitenlaag gewoon meetrillen met de binnenlaag, de energie wordt vrijwel zonder verlies overgedragen.

Omdat ik van de testbox weet dat er toch trillingen overblijven ondanks de grote dikte, omdat het materiaal meer stijf is dan dempend en de driver er hard op gemonteerd wordt, ga ik straks gewoon kijken waar er de meeste trillingen overblijven en die delen bekleden met dempingsmateriaal. Rubberlijm lijkt me in dat opzicht dan toch weer veel te dun en lastig aan te brengen. Ik wil in plaats daarvan dakbedekking gebruiken en daaroverheen de afwerklaag pas aanbrengen. Die wordt dan 1 ipv 2 lagen.

Zie deze link voor hoe ik bij die dakbedekking kom, het schijnt beter te zijn dan loodbitumen. Die link laat ook duidelijk zien, dat ondanks het feit dat ik straks geen dempingsmateriaal nodig heb in de bol om staande golven te dempen, het toch nuttig kan zijn om een vulling, weliswaar zeer licht, aan te brengen om zo kasttrillingen (als gevolg van de backwave) zeer effectief tegen te gaan. Wellicht dat daarom B&W ook hun bol lichtjes vult met een beetje dempingsmateriaal en niet alleen de hoorn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Hoi Richard,

Ben jij dezelfde als die van audiofreaks?
Ja hoor, en jij bent vast dezelfde Jeroen :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hieronder het materiaal voor dakbedekking dat ik in gedachten had. Het is 2 mm dik, ik kan daarvan 1 laag op de kast kwijt en 1 laag op het buigtriplex en dan blijft er nog 1 mm lucht tussen zitten. Hier ga ik eens wat mee experimenteren. By the way, als je bereid bent gewoon daklijm te gebruiken, dan kan je dus ook zeeer goedkoop bitumen van 4 mm kopen als alternatief voor het dure spul van de luidsprekerzaak. Het is slapper en het zou me niets verbazen indien het minstens zo goed dempt. Wel wat meer geklieder en dus bewerkelijker.

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb in mijn center idd ook gewoon standaard dakplaatjes gebruikt. Werkt prima. gewoon geplakt met het lijmpistool :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel de lijm goed laten drogen/uitwalmen, de oplosmiddelen zijn niet goed voro je speakers!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor de tip.



Ik vorder aardig. Veel van de hoorn is al klaar. Je kan er trompet op spelen. Echt waar! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De achterste 13 panelen, 3+3+3+4 plankjes, waarin ik boven en onder de uitsparingen voor de hoorn gaten heb gezaagd die de kamers gaan vormen waar de filteronderdelen zitten.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project88a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project88a.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, ik wil niet vervelend doen, maar dit is wel een heleboel werk met een naar mijn mening middelmatig resultaat. Waarom maak je niet gewoon de vorm van het kanaal van piepschuim, dit is eenvoudig te modelleren en hiermee kan je exact, tot op de mm, de vorm bepalen.

Vervolgens maak je een mal voor de buitenmaten van de kast. Je maakt een web van bewapening van stevig gaas in de mal, daar stort je beton in aangemaakt met fijn zand. Uiteraard zorg je ervoor dat het piepschuim kanaal exact op de juiste plek zit. Na uitharden gooi je een theekopje thinner over het piepschuim en verdwijnt het als sneeuw voor de zon. Nu alleen nog een baffle maken van dik MDF en deze verlijmen op het beton en je bent klaar. Het resultaat is vele malen sterker en absoluut akoestisch dood.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je doet wel vervelend en niet alleen hier.

"Pjotr,

Probeer je nu expres dom over te komen of ben je 't ook? De thread op diyaudio.com is vier pagina's lang, het schema waar jij aan refereert is versie 001, de eerste schets zeg maar, inmiddels zijn we al bij versie 005. Maar als je niet de moeite neemt verder dan de eerste post in de thread te lezen dan kon je dat natuurlijk ook niet weten, maar geeft wel aan dat je niet erg bereid bent je ergens in te verdiepen.

Daarnaast is dit GEEN gewone zelf osc. hyst. osc. maar een variant daarop genaamd SODFA. Juist door bovengenoemde kortzichtigheid voel ik me niet erg geroepen om tekst en uitleg te geven over mijn ontwerp, ik vraag me eerlijk gezegd af waarom ik de moeite heb genomen om hier te posten om te waarschuwen voor evt. hooggespannen verwachtingen voor de Tripath amps.

Daarmee is dit dan ook mijn laatste post in dit topic, ik heb wel wat beters te doen dan tekst en uitleg te geven aan individuen die niet de moeite nemen zich ergens in te verdiepen of mij op kleinigheden proberen vast te pinnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen"
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 30 sep 2005, 8:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Ik geef m'n mening, dat mag toch? Of mag ik alleen met anderen meepraten op dit forum? Dan wordt dit wel een erg saai topic als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Daarbij geef ik ook nog een andere suggestie, dus daarmee voldoe ik volgens mij aan de voorwaarden voor 'opbouwende kritiek'.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit is geen opbouwend kritiek, dit een opmerking van: ga maar uithuilen en begin opnieuw want waar je nu mee bezig bent is een hoop moeite voor niks. Kijk, als je nu je eigen project begint waarin je zo'n betonnen box bouwt, waar we allemaal van kunnen meegenieten, dan hebben we het pas echt over een goede bijdrage.

Om op je suggestie terug te komen: het is helemaal niet zo eenvoudig om zoiets te bouwen. Daarbij is de hoorn niet het zwakste punt van de box. Het zou dan slimmer zijn om de bol van beton te maken. Vervolgens zou ik allerlei problemen krijgen om de kegel erin te krijgen.

De benadering die ik heb gekozen kan inderdaad alleen nog verbeterd worden door zoiets extreems als beton. Maar dan wel volledig en dat zie ik persoonlijk, voor mij, als onbegonnen werk. Als een ander die uitdaging aan wil gaan, ik zal het met plezier volgen want dat zou heel mooi zijn als iemand dat lukt.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 30 sep 2005, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Waarom zou ik een eigen project beginnen? Om te laten zien dat mijn idee eenvoudiger te volbrengen is en waarschijnlijk betere resultaten geeft? Ik denk dat iedereen wel inziet dat een blok piepschuim in vorm brengen en een vierkante bak maken van betonplex en daar vervolgens beton in gieten een stuk minder werk is dan een flinke berg MDF planken exact van gaten voorzien. Daarnaast lijkt mij de discussie beton vs. mdf ook wat zinloos.

En uiteraard kan je wel je originele post elke keer gaan aanpassen en nu posts uit andere topics gaan quoten maar wat wil je daar nu precies mee zeggen? Dat ik altijd loop te zeuren? Ik vind dit niet zeuren, ik draag immers een alternatieve oplossing aan. Ik denk dat jij je aangesproken voelt door mijn opmerking dat ik het resultaat middelmatig vind, nogmaals da's een mening, en dat zeg ik er ook bij.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik wijzig terwijl jij antwoord geeft, waardoor mijn wijziging niet meer klopt en ik weer moet wijzigen. Verder geen commentaar meer, wij worden het toch nooit eens en zoals gezegd: ik heb niets aan jou suggestie. Denk je nu echt dat ik nu nog ga veranderen? (retorische vraag). Het is voor mij ook heel gemakkelijk om meningen te geven over jouw luidsprekers over hoe je het helemaal anders moet doen die op zich waar zijn maar waar je niets aan hebt omdat ze al af zijn. Je timing klopt gewoon niet. Maanden geleden was al bekend dat ik het zo ging doen zoals nu. Toen had je je opmerking over beton mogen maken.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 30 sep 2005, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

wapenstilstand

Bericht door asterduc »

Ik stel voor dat jullie die argumentatie NU stopzetten. Dit is een interessant topic en NIEMAND heeft interesse om een dergelijke discussie te volgen.

Dus:
- Sander houdt op met vervelend te doen! Je opmerking komt kwetsend over, ook al heb je het zo niet bedoeld, de meeste lezers zullen het zo ervaren.

- Jeroen doet gewoon verder met zijn boeiend project, opgebouwd met houten platen, want daar genieten wij van.

:arrow: Voor gekibbel is er nog steeds het HTforum :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

OK! Dank voor de onderbreking :oops: .
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen et al,

Prima hoor, hou ik m'n mond wel, suggesties worden kennelijk niet op prijs gesteld. Er is altijd nog een volgend project lijkt mij, immers niks lukt 100% de eerste keer. Al doende leert men zeg ik altijd maar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Jeroen et al,

Prima hoor, hou ik m'n mond wel, suggesties worden kennelijk niet op prijs gesteld. Er is altijd nog een volgend project lijkt mij, immers niks lukt 100% de eerste keer. Al doende leert men zeg ik altijd maar.
Zo erg is het niet, het probleem is dat Jeroen er al sinds feb. mee bezig is, en nu ie bijna echt klaar is kom jij met een geheel ander plan ;) Niet dan we dat niet leuk vinden, maar op dit moment heeft Jeroen daar idd weinig aan. Idd leuk voor de volgende keer (of voor iemand anders :P ). Daarnaast vind ik een betonnen speaker niet echt praktisch, ook al heeft het vele voordelen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jeroen laat je niet op de kast jagen, keep up the good work :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De vier delen van de vorige bladzijde staan in de lijmklemmen, zo meteen vertrek ik voor een weekend uitje met de familie. Zondagavond foto's van het resultaat. 8)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

www.akoustiekwinkel.nl

volgens goedkoper dan de meeste gebruikelijke zaken en niet zo'n geklieder als de dakbekleding, en das uit ervaring :cry: :D
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Paul schreef:
www.akoustiekwinkel.nl

volgens goedkoper dan de meeste gebruikelijke zaken en niet zo'n geklieder als de dakbekleding, en das uit ervaring :cry: :D
The page cannot be displayed
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

daniel schreef:
Paul schreef:
www.akoustiekwinkel.nl

volgens goedkoper dan de meeste gebruikelijke zaken en niet zo'n geklieder als de dakbekleding, en das uit ervaring :cry: :D
The page cannot be displayed
Volgens mij bedoel je http://www.akoestiekwinkel.nl
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Akoestiekwinkel is een devisie van Merford, bekend om hun industriele omkastingen, geluidsbeheersing en dergelijke.

Ik werk met die mensen al jarenlang beroepsmatig samen en sta volledig achter hun produkten. Voor partikulier gebruik waren zij echter te duur.
Door de akoestiekwinkel komt hier verandering in.

Trouwens, één van de medewerkers bij Merford is een DIY speakerbouwer in hart en nieren!

ED.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[mod mode]
SSassen schreef:
Prima hoor, hou ik m'n mond wel, suggesties worden kennelijk niet op prijs gesteld.
het commentaar kwam op je stijl, niet de inhoud. nu loopt t niet uit de hand gelukkig, maar probeer ajb als je zoiets schrijft het wat minder bot te doen. iedereen heeft recht om z'n mening te uiten, en daarop zal hier nooit worden ingegrepen, maar laten we wel t gezellig houden. en nu weer verder met t topic.

[/mod mode]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”